مهناز خجسته نیا:   قدس ویژه خراسان - شهردار مشهد در قالب ارایه گزارشی از عملکرد حوزه اقتصادی در زمینه سرمایه گذاری به برخی اظهارات درخصوص «تعطیلی بحث سرمایه گذاری در کلانشهر مشهد» پاسخ داد. 

شهرداری را با سیاست ریاضتی نمی شود اداره کرد

 به گزارش خبرنگار ما، شهردار مشهد که در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر سخن می گفت، این اظهارات را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: این ادعاها 100 درصد تحت تاثیر فضاسازی های بیرونی بوده است.

مرتضوی با بیان اینکه با سیاست ریاضتی نمی‌شود و نمی‌توان شهرداری را اداره کرد، افزود: هر جا مخالفتی از سوی شهرداری صورت گرفته به هیچ وجه بحث سرمایه‌گذاری نبوده است.

وی گواه ادعای رد تعطیلی سرمایه گذاری در مشهد را هزار و 600 میلیارد تومان کارسازی و فعالیت طی یک سال گذشته دانست و اظهار داشت: اگر مبنای رونق اقتصادی را درآمد فرض کنیم در این بخش نیز با هیچ رکودی مواجه نبوده ایم.

  آیا این سرمایه گذاری است؟

شهردار مشهد بی پولی شهرداری در اجرای پروژه های بافت عامل و آبکوه را نیز بی اساس خواند و گفت: هیچ پیمانکاری در این پروژه ها و سایر پروژه های شهر وجود ندارد که صورت وضعیتی را ارایه کرده باشد و ما مشکل نقدینگی داشته باشیم.

مرتضوی ادامه داد: از طرف دیگر هیچ سرمایه گذاری نیز به ما معرفی نشده که دست رد به سینه او زده باشیم، اما با برخی از سرمایه سوزی‌ها بشدت مخالفیم.

وی نمونه این سرمایه سوزی‌ها را که خیلی در بوق و کرنا نیز پیچیده شده را بحث هتل 7 ستاره اعلام کرد و اظهار داشت: 362 هزار متر پروانه به مبلغ 30 میلیارد تومان برای احداث این هتل صادر شده که 10 درصد این مبلغ نقد و بقیه اقساط 36 ماهه بوده است.

وی با بیان اینکه حداقل درآمد شهرداری از صدور 362 هزار متر پروانه برای هتل 7 ستاره باید 200 میلیارد تومان باشد، افزود: این در حالی است که سرمایه گذار این پروژه بنا به اظهارات خود در قبال 40 میلیارد تومان سرمایه گذاری، از همان ابتدا 43 میلیارد تومان پیش فروش کرده است.

به گفته شهردار این سرمایه گذار هم اکنون نیز مدعی است باید قدرالسهم شهرداری از این ملک در اختیارش قرار بگیرد و بعد از دو سال تنفس، بقیه را نیز 40 ماهه بازگرداند، اما آیا این واقعا سرمایه گذاری است؟

  48 میلیارد تومان بدهی بانکی در یک سرمایه گذاری

مرتضوی همچنین واگذاری چند قطعه زمین در منطقه ثامن به فردی به نام سرمایه گذاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در این سرمایه گذاری حتی برای اخذ وام اسناد شهرداری به رهن گذاشته شده است.

به گفته وی، سرمایه گذار در حالی وام گرفته که پول شهرداری و پول پروانه را نداده و 48 میلیارد تومان به بانک بدهی دارد.

وی با بیان اینکه ما حالا مثل ســیر و سرکه می جوشیم که این 48 میلیارد تومان را چگونه پرداخت کنیم، افزود: حالا همین آقایانی  که دنبال همین افراد بودند فضا سازی می کنند این شورا و شهردار سرمایه گریزی می کنند.

  دست سرمایه گذاران را می بوسم

شهردار مشهد در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر ضوابط سخت شورا و شهرداری برای سرمایه گذاری گفت: تمام درهای شهرداری به سوی سرمایه گذارانی که قایل به حقوق شهرداری باشند باز است و من دست همه سرمایه گذاران را می بوسم.

وی با انتقاد از مقایسه غیرکارشناسی عملکرد گذشته شهرداری با حال افزود: ما هرگز دنبال کارهای زودبازده و پر زرق و برق نیستیم.

مرتضوی با تأکید براینکه مبادا کارهای کوچک ما را از کارهای بزرگ باز دارد، اظهار داشت: توسعه زیرساختهای مورد نیاز این کلانشهر که اقتصاد آن مبتنی بر زیارت است باید گام اول سرمایه گذاری‌ها باشد.

وی پیشرفت 30 درصدی خط 2 قطار شهری در مقایسه با پیشرفت 15 درصدی سالهای گذشته، فروش دو مرحله اوراق مشارکت، تحقق 75 درصدی درآمدها به صورت روزشمار در 9 ماهه سال جاری را نمونه اقدامهای شهرداری در یک سال اخیر برشمرد و گفت: در این مدت هزار و 100 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بانکها بسته شده که بزودی نهایی خواهد شد.

  صدور مجوز 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت

مرتضوی در ادامه از موافقت دولت با فروش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه خط 2 قطار شهری در سال 94 خبر داد و گفت: بخش اعظمی از کارهای خط 3  قطار شهری نیز با وجود کارگاه آماده، دو دستگاه «بی.تی.ام» و کارخانه سگمنت در مشهد انجام شده است.

وی در پایان از اعضای شورا خواست هر کجا ایرادی و انحرافی در سیستم شهرداری دیدند رحم نکنند.

  مجوز احداث پارکینگ 6 طبقه در میدان جانباز

به گزارش خبرنگار ما، در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به لایحه شهرداری در خصوص احداث پارکینگ 6 طبقه زیرسطحی در لچکی ضلع جنوب شرقی میدان جانباز مشهد رأی اعتماد دادند.

در قالب این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده شد پروژه اجرای پارکینگ طبقاتی عمومی میدان جانباز به مساحت عرصه 6 هزار و 505 متر مربع و زیربنای حدود 32 هزار متر مربع را از طریق فراخوان به پیمانکار واگذار کند.

  واگذاری 17 ملک به سرمایه گذار خارجی

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در مصوبه دیگری به شهرداری مشهد اجازه دادند 17 مورد ملک به مساحت ناخالص 2 هزار و 677 متر مربع و خالص 2 هزار و 38 مترمربع در عرصه پروژه های (خیام، سعدی، حافظ، مبین) و 907 متر مربع معابر واقع در پروژه های مذکور در منطقه ثامن را که از محل  منابع اوراق مشارکت و منابع شهرداری خریداری شده را به قیمت کارشناسی روز و به همراه پروانه ساخت به یک سرمایه گذار خارجی واگذار کند.

بر اساس تبصره های این مصوبه شهرداری مشهد موظف است بهای اراضی را که از محل منابع اوراق مشارکت به فروش می رسد را به حساب اوراق مشارکت واریز کند.

گفتنی است بهای این املاک 70 درصد به صورت نقد و 30 درصد پس از یکسال و درخصوص بهای عوارض پروانه ها 30 درصد به صورت نقد و بقیه در 12 قسط اخذ خواهد شد. در این جلسه مجوز فروش دو پروژه «سعادت» از پروژه های طرح میدان شهدا به صورت مزایده و با قیمت پایه کارشناسی با رأی موافقت اعضای شورا صادر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.