گروه هنر- تکتم بهاردوست - فیلم سینمایی « کوچه بی‌نام» پنجمین تجربه کارگردانی علیمردانی است که به روایت مقطعی از زندگی دو خانواده ساکن در جنوب شهر می‌پردازد.

 «کوچه بی‌نام» بهترین فیلم من است

این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و سومین دورۀ جشنواره فیلم فجر حضور دارد.خبرنگار ما دربارۀ این فیلم با علیمردانی گفت‌وگویی انجام داده است که از نظرتان می‌گذرد:

 

  چرا  اسم فیلم از «مشرف به کوچه بی‌نام» به کوچه بی‌نام تغییر کرده است ؟

 - می‌خواستیم نام فیلم در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری داشته باشد و چون کوچه بی‌نام برای ما الویت داشت،‌ این نام انتخاب شد. با چند نفر که صحبت کردیم، گفتند اسم های سه سیلابی در ذهن مخاطب ماندگار نیست.

  ایده داستان «کوچه بی‌نام» چطور شکل گرفته است؟

-   این داستان با توجه به نیاز و ضرورت جامعه نوشته شده است. ایدۀ داستان را از دل جامعه از میان کسانی که در بین ما نفس می‌کشند، بیرون کشیدم. ماجرای‌ این فیلم واقعی نیست، اما آدم‌هایش آدم های آشنای همۀ ما هستند.این آدم ها براحتی در اطراف ما دیده می‌شوند .من فقط ‌این آدم ها را با توجه به مشاهدات خودم شخصیت پردازی کردم و در دل درام جای دادم.

 

  کوچه بی‌نام شباهتی به فیلمهای قبلی شما دارد؟

 - بله‌ این فیلم هم تمی‌ اجتماعی دارد. قصه‌گوست و مانند آثار قبلی‌ام یک معضل اجتماعی را در بستر جامعه طرح و روایت کرده است. آدم های ‌این فیلم نمایندۀ کسانی هستند که در کنار هر کدام از ما زندگی می‌کنند. کوچه بی‌نام داستان روابط آدمهاست و مشکلاتی که در‌این روابط برای آدم ها رخ می‌دهد و روایت کننده داستان دو خانواده در کوچۀ شهید بی‌نام است که جایی در جنوب شهر زندگی می‌کنند. آن‌ها دچار معضل بزرگی در درون خود می‌شوند و حاج مهدی که فرهاد اصلانی نقش آن را‌ایفا می‌کند و معتمد خانواده و محله است، راه را در تعامل در درون خانواده می‌داند، اما ...اجازه بدهید بیشتر از‌این قصه را لو ندهم.

 

  ویژگی‌این فیلم نسبت به دیگر آثارتان چیست؟

-  فیلمنامۀ‌ این فیلم کاملاً ناتورالیستی است و آدم هایش کاملاً از دل جامعه بیرون آمده‌اند، من در‌این کار بادید بازتری موضوعم را بررسی و روایت کرده‌ام.کوچه بی‌نام حاصل  همه داشته‌ها و تجربیات من است. من برای اولین بار و برای ساخت‌ این فیلم و موضوعی که مورد نظرم بود با چندین روان‌شناس و جامعه شناس صحبت کردم و دقیقاً برای‌ این می‌گویم که الان فکر می‌کنم کوچه بی‌نام کاملترین و بهترین فیلم من است و من مطمئنم که کوچه بی‌نام می‌تواند در جشنواره امسال به یک پدیده تبدیل شود.

 

  کمی‌هم در خصوص انتخاب بازیگران صحبت کنید. حضور دوبارۀ کسی مثل فرهاد اصلانی که پیش از‌این در فیلم به خاطر پونه با او همکاری داشتید.

-  بعد از فیلم به خاطر پونه با اصلانی رابطه خوبی پیدا کردم. او بازیگر کاربلدی است و خیلی بیشتر از من نگران نقشش است و جزو آن دسته از بازیگرانی است که فقط به فیلمنامه اکتفا نمی‌کند. اصلانی برای‌ این‌ نقش با آدم هایی که همین مشکل و معضل را داشتند، صحبت کرد تا بتواند حال و هوای نقش را بهتر و بیشتر درک کند. در خصوص باران کوثری هم باید بگویم که به نظر من‌ این فیلم باعث شد که مخاطب به استعدادهای دیگر‌این بازیگر پی ببرد و او را بهتر بشناسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.