مهدی مجیدی: به مناسبت دهه مبارک فجر و در روز «انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگی، عدالت و تمدن اسلامی»، نشست خبری با موضوع «بنیاد و فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی آن» در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 30 سال فعالیت فرهنگی- پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی

در این نشست مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با تبریک ایام ا... دهه فجر و با اشاره به نقش فرهنگ در سرنوشت ملتها از نگاه امام خمینی(ره) در تشریح فعالیتهای فرهنگی – پژوهشی بنیاد پژوهشها از بدو تاسیس تاکنون گفت:  فعالیتهای این مرکز علمی- پژوهشی به موازات ایفای نقش مسؤولیت خطیر فرهنگی آستان قدس با رسالت گسترش فرهنگ قرآنی و ترویج معارف اهل بیت (ع) و با توجه به نیازهای گسترده پژوهشی در قلمرو فرهنگ و تمدن اسلامی از سال 1363 کار خود را آغاز کرد و اکنون نیز با نظارت هیأت مدیره و همکاری حدود 150 تن از پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه در قالب 21 گروه پژوهشی فعالیت می کند.

حجتالاسلام والمسلمین الهی خراسانی افزود: از سال 63 در زمینههای قرآنی و تفسیری تدوین دانشنامه جهانی قرآنی در این مرکز آغاز شد و تا کنون  28 جلد چاپ شده است و پیش بینی می شود این دانشنامه در مجموع به 60 جلد برسد.

وی به اهمیت این کار بزرگ فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این زمینه رهبر معظم انقلاب فرمودند کشورهای مقصد را شناسایی کنید و المعجم را بفرستید که 30 کشور را شناسایی کردیم که مورد استقبال این کشورها  بخصوص مصر و مراکش قرار گرفت.وی این دانشنامه جهانی قرآنی را منحصر به فرد دانست و  گفت: یکی از دانشمندان مراکشی به نام «التازی» در ارتباط با این دانشنامه نوشته بود اولین و آخرین کتاب  درباره لغت قرآن، توسط ایرانیان برای اعراب نوشته شده که نخستین آن  راغب اصفهانی است و آخرین «المعجم فی فقه  لغه القرآن و سر بلاغته» می باشد. که اشاره وی به آخرین کتاب لغت قرآن مربوط به بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی است. 

حجتالاسلام والمسلمین الهی خراسانی با برشمردن گروههای پژوهشی و سال تأسیس هر یک از این گروهها، به موفقیتهای بنیاد و 85 اثر منتشر شده حایز رتبه در کشور از سوی این مرکز اشاره کرد و افزود:  کتاب « سیره الانبیاء والمرسلین محمد، جامع الحامد کلها» سال 1385به عنوان جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد.وی همچنین به تدوین 197 عنوان کتاب درباره امام رضا (ع) اشاره کرد.

الهی خراسانی همچنین از رونمایی دایره المعارف آستان قدس رضوی در آینده خبر داد و گفت: مرکز رایانه بنیاد همچنین  با ارایه خدمات آموزشی- پژوهشی و ایجاد بانکهای اطلاعاتی در زمینههای تخصصی، طراحی و پیاده سازی سامانههای رایانهای و لوح فشرده دانشنامه امام رضا(ع) و دانشنامه امام حسین(ع) فعالیتهای قابل توجهی را انجام داده است.  وی مجموع آثار منتشر شده طی 30 سال گذشته را 1698 عنوان در 3387 جلد کتاب عنوان کرد و افزود: سال 1393 نسبت به سال گذشته 63 درصد در عنوان کتاب رشد داشتیم که 216 عنوان در 240 جلد بوده است و  شمارگان آن در مجموع 524 هزار و پانصد نسخه که 410 هزار  نسخه مربوط به چاپ اول و 114 هزار و پانصد نسخه چاپهای بعدی بوده است.

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در بیان ضرورت همایشها و کنگره های بین المللی مرکز پژوهشها گفت: بنیاد پژوهشهای اسلامی از آغاز کار برای رشد دیدگاههای تخصصی در زمینه های مورد نیاز به برپایی نشستهایی اقدام کرده که هر یک در جایگاه خود دستاوردهای شایانی داشته است. وی افزود: در 30 سال گذشته با دعوت از اندیشمندان اسلامی در جهت ارتقای کیفی نیروها و شناخت ضرورتهای پژوهشی با برگزاری 6 کنگره و همایش بین المللی و بیش از 100 همایش حاصل آن در قالب 37 جلد کتاب منتشر شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.