۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴
کد خبر: 262229

روزی که حسنی مبارک از سمت خود استعفا کرد و مصری ها او را به محاکمه کشاندند، همگان تصور می کردند این آغازی بر راهِ بلند دموکراسی در مصر است، ...

مصر؛ انقلاب زنده است

 اما امروز مردم این کشور پس از چند سال تحمل ناآرامی و آسیبهای جانی و مالی بسیار، روزهای خوبی را نمی گذرانند؛ آنها نه تنها یک کودتای نظامی را در برکنار کردن مرسی پشت سر گذاشتند، بلکه امروز با صدور حکم تبرئه حسنی مبارک، خود را در نقطه آغاز می بینند.

انقلاب مردم مصر در پی اعتراضهای تونس، در راستای مبارزه با فقر، شکنجه، فساد و بیکاری آغاز شد و خیلی زود با سرنگونی حسنی مبارک، موجی از امید را در کشورهای عربی ایجاد کرد، اما حذف یک رئیس جمهور قانونی و روی کار آمدن یک فرد دیگر مانند مبارک، امروز دیگراز  نشانه های موفقیت مردم مصر تلقی نمی شود .

 آنها با انقلاب خود  خواستار گذار از حکومت دیکتاتوری به حکومتی بودند که اعتقادات اسلامی  در تدوین و اجرای قانون اساسی‌شان لحاظ شود، درحالی که این چنین نشد. در واقع از همان ابتدای انقلاب مصر، اقدامهای ایالات متحده ، رژیم صهیونیستی و عربستان در راستای ایجاد انحراف در حرکت انقلابی مردم مصر و ظهور بیداری اسلامی در این کشور مشهود بود و تحرکات مخفی و آشکاری به صورت توأمان صورت می گرفت که نفوذ عده ای از اعضای وابسته به باند حسنی مبارک و در حقیقت افراد وابسته به حکومت مصر در مناصب امنیتی، قضایی و سیاسی این کشور را نشان می داد  که در نهایت به همین نتیجه رسیده است .

بی‌گمان تبرئه مبارک، نقطه آشکار انحراف انقلاب مصر است تا بار دیگر مردم برای حفظ دستاورد انقلابی خود به خیابانها  آمده  و مطالبات انقلابی خود را مطرح کنند.

مردم مصر هزینه بسیاری برای رسیدن به انقلاب داده اند. آنها یقین دارند که این انقلاب توسط عوامل مبارک و دخالتهای غرب، رژیم صهیونیستی و آل سعود به انحراف کشیده شده است.

از سوی دیگر غرب و عربستان هم آرام نخواهند نشست و تلاش می کنند به هر راه ممکن در مردم  انفعال ایجاد کنند و مانع آن شوند که دوباره حرکت انقلابی صورت بگیرد، اما تجربه نشان داده که توان مردم و انقلابیون مصر به مراتب بالاتر از توطئه های دشمنان غربی و صهیونیستی است.

بیداری اسلامی، روندی است که آغاز شده و با گذشت زمان هم ادامه پیدا می کند و در این خصوص تأثیرپذیری و تأثیرگذاری کشورهای منطقه و جوامع آنها از یکدیگر یک امر بارز است و این انقلاب روندی نیست که بخواهد با یک توطئه غربی و صهیونیستی متوقف شده یا حتی به انحراف کشیده شود

این اطمینان وجود دارد که مردم مصر انقلاب واقعی خود را باز خواهند یافت و در جهت حفظ دستاوردهای آن اقدامهای بسیار جدی و آگاهانه ای را صورت می دهند، البته مسأله مهم این است که باید در درون این انقلاب، نوعی آگاهی و نگاه مؤثر به گذشته وجود داشته باشد که ملت، انقلابیون و مسلمانان مصر باید تجربیاتی را که از انقلاب و انحراف آن به دست آوردند، سرلوحه کار خود قرار دهند.

یکی از تجربیات این است که به هیچ عنوان دولت اسلامی و اسلام گرایی که در مصر سر کار می آید با عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی سنخیتی را ایجاد نکند، چون در گذشته همین سنخیت سازی ها باعث  انحراف انقلاب و کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد.

به هر حال مسلم است دلارهای عربی  که به این کشور سرازیر شده، کمکهای بسیاری به السیسی و رژیم او کرده است و این در جهتی بوده که بتواند صدای انقلاب مصر را خفه کند، اما به هر حال تحولات اخیر نشان می دهد که این صدا همچنان زنده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.