۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: 262485

بخش دوم و پایانی/ لیلا کردبچه - در سال 1391، تاریخ سینما و تئاترِ ایران، استاد حمید سمندریان را از دست داد. استاد سمندریان در کارنامۀ درخشانِ کاریِ خود، علاوه بر کارگردانیِ نمایش‌های ارزشمندی چون «ملاقات بانوی سالخورده» و...، 

آنها که نیستند

گروهی از بهترین‌های تئاترِ ایران را نیز تربیت کرد؛ بازیگرانی چون استاد عزت‌ا...انتظامی، رضا کیانیان، مهدی هاشمی، حامد بهداد و... که هریک با حضوری چشمگیر در سینما، توانستند به جایگاهی ارزشمند دست یافته و بارها و بارها، سکوی جشنوارۀ فیلم فجر را زینت بخشند.

پروین‌دختِ یزدانیان، مادر کیومرث پوراحمد، کارگردان آثاری چون «قصه‌های مجید»، «صبح روز بعد»، «خواهران غریب»، «مهریۀ بی‌بی»، «شب یلدا» و... که در فیلم‌های مذکور نیز به نقش‌آفرینی پرداخته بود، در سال 1391 پس از یک دورۀ آلزایمر درگذشت. پروین‌دخت یزدانیان در یازدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، برای بازی در فیلمِ «صبح روز بعد»، دیپلم افتخار بهترین بازیگرِ نقش دوم زن را از آنِ خود ساخت.

در سال 1391، ایرج قادری، بازیگرِ و کارگردان درگذشت. در پانزدهمین جشنوارۀ فیلم فجر، آیدا مطلبی، برای بهترین بازی در نقش دومِ زن، در فیلم «طوطیا» تقدیر شد، و در هفدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر نیز ماهایا پطروسیان، برای بهترین بازی در نقش دوم زن، در فیلم نابخشوده از این کارگردان، نامزد دریافت سیمرغ بلورین گردید.

از درگذشتگانِ سینمای ایران در سال 1388 باید به زنده‌یاد نیکوخردمند اشاره کرد که در سه دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، حضور داشته است. نیکوخردمند در نهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، سیمرغ بلورین را برای بهترین بازی در فیلم «پردۀ آخر» دریافت کرد و در دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «دریچه» به دست آورد؛ همچنین او در چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، نامزد دریافت سیمرغ بلورین برای بازی در فیلم «غزل» بود. امّا در سال 1387، سینمای ایران یکی از بهترین‌های خود را از دست داد. خسرو شکیبایی، بازیگر فیلم‌های سینمایی «دزد و نویسنده»، «ترن»، «رابطه»، «یک بار برای همیشه»، «هامون»، «کیمیا»، «کاغذ بی‌خط»، «سالاد فصل»، «اتوبوس شب»، «دست‌های خالی»، «دلشکسته» و... سریال‌هایی چون «کوچک جنگلی»، «مدرس»، «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر» و... از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران به شمار می‌رود که در جشنوارۀ فیلم فجر نیز حضوری چشمگیر داشته است. زنده‌یاد خسرو شکیبایی در هشتمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «هامون» به دست آورد و پنج سال بعد، در سیزدهمین جشنوارۀ فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «کیمیا» و ده سال بعد در بیست و سومین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «سالاد فصل» از آنِ خود ساخت؛ همچنین او در دورۀ یازدهم برای بازی در فیلم «یکبار برای همیشه»، در دورۀ پانزدهم به‌خاطر بازی در فیلم «سایه به سایه»، و در دورۀ بیستم برای بازی در فیلم «کاغذ بی‌خط» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بوده است. بیست و پنجمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، آخرین دورۀ حضور زنده‌یاد خسرو شکیبایی در این عرصۀ رقابتی بود. خسرو شکیبایی در این دوره از جشنواره، برای بازی در فیلم «اتوبوس شب»، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

مهدی فتحی، بازیگر فیلم‌های «کشتی آنجلیکا»، «آدم‌برفی»، «سریال امام علی» و... از دیگر درگذشتگان سینمای ایران بود که در سال 1382، صحنۀ بازیگری را ترک کرد. مهدی فتحی در ششمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، برای بازی در فیلم «تحفه‌ها»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین برای بهترین نقش اول مرد شد. در همین دورۀ جشنواره، سیمرغ بلورین نقش دومِ همین فیلم به سعید پورصمیمی تعلق گرفت.

امّا زنده‌یاد حسین پناهی، بازیگر، کارگردانِ تئاتر، شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویسی بود که در سال 1383، دنیای خاکی را ترک کرد. حسین پناهی در سال 1369، دیپلم افتخار بهترین بازیگرِ مرد را برای فیلم «سایۀ خیال» از جشنوارۀ فیلم فجر دریافت کرد. فیلمنامۀ فیلم «سایۀ خیال»، ساختۀ مسعود جعفری‌جوزانی، براساس زندگیِ حسین پناهی نوشته شده بود و زنده‌یاد حسین پناهی، در آن، به ایفای نقش «حسین پناهی» پرداخته بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.