در آستانه سي و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، آيين افتتاحيه سلسله نشست‌هاي تخصصي «رويش فرهنگ» در جوار حرم مطهر رضوي برگزار شد.

انقلاب اسلامي هويت غرب را به چالش كشاند

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، اين مراسم با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد جلال حسيني معاون دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي، حجت‌الاسلام و‌المسلمين احمدي مدير فرهنگي آستان مقدس حضرت معصومه(س)، دكتر ناصر فخاري رئيس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، فعالان فرهنگي شهر مشهد، مديران بخش‌هاي فرهنگي آستان قدس رضوي، اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

انقلاب فرهنگي جمهوري اسلامي ايران

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد جلال حسيني دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي در اين مراسم، ماهيت انقلاب اسلامي ايران را انقلابي فرهنگي عنوان كرد و گفت: هدف اصلي و زيربنايي از انقلاب، رشد تعاليم اسلامي و انساني است.

وي خطاب به همه مديران و فعالان فرهنگي گفت: بايد به بعضي از ضرورت‌ها كه حول محور فرهنگ انقلاب است، توجه وي‍ژه شود.

حسيني با انتقاد از اينكه راهبري و مهندسي برخي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و آموزشي منطبق بر فرهنگ نيست، بيان كرد: بايد به دنبال تحقق پيوست‌هاي فرهنگي باشيم نه توجيهات فرهنگي.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي همچنين مبنا‌مداري، قاعده‌مند بودن، روش‌مند بودن و معيار پذيري را ركن‌هاي اساسي مهندسي فرهنگي روش‌مند عنوان كرد.

در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام احمدي مدير فرهنگي آستان مقدس حضرت معصومه(س) به حملات و توطئه‌هاي غرب به مباني ديني به ويژه اسلام و تشيع اشاره كرد و گفت: انقلاب اسلامي به دنبال برطرف كردن نيازهاي مادي و معنوي بشر است در حاليكه غرب به دنبال دور كردن خدامحوري از عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي است.

اين كارشناس فرهنگي تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران با مباني و انديشه‌هاي والاي خود هويت غرب را به چالش كشاند.

احمدي به وجود آمدن گروه‌هاي تكفيري و افراطي، ايجاد تفرقه بين مذاهب اسلامي را از جمله اقدامات غرب براي نشان دادن چهره خشن از اسلام و ايجاد موج اسلام هراسي در دنيا ذكر كرد و افزود: در شرايط كنوني گروه‌هاي تكفيري و افراطي  مانند گروه خوارج در زمان امامت ائمه معصومين(ع) تلاش دارند تا با حركات  افراط گونه خود در برابر امامت كنند.

ناصر فخاري رئيس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی در ادامه اين مراسم اظهار داشت: تا زماني كه فرهنگ در درون سلول‌هاي برنامه‌ريزي قرار نگيرد، كار فرهنگي اثرگذار و نتيجه‌بخش نخواهد بود.

وي اذعان داشت: حوزه فرهنگ از ساير حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و آموزشي جدا نيست بلكه ساير حوزه‌ها در خدمت فرهنگ هستند.

وي بيان كرد: گفتمان رهبري بر اساس احاديث، روايات معصومين(ع) و قرآن است لذا بيانات ايشان منظومه‌اي كامل براي گفتمان‌هاي فرهنگي و نهادينه كردن مباحث فرهنگي در عرصه‌هاي مختلف است.

يادآور مي‌شود؛ سلسله نشست‌هاي تخصصي «رويش فرهنگ» با هدف دانش‌افزايي ناظر بر مهارت مخاطب در حوزه فرهنگ و آشناساري فعالان فرهنگي با مباني كار فرهنگي از منظر مقام معظم رهبري از سوي معانت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي در چهار سطح و در قالب 48 جلسه برگزار خواهد شد.

خط مشی فرهنگی باید منطبق بر اندیشه‌های دینی باشد

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: خط‌مشی‌های فرهنگی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که منطبق با اندیشه‌های دینی باشد.

 حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید جلال حسینی در آیین افتتاحیه سلسله نشست‌های تخصصی «رویش فرهنگ» که با حضور مدیران دستگاه‌های فرهنگی، طلاب، نخبگان و فعالان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد، به تبیین رکن‌های اساسی مهندسی فرهنگی روش‌مند پرداخت.

وی «مبنامداری»، «روش‌مند بودن»، «قاعده‌مندی» و «معیارپذیری» را از جمله ارکان اساسی مهندسی فرهنگی عنوان کرد و افزود: مهندسی فرهنگی در نظام مقدس اسلام از مبنايي خاص برخوردار است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مبانی اندیشه‌های اسلامی، مهندسی فرهنگی داشت.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: مهندسی فرهنگی باید بر اساس منطق و راه درست اندیشیدن تنظیم و تدوین شود، در غیر این صورت به نتایج عملی مطلوب اسلامی نخواهد رسید.

حسینی در ادامه سخنانش ماهيت انقلاب اسلامي ايران را انقلابي فرهنگي عنوان کرد و ادامه داد: هدف اصلي و زيربنايي از انقلاب، رشد تعاليم اسلامي و انساني است.

آسیب‌زدایی فرهنگی

وی گفت: پس از گذشت سه دهه از ظهور انقلاب، این ضرورت احساس می شود که باید در حوزه فرهنگ آسیب زدایی صورت گیرد؛ زیرا به بعضی از ضرورت‌ها که حول محور فرهنگ انقلاب مي‌باشد، توجه‌‌ای نشده است.

حسيني با انتقاد از اينكه راهبري و مهندسي برخي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و آموزشي منطبق بر فرهنگ نيست، بيان كرد: بايد به دنبال تحقق پيوسته‌هاي فرهنگي باشيم نه توجيهات فرهنگي.

به گفته معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی جریان سازی، گفتمان سازی و نظام سازی مقدمه ایجاد تمدن اسلامی است و راه رسیدن به این هدف، شناخت درست دین است.

قاعده‌مندی در مهندسی فرهنگی

وی خاطرنشان کرد: اگر در مهندسی فرهنگی بر اساس قواعد خود جلو نرویم دچار افراط و تفریط خواهیم شد، لذا مهندسی فرهنگ باید منطبق بر منطق و راه صحیح اندیشیدن باشد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

حسینی افزود: در مسایل فرهنگی جامع‌ترین معیار در شرایط حاضر، مقام معظم رهبری هستند و بیانات ایشان می‌تواند دستور عمل قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.