قدس آنلاین- حسین زوارزاده: شهردار مشهد گفت: بهره‌برداری از نیروگاه کوچک مقیاس گازی CHP، یکی از شاخص‌ها و نماد اقتصاد مقاومتی است.

بهره‌برداری از نیروگاه کوچک مقیاس گازی، نماد اقتصاد مقاومتی است

سید صولت مرتضوی در مراسم بهره‌برداری از نیروگاه مقیاس کوچک گازی CHP که در سالن همایش پایانه‌ مسافربری امام رضا(ع) برگزار شد، افزود: در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به نام سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده، بهره‌برداری از این نیروگاه، نمونه‌ای از مصادیق اتکا به اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک گازی CHP، می‌تواند در قطارشهری، شهرک‌های صنعتی و مصارف خانگی استفاده شود، گفت: دولت در این بخش هیچ سرمایه‌گذاری نکرده و صد درصد سرمایه‌گذاری با همت و مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است.

شهردار مشهد یکی از نیازهای اولیه و اساسی کشور را بحث انرژی عنوان کرد و افزود: منابع زیادی در این زمینه هزینه می‌شود و در احداث نیروگاه‌های مقیاس بزرگ باید خطوط انتقال قوی استفاده کرد. این کار سبب کاهش راندمان کار می‌شود و تقریبا نیمی از انرژی تولید شده به هدر می‌رود.

مرتضوی خاطر نشان کرد: احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه راندمان مصرف را دوبرابر می‌کند و با کاهش هزینه‌های تولید انرژی، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را به همراه دارد.

*کاهش هزینه‌های پایانه مسافربری مشهد با راه‌اندازی نیروگاه مقیاس کوچک گازی 

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد گفت: با راه‌اندازی نیروگاه مقیاس کوچک گازی، کاهش چشمگیری در هزینه حامل‌های انرژی داشته است.

سید مهدی علوی مقدم نیز در ادامه این مراسم افزود: نیروگاه مقیاس کوچک گازی CHP با مشارکت صد درصدی بخش خصوصی در پایانه مسافربری امام رضا(ع) احداث شده و صرفه‌جویی 2 میلیاردی در هزینه‌های شهری به ویژه هزینه حامل‌های انرژی به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه ساخت این نیروگاه معادل کاشت 175 هزار اصله درخت 20 ساله است، گفت: با اجرای هر نیروگاه یک مگاواتی CHP در مجموع سالانه 3 میلیون و 500 هزار کیلوگرم دی اکسید کربن کمتری وارد جو می‌شود.

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در فرایند تولید برق در نیروگاه‌های متعارف کشور در حال حاضر بیش از نیمی از انرژی هدر می‌رود، پتانسیل بالایی در زمینه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این بخش وجود دارد.

علوی مقدم اصلی‌ترین هدف احداث این نیروگاه را تامین همزمان برق، برودت و حرارت برای پایانه مسافربری عنوان کرد و گفت: با این اقدام به دنبال به حداقل رساندن تلفات در شبکه توزیع هستیم تا در نزدیک محل مصرف کننده اختصاصی (پایانه مسافربری)، بهره‌برداری صورت گیرد.

وی افزود: نزدیکی به بارهای حرارتی، نزدیکی به شبکه 20 کیلوولت توزیع محلی، نزدیکی به شبکه گاز شهری، فضای مناسب و مورد نیاز برای استقرار مولدها و تجهیزات جانبی و دسترسی آسان نیروگاه به خدمات شهری از جمله بزرگراه، امداد و نجات و... در راه‌اندازی این ایستگاه مد نظر است.

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در خصوص دیگر مزیت‌های نسبی CHP اظهار کرد: تولید برق با کیفیت بالا و قیمت ارزان‌تر نسبت به شبکه توزیع برق محلی، امکان استفاده از گرمای حاصله از مولدها برای تامین گرمایش ساختمان‌ها و کاهش هزینه‌های تامین سوخت و صرفه‌جویی در مصرف گاز پایانه و افزایش امنیت تامین انرژی برای پایانه از جمله مزیت‌های این سیستم است.

علوی مقدم با اشاره به تامین برق مطمئن در مواقع اضطراری و کاهش تلفات شبکه توزیع، گفت: آزادسازی ظرفیت خطوط انتقال انرژی، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و احداث و بهره‌برداری سریع و آسان از محصول تولید استفاده از این سیستم را مناسب کرده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه یاد شده مانند پدافند غیرعامل عمل می‌کند، افزود: خطر جنگ، زلزله، سیل، طوفان‌های شدید و سایر بلایای طبیعی و غیرطبیعی از جمله حوادثی هستند که قابل پیش‌بینی نیست و این نیروگاه مانند پدافند غیرعامل عمل می‌کند.

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین به دلیل برخی مشکلات فنی و محدودیت‌های تولید، خاموشی‌های پراکنده‌ای در سطح شبکه توزیع ایجاد می‌گردد که این خاموشی‌ها گاها برای بسیاری از مراکز پردردسر و پرخطر خواهد بود. از این رو وجود یک نیروگاه مقیاس کوچک گازی با پشتیبان شبکه توزیع محلی ضریب اطمینان بالایی را برای مصرف کننده ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.