پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:طی همین چند ماه اخیر موارد جدی از تنبیه دانش اموزان درمدارس بر روی تلکس خبرگزاریهای کشور مخابره شد،مواردی که باعث شده بود وضعیت جسمی وحتی جان دانش اموزان درمعرض خطر قرار گیرد .

رفتارهای پر خطر توجیه اموزش وپرورش برای تنبیه دانش آموزان/نمایندگان مجلس:هیچ توجیهی برای تنبیه پذیرفته نیست

به طور قطع این نمونه ها که به دلیل شکایت اولیا دانش اموزان یا اوضاع وخیم جسمی دانش اموزان رسانه ای شده بود به طور قطع مشتی بود از دریای تنبیهاتی که درمدارس انجام میگیردو هرگز خبری نشده و صدایش هم جایی درنمی اید ، درهمان زمان نمایندگان مجلس علیه تنبیه بدنی درمدارس موضع جدی خود را اعلام کرده وخواستار پاسخگویی مدیران آموزش وپرورش شدند که با توجیهات انها و اینکه فرد متخلف احضار و مجازات شده تلاش کردند به ماجرا خاتمه دهند .

اما به نظر میرسد که این واکنش انها برای خلاصی از جو رسانه ای بود که درمورد تنبیه بدنی درمدارس بوجود امده بود وحرفهای دلشان را دربیانیه ای مفصل بیان کردند.

*** تنبیه برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر

اداره کل امور تربیتی ومشاوره وزارت آموزش و پرورش در برابر انتقاد از بروز رفتار تنبیهی در مدارس، در جوابیه‌ای اعلام کرد: آیین‌نامه‌های انضباطی که از طریق وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده برای همه دانش‌آموزان و با هر فرهنگی یکسان است و این آیین‌نامه‌ها کاملاً دست مدیران مدارس و معلمان را در کنترل دانش‌آموزان گروه سوم بسته است.

به گزارش خانه ملت دراین بیانیه امده است :هدف هر نظام تعلیم و تربیت، آماده‌سازی و ساختن انسان‌ها از ابتدای تولد در پرتو ملاک‌هایی است که دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت برای تعیین ویژگی‌های شخصیت وی طبق روش معینی که با فلسفه آن گروه و تحقق اهداف زندگی آنها سازگار باشد، وضع کرده‌اند. بشر دو نوع شیوه تربیتی می‌شناسد الهی و انسانی. شیوه الهی از جانب خدای سبحان و شیوه انسان ساخته بشر است.

یکی از مسائل بسیار مهم تربیتی در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان مسئله تشویق و تنبیه است. این موضوع از دیرباز توجه متخصصان تعلیم و تربیت و روان‌شناسان، اولیا و مربیان را به خود جلب کرده است.

در ابتدا لازم است تعریف واضح و شفافی از این واژه داشته باشیم. بنابراین:در روانشناسی هر نوع محرک بیزارکننده‌ای که در کاهش پیروی یا وقوع رفتاری،‌ اثری فوری اما موقتی داشته باشد تعریف کرده‌اند. تنبیه تحریکی است دردناک که به خاطر انجام رفتاری خاص از طرف ارگانیسم دریافت می‌شود و عاملی است برای متوقف ساختن یا جلوگیری از بروز آن پاسخ.

امروزه معمول شده کلا تنبیه در مدارس محکوم و صرفاً روش‌های تشویقی و تقویت‌های مثبت تبلغ شود و اگر معلمی از روش‌های تنبیهی در مورد بعضی از دانش‌آموزان اقدام کند(که البته هدف از این کار معلم هم اصلاح رفتار ناشایست دانش‌آموز است) حرکت او از نظر همه مردم عادی و کلیه مسئولان  و حتی صاحب‌نظران محکوم می‌شود و بدترین کلام‌ها نثار معلمی می‌شود که برای اصلاح رفتار دانش‌آموزان اقدام به تنبیه کرده است و این معلم در هر جا که بخواهد از خود دفاع کند، محکوم است زیرا قانون او را از چنین حرکتی منع کرده است.

درست است که تنبیه توصیه نمی‌شود و مدرسه و معلم باید تا می‌تواند از روش‌های تقویت مثبت استفاده از اصل سر مشق یا نمونه خوب، اصل اشباع و حذف پاداش‌ها و... در تعلیم و تربیت استفاده شود، اما این اصل هم باید مورد قبول مدرسه، خانواده، قانون و محققین قرار گیرد که با اینکه هیچ یک از روش‌های تنبیهی توصیه نمی‌شود، اما به هر حال برای جلوگیری از بعضی رفتارهای پرخطر و بسیار ناشایست، می‌توان از اصل تنبیه در تعلیم و تربیت استفاده کرد، زیرا ممکن است تنبیه تنها راهی باشد که کودک یا نوجوان را وادار به انجام دادن رفتاری دیگری غیر از رفتار نامطلوب کند، امکان دارد که رفتار نامطلوبی در طول زمان آن قدر تحکیم یافته باشد که جز با تنبیه کردن نتوان نوجوان یا جوان را به انجام دادن رفتار دیگری وادار کرد.

اصولاً آیین‌نامه‌های انضباطی که از طریق وزارت آموزش و پرورش به صورت بخشنامه لازم‌الاجرا به مدارس ابلاغ شده برای همه دانش‌آموزان و با هر فرهنگی یکسان است و این آیین‌نامه‌ها کاملاً دست مدیران مدارس و معلمان را در کنترل دانش‌آموزان گروه سوم بسته است.

مدارس باید در مقابل قانون‌گریزان و خلافکاران فقط به تذکر شفاهی و تذکر کتبی و اطلاع به خانواده و معرفی به هسته مشاوره اداره و حداکثر 3 روز اخراج از مدرسه اکتفا کنند و در نهایت اگر خلاف  دانش‌آموزی خیلی آزاردهنده باشد به پیشنهاد مدرسه و تصویب اداره آموزش و پرورش اقدام به تعویض مدرسه دانش‌آموز خلافکار می‌شود. انجام این روال اداری و طولانی بودن زمان تصمیم‌گیری به این نتیجه منتهی می‌شود که دانش‌آموز خلافکار و دوستانش متوجه می‌شوند که همه این قوانین بی‌اثر و طبل توخالی است که هیچ اثری بر رفتار بد دانش‌آموزان نمی‌گذارد بلکه او را در تشدید اعمال خلاف تشوق می‌کند.

*** توجیه تنبیه در مدارس

دراین راستا نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با انتقاد از جوابیه آموزش و پرورش مبنی بر توجیه تنبیه در مدارس٬ گفت: مسئولان آموزش و پرورش به جای چنین اظهاراتی در پی حدف هر نوع رفتار خشونت‌آمیز در مدارس باشند.

جبار کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه هر نوع تنبیه بدنی در مدارس غیرقانونی است٬ گفت: هیچ معلمی حق تنبیه بدنی دانش‌آموز را نداشته و در صورت بروز چنین رفتاری دستگاه قضا به جرم وی رسیدگی خواهد کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی٬ با انتقاد از جوابیه آموزش و پرورش مبنی بر توجیه تنبیه در مدارس٬ گفت: مسئولان آموزش و پرورش به جای چنین اظهاراتی در پی حذف هر نوع رفتار خشونت‌آمیز در مدارس باشند.

وی با انتقاد از سکوت وزارت آموزش و پرورش در قبال حجم وسیع رسانه‌ای شدن تنبیه بدنی در مدارس٬ افزود: سکوت آموزش و پرورش در قبال تنبیه بدنی در مدارس و نحوه پاسخ‌گویی آن قابل پذیرش نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید با برخورد به جا جلوی هر نوع رفتار خشونت بار در مدارس را بگیرد٬ تصریح کرد: در صورتی که وزارت آموزش وپرورش به جای سکوت در قبال تنبیه بدنی در مدارس رفتار دیگری از خود نشان می‌داد به طور حتم شاهد تکرار تنبیه بدنی در مدارس کشور نبودیم.

کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه مسئولان باید جلوی تنبیه بدنی در مدارس را بگیرند٬ گفت: هیچ تنبیهی در مدارس که منجر به صدمه زدن به دانش آموز شود توصیه نمی شود.

*** پرهیز معلمان از تنبیه حتی درمقابل رفتار پرخطر

اما دراین خصوص یکم عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با تاکید بر اینکه هر نوع تنبیهی در مدارس خلاف قانون است٬ گفت:‌ مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات هیچ گاه به حوزه تدوین قوانین تنبیهی در مدارس ورود نخواهد کرد.

قاسم احمدی لاشکی در گفت وگو با خانه ملت٬ با تاکید بر اینکه هر نوع تنبیهی در مدارس خلاف قانون است٬ گفت: قانون اجازه استفاده از شیوه تنبیه در مدارس برای وادار کردن دانش‌آموزان به تحصیل را نخواهد داد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه تنیبه در مدارس نتیجه عکس بر تربیت دانش‌آموزان دارد٬ افزود: هر نوع رفتار خشونت بار در مدارس باید برچیده شود چرا که به طور حتم به تعلیم و تربیت بهتر افراد منجر نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه زمان تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس به سر آمده٬ تصریح کرد: استفاده از روش‌های دیگر برای تربیت افراد با توجه به پیشرفت‌های علم به مراتب خروجی بهتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هیچ شکی در ضرورت حفظ شان و جایگاه معلمان وجود ندارد٬ افزود: همانظور که قانون به صراحت هر نوع تنبیهی را در مدارس محکوم می کند به طور حتم به ضرورت حفظ شان معلم نیز توجه دارد.

احمدی لاشکی با تاکید بر اینکه تنبیه دانش‌آموزان در مدارس خلاف قانون بوده و با متخلفان این حوزه نیز برخورد قضایی صورت خواهد گرفت٬ گفت: به هیچ وجه نمی‌توان از اثرات و تبعات تنبیه بدنی در مدارس چشم پوشی کرد از این رو باید جلوی هر نوع تنبیهی گرفته شود.

وی با یادآوری جوابیه وزارت آموزش و تحقیقات مبنی بر اینکه برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان می‌توان از اصل تنبیه در تعلیم و تربیت استفاده کرد٬ گفت: به هیچ وجه نمی‌توان از این اصل استفاده کرد چرا که در این زمینه قانون به صراحت بر دوری معلمان از تنبیه اشاره دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات آن هیچ گاه به حوزه تدوین قوانین تنبیهی در مدارس ورود نخواهد کرد.

*** تصویب قوانین تنبیهی در مدارس ممکن نیست

درهمین حال یک عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه هر نوع تنبیه بدنی در مدارس خلاف قانون بوده و با متخلف در این حوزه به مثابه مجرم برخورد می‌شود٬ گفت: مجلس هیچ‌گاه به تصویب قوانین تنبیهی در مدارس رای نخواهد داد.

علیرضا منادی‌سفیدان با تاکید بر غیرقانونی بودن تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس٬ گفت: در صورت بروز چنین تخلفی در مدارس باید با متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.

نماینده مردم تبریز٬ آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه تنبیه انواع و اقسام گوناگونی دارد٬ افزود: در صورتی که تنبیه تبعات منفی فردی از لحاظ جسمی و روحی برای دانش‌‌اموزان به همراه داشته باشد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بساط هر نوع تنبیه بدنی در مدارس کشور برچیده شود٬ تصریح کرد: به طور حتم هیچ کسی مایل نیست فرزند خود را در مدرسه‌ای ثبت نام کند که مدیر آن به وسیله لوله پولیکا سعی در تربیت دانش آموزان و ترغیب آنان به درس خواندن دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه در بروز رفتارهای تنبیهی باید به اثرات سوء آن نیز توجه داشت٬ گفت: هیچ‌گاه تنبیه نمی‌تواند به پربار شدن ساعات درسی و همچنین رغبت دانش‌آموزان به ادامه تحصیل کمک کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه با توجه به غیرقانونی بودن تنبیه بدنی در مدارس مجلس به حوزه تصویب قوانین تنبیهی در این راستا ورود نخواهد کرد٬ افزود: باید راهکارهای بهتری را جهت افزایش بهره‌وری و رشد تحصیلی با توجه به رشد علم در کشور جستجو کنیم.

وی ادامه داد: هر نوع تنبیه بدنی در مدارس خلاف قانون بوده و با متخلف در این حوزه  به مثابه مجرم و در مواردی حتی با مجازات دریافت دیه برخورد می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری جوابیه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر درنظر گرفتن سهم مساوی برای طرفین (مسئولان مدارس و دانش‌آموزان) در تدوین قوانین تنبیهی از سوی نمایندگان مجلس، تصریح کرد: مجلس هیچ‌گاه به تصویب قوانین تنبیهی در مدارس رای نخواهد داد اما با این حال باید دید محتوای پیشنهادات در این زمینه چیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    با سلام بنده بعنوان یک ایرانی ازمدیران کل آموزش پرورش درخواست دارم که ضوابطی که مجلس در رابطه با تنبیه در مدارس اجرا نکنند چرا در باره ضوابط مدرسه که دانش آموز بهیچوجه اجازه آوردن موبایل واستفاده از اونیفورم همان مدرسه وتوجیه قانون تمیز وساده پوشی در مدرسه ونداشتن آرایش در مدارسها وابرو بر داشتن دختر ها وگاها پسرها کنترل وآموزش وگاهی دیده میشود دربیرون دخترها سیگار و مواد مخدر استفاده میکنند آیا مدیران نباید دقت وکنترل لازم را جهت موففقییت دانشآموزان انجام دهن من پیشنهاد میکنم که دانش آموزان خوب با بد تفکیک همانند مدارسهای غیر انتفاعی ودر محل سکونتهای مجتمع حتما دانشآموزان خوب با معدل بالا ثبتنام وبقیه که نیاز به رسیدگی بیشتر دارند اقدامات بیشتری انجام تا باعث بدبتی جوانان آینده ومفاسد اجتماعی نشود .