مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان بارندگی در تهران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

بارندگی تهران امسال نسبت به مدت مشابه 20 درصد کاهش داشته است

مجید آزادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: سال زراعی یا سال آبی از اول مهرماه تا آخر شهریور هر سال گفته می شود که اکنون حدود 4 ماه از سال زراعی جاری گذشته است.

وی افزود: در سال آبی سال گذشته تهران 108 میلیمتر بارندگی داشته است در حالی که در مدت مشابه سالجاری این میزان 86 میلیمتر بوده است، یعنی امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است.

آزادی ادامه داد: میزان بارندگی در طولانی مدت در زمان مشابه در تهران 123 میلیمتر بوده است که بر این اساس میزان بارندگی در تهران نسبت به طولانی مدت 20 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: استان آذربایجان شرقی نیز در سالجاری 162 میلیمتر بارش داشته که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 84 میلیمتر و بلند مدت 93 میلیمتر بوده است.

آزادی افزود: استان های تهران، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد میزان بارندگی در آنها به نسبت بلند مدت در زمان مشابه کاهش داشته است.

وی گفت: استان های آذربایجان غربی ، اذربایجان شرقی، اردبیل ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی، زنجان ، قزوین، کردستان ، گیلان و مازندران نسبت بلند مدت در زمان مشابه نرمال بوده است و در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارند.

آزادی افزود: استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی نسبت به طولانی مدت به ترتیب در بدترین و نرمال ترین شرایط بارندگی قرار دارند.

وی تاکید کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و استحصال بی رویه از منابع آبی در چند سال گذشته کشور را به سمت خشکسالی پیش برده است و اگر روند مصرف استحصال بی رویه از منابع آب ادامه یابد به زودی دچار بحران کم آبی خواهیم شد.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی اظهار کرد: باید الگوی مصرف آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی تغییر کند زیرا وضعیت منایع آب بسسار شکننده شده است.

وی گفت: اگر وضعیت آب در کشور بحرانی شود تمام زندگی افراد را در درگیر می کند بنابراین نباید به امید بخشش طبیعت باشیم بلکه باید با برنامه ریزی و اصلاح الگوی مصرف سعی کنیم از این وضعیت هشدار خارج شویم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.