قدس آنلاین-زوارزاده: مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از بهره‌برداری 12 پروژه شهری حوزه آی تی همزمان با دهه مبارک فجر به دست متخصصان داخلی خبر داد.

12 پروژه فناوری اطلاعات در حوزه شهری به بهره‌برداری می‌رسد

علی آبسالان در این خصوص گفت: شعار شهر هوشمند با کمک شهروندان امکان‌پذیر است که لازمه این امر افزایش سیستم‌های فناوری برای آنان است که در این راستا چندین سامانه در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ایجاد هم‌افزایی در مجموعه مدیریت شهری، افزایش دقت عملیات، سرعت عملیات و افزایش رضایتمندی را از جمله اهداف و آرمان‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و افزود: تحقق شهر هوشمند در گرو تحقق این اهداف و آرمان‌هاست تا شهر مورد اقبال شهروندان واقع شود.

آبسالان اظهار کرد: با توجه به رشد فزاینده کاربرد موبایل و موبایل‌های هوشمند در زندگی روزمره، شهرداری مشهد با رویکرد ارایه سرویس‌ها و خدمات در همه مکان‌ها و زمان‌ها تلاش دارد تا ارایه خدمات را از طریق بستر تلفن همراه فراهم کند، در این راستا فعال‌سازی نسخه موبایلی پرتال شهر مشهد به آدرس mobile.mashhad.ir انجام شده است.

این مقام مسوول در خصوص اهداف این نسخه بیان کرد: این سامانه با هدف اصول شهروند مداری، جذب مشارکت مردمی، رفع فوری مشکلات شهری و پاسخگویی به مشکلات شبانه‌روزی در کمترین زمان و به صورت لحظه‌ای و آنلاین راه‌اندازی شده است.

وی رفع نیازهای شهری و شهروندی و کمک موثر در جهت برنامه‌ریزی حوزه مدیریت شهری، دریافت مشارکت حداکثری شهروندان، رسیدگی به مشکلات، دریافت انتقادات و پیشنهادات شهروندان از طریق موبایل، ارتباط دوسویه مردم با شهرداری در راستای بازدهی بیشتر در خدمات رسانی مطلوب شهری، امکان ثبت پیام در لحظه، برخورداری از راهنمایی در خصوص مسایل و مشکلات شهری، امکان تبدیل عکس و فایل صوتی و تصویری به پیام از جمله دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد.

آبسالان خاطر نشان کرد: به زودی از این نرم افزار رونمایی می‌شود و شهروندان می‌توانند این برنامه موبایلی را در تلفن همراه خود نصب کنند.

سامانه مرکز تلفن 1513؛ سرویس شبانه روزی صوتی

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اضافه کرد: با حرکت به سمت دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیک، ماهیت و چگونگی سرویس‌های ارائه شده به مشتریان تغییر کرده است به طوری که گسترش امکانات ارتباطی در کشور از جمله استفاده از اینترنت، فکس، ایمیل و ... باعث شده است تا ایجاد مراکز سرویس که تنها راه ارتباطی با آنها تماس تلفنی بوده، منسوخ شود که در این راستا سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقدام به ایجاد سامانه مرکز تماس 1513 کرده است.

آبسالان تاکید کرد: مردم از طریق تماس تلفنی با مجموعه مدیریت شهری ارتباط برقرار خواهند کرد و متناسب با آن به سوالات آنان پاسخ داده می شود، همچنین این شماره تلفن برای تمام شهرهای ایران فعال خواهد بود ضمن اینکه این سامانه دوران تست خود را گذرانده است ودر واقع فاز یک این پروژه در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مقام مسوول اظهار کرد: مدیریت همزمان بیش از یک هزار تماس تلفنی در 24 ساعت شبانه روز و روزهای هفته، امکان فراهم شدن مراکز تماس مشابه برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف و ... از جمله دستاوردهای این سامانه است.

وی ادامه داد: بنا به درخواست شهرداری مشهد و به دنبال نیاز و با تشخیص مشاور جهت ارجاع پروژه‌های مطالعاتی و طراحی در حوزه‌های مختلف عملکرد شهرداری و دبیرخانه هیات انتخاب مشاور تهیه شده است که در این راستا ما به جمع آوری تامین کنندگان و پیمانکاران در سامانه مدیریت تامین کنندگان شهرداری مشهد (سمتاک) پرداخته‌ایم‌.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد عنوان کرد: این سامانه این ویژگی را دارد که افرادی را که علاقه‌مند به آبادانی شهر و مدیریت آن هستند در قالب قراردادها اعلام آمادگی کنند و از طریق این سامانه ثبت نام و معرفی شوند تا این اطلاعات به دست سازمان‌های ذیربط رسد.

آبسالان افزود: سامانه مدیریت تامین کنندگان شهرداری مشهد(سمتاک) دسترسی سریع و آسان و به‌روز رسانی اطلاعات و سوابق کاری توسط مشاوران را با تایید مدیر سیستم فراهم می‌کند.

به گفته وی مناقصات از طریق پیامک، پست الکترونیک در اختیار آنان قرار خواهد گرفت که در این راستا طیف گسترده‌ای به رقابت فراخوانده می‌شوند که این موضوع تاثیر زیادی بر عمران و آبادانی شهر خواهد داشت.

مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری مشهد در خصوص سامانه داشبوردهای جامع مدیریتی عنوان کرد: این سامانه یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای مدیران محسوب می‌شود و توانمندی قابل ملاحظه‌ای را به مدیران برای اتخاذ تصمیماتی آنی و استراتژیک می‌دهد.

آبسالان خاطر نشان کرد: این سامانه سیستم نرم افزاری نوینی است که در جهت غنی سازی اهداف سازمان به مدیر با استفاده از اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها کمک می‌کند.

وی ارائه تصویری کارآمد از عملکرد سیستم، توانایی تصمیم گیری آگاهانه‌تر بر اساس اطلاعات کسب و کار جمع آوری شده، نظارت بر عملکرد سازمان و واحدها و ... را از جمله دستاوردهای سامانه داشبوردهای مدیریتی عنوان کرد و افزود: آبسالان بیان این سامانه بصورت خودکار، اطلاعات را از سایر سامانه‌های سطح شهر جمع‌آوری کرده و در اختیار مدیران قرار می‌دهد که مدیران با مراجعه به آن می‌توانند به آخرین اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه سامانه پژوهشگران شهری در دهه مبارک فجر عنوان کرد: هدف از طراحی و تولید این سامانه، فراهم آوردن بستری مناسب به منظور تصویب عناوین طرح‌های پژوهشی مورد نیاز معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری و همچنین جمع‌آوری و داوری در خصوص پیشنهادات است.

این مقام مسوول در ادامه گفت: ما با پشتیبانی علمی از متخصصان، نخبگان و ... چرخه دانش را در مجموعه مدیریت شهری به جریان می‌اندازیم که این موضوع سبب موفقیت ما در امور شهری خواهد شد.

به گفته آبسالان همچنین این سامانه تهدیدات و حملات سایبری را با کمک این متخصصان به حداقل ممکن می‌رساند.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد بیان کرد: یکپارچه سازی فرایندهای پشتیبانی سازمان، ایجاد بانک دانش پشتیبانی، سهولت در پیگیری درخواست‌ها از طریق سامانه سمپا (سامانه پشتیبانی، کمک و امداد ) امکان‌پذیر شده است.

آبسالان افزود: با راه‌اندازی این سامانه یکپارچه سازی فرایندهای پشتیبانی انجام و کاربران هرگروه از سامانه‌های نرم افزاری مانند شهرسازی، عوارض خودرو، پورتال و ... را از یک درگاه مشترک ثبت و پیگیری خواهند کرد که این سامانه در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه، افراد متقاضی نیز نیاز خود را از طریق این سامانه برطرف خواهند کرد، افزود: این سامانه نیاز شهروندان را به لحاظ کلیه تعمیرات وسایل منزل و ... را فراهم خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان اینکه استفاده مردم از این سامانه در سال 94 محقق خواهد شد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه سازمان به متخصصان رتبه خواهد داد، مردم نیز به متخصصانی که به منازل آنان آمده و وسایل منزلشان را تعمیر کرده‌اند، رتبه خواهد داد.

وی در ادامه شهرنما، خبرآنلاین، شخصی سازی من کارت و ایجاد سرویس‌های هوشمند را از دیگر سامانه‌هایی که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند، عنوان کرد و افزود: نرم افزار موبایلی شهر نما تحت سیستم عامل اندروید راه‌اندازی شده و از طریق آدرس  esup.mashhad.ir قابل دسترسی است که تصاویر سه بعدی شهر مشهد در آن قابل رویت است.

آبسالان اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با اتصال به نرم افزار موبایلی سامانه شهرسازی علاوه بر دریافت نرم افزار موبایلی شهرنما، به ضوابط ساخت و ساز نیز دسترسی یابند.

وی ادامه داد: نرم افزار مشهد خبر آنلاین از دیگر نرم افزارهایی است که کاملا فارسی بوده که به فرد اجازه می دهد تا در هرکجا که به اینترنت دسترسی دارد، از آخرین اخبار شهر مشهد در زمینه‌های مختلف مطلع شوند.

به گفته وی این نرم افزار از طریق پورتال شهر مشهد به آدرس mobile. Mashhad.ir قابل دسترس است.

این مقام مسوول متذکر شد: شخصی سازی من کارت و ایجاد سرویس‌های هوشمند شهروندی( تحت عنوان من) از دیگر سامانه‌هایی است که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که در ابتدا کلیه کارمندان شهرداری و پس از آن کلیه شهروندان مشهدی از این خدمت بهره‌مند خواهند شد.

آبسالان در پایان اظهار کرد: بودجه فناوری اطلاعات در سال 93، 21 میلیارد تومان بوده است که خوشبختانه این مقدار جذب شده است که سهمی از این بودجه یعنی حدود 15 میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های نامبرده بوده که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.