۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 259518

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری وعده داد سال 94 صنایع‌دستی دوباره خیز داشته باشد.

سلطانی‌فر: کمیته امداد نمی‌شویم

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، مسعود سلطانی‌فر امروز (یکشنبه 28 دی‌ماه) با حضور در جمع تعدادی از تولیدکنندگان و معاونان صنایع‌دستی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی بهتر و تمرکز بیشتر در حوزه بازرگانی و فروش محصولات صنایع‌دستی گفت: چالش اصلی صنایع‌دستی تولید نیست، بلکه فروش و بازرگانی است.

 

وی در حالی که با تأخیر به نشست تخصصی معاونان و مدیران صنایع‌دستی با موضوع طرح مشکلات و موانع تولید رسیده بود گفت: خوشحالم که در یک سال گذشته بخش خصوصی‌ای نبوده که چندین نوبت با آن جلسه نداشته باشم.

 

او در ادامه سخنانش با اشاره به تمرکز سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری روی برنامه ششم توسعه اظهار کرد: پنج ماه است که مدام می‌گوییم پیشنهادهای خودتان را درباره برنامه ششم توسعه بدهید، اما هنوز پنج خط هم از بخش خصوصی دریافت نکرده‌ایم. با این حال آن‌ها 50 بار گفته‌اند که سازمان نظر ما را درباره برنامه ششم توسعه نگرفته است! اگر موفق شویم چند حکم اساسی در برنامه ششم توسعه داشته باشیم مطمئنا برای یک دوره پنج ساله اتفاقات خوبی در حوزه صنایع دستی رخ می‌دهد.

 

معاون رئیس جمهور با یادآوری اوضاع صنایع‌دستی در یک دهه گذشته بیان کرد: درصد قابل توجهی از صنایع‌دستی ایران در آن دوران در مدار تولید قرار نداشت و لازم بود ما دوره‌ای از تثبیت‌سازی را پشت سر بگذاریم. باید تلاش کنیم جلوی افول صنایع دستی را بگیریم و رونق آن را سبب شویم.

 

او سپس در پاسخ به خواسته‌های جمعی از تولیدکنندگان درباره صفر شدن مالیات بر ارزش افزوده و بازگرداندن یارانه به کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی گفت: این انتظار که مالیات بر ارزش افزوده صفر شود یا یارانه و تسهیلات بدهیم و یا از ابعاد مختلف از پول دولتی که وجود هم ندارد برای این بخش هزینه کنیم، در شرایطی مطرح شده که منابع دولت از محل نفت به نصف کاهش یافته و افق روشنی هم دست‌کم در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود و ممکن است به دوره‌ استفاده از استعدادها و فرصت‌های داخلی در بخش‌های غیرنفتی برای تأمین نیازهای اشتغال و ارز برگردیم.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت با جدیت شخص رئیس جمهور و رویکرد خوب ایشان در حمایت از این سازمان وزرای دیگر هم رویکرد جدی‌تری نسبت به سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیدا کرده‌اند. تفاهم‌نامه‌هایی که با این وزارتخانه‌ها بسته شده و یا در حال بسته شدن است گویای چنین شرایطی است.

 

سلطانی‌فر همچنین اظهار کرد: اگر ما همه این کارها را انجام دهیم، یعنی یارانه بدهیم، مالیات بر ارزش افزوده را هم صفر کنیم اما این محصولات ذی‌قیمت به فروش نرود به درد نمی‌خورد. آن وقت شبیه تشکیلات کمیته امدادی می‌شویم که از یک طرف پول می‌دهیم، ولی از آن طرف بهره‌وری نداریم. برای همین تأکید روی بخش بازرگانی داخلی و خارجی است.

 

او اضافه کرد: ما دنبال به دست آوردن آمار دقیقی از تعداد هنرمندان بیمه نشده هستیم، اما مسئله این است اگر آن جمعیت هم بیمه شوند مشکل صنایع‌دستی حل می‌شود؟ قطعا تأثیر دارد، اما اگر تولید نهایی به فروش نرود، هیچ مشکلی از صنایع‌دستی حل نخواهد شد.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ضرورت حضور جدی و پررنگ در نمایشگاه‌های خارجی گفت: تعدادی از هنرمندان صنایع دستی به نمایشگاه خارجی رفتند. اگرچه نتیجه خوب بود، اما آن‌طور که ادعا می‌کردند شق‌القمر می‌کنند، نبود. برای همین خواهش می‌کنم روی حوزه بازرگانی تمرکز کنید تا کارنامه بهتری داشته باشیم.

 

سلطانی‌فر پس از این اظهارات گفت، می‌خواهد روی اقشار آسیب‌پذیر برای استفاده از این ظرفیت به منظور توسعه تولید صنایع دستی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد. برای همین دیدارهایی را با خانم مولاوردی -معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده- دارد تا برای ایجاد اشتغال و تحت پوشش قرار دادن جمعیت کمیته امداد و بهزیستی تفاهم‌هایی صورت گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.