قدس انلاین-سیدحبیب قاانی: شواهد وقرائن گواه این مدعاست که مجلس تصمیم دارد درمراحل تصویب بودجه برخی مسایل همچون سهمیه بنزین را به گونه ایی دیگر مدیریت نماید.

ملاک تحویل بنزین سال آینده تغییر میکند؟/اختصاص سهمیه بنزین برمبنای هرخانوار

به گزارش قدس آنلاین، بنا برانچه که شواهد وقرائن ازاظهارنظرهای مختلف نمایندگان مجلس بر می اید ،مجلس تصمیم دارد در تصویب بودجه به گونه ایی عمل نماید که در حزوه مدیریت سوخت کمربندی ایمن تر برای همه اقشار جامعه ایجاد کند.براین اساس درصورت تصویب نهایی سهمیه بنزین درسال اینده بجای خودرو به خانوار تعلق می گیرد ودرصورتی که تعداد وسایل نقلیه ان خانوار بیش از یک خودرو باشد مابقی بصورت ازاد بایستی بنزین خود را تامین نمایند ودرو اقع برای هر خانوار فقط یک خودرو ثبت شده سهمیه بنزین دریافت می کند.

*لزوم تغییر در تحویل سوخت

کارشناس ارشد مرکز مطالعات انرژی دانشگاه تهران در همین باره می گوید: در شرایطی که بسیاری از خانوارها از داشتن وسیله نقلیه شخصی محروم‌اند ،برخی دیگر از شرایط مالی مناسبی برخوردار هستند و بیش از یک وسیله نقلیه شخصی دارند بنابراین در راستای اجرای عدالت و تکمیل گام نخست هدفمند کردن یارانه‌ها ضروری است اختصاص سهمیه بنزین بر مبنای هر خانوار به جای هر وسیله نقلیه شخصی در دستورکار قرار گیرد.

سجاد حسین نیا افزود:با اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نهایت 60 لیتر بنزین به عنوان سهمیه ماهانه به هر وسیله نقلیه شخصی اختصاص یافت. این در حالی است که بسیاری از خانوارها از داشتن وسیله نقلیه شخصی محروم‌اند و در عین حال برخی خانوارها که از شرایط مالی مناسبی نیز برخوردار هستند، بیش از یک وسیله نقلیه شخصی دارند و برخی دیگر صرفا یک دستگاه موتور سیکلت دارند که سهمیه ماهانه آن در حال حاضر 25 لیتر است.

وی تصریح کرد:اختصاص سهمیه بنزین بر اساس وسیله نقلیه باعث می‌شود هر خانوار که وسیله نقلیه بیشتری دارد از سهمیه بیشتری بهره‌مند شود و در مقابل هر خانواری که وسیله نقلیه شخصی ندارد یا صرفا یک دستگاه موتور سیکلت دارد از دریافت این سهمیه بی‌بهره مانده و یا از سهمیه کمتری استفاده می‌کند.

کارشناس ارشد مرکز مطالعات انرژی دانشگاه تهران در ادامه افزود: از آن جا که وسیله نقلیه در خدمت یک خانواده است و مانند میزان مصرف نان وابستگی مستقیم به بعد خانوار ندارد، جهت اجرای عدالت در سهمیه‌بندی بنزین و تکمیل گام نخست هدفمند کردن یارانه‌ها ضروری است اختصاص سهمیه بنزین بر مبنای هر خانوار به جای هر وسیله نقلیه شخصی در دستورکار دولت قرار گیرد. اجرای این سیاست بر اساس بانک اطلاعات موجود خانوار در سامانه رفاهی و بانک اطلاعات کارت سوخت امکان‌پذیر است. در این شرایط به هر خانوار اعم از این که دارای یک یا چند وسیله نقلیه یا دارای یک موتورسیکلت باشد ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه‌ای تخصیص می‌یابد.

وی تصریح کرد: در مقابل، ما‌به‌التفاوت ریالی سهمیه بنزین نیمه‌یارانه‌ای با بنزین آزاد به حساب سرپرستان خانوارهای فاقد هرگونه وسیله نقلیه شخصی به میزان 18 هزار تومان در ماه واریز شود. این مبلغ از مابه‌التفاوت بنزین آزاد و یارانه‌ای در 60 لیتر(60 * 300 تومان) برای هر خانوار محاسبه شده است.

وی در پایان افزود: حذف سهمیه بنزین تمامی خودروها و تک نرخی شدن قیمت بنزین بواسطه تشدید انتظارات تورمی منجر به افزایش تورم عمومی می‌شود. این در حالی است که تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار علاوه بر ساماندهی توزیع بنزین، انتظارات تورمی را افزایش نمی‌دهد.

* خانوارها سهمیه بنزین می‌گیرند

در همین زمینه چندی پیش شبکه تحلیلگران فناوری ایران با ارسال نامه ای به وزیر نفت سناریوی جدید بنزینی را به وزارت نفت پیشنهاد و اعلام کرده است: پیشنهاد می‌شود سهمیه 60 لیتر بنزین 400 تومانی به هر خانواده به‌ جای هر وسیله نقلیه اختصاص و صرفا قیمت بنزین آزاد افزایش یابد.

در این نامه آمده است: اتخاذ راهبرد قیمتی ـ مقداری در تخصیص سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به هر خانوار بدون افزایش قیمت و همچنین افزایش قیمت بنزین آزاد می‌تواند منافع بیشتری را از نظر «عدالت در تخصیص یارانه بنزین»، «کنترل انتظارات تورمی و تورم»، «کاهش مصرف و افزایش صرفه‌جویی» نسبت به افزایش قیمت انواع بنزین تامین کند.

در بخشی از این ناممه امده است:جناب آقای مهندس زنگنه - وزیر محترم نفت  پیرو اظهار نظر جنابعالی مبنی بر مشخص شدن قیمت بنزین در روزهای آینده، و با توجه به فعالیت‌های کارشناسی انجام شده در شبکه و در جهت کمک به تصمیم‌گیری آن وزارت، در ادامه مواردی رابه استحضار می‌رساند: برخی خانواده‌ها بیش از یک وسیله نقلیه دارند و برخی دیگر از داشتن وسیله نقلیه محرومند. در شرایط موجود، خانواده ای که وسیله نقلیه بیشتری دارد به میزان بیشتری از بنزین یارانه­ای استفاده می کند. در نتیجه پیشنهاد می شود بر اساس تجمیع بانک اطلاعاتی بدست آمده از هدفمند کردن یارانه‌ها و کارت هوشمند سوخت، سهمیه 60 لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه اختصاص یابد بدون آن که قیمت آن افزایش پیدا کند. با این کار توزیع یارانه بنزین میان خانوارهای دارای وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتور سیکلت برابر و عادلانه می شود و به خانوارهایی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، سهمیه و یارانه اضافه‌ای اختصاص نمی‌یابد.

همچنین دولت با تخصیص ماهانه مبلغ ما به‌­تفاوت قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای با قیمت بنزین آزاد به خانوارهای فاقد وسیله نقلیه، یارانه بنزین خودروهای شخصی را به صورت کاملا عادلانه در تمامی خانوارها اعم از این که وسیله نقلیه داشته باشند یا نداشته باشند، هدفمند می‌کند.

در اینصورت کمک هزینه پرداخت شده به خانوارهایی که وسیله نقلیه شخصی ندارند می تواند هزینه های ناشی از افزایش هزینه‌های حمل و نقل را برای این خانوارها جبران کند. اجرای این سیاست انتظارات تورمی را در بازار کنترل می­‌کند و نارضایتی کمتری به دنبال دارد. همچنین از آن جا که برخی خانوارها تنها از یک نفر تشکیل شده است، پیشنهاد می‌شود سهمیه این خانوارها 25 لیتر در ماه تعیین شود که 5 لیتر کمتر از سهمیه هر نفر در یک خانواده دو نفره با 60 لیتر بنزین نیمه­‌یارانه­‌ای است.

*سهمیه بنزین به جای خودرو به خانوار

مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: در تلاش هستیم تا طرحی را در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کنیم که افراد پر مصرفی که جزو دهک های درآمدی بالا محسوب می شوند یارانه نگیرند.

وی ادامه داد: همچین پیش بینی می شود طی سال آینده مردم با دهک های پایین درآمدی حامل های انرژی را مطابق با قیمت تمام شده دریافت کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینکه در همه جای دنیا کسانی که متمول هستند، بخشی از هزینه‌های اقشار کم درآمد را پرداخت می‌کنند گفت: با ایجاد کمربند امن انرژی می‌توان از اقشار ضعیف حمایت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون بابت هر متر مکعب گاز مصرفی ۱۰ تومان عوارض از مصرف کنند دریافت می‌شود گفت: این رقم باید برای خانوارهایی که بیش از الگو مصرف می‌کنند تغییر کند.

موسوی نژاد، با اعلام اینکه در این طرح سهمیه بنزین به جای اینکه به خودرو اختصاص یابد به خانوار داده می‌شود گفت: هم اکنون برخی خانواده‌ها چندین خودرو دارند و این موجب شده است که برخی یارانه‌ بیشتری دریافت کنند در حالی که برخی خانواره‌ها حتی یک خودرو هم ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يداله صالحي فر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    3 5
    بهترين تصميم است كه گرفته شده
  • م IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 1
    پولش را از ما خا نواده های فقیر می گیرند
  • علی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    9 0
    اون خانواده ای که بیش ازیک ماشین داشته باشد قطعا توان بنزین آزادزدن رادارد امامطمین باشید چندبرابرش راازجیب محرومان ومظلومان برمیدارد.شمابه فکر اختلاس گران ورانت خواران ودزدها باشید که صدها برابر این رابرده اند وشما به فکر مسایل حاشیه ای هستید.افزایش یکساله ی 27 درصدی اختلاس و40درصدی زمین خواری و20درصدی تبانی های دولتی رومیگم آمو جان.
  • ابراهیم IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    1 7
    دادن سهمیه بنزین به خانواده خیلی خوبه
  • امنه IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    5 2
    اين يعني در خانواده هايي که هم زن و هم شوهر سيله نقليه دارند يارانه به شوهر تعلق ميگيرد اما به زن نه. اين مساله به خودي خود ميتواند باعث اختلاف و ناراحتي در خانواده شود.
  • حميد IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    10 0
    بنزين رو به قيمت فوب خليج فارس دارين مي فروشين به خلق بدبخت بازم دارين نقشه ميريزين اين چه رسم مسلمونيه خوب الگويي هستيد براي ملتهاي ديگه؟
  • ایت IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    این کار بسیار خوبی است ودولت باید هرچه سریعتر این طرح را اجرا کند تا عدالت بر قرار شود من افرادی راسراغ دارم که سه چهار تا خودرودارند