یک وبگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی نوشت: از یک سو شورای همکاری خلیج فارس آن‌قدر نیرومند نیست که بتواند چالشی برابر قدرت ایران ایجاد کند و از سوی دیگر همکاری با این کشور مسیری برای بازیابی ثبات در خاورمیانه و جهان اسلام خواهد بود.

ایران، نماد ثبات در خاورمیانه /همکاری با ایران منجر به ثبات جهان اسلام خواهد شد
به گزارش فارس، وبگاه تحلیلی «کانترپانچ» طی گزارشی تحت عنوان «ایران با ثبات‌ترین کشور خاورمیانه» نوشت: با گذشت 35 سال و پدیدار شدن انقلاب اسلامی ایران، وضعیت توازن قوا در خاورمیانه دگرگون شده است. در این بین ایران اکثر مواقع با مشکلاتی داخلی و نیز تحریم‌های خارجی مواجه بوده است با این وجود این کشور در مقایسه با کشورهای همسایه خود که در ورطه ناآرامی افتاده‌اند، هم اینک نمادی از ثبات در منطقه می‌باشد.

بر اساس این گزارش، در گذشته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در کنار عراق و مصر مایل به مواجهه با نفوذ ایران در منطقه بودند ولی هم اینک به چند دلیل دیگر آن‌ها قادر به انجام این مورد نیستند.

از یک سو شورای همکاری خلیج فارس آن‌قدر نیرومند نیست که بتواند چالشی برابر قدرت ایران ایجاد کند. همچنین کشورهایی چون مصر با وضعیت بد اقتصادی آنقدر درگیر مسائل داخلی است که نمی‌تواند در برابر جای طلبی‌های ایرانیان توازنی ایجاد کند.ایران و عراق نیز با ایجاد ائتلاف کنار همدیگر دشمنی دیرینه را دفن می کنند.

در ادامه این گزارش ضمن تاکید به درگیری شبه‌نظامیان تکفیری با خود که اولین تهدید فعلی علیه خاورمیانه می‌باشد، آمده است: آمریکا و انگلیس به شدت در افغانستان و عراق و مطیع کردن این 2 کشور شکست خوردند و ترکیه نیز ظاهرا نمی‌خواهد طبق دستورات غرب علیه نیروهای خرابکار داعش موضع گیری کند بنابر این  موارد فوق زمینه را برای ائتلاف بزرگ بین نیروهای شیعه چون ایران، عراق، ارتش سوریه، حزب‌الله لبنان و پیشمرگه‌های کرد به عنوان نیروهای خط مقدم نبرد علیه داعش ایجاد کرده است.

به نوشته این وبگاه تحلیلی آمریکایی، خطر واقعی موجود خلاء وجود قدرتی در خاورمیانه است و احتمال ممکن برون رفت از این خطر این است که کشورهای غربی با نزدیکی به ایران در نبرد علیه داعش تحریم‌های تحمیلی علیه این کشور را رفع کند. این امر می‌تواند تصمیم‌های روسیه را در قطع ارسال نفت و گاز به کشورهای غربی نیز خنثی سازد.

در انتهای این گزارش آمده است: توافق ایران با گروه 1+5 این کشور را به طور مستقیم به همکاری به سمت غرب می‌برد و مسیر را برای بازیابی ثبات در خاورمیانه و جهان اسلام فرآهم خواهد آورد. این جریان از قضا شهرت ایران به عنوان باثبات‌ترین کشور در خاورمیانه شدت می‌بخشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.