در مراسمی که بیش از 4 ساعت ادامه داشت، تندیس های جدید بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر اهدا شد، برگزیدگان سیمرغ بلورین معرفی شدند و دست اندرکاران جشنواره تلاش کردند با بهره‌گیری از حضور مهران مدیری به عنوان مجری، این اختتامیه طولانی خسته‌کننده نباشد.

حاشیه‌های از مراسم اختتامیه جشنواره فجر
به گزارش  ایسنا، اختتامیه جشنواره 33 فیلم فجر با حضور نامزدها و هنرمندان در هتل ارم و انتقال آنها به کاخ جشنواره (برج میلاد) شامگاه 22 بهمن ماه کلید خورد که هنگام ورود آنها به سالن، بازار عکس سلفی داغ بود و بسیاری از مهمانان ورودشان را ثبت تصویری می‌کردند.

* در حالیکه شروع مراسم 18:30 اعلام شده بود، بعد از این تایم درهای سالن باز شد و مدعوین با سختی زیادی وارد شدند.

* مانند مراسم افتتاحیه ردیف‌های ‌ندلی ها نامگذاری شده بود و جای مناسبی هم به اهالی رسانه اختصاص پیدا کرده بود، هرچند حضور افراد غیرمرتبط جلب توجه می‌کرد، اما اعضای روابط عمومی جشنواره سعی در خارج کردن این افراد از جایگاه رسانه‌ها داشتند.

* برخلاف افتتاحیه، در این مراسم تدارک بیشتری بر روی سن بواسطه ال‌سی‌دی ها صورت گرفته بود و فضای متفاوت صحنه که توسط ملک جهان خزاعی آماده شده بود، جلب توجه می‌کرد.

* پیش از آغاز مراسم، ازدحام جمعیت باعث شد کنترل یکی از درها از دست ماموران کنترل خارج شود و تعداد زیادی وارد سالن شدند که تا پایان مراسم در پله‌ها و کنار سالن اصلی ایستاده مراسم را دنبال کردند.

* مراسم در ساعت 19:22 دقیقه با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد و پس از سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، گروه موسیقی "وصل یار" با اجرای علی زند وکیلی، برنامه را با اجرای قطعه ای آغاز کردند.

* این مراسم هم مانند افتتاحیه در هیچ شبکه تلویزیونی پخش زنده نشد و شبکه‌های رادیویی تهران، نمایش (تا ساعت 21) و ایران اختتامیه را گزارش کردند.

* با گذشت 15 دقیقه از شروع مراسم، محمدرضا شهیدی‌فر که در اجرای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر رکوردار شده است، پشت تریبون قرار گرفت و از تماشاگرانی که در میان راه ایستاده بودند خواست کمک کنند برگزیدگان سریع‌تر به روی سن بیایند.

* پس از پخش تصاویری از روزهای بهمن 57 با صدای نصرالله مدقالچی، از داوران بخش مستند دعوت شد تا برگزیدگان این بخش را معرفی کنند که در میان آنها حبیب احمدزاده و مانی میرصادقی حضور نداشت.

* در این دوره سیمرغ بلورین تنها در بخش اصلی اهدا شد و برای بخش‌های دیگر تندیس دیگری آماده شده بود که به همراه لوح تقدیر و هدیه رایتل اهدا شد.

* پیش از اهدای جوایز بخش مستند، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد سالن شد و در کنار آخوندی وزیر مسکن، آشنا، مشاور رئیس جمهور و صالحی، معاون رئیس جمهور قرار گرفت و در ادامه برنامه نیز ربیعی، وزیر کار به جمع آنها اضافه شد.

* اسامی نامزدهای هر بخش در تصاویری با صدای احسان کرمی اعلام شد.

* شعبانی یکی از برگزیدگان بخش مستند در حالیکه بر روی لباسش نام پیامبر درج شده بود، جایزه‌اش را به حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد.

* افشین‌پور، دیگر بازیگر این بخش هم جایزه‌اش را به سرافراز - رئیس صدا و سیما - اهدا کرد.

* برگزیدگان پس از پایین آمدن از روی سن برای گفت‌وگوی تصویری به بیرون از سالن هدایت می‌شدند.

* معین کریم‌الدینی کارگردان «آتلان» برگزیده اصلی این بخش با پسرش به روی سن آمد.

* افراد زیادی که موفق به حضور در سالن نشده بودند از طریق ال ای دی در بیرون از سالن پیگیر مراسم بودند.

* پیش از این از سورپرایزی در این مراسم خبر داده شده بود که با پخش تصاویری از روند برپایی جشنواره، این سورپرایز ناخواسته لو رفت و حضور مهران مدیری به عنوان یکی از مجری‌های برنامه در مراسم قوت پیدا کرد.

* پخش تصاویری از کاندیداها و صحبت‌های آنها از دیگر تصاویر پخش شده در مراسم بود.

* در بخش "نگاه نو" هم داوران به روی سن حاضر شدند که محمد مهدی عسگرپور در جمع آنها غایب بود.

* برای بخش هنر و تجربه هم تندیس متفاوتی به دو برگزیده داده شد.

* با حضور مهران مدیری بر روی سن مشخص شد سورپرایز مراسم، این بازیگر و کارگردان طنزپرداز سینما بوده است که حضور او با استقبال زیادی همراه شد.

* مدیری که مدام حاضران را با عنوان «بترکونید» دعوت به دست زدن می‌کرد، جایگزین شهیدی‌فر بر روی صحنه شد و اعلام کرد پنج برگزیده اصلی توسط او اعلام خواهد شد.

* اجرای برنامه موسیقی توسط سامان احتشامی پیانیست، بامداد ملکی نوازنده ضرب و صدای علی زند وکیلی دیگر بخش مراسم بود.

* بعد از این بخش شهیدی‌فر باردیگر اجرای مراسم را بر عهده گرفت و اعلام کرد برگزیدگان جشنواره دو روز مهمان ناو جماران خواهند بود.

* حجت‌الله ایوبی - رییس سازمان سینمایی - که هرگونه جابه جایی‌اش را بعد از جشنواره شایعه اعلام کرد به روال سال قبل دبیر جشنواره 34 فیلم فجر را معرفی نکرد.

* در بخش معرفی برگزیدگان سودای سیمرغ به روال سال قبل 7 صندلی برای اعضای هیات داوران بر روی سن در نظر گرفته شد که برای هر جایزه یک عضو داوری به همراه یک هنرمند به روی سن می‌آمدند و بعد از اهدای سیمرغ، عضو داوری روی یکی از صندلی‌ها حضور پیدا می‌کرد.

* گرفتن عکس سلفی تا روی سن هم ادامه داشت، بطوریکه رضا عطاران با دسته دوربین که عصا به نظر می‌رسید، برای اهدای جایزه به روی سن آمد و سپس از خود و علیرضا شجاع نوری و حاضران در سالن عکس سلفی گرفت.

* عبدی برگزیده بخش موسیقی سیمرغش را به اهالی سینما اهدا کرد که پس از گفته او عطاران به عنوان عضوی از اهالی سینما خواست این جایزه را دریافت کند.

* مجید مجیدی، رئیس هیات داوران سرانجام در جشنواره رویت شد و آخرین داوری بود که به روی سن آمد و پس از اهدای جایزه تدوین بر صندلی وسط نشست.

* در بخشی که به تقدیر از خانواده شهدای حادثه حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف اختصاص داشت، مجری برنامه از حاضران درخواست کرد برای شهدا بایستند و ادای احترام کنند.

* مدیری در پارت دوم حضورش بر روی سن در حالی اجرای برنامه را بر عهده گرفت که اعلام کرد به روال مراسم‌های آن‌طرف که در طول برنامه لباس عوض می‌کنند، من هم لباس عوض کردم اما تفاوت آنقدر کم است که مشخص نیست.

* بخش دوم اجرای موسیقی گروه وصل یار با همخوانی مدیری همراه شد.

* ظاهرا سخنرانی وزیر ارشاد از قبل برنامه‌ریزی نشده بود و پس از سخنان دم گوشی با مدیری، او علی جنتی را به روی سن دعوت کرد و خود در کنار سن بر روی صندلی نشست.

* طولانی شدن سخنرانی وزیر ارشاد با دست زدن حاضران همراه شد که جنتی در پاسخ اعلام کرد: اگر می‌خواهید تمام کنم؟

* هیات داوران در بار دومی که به روی سن دعوت شدند، دیگر از صندلی ها خبری نبود و مجبور شدند ایستاده برنامه را دنبال کنند.

* بر خلاف دوره‌های گذشته داوران بیانیه ندادند و هیچکدام نیز پشت میکروفون نرفتند.

* برخی از برگزیدگان پس از حضور بر روی سن تولد مصطفی کیایی، کارگردان «عصر یخبندان» را تبریک گفتند.

* بهرام توکلی تنها برگزیده‌ای بود که در پشت میکروفون قرار نگرفت و صحبت نکرد.

* اشتباه سایت جشنواره در ارسال خبر برگزیدگان که چند دقیقه بر روی خروجی بود باعث شد یکی از خبرگزاری‌ها لیست کامل برندگان را دقایقی قبل از پایان مراسم اعلام کند.

* باران کوثری پس از دریافت جایزه‌اش از احد صادقی، مسئول دبیرخانه جشنواره نام برد و از او قدردانی کرد.

* هنگام اعلام بازیگر نقش اول مرد با توجه به اتفاقات سال گذشته و جابجایی برگزیده این بخش، مدیری خطاب به داوران گفت: الان دیگر قابل عوض کردن نیست.

* اعلام نام سعید آقاخانی به عنوان برگزیده این بخش، توسط مدیری از اتفاقات جالب مراسم اختتامیه بود و آقاخانی به شروع کارش با مدیری اشاره کرد و پس از گرفتن سیمرغش در آغوش او قرار گرفت.

* مدیری در بخشی از برنامه با اشاره به حضور پسرش فرهاد در سالن از او خواست بلند شود تا دیگران او را ببینند.

* برای بهترین فیلم سیمرغ طلایی اهدا شد، سیمرغی که دوره‌های قبل به بهترین فیلم از نگاه ملی تعلق می‌گرفت.

* برای اهدای جایزه ویژه داوران و سیمرغ مردمی مجری برنامه خواست که مهران مدیری روی سن حضور داشته باشد، اما او با بیان اینکه کار دارد از حاضران خداحافظی کرد.

* در حالیکه مهران مدیری از حضور حمید فرخ‌نژاد در پشت سن خبر داده بود، اما هیچکدام از جوایز توسط او اهدا نشد.

* برخلاف دوره‌های گذشته که فیلم برگزیده تماشاگران توسط مدیرعامل خانه سینما معرفی می‌شد، در این مراسم رضا داد نام فیلم نهایی را در غیاب عسگرپور اعلام کرد.

* در این مراسم همه برگزیدگان حضور داشتند و تنها سه نفر از اعضای هیات داوران از غایبین بودند.

* برخلاف گذشته مبلغ اهدایی به برگزیدگان اعلام نشد.

* مراسم اختتامیه در ساعت 23:40 به پایان رسید و در خاتمه مدیران جشنواره در کنار ایوبی عکس یادگاری گرفتند.

* با وجود اینکه مراسم بیش از چهار ساعت ادامه پیدا کرد، اما ریتم خوب آن باعث شد حاضران تا انتها صندلی‌ها را ترک نکنند و پیگیر برنامه باشند.

* با نورافشانی در محوطه باز برج میلاد، پرونده بخش سینمای ایران جشنواره 33 فیلم فجر بسته شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.