"ایهود باراک" وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با تاکید بر لزوم اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران هیچ تمایلی به دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای خود ندارد.

توانایی اسرائیل برای حمله به ایران در آستانه از بین رفتن است

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، "ایهود باراک" روز پنجشنبه در مصاحبه با ضمیمه «سوف شفوع» (آخر هفته) که روزنامه هاآرتص منتشر کرد، مدعی شد: سه فشار موجب شد ایرانی‌ها پای میز مذاکره حاضر شوند. مهم ترین فشارها به تحریم های اقتصادی مربوط می‌شد به ویژه تحریم های مربوط به بخش نفت و امکان دسترسی ایران به نظام مالی جهانی. اما فشار دوم ناشی از تهدید به اقدام نظامی اسرائیل یا آمریکا یا هردو با هم علیه ایران در صورت ادامه یافتن شرایط کنونی بدون مذاکره یا هر اقدام دیگری بود. از این رو آنها به این نتیجه رسیدند که بهتر است به سوی توافقی مقدماتی پیش بروند. آسیب نهفته در این خط مشی  این است که دو عامل فشار اول و دوم که عوامل اصلی هستند یعنی تحریم ها و هراس از حمله از بین رفته است و در نتیجه آن عامل فشار سوم یعنی هراس از سقوط نظام نیز از بین رفت. 

 
وی مدعی شد: دستیابی به توافق نهایی به نفع ایران نیست و آنها توافق مرحله ای دیگری را ترجیح می دهند تا از فرصت استفاده کنند. آمریکایی ها نیز دستیابی به توافق مقدماتی را به جای اعلام شکست مذاکرات و بالابردن دست خود به نشانه تسلیم شدن ترجیح خواهند داد. 
 
ایهود باراک درباره توانایی های اسرائیل برای حمله به ایران گفت: توانایی ما برای ضربه زدن به مصونیتی که ایرانی ها از طریق مذاکرات یا پیشرفت هسته ای به دست می آورند، خوش بین آمیز نیست زیرا توانایی اسرائیل برای حمله به ایران هرچند همچنان وجود دارد ولی کاهش یافته و با خطر از بین رفتن مواجه است. 
 
ایهود باراک در این باره که آیا ایرانی ها در صورت دستیابی به سلاح هسته ای از آن استفاده خواهند کرد؟ گفت: فکر نمی کنم آنها اقدام به استفاده از سلاح هسته ای کنند مگر در صورتی که احساس کنند نظام شان در آستانه فروپاشی قرار دارد. 
 
باراک در پایان این مصاحبه تاکید کرد در هر صورت ما در اسرائیل(فلسطین اشغالی) باقی خواهیم ماند و آن را ترک نخواهیم کرد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.