قدس انلاین – سعید کوشافر: باز شنبه شد وبا دستی پر از خبرهای خواندنی از سراسر جهان خدمت شما رسیدیم ، هفته ای که با طلوع سی وششمین فجر انقلاب همراه شد و مردم ایران بازهم برگی زرین بردفتر حماسه افرینی های خود افزوده و پاسخ محکمی به دشمنان ایران وایرانی دادند.باهم مرور میکنیم اخباراین هفته را...

از بازگشت احمدی نژاد به خبرها و جلسات پشت پرده نگرانهای هسته ای تا سوء استفاده داعش از اخبار آخرالزمان و 2سناریوی قیمت بنزین 94

***کردها، شیعیان عراق را تهدید کردند

روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" در وبسایت خود گزارش داد که کردهای عراق تهدید کردند اگر نیروهای شیعه به کرکوک نزدیک شوند با آنها مقابله خواهند کرد.

بنا بر گزارش این روزنامه لندنی، میان نیروهای کرد و نیروهای شیعه "بسیج مردمی" عراق،‌ بر سر تصرف مناطق تحت نفوذی که از کنترل داعش خارج شده اند، بحران جدیدی به وجود آمده است.

دراین راستا حزب دموکرات کردستان به رهبری "مسعود بارزانی" تهدید کرد در صورت ورود نیروهای بسیج مردمی به کرکوک با آنها مقابله خواهدشد.

کمال کرکوکی عضو دفتر سیاسی حزب دراین خصوص گفت استان کرکوک نیازی به حضور نیروهای مردمی ندارد. وی تاکید کرد در صورت نیاز به این نیروها،‌ درخواست خواهد شد.

کرکوکی با بیان این که نزدیک شدن نیروهای مردمی را به کرکوک و مناطق تحت ماده صد و چهل نخواهیم پذیرفت افزود آنها به منزله شبه نظامی هستند و باید دور شوند چون نیروهای پیشمرگ بر اساس قانون اساسی  اقلیم کردستان مسئولیت مقابله و مقاومت را در شرایط سخت برعهده دارند.

هادی العامری رئیس سازمان بدر، چند روز قبل به کرکوک رفت تا کردها را برای وارد شدن نیروهای بسیج مردمی به این استان مجاب کند تا این نیروها با داعش که مناطق غربی استان کرکوک را تحت کنترل خود دارند بجنگند.

در این راستا زینب عارف البصری از نمایندگان ائتلاف قانون با انتقاد از سخنان مسعود بارزانی که گفته است با نیروهای بسیج مردمی در صورت ورود به مناطق تحت ماده صد و چهل مقابله خواهد شد گفت او باید از توان نظامی و نیروهای پیشمرگ خود به همراه نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق برای مقابله با داعش استفاده کند.

وی همچنین از جان فشانی ها و پیروزیهای نیروهای مردمی که به خاطر عقاید و پاسخ به درخواست مرجعیت می جنگند قدردانی کرد.

القدس العربی نوشت: بنا به گفته ناظران سیاسی در بغداد میان نیروهای پیشمرگ کرد و شبه نظامیان مردمی شیعه در مناطقی همچون جلولاء و سعدیه و به ویژه در مناطق که موسوم به مناطق "مورد اختلاف"هستند درگیریهائی رخ داده است.

کردها معتقدند مناطق مزبور وابسته به کردستان است . به همین خاطر پیش بینی می شود در آینده میان اعراب و کردها در مناطقی که از کنترل داعش خارج شده است درگیری رخ دهد.

 

***بازگشت احمدینژاد در گرماگرم نبرد روحانی

 پایگاه خبری شبکه امریکایی "ان بی سی نیوز" ، با انتشار گزارشی تحت عنوان "بازگشت محمود احمدی نژاد به صحنه سیاسی ایران" به بررسی سخنرانی هفته پیش رئیس جمهور سابق ایران در شهرری پرداخت.

در این گزارش آمده است:

««یک چهره آشنا دوباره در صحنه سیاسی ایران ظاهر شد؛ در مسجدی واقع در یکی از مناطق پایین شهر تهران و مقابل جمعیتی که او را تشویق می کردند.

احمدی نژاد در اولین حضور مهم خود در جمع مردم از زمان واگذاری قدرت به رئیسجمهور میانهرو، حسن روحانی، گفت: ایران امروز از هر زمان دیگر قوی‌تر شده؛ چرا که در مسیر انقلاب باقی مانده است. امپریالیستها هرگز دوباره بر این کشور مسلط نخواهند شد.

سخنرانی احمدینژاد در زمانی بسیار حیاتی برای جانشین او، حسن روحانی، ایراد شد؛ در گرماگرم شکست یا پیروزی مذاکرات هسته ای و تنها چند روز پیش از سیوششمین سالگرد انقلاب اسلامی و سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی که توسط امریکا پشتیبانی میشد.

در این گردهمایی، جمعیت بیش از 2000 نفری مردم با شعارهای "مرگ بر امریکا" ، "مرگ بر انگلیس" و "مرگ بر اسرائیل" به خروش آمدند. پشت سر احمدینژاد پوستری بود که در آن، به آتش کشیدن پرچم امریکا و شعارهای ضدامریکایی به تصویر کشیده شده بود.

بر روی دیوار مقابل نیز تصویر عظیمی از رهبر عالی ایران [آیت الله] خامنه ای نصب شده بود که با نگاهی پدرانه [به جمعیت] مینگریست؛ این احتمالا پیامی برای جمعیت بود که احمدینژاد هنوز هم مورد حمایت قویترین مرد این سرزمین است.

"فاطمه" مادر 26 سالهای که با دختر 3 سالهاش در این تجمع حضور داشتند به ان بیسینیوز گفت: «او بهترین رئیسجمهوری بود که تا بهحال داشتیم. او توجه زیادی به مردم داشت و واقعا به ما کمک کرد.»

پروفسور "یوسی مکلبرگ" استاد روابط بینالملل دانشگاه رویجنت لندن می‌گوید: «اگر روحانی به توافق دست یابد، میانه‌روها میتوانند در ایران قدرت بگیرند. یکی از دلایلی که احمدینژاد میخواهد در شرایط فعلی سروصدا کند، این است که از قریب الوقوع بودن توافق هستهای ناخرسند است؛ گاهی اوقات علت اینکه تندروها ناگهان وارد بحث میشوند این است که احساس ضعف میکنند نه احساس قوت.»

"حمید" مکانیک 47 سالهای که آرزوی بازگشت دوران احمدینژاد را دارد، معتقد است: او در مقابل امریکا ایستاد و به ما احترام زیادی بخشید. جهان بهخاطر دوره ریاست جمهوری او حق ما را به رسمیت شناخت.»»

 

***چرا روسیه «مسیحی» از «شیعیان» حمایت میکند؟!

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، رادیوی دولتی فرانسه  با تأکید بر مناسبات نزدیک و دوستانه روسیه با شیعیان، در گزارشی به ریشهیابی علل این نزدیکی پرداخت.

مشروح گزارش رادیوفرانسه، در سطرهای زیرین از منظرتان میگذرد:

««نشانه‌های بازگشت دین به جوامع سوسیالیستی پیشین به ویژه روسیه را ناظران کنجکاو از سال‌ها پیش می‌دیدند، اما پیوند تنگاتنگ میان کلیسای ارتدوکس و قدرت سیاسی را بهگونه‌ای که در روسیۀ امروز می‌بینیم، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد.

رهبران کرملین و مقامات دینی ارتدوکس این پیوند را هم برای ادارۀ امور داخلی روسیه و هم برای تعمیق همبستگی میان مردمان اسلاو و مسیحیان ارتدوکس در جهان ضروری می‌دانند. از چندین سال پیش رهبران مسکو به ویژه پوتین، توجه خاصی به وضع مسیحیان ارتدوکس شرقی می‌کنند.

رهبران روسیه و مقامات کلیسای ارتدوکس معتقدند که دولت‌های غربی، مسیحیان شرق را در کشورهای آشوب‌زدۀ خاورمیانه به امان خدا رها کرده‌اند. بههمین سبب از زمان فروریختن اتحاد جماهیر شوروی، محافظت و پشتیبانی از این مسیحیان را وظیفۀ خود می‌شمارند و در این راه گام‌های عملی برداشته‌اند.

آنان به «جمعیت ارتدوکس فلسطین» که در سال 1882 در سرزمین مقدس بنیانگذاری شده بود، جان تازه بخشیده‌اند. هدف این جمعیت در آغاز، آسان کردن زیارت ارتدوکس‌ها از سرزمین مقدس، گسترش نفوذ معنوی کلیسای ارتدوکس در مدیترانه و توسعۀ روابط فرهنگی میان ملت‌های خاورمیانه بود.

این جمعیت از طریق رایزنی با مقامات اسرائیلی، بناهایی را که در گذشته مالک بود و همه را از دست داده بود، پس گرفته و در شهرهایی هم که جنبۀ نمادین و دینی دارند، فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای آغاز کرده است.

روسیه این فعالیت‌ها را در هماهنگی با کلیسای ارتدوکس پیش می‌برد و پیوسته کشورهای اروپایی را به سبب آنکه مسیحیان شرق را به امان خدا رها کرده‌اند، سرزنش می‌کند. بهگفتۀ رهبران روسیه‌ و مقامات کلیسای ارتدوکس، کشورهای اروپایی، تبار مسیحی این مردمان را به رسمیت نمی‌شناسند.

روس‌ها، مسیحیان شرق را بازیچۀ سیاست‌های کشورهای غربی در خاور نزدیک می‌دانند و بر این نکته تأکید می‌کنند که درگیری‌های خونین در آن منطقه، تنها میان مردم و حکومت‌هاشان نیست، بلکه میان قدرت‌های جهانی نیز هست که همه به منافع اقتصادی و سیاسی خویش می‌اندیشند. آنگاه به حق می‌پرسند: «جنگافزارهای ریز و درشت را چه قدرت‌هایی در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند؟»

در اکتبر سال 2013، وزیر امور خارجۀ روسیه نامه‌ای را با امضای پنجاه هزار تن از مسیحیان سوریه فاش کرد که در آن، قدرت‌های غربی متهم به حمایت از تروریست‌ها شده بودند. امضاکنندکان آن نامه تقاضای تابعیت روسی کرده بودند.

بعضی از ناظران مسیحیِ عرب مانند "برنارد الغول" لبنانی معتقدند که مدتی است روسیه در خاورنزدیک و خاورمیانه جای خالی قدرت‌های غربی را پر می‌کند. دیپلماسی نوین این کشور، دفاع از اقلیت‌های مسیحی را در جهان به یکی از محورهای اصلی خود تبدیل کرده است.

روس‌ها در خاورنزدیک و خاورمیانه منافع اقتصادی مهمی نیز دارند. در نتیجه، با هوشیاری آرایش نیروها را در خاورمیانه مطالعه می‌کنند و پیکربندی جدید آن منطقه را زیر نظر دارند. آنان از رقابت‌های سیاسی و کشاکش‌های دینی در آن منطقه، هم برای دفاع از مسیحیان و هم در جهت تأمین منافع اقتصادی‌شان بیشترین استفاده را می‌کنند.

روس‌ها معتقدند شیعیان بیش از مسلمانان دیگر به اقلیت‌ها، به ویژه اقلیت مسیحی، احترام می‌گذارند. از همین رو، قدرت‌های شیعی منطقه را متحدان طبیعی خود می‌دانند.

 

***سوء استفاده داعش از اخبار آخرالزمان

گروه تروریستی داعش ، تصمیم نیروهای ائتلاف بین المللی به هجوم های زمینی را نشانه های وقوع علایم آخر الزمان دانست و مدعی شد که پیامبر(ص) تا پیش از این در روایتی از چنین زمانی خبر داده بودند.

طبق روایت مورد ادعای داعش، در آخر الزمان گروهی از مسلمانان در شهر دابق سوریه، در معرض هجوم زمینی از سوی دشمنانی قرار می گیرند که دارای ملیت های مختلف هستند.

داعش چنین روایتی را زمانی منتشر کرد که یکی از مسوولین نظامی آمریکایی از آغاز هجوم های زمینی ائتلاف علیه تروریست ها در آینده نزدیک خبر داد.

تروریست ها با تبلیغ چنین روایتی همگان را به همکاری در برابر « دشمنانی با ملیت های مختلف» و عضویت در داعش فرا خواندند.

با وجود آن که علمای دینی بارها تاکید کرده بودند که تعیین زمان و مکان آخر الزمان از عهده یک انسان عادی خارج است ؛ اما داعش تلاش می کند تا با سوء استفاده از این روایت و روایت های مشابه ، تعداد تروریست های خود را افزایش دهد.

 

***جلسات پشت‌پرده "نگران‌ها" درباره جزئیات مذاکرات هسته‌ای

رهبران احزاب جمهوریخواه دموکرات واعضای ارشد کنگره روز سه شنبه در جلسات پشت پرده با برخی از مقامات دولت اوباما ملاقات کردند و در جریان جزئیات مذاکرات اتمی با ایران و موارد مطرح در آن قرار گرفتند.

همزمان، تعداد بیشتری از اعضای کنگره در مورد سخنرانی ماه آینده نخست وزیر رزیم صهیونیستی در کنگره موضع گیری کرده اند و بحث بر سر آن بالا گرفته است.

به نوشته سایت صدای آمریکا (VOA) "رابرت منندز"سناتور دموکرات و سناتور "باب کورکر" رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا، روز سه شنبه پس از ملاقات با مقامات دولتی با خبرنگاران گفتگو کردند.

سناتور کورکر می گوید هنوز بسیاری نگرانند که این مذاکرات به چه جهتی می رود و آشکار است که به مذاکرات دوجانبه میان آمریکا و ایران تبدیل شده و افزود فرضیاتی که برای تعیین محدودیت یکسال زمان مورد نیاز ایران برای دست یابی به سلاح اتمی ارائه می شود بسیار نگران کننده است.

آقای کورکر گفت: «فکر نمی کنم هیچ تردیدی وجود داشته باشد که مهمترین مساله برای ما برای بازداری ایران از دست یابی  به سلاح اتمی، از طریق فعالیت های سری است و کسب اطمینان از اینکه سازمان بین المللی انرژی اتمی به همه تاسیسات اتمی و در هر زمان دسترسی داشته باشد و همچنین طول مدت توافق حائز اهمیت بسیار است.»

در این میان بنظر می رسد که تعداد اعضای دموکرات کنگره که از رفتن به سخنرانی آقای نتانیاهو در سوم ماه مارس خودداری خواهند کرد، رو به افزایش است.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان در مورد اقدام جان بینر ودعوت بدون مشاوره با کاخ سفید از آقای نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: «بعضی از حامیان وفادار اسرائیل با تماس با من گفتند اینکار بسیار غلطی است که صحن کنگره ما به این شیوه مورد بهره برداری قرار بگیرد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سه شنبه ضمن کوشش برای دفع انتقادها گفت کماکان مصمم است درمورد تهدید ایران در کنگره سخنرانی کند. او افزود:​ «دلیل اینکه من به ایالات متحده می روم ، رویارویی با رئیس جمهوری [آمریکا] نیست، بلکه من باید به تعهداتم در مورد مساله ای که بر بقای کشورم [منظور سرزمین های اشغالی فلسطین است]  تاثیر گذار است  عمل کنم.»

سخنرانی زمانی صورت می گیرد که کنگره تصویب تحریم های سخت تر علیه تهران را در نظر دارد و آقای اوباما هشدار داده هر مصوبه تحریمی را وتو می کند چون مذاکرات را به مخاطره خواهد انداخت. اوباما همچنین می گوید روابط آمریکا و اسرائیل بر پایه وابستگی به احزاب سیاسی آمریکا و اسرائیل بنا نشده و فراتر از آنها است.

 

***جزئیات ماجرای تبریک بخاطر تولد نوه نماینده مجلس

چند روز پیش، یک آگهی تبریک از سوی حجه الاسلام شهاب مرادی خطاب به دکتر غلامعلی حدادعادل در روزنامه همشهری منتشر شد که طی آن از این که نوه تازه به دنیا آمده حداد، "خدیجه"  نامیده شده، ابراز خوشحالی شده بود.

انتشار این آگهی، واکنش هایی را در پی داشت و برخی بی توجه به متن کامل تبریک، مرادی را متهم به مداهنه در قبال حدادعادل کردند و گروهی نیز آن را اقدامی در جهت فرهنگ سازی در ترویج و احیای نام حضرت خدیجه(س) دانستند.

در این بین، یکی از کاربران، نامه و ویدئویی را برایمان ارسال کرده است که به نظر می رسد دقیق ترین و مستندترین روایت از پشت پرده این تبریک گویی است. عین نامه - بدون کوچکترین دخل و تصرف - و فیلم ارسالی به شرح زیر است:

قبل از شروع عرایضم، این نکته را توضیح می دهم که چرا نام خود را در این نامه ذکر نکرده ام؟ علت این است که این چند سطر را نه برای شهاب مرادی که برای حضرت خدیجه که سلام و صلوات خدا بر او باد، می نگارم.

وانگهی در زمانه ای که مردم به راحتی آب خوردن به همدیگر تهمت می زنند، ذکر نامم شاید باعث می شد در معرض این اتهام قرار بگیرم که سر و سری با شهاب مرادی دارم ؛ من آنچه خود دیده ام را می نویسم و اگر پای نام مبارک حضرت خدیجه(س) در میان نبود، هرگز این چند سطر را نمی نوشتم.

اما داستان آن تبریک چه بوده است؟

تابستان امسال، خداوند متعال توفیق داد تا در معیت تنی چند از دوستان، راهی حج شوم. در آن سفر ، حاج شهاب مرادی چندی روزی را همراه ما بود. آقای حدادعادل به همراه دختر و دامادشان (که اگر اشتباه نکنم آقای صالحی نام داشت) نیز در حج بودند. گویا دختر آقای حداد که باردار بود، بیمار شده بود و امکان داشت خطری متوجه فرزندش شود و آقای مرادی هم به آقای حداد توصیه کرده بود نذر کنید اگر نوه تان سالم به دنیا بیاید، نامش را "خدیجه" بگذارید. این نذر را دختر و داماد آقای حداد هم پذیرفته بودند.

بعد از این ماجرا بوده که توفیق دیگری نصیب جمع ما شد و دسته جمعی به زیارت آرامگاه حضرت خدیجه کبری(س) رفتیم. در آنجا حاج شهاب مرادی، روضه ای درباره حضرت خدیجه گفت که بسیار اثرگذار بود مخصوصاً این یادآوری  که ریشه و اساس اهل بیت(ع) حضرت خدیجه است. سپس به حاضران پیشنهاد کرد که اگر خداوند دختری به آنها داد نامش را خدیجه بگذارند. همچنین در جمع ما اعلام کرد که قرار است نوه آقای حداد هم اگر دختر باشد، خدیجه نام نهاده شود.

تا جایی که من می دانم، حاج شهاب مرادی، چند سالی است که وجهه همت خود را ترویج نام حضرت خدیجه قرار داده است. وقتی در مکه پیشنهاد او مبنی بر نامگذاری نام دختران به خدیجه را شنیدم، یاد خاطره ای از او افتادم. چند سال قبل تر ، در یکی از شب های قدر، حاج شهاب مرادی، بر منبر بود و از این که در جامعه اسلامی ما، کمتر کسی نام دختر خود را خدیجه می گذارد گلایه کرد و پرسید: در این جمع نام دختر چند نفر خدیجه است؟ اگر کسی نام دخترش خدیجه باشد، یک سکه بهار آزادی به او هدیه می دهم.

شاید باورتان نشود، ولی در میان آن جمعیت انبوه، تنها یک نفر بلند شد که نام دخترش خدیجه بود.

همین پارسال بود که حاج شهاب مرادی، پیشنهادی داد که در سایت ها هم منتشر شدکه گفته بود: در روز وفات حضرت خدیجه(س) به صورت سمبولیک، دخترتان را خدیجه صدا کنید.

امسال هم شهاب مرادی پیشنهاد داد یکی از روزهای سال به نام حضرت خدیجه(س) نامگذاری شود.

خلاصه آن که چند سالی است که ترویج و احیای نام حضرت خدیجه(س) یکی از دغدغه های شهاب مرادی شده است که دو موردش را خودم دیده ام: یکی شب قدر و دیگری حج امسال که از ما خواست اگر دختردار شدیم نامش را خدیجه بگذاریم و قضیه نوه حدادعادل را نیز همانجا بر سر مزار حضرت خدیجه(س) مطرح کرد.

آن آگهی نیز در همین حال و هوای ترویج و احیای نام حضرت خدیجه(س) و در ادامه همان پیشنهادی که بر سر مزار حضرت خدیجه(س) مطرح کرده بود منتشر شد تا گامی در ترویج نام خدیجه باشد ولی افرادی که این ماجرا و دغدغه وی برای احیای نام حضرت خدیجه(س) را نمی دانستند، حمل بر امور دیگری کردند. حال آن که خدا را به شهادت می گیرم که آنچه من شاهدش بودم و روح بلند حضرت خدیجه(س) نیز شهادت می دهند، ماجرا همان بود که نوشتم و خوشبختانه، فیلمی که با موبایل خودم گرفته بودم را دارم که برای اثبات مدعایم می فرستم تا مشخص شود که چیزی از خود ننوشته ام.

اما فارغ از این مسأله، بیایید به اطرافیان خود بنگریم و ببینیم آخرین باری که نام دختر تازه به دنیا آمده ای، خدیجه نهاده شده، کی بوده است؟

آیا نام همسر فداکار پیامبر اسلام(ص) که هر آنچه داشت را فدای پیامبر(س) و اسلام کرد و الگویی کامل از یک مادر مهربان و همسر عاشق بود و به تعبیر شهاب مرادی، اساس و ریشه اهل بیت(ع) بود، در جامعه اسلامی ما غریب نیست؟

***واکنش عجیب رئیس دفتر خاتمی به شعارهای 22 بهمن

"محمدعلی ابطحی" رئیس دفتر سیدمحمد خاتمی درواکنش به شعارهای ضدآمریکایی و ضداسرائیلی مردم ایران در 22 بهمن نوشت:

«اميدوارم ٢٢ بهمن هايي پيش بيايد كه دشمني در کار نباشد و همه جا پر از درود باشد. به جاي اينهمه مرگ. هرسال هم تعداد مخاطبان مرگ بیشتر می شوند. انقلاب اسلامي حداقل تا مقطع پيروزي آن مسالمت آميز بود. مردم دلشان برای درود فرستادن تنگ شده است.»

***با عرض معذرت، به دستور اوباما به دانشجویان‌ایرانی پذیرش نمی‌دهیم!

یک دانشگاه آمریکایی اعلام کرده که به دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در برخی رشته‌ها پذیرش نمی‌دهد.

دانشگاه ماساچوست در امهرست، ایالت ماساچوست، در اطلاعیه‌ای با عنوان "رویه پذیرش دانشجویان ایرانی" گفته است که به شهروندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌هایی در دانشکده مهندسی (شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع) و دانشکده علوم (شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی و علوم پولیمر) پذیرش نخواهد داد. این تصمیم از اول ماه فوریه سال ٢٠١٥ به اجرا گذاشته شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که خود را طالب گفتگو و تعامل و مذاکره با ایران معرفی می کند در سال های گذشته بیشترین تحریم ها را علیه ملت ایران وضع کرد. تحریم های ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما حتی به مواد غذایی، دارویی، پایان نامه ها و تحقیقات دانشجویان ایرانی و پذیرش آن ها در دانشگاه ها گسترش پیدا کرد.

این اقدام دانشگاه ماساچوست، پس از توافق ژنو و در فضای کنونی در نوع خود کم سابقه به نظر می رسد.

به نوشته سایت انگلیسی بی بی سی فارسی، در اطلاعیه این دانشگاه آمده است که اگرچه دانشگاه ماساچوست به فراهم آوردن فرصت تحصیل و تحقیق در زمینه‌های مختلف متعهد است اما خود را ناگزیر به اجرای قوانین و مقرراتی می‌داند که از جمله در مورد تحریم ایران تصویب شده است زیرا عمل نکردن به این قوانین، می‌تواند مجازات‌های کیفری و حقوقی را در پی آورد و هزینه سنگینی را به دانشگاه تحمیل کند و امکانات آن در ارائه خدمات به دانشجویان را کاهش دهد.

این اطلاعیه با اشاره به "قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه مصوب اوت ٢٠١٢" یادآور می‌شود که در ژوئیه سال ٢٠١٣، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در تفسیر اجرایی این قانون، که با هدف تشدید تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی به تصویب رسیده بود، گفت که برای شهروندان ایرانی که با هدف تحصیل در موسسات آموزش عالی در رشته‌های نفت، گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای، علوم هسته‌ای یا مهندسی هسته‌ای در صدد ورود به آمریکا هستند روادید صادر نخواهد شد.

علاوه بر این، برای متقاضیان ایرانی تحصیل در بعضی رشته‌های غیر فنی، مانند مدیریت و علوم کامپیوتری هم در صورتی که هدف دانشجو استفاده از مهارت‌های علمی خود در صنایع نفت، گاز طبیعی یا هسته‌ای باشد امکان دریافت روادید ورود وجود ندارند.

دانشگاه ماساچوست در مورد ممنوعیت پذیرش شهروندان ایران بر اساس مصوبه تحریم ایران افزوده است که این محدودیت‌ها در مورد دانشجویان ایرانی که پس از سال ٢٠١٢ در صدد ثبت نام بر می‌آیند لازم الاجرا است. تا آنجا که به ثبت نام شوندگان قبل از این سال مربوط می‌شود، اگرچه آنان از اصل عدم عطف به ماسبق برخوردارند اما ممکن است اجرای این قانون توسط وزارت خارجه ایالات متحده بر وضعیت دانشجویانی هم تاثیر بگذارد که در صدد بازگشت به آمریکا از سفر خارج هستند یا موعد تمدید روادید آنان فرا رسیده است.

در اطلاعیه این دانشگاه تاکید شده است که دانشجویان ایرانی هنگام ثبت نام در رشته‌های مجاز هم باید آگاهی خود از محتوای قانون سال ٢٠١٢ را تایید کرده و کتبا متعهد شوند که به این قانون عمل خواهند کرد.

دانشگاه ماساچوست با ابراز تاسف از دشواری‌هایی که اجرای این قانون برای دانشجویان ایرانی این دانشگاه ایجاد می‌کند و ضمن تاکید بر اینکه "محرومیت گروهی از دانشجویان از پذیرش، مستقیما با ارزش‌ها و اصول سازمانی ما در تعارض است" می‌افزاید که دانشگاه ملزم به تبعیت از قوانین و انطباق رویه و روش‌های خود با آنهاست.

 

***سردار سلیمانی و مرگ داعش در رسانه های جهان

سخنان سردار سلیمانی در کرمان به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انعکاس گسترده ای در رسانه های جهانی داشته است.

فرمانده سپاه قدس در سخنرانی خود با اشاره به نزدیک بودن پایان عمر داعش، تاکید کرده است: با توجه به شکست های سنگینی که داعش و سایر گروه های تروریست در عراق و سوریه متحمل شده اند مطمئن هستیم که این گروه ها به پایان عمر خود نزدیک شده اند.

سردار سرلشگر حاج قاسم سلیمانی، همچنین گفت: امروز نشانه های صدور انقلاب اسلامی را در سرتاسر منطقه از بحرین و عراق گرفته تا سوریه و یمن و شمال آفریقا مشاهده می کنیم. استکبار و صهیونیسم جهانی با شکست های متوالی در برابر جبهه مقاومت به عجز خود و اقتدار جمهوری اسلامی بیش از پیش اذعان کرده اند.

"یاهو نیوز" آمریکا، "العربیه" امارات، روزنامه صهیونیستی "آروتز شوا"، "دیلی استار" لبنان، رادیو آزاد اروپا و ... پیش بینی مرگ داعش توسط سردار سلیمانی را با عناوین مختلف پوشش دادند.

 

***ایران عامل افزایش نارضایتی یهودیان از اوباما

وب سایت شبکه سی‌ان‌ان (CNN) در گزارشی با عنوان "اکثریت شهروندان اسرائیلی اعتمادی به اوباما در مورد مساله ایران ندارند" نوشت: «نزدیک به سه چهارم از اسرائیلی ها در مورد اینکه اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بتواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، به وی اعتماد ندارند.»

سی‌ان‌ان نوشت: «تحقیقات روزنامه تایمز اسرائیل نشان داده است که شمار بیشتری از مردم اسرائیل در سال های اخیر اعتماد خود را به اوباما از دست داده اند و اختلافات بین آمریکا و اسرائیل در مورد تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران، افزایش نیز یافته است.

در این نظر سنجی همچنین بدست آمده است که 59 درصد از اسرائیلی ها در مورد اوباما نظر مساعدی نداشته و تنها 33 درصد از آنها نسبت به وی نظرات خوبی را داشتند و از وی راضی بودند که در نظر سنجی که سال گذشته انجام شده بود، 50 درصد از اسرائیلی ها در مورد وی نظر نامساعدی داشتند و 33 درصد در مورد اوباما  نظرشان مساعد بود.»

سی ان ان در پایان افزود: «از طرفی این افزایش تنش بین این دو متحد قدیمی، باعث ضربه خوردن به نتانیاهو نیز شده است و اسرائیلی های بیشتری به خاطر بوجود آمدن این اختلاف، از عملکرد نتانیاهو ناراضی هستند و این افزایش نارضایتی در زمان کنونی که درآستانه انتخابات اسرائیل است، برای او بسیار خطرناک می باشد.»

 

***وقتی دزد به شاه دزد می‌زند!

"مهرداد پارسا" مجری شبکه ضدانقلاب و سلطنت طلب «پارس» در تازه ترین اظهارات خود از سرکیسه کردن مردم توسط اپوزیسیون خارج نشین خبر داد.

وی در این باره گفت: «عده ای در خارج از کشور به بهانه اینکه می خواهند به مبارزه شاهزاده رضا پهلوی کمک مالی کنند، مردم را تیغ می زنند. در اروپا این اتفاق افتاده است و دفتر رضا پهلوی در این خصوص اطلاعیه صادر کرده است.»

مهرداد پارسا در ادامه با قرائت اطلاعیه رضا پهلوی تصریح کرد: «در این اطلاعیه عنوان شده است که مردم قبل از اینکه به اینگونه افراد که ادعا می کنند نماینده شاهزاده هستند کمک مالی بکنند، از دفتر اطلاعات کافی به دست بیاورند بعدا کمک کنند.»

این فعال ضدانقلاب در خاتمه اظهار داشت: «خیلیها هستند به بهانه اینکه داریم برای شاهزاده پول جمع می کنیم، از مردم پول می گیرند و آن را بالا می‌کشند.»

لازم به ذکر است که دزدی و جیب بری ضدانقلاب چیز تازه و عجیبی نیست. تقریبا روزی نیست که چهره های اپوزیسیون یا عوامل شبکههای ماهوارهای ضدانقلاب از مردم درخواست کمک مالی نکنند و در عین حال هریک از آنان سایرین را به کلاشی و کلاهبرداری متهم ننماید.

البته این را نیز باید خاطرنشان کرد که مردم ایران جماعت ضدانقلاب را داخل آدم حساب نمیکنند، چه برسد که کمک مالی هم در اختیار آن‌ها بگذارند!

فقط طیف کوچکی از جیرهخوران نظام ستمشاهی که از کشور گریخته و داراییهای ملت ایران را به یغما بردهاند، بخشی از هزینههای این تلویزیونهای ماهوارهای بیمخاطب را تأمین می‌کنند.

ربع پهلوی هم با ارثیه پدر دزد خود و پشتیبانی مالی-تبلیغاتی دشمنان جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و صدور چنین اطلاعیههایی از جانب وی تنها در راستای ابراز وجود به نظر می‌رسد.

 

***گل به خودی بمب گذاران داعش

منابع عراقی و سوری از هلاکت دستکم 41 نفر از عناصر گروه تروریستی داعش در انفجارها و حملات جداگانه خبر دادند.

شبکه عراقی السومریه نیوز اعلام کرد: 23 عضو گروه تروریستی داعش هنگام کارگذاشتن مواد منفجره در یک دستگاه خودرو در غرب شهر موصل عراق به علت انفجار مواد منفجره کشته شدند.

درهمین حال، کمیته های دفاع مردمی کُرد روستاهای قجر، سیدا و زناری قول در جنوب شهرعین العرب سوریه را پس از درگیری با داعش به کنترل خود درآوردند که در این درگیری، چند عضو این گروه تروریستی کشته و زخمی شد. انفجار بمب در مسیر یک دستگاه خودروی حامل نیروهای پلیس عراق در منطقه الیوسفیه در جنوب بغداد به کشته و زخمی شدن چند مأمور منجر شد و حمله تروریستی به تأسیسات صنعتی المثنی در جنوب شهر تکریت نیز 30 کشته و زخمی برجای گذاشت.

در همین حال، گروه تروریستی داعش 4 عضو خود را در منطقه الهول در شرق شهر الحسکه سوریه به علت جداشدن از این گروه تروریستی اعدام کرد. یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین عراق نیز اعلام کرد: 15 نیروی امنیتی با انفجار دو دستگاه خودروی بمب گذاری شده نزدیک پایگاه هوائی اسپایکر در شمال شهر تکریت کشته و زخمی شدند. یکی از رانندگان انتحاری این دو خودرو تبعه فرانسه و دیگری تبعه قطر بود. این انفجاربه کشته شدن 2 نیروی امنیتی و زخمی شدن 13 نیروی دیگر منجر شد.

یک منبع امنیتی در استان کرکوک نیز اعلام کرد که 18 عضو داعش در حمله هوایی به مواضع این گروه تروریستی در روستاهای الوحده، السعد و خالد در جنوب این استان کشته شدند و 3 خودروی حامل تیربار نیز منهدم شد.

به نوشته العالم، درهمین حال، یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین نیز اعلام کرد که ده ها عضو داعش در درگیری های سنگین با نیروهای امنیتی در مناطق الاعیوج و الدیوم در غرب شهر تکریت کشته و زخمی شدند و درگیری ها در غرب این شهر و جنوب آن همچنان ادامه دارد.

سعود العبیدی یکی از افسران ارتش مستقر در منطقه البغدادی استان الانبار نیز اعلام کرد که " علی الحیانی" از  فرماندهان نظامی داعش در منطقه المدهم در غرب این استان با کمک عشایر بازداشت شد و نیروهایش تلفات و خسارات سنگینی را متحمل شدند.

 

***ماجرای عجیب جاسوس موساد که داعش او را دستگیر کرد

روزنامه رای الیوم نوشت: «گروهک داعش اعلام کرد یک جاسوس اسرائیلی را بازداشت کرد ولی این جاسوس اعلام کرده از کارش توبه کرده است.»

این روزنامه در ادامه به ماجرای عجیب این جوان که به در خواست پدر و برادرش تن به این کار خطرناک داده اشاره کرد و نوشت: «این جوان که مجله داعشی دابق به وی لقب «مرتد» داده و عکس فرضی نیز از وی چاپ کرده است، گفت:«همسایه یهودی ام که روزی افسر امنیتی بود نزد من آمد و از من خواست با اطلاعات اسرائیل همکاری کنم. من به او گفتم درباره این موضوع فکر می کنم.

پس از آن نزد پدر و برادرم رفتم و نظر آنها را در این زمینه جویا شدم. هر دوی آنها مرا تشویق به این کار کردند و گفتند این شغل بسیار خوبی است. به من گفتند در این کار پول زیادی هست و ممکن است من به مناصب بالا ارتقاء یابم.(!)»

این جوان در پاسخ به این سوال که پس از آن چه اتفاقی افتاد گفت: «با شخصی به نام « ِالی» که افسر اطلاعات بود دیدار کردم. « ِالی» مسول ایست و بازرسی ها در کرانه غربی بود و به خانه ما آمد و با پدرم دیدار کرد و پدرم نزد این فرد مرا نصیحت کرد و « ِالی» نیز از مزایا و جزئیات این کار برای من توضیح داد.»

 

***مو بورها و چشم زاغ ها در میان داعشی ها چه می کنند؟

به گزارش وب سایت "آینده ما" شمار جنگجویان اروپائی در سوریه و عراق تا چند هزار نفری تخمین زده می شد. پلیس اسپانیا می گوید ارقام خیلی بیشتر از اینهاست و تا 100هزار اروپائی – حداقل بصورت نوبتی- دوش به دوش شبه نظامیان داعش می جنگند.

تحقیقات پلیس اسپانیا هیاهو برپا کرده است. طبق این تحقیق تعداد جهادگرایانی که از اتحادیه اروپا به سوریه وعراق رفته اند بسیار بیش از آنست که تا کنون حدس زده می شد. طبق این تحقیق بین 30 تا 100 هزار اسلامگرا از اروپا به مناطق جنگی در خاورمیانه رفته اند. روزنامه اسپانیائی «ال پائیس» در آخر هفته گذشته بخش هائی از گزارش « پلیسیا ناسیونال» را منتشر کرد و نوشت تا کنون در گزارش های سازمان های اطلاعاتی غربی تعداد « تروریست های جهاد گرا» ی اروپائی فقط 3 تا 4 هزار نفر ذکر می شد.

پلیس اسپانیا در گزارش خود به تفصیل توضیح می دهد «کسانی که اکثرا شیوه بکار بردن اسلحه و مواد منفجره را آموخته اند» چگونه می توانند دوباره به اروپا بازگردند- آنها اغلب با فراریان از مناطق جنگی قاطی می شوند.»

در این گزارش چنین آمده که این همکاران پیشین شبه نظامیان داعش از چند مسیر به اروپا باز می گردند. یکی از راه هائی که قاچاق چی ها برای باز گرداندن جنگجویان پیشین به اروپا مورد استفاده قرار می دهند «ملیا» شهر «برون بومی» اسپانیاست که در شمال آفریقا در کرانه مدیترانه ای مراکش قرار دارد، مسیر دیگر رفتن به برزیل ، ونزوئلا یا پرو است، با اقامتی کوتاه- وآنگاه بازگشت به اروپا .

کاسبی قاچاقچیان پر رونق است و آنها بخشی از در آمد خود را در اختیار داعش می گذارند. افرادی که برای بازگشت به آنها مراجعه می کنند باید مبلغی بین 6 تا 10 هزار یورو بپردازند. در ماه نوامبر گروهی از قاچاقچیان مادرید که با گروههای دیگر در ترکیه و آمریکای لاتین در ارتباط بودند کشف شدند. آنها افراد را از سوریه و عراق به اروپا می آوردند. این گروه کوچک که فقط 6 عضو داشت و هم اکنون در حبس موقت بسر می برند، ماهی 100 هزار یورو رد و بدل می کرده اند.

 

***واکنش کاخ سفید به نحوه برخورد حوثی ها با دیپلمات های آمریکا

روزنامه النشره نوشت: «جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام حوثی ها در توقیف خودروهای مربوط به سفارت این کشور را  غیر مقبول عنوان کرد.»

جن ساکی در ادامه افزود: « حوثی ها نسبت به موازین دیپلماسی مقرر در خصوص دیپلمات های آمریکایی در صنعا مسئول است. وزارت خارجه آمریکا خواهان پس دادن خودروهای سفارت آمریکاست.»

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: «بیش از 20خودروی مربوط به سفارت آمریکا پس از عزیمت دیپلمات های آمریکایی به سمت فرودگاه، توسط نیروهای انصارالله توقیف شد.  انصار الله همچنین تفنگداران امریکایی در حال ترک یمن را از بردن سلاح هایشان به داخل هواپیما بازداشتند.»

 

***نوار صوتی جنجالی از آقای رئیس‌جمهور

انتشار نوار صوتی منتسب به رئیس جمهور مصر در فضای مجازی جنجال آفرین شده است.

سایت بی بی سی نوشته است: درخواست پول از دیگران در هر شرایطی موضوع بسیار حساس و ظریفی است. بنابراین پخش یک نوار صوتی که در آن ظاهرا رییس جمهور مصر کشورهای عربی خلیج فارس را مسخره می‌کند آن هم درست در زمانی که از همان حکومت‌ها تقاضای پول می کند، بسیار بحث برانگیز شده و روی شبکه های اجتماعی در جهان عرب واکنش های فراوانی را برانگیخته است.

هشتگ " سیسی کشورهای حاشیه خلیج فارس را تحقیر می کند" در شبکه های اجتماعی جهان عرب پوشش فراوانی داشته و به فاصله دو روز از پخش این نوارصوتی بیش از یک میلیون بار توییت شده است. این نوار صوتی اولین بار توسط یک شبکه تلویزیونی طرفداران اسلامگرایان در ترکیه روی وبسایت یوتیوب منتشر شد و از آن زمان چند صد هزار بار شنیده شده است.

صحت این نوار صوتی را نمی توان تایید کرد و تاکنون دفتر ریاست جمهوری مصر نیز به آن واکنشی نشان نداده است. اما نخست وزیر مصر این نوار را تکذیب کرده و آن را " دروغ" خوانده است.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی با شنیدن این نوار صوتی درمورد آینده مناسبات حکومت مصر با کشورهای ثروتمند خلیج فارس که جزوحامیان مالی قاهره هستند، اظهار نگرانی کرده و برخی دیگر از کاربران که ظاهرا اهل کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند از دولت‌های خود خواسته اند که با توجه به لحن "بی ادبانه و قدرناشناسانه" رهبر مصر کمک های مالی خود را به آن کشور متوقف کنند.

این نوار صوتی که اصالت آن قابل تایید نیست به یک سال پیش و زمانی که آقای سیسی هنوز وزیر دفاع بود مربوط می شود. در این مکالمات ضبط شده می شنویم که او به رییس دفتر خود می گوید تا از حکومت عربستان سعودی بخواهد که ۱۰ میلیارد دلار به حساب بانکی نیروهای مسلح مصر واریز کنند. او می گوید که همین رقم نیز از دولت های کویت و امارات متحده عربی درخواست شود.

وقتی که رییس دفتر او در پاسخ می‌خندد، ژنرال سیسی می گوید:" مگه چیه؟ آنها به اندازه برنج پول دارند." به معنای دیگر آنها در پول غرقند.

اما کاربران اهل عربستان سعودی به این نوار صوتی چه واکنشی نشان داده اند؟ بسیاری از آنها با لحنی طنز آمیز واکنش نشان داده و در پیامهای خود روی شبکه های اجتماعی عکسهایی از برنج را نیز اضافه کرده اند. یک هشتگ با عنوان طنز آمیز "آنها به اندازه برنج پول دارند" طی چند روز گذشته در عربستان سعودی جزو پرطرفدارترین موضوعات بوده و چند صد هزار بار توییت شده است.

حتی یک روزنامه نگار رسانه خبری فرانسه ۲۴ به انتشار این جوک ها پیوسته و نوشته است:"به نظر می رسد که واحد پول مشترک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برنج است."

 

***تجمع اعتراض آمیز مقابل ساختمان بی بی سی

نشریه اینترنتی "رای الیوم"  از تجمع اعتراض آمیز در مقابل ساختمان «بی بی سی» به علت نحوه پوشش خبر کشته شدن سه مسلمان در آمریکا خبر داد.

بنا بر گزارش این نشریه لندنی، روز پنچ شنبه چند نفر در مقابل ساختمان رادیوی "بی بی سی" انگلیس تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. آنان به این رادیو به علت عدم پوشش کافی خبر کشته شدن سه مسلمان در ایالت کارولینای شمالی اعتراض داشتند.

خبرنگار خبرگزاری آناتولی در این باره گفت: گروهی از افراد که کمپینی را تحت عنوان "در مقابل نژادپرستی بایست" اداره می کنند، روز پنج شنبه در اعتراض به عدم پوشش حادثه کشته شدن سه مسلمان، آن گونه که انتظار می رفت، در مقابل ساختمان "بی بی سی" در لندن، پایتخت انگلیس، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

معترضان این نهاد انگلیسی را به سکوت در برابر کشته شدن سه مسلمان متهم کردند. آنان شعارهایی برضد نژادپرستی و پدیده "اسلام هراسی" از جمله "از نشان دادن مسلمانان به عنوان تروریست دست بردارد"، "جان مسلمانان هم مهم است"، "اسلام هراسی وجود ندارد" و "اسلام هراسی باید به جهنم برود" سر می دادند.

تعدادی از مسئولان سازماندهی این تجمع ضمن سخنرانی کشتن سه مسلمان را محکوم و تاکید کردند نفرت و نداشتن ظرفیت پذیرش دیگران عامل اصلی ارتکاب جنایت است.

آنان همچنین خاطرنشان کردند رسانه های غربی و جهان همواره مسلمانان را به تروریست بودن متهم می کنند و در انتشار چنین خبرهایی پیشی می گیرند.

 

***داعش استفاده از موبایل را ممنوع کرد

پایگاه "السومریه نیوز" امروز گزارش داد که گروه تروریستی داعش اعلام کرد هر کسی از گوشی تلفن همراه استفاده کند، به سی ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

بنا بر این گزارش، جنگجویان داعش پنج نفر را در مرکز شهر موصل عراق به اتهام استفاده از تلفن همراه، سی ضربه شلاق زد.

منابع محلی در استان نینوای عراق همچنین اعلام کردند داعش دستان سه زن را به اتهام نامشخص قطع کرد. داعش در ماه نوامبر سال گذشته با تخریب آنتن های تلفن همراه در استان نینوا، شبکه تلفن همراه را در شهر موصل قطع کرد.

داعش پیش از این استفاده از هر نوع لباسی به جز لباس افغان ها را در شهر موصل ممنوع کرده بود.

داعش نام دانشکده هنرهای زیبای موصل را هم به دانشکده خط و زینت تغییر داد.

***علی جنتی: هواداران نامزد خاص خبر جعل می کنند

علی جنتی در حاشیه بازدید از نمایشگاه پوستر «جهان عاری از خشونت» درباره انتقادهای اخیر به وزارت ارشاد و فعالیت های هنری آن گفت: در طول ۱۸ ماهی که من در وزارت ارشاد هستم، فکر می‌کنم مجموعه‌هایی وجود دارد که قاعدتا این دولت، دولت منتخب آنها نیست.

وی افزود: این افراد کاندیدای دیگری در انتخابات داشتند که پیروز نشدند و حالا تمام تلاش آنها این است که در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و ... با دولت روی کار مقابله کنند. این افراد اتاق عملیات تشکیل دادند که با دولت مقابله کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر این افراد به مسایل فرهنگی و هنری و فعالیت‌های هنری دولت یازدهم انتقاد داشته باشند و خرده‌گیری کنند، ما آنها را می‌پذیریم اما متاسفانه آنها با دروغ‌پردازی و تحریف سعی می‌کنند اطلاعات غلطی را به مجامع دینی، حوزه‌های علمیه و برخی شخصیت‌های مذهبی و حتی نمایندگان مجلس برسانند که گاهی این تبلیغات دروغ باعث گردگیری ذهن آنها می‌شود.

جنتی ادامه داد: اخیرا هم موجی را با این حاشیه‌سازی‌ها راه انداخته‌اند و بیان می‌کنند که مجوز آلبومی با تک‌خوانی یک زن صادر شده است. باید توضیح داد اگرچه عکس یک خانم روی جلد این آلبوم است، اما این آلبوم توسط استاد محسن کرامتی و نوشین طافی همخوانی شده و بنابراین آنها اصل خبر را به دروغ بیان و آن را جعل کرده‌اند تا به این وسیله حاشیه‌سازی کنند و موجی را راه بیندازند که عمل غیراخلاقی و غیردینی است. اگر می‌خواهند مقابله کنند، باید فعالیت‌ها را نقد کنند.

وی همچنین گفت: برای ما جای تاسف است که عناصری که مدعی حمایت از انقلاب و ارزش‌های دینی هستند، دست به دروغ‌پردازی می‌زنند و باز جای تاسف دارد که عده‌ای حرف‌های آنها را باور می‌کنند. باید ابتدا درباره خبر، طبق آیات قرآن، تحقیق و بعد موضع‌گیری شود.

 

***دو سناریوی قیمت بنزین و CNG در سال ۹۴

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به اینکه متاسفانه با افزایش قیمت سی ان جی از ابتدای سال جاری و اختلاف اندک بین قیمت بنزین و سی ان جی شاهد کاهش چشمگیر مصرف این سوخت پاک بودیم، گفت: اطلاعات لازم جمع آوری شد و نامه نگاری های متعددی نیز با انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی صورت گرفت تا راهکارهایی برای افزایش مصرف سی ان جی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: افزایش جایگاه ها و همچنین بهبود کیفیت خدمات دهی جایگاه های سی ان جی یکی از این اقدامات بود اما تاکنون این راهکارها نیز نتوانستند ما را به هدف مان برسانند به همین دلیل در کارگروهی تخصصی بحث کاهش قیمت سی ان جی را مطرح کردیم تا بتوانیم قیمت را کاهش دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر دو سناریو برای این منظور مطرح شده است که اول افزایش قیمت بنزین است که اگر این کار را انجام شود قیمت سی ان جی تغییر نمی‌کند، اما سناریوی دیگر عدم تغییر قیمت بنزین و کاهش قیمت سی ان جی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت بنزین آزاد در داخل کشور و فوب خیلج فارس تقریبا به هم نزدیک شده است، می توان با یک گام قیمت بنزین آزاد را افزایش و قیمت بنزین سهمیه ای و قیمت سی ان جی را ثابت نگه داشت.

***مقایسه گلشیفته با نماد برهنگی سینمای غرب

نویسنده سایت رادیو زمانه، گلشیفته را با برژیت باردو، بازیگر زن فرانسوی و نماد جنسی سینمای غرب در دهه 60 مقایسه کرد.

نویسنده در بخش آغازین توصیف های خود از برژیت باردو نوشت: گستره‌ تابوشکنی‌های باردو از نمایش برهنگی زنانه و زندگی بی‌قید جنسی تا حق سقط جنین و پیشگیری از بارداری را شامل می‌شد و نامش را با حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از متن گره زده بود. اما نکته‌ از نظر دور مانده اینجا بود که به عصیان این دختر نوجوان، نه دانشی سنجاق بود و نه اندیشه و هدفی پشتوانه‌ سلوکش بود. او که تنها با جذابیت‌های جنسی و خیره‌سری‌های زنانه‌اش بر پرده‌ نقره‌ای می‌درخشید، از عهده‌ اجرای نقش‌های میانسالی برنیامد و ۴۰ سال هم نداشت که دنیای سینما را بدرود گفت.

 آنچه امروز و پس از گذشت نزدیک به شش دهه در پی انتشار عکس‌های برهنه‌ گلشیفته فراهانی در مجله «اگوئیست» چاپ فرانسه رخ می‌دهد، به پارودی‌ای از پدیده‌ باردو مانند است.گلشیفته فراهانی هر چند گاه با نمایش سویه‌ای از برهنگیِ تنش، به تیتر خبر و دستمایه‌ تحلیل ها بدل شده است.

او به اذعان خودش، برای بقا در سینمای غرب، ناگزیر به پذیرفتن قواعدی‌ست که نیازمند گسستن از بندهای سنت و مذهب زادگاهش است. او با بهره‌ گرفتن از حق مالکیت بر تنش و با تن سپردن به نظام «هنر- کالا» پرور، در تلاش است در این بازار پر رقیب، از نظر‌ها دور نماند. پس به تنش متوسل می‌شود و تصویر عریانش را بر جلد مجله‌های هنری فرانسه منتشر می‌کند و برای مدتی نامش را در محافل عمومی بر سر زبان‌ها می‌اندازد.

 در این میان، تحلیل برخی ناظران، منجر به شخصیت‌سازی کاذب و ارائه‌ تصویری دگرگونه از ماجرا می‌شود و تصاویر به صورت آمیزه‌ای ناهمگون از سنت‌های شرقی و تابوشکنی‌های جسورانه تفسیر می‌شوند و در همین حال رگه‌هایی از مبارزه و سلحشوری هم در آن تنیده‌ می‌شود: زنی رهیده از خاورمیانه‌ پرآشوب با چشمانی مبهوت، نگاهی خالی و لب‌هایی غمزده. همه چیز برای نمایشی تمام و کمال از یک قربانی جهان سومی و بازآفرینی الهه‌ای مصلوب برای مخاطب جهان‌اولی مهیاست؛ شیوه‌ای عاری از تفکر همراه با تزریق ارزش‌های دروغین که هم‌زمان هم با موضوع و هم با مخاطب سازگار می‌شود. سرانجام آنچه برجا می‌ماند ناسازگاری تصویر و هویت و نا‌همخوانی معنا و ظاهر است.

  با تأملی آگاهانه بر حقیقت این تصاویر و دور از ایدئولوژی‌های عامه‌پسند می‌توان دریافت که تصاویر برهنه گلشیفته فراهانی، تنها تصاویری از یک زن برهنه‌اند؛ نه چیزی کم و نه چیزی بیش.

 هنجارشکنی‌های خالی از اندیشه، گستردن بساط کسب و کار با تابوهای خانه کرده در دل جامعه و از همه مهم‌تر خوانش‌های اغراق‌آمیز برآمده از این پدیده‌ها، در درازمدت به سود هنرمند نیست.

***از «لاک جیغ» یک شبکه تا «لاک جیغ» شبکه دیگر رسانه ملی!

برنامه هفت شبکه سه سیما که در ایام برگزاری جشنواره فجر شبها از محل برج میلاد بصورت زنده پخش میشود امسال تصاویری عجیب به مخاطبین عرضه می‌کند. از موهای بیرون از روسری بازیگران تا دو شب اخیر که نمایش کلوزاپ لاک ناخن بازیگران زن به اوج رسیده بخشی از این تصاویر عجیب است.

 عجیب بودن این تصاویر بدین جهت است که شبکه دو سیما جمعه شب ها مستندی با عنوان (از لاک جیغ تا خدا) پخش می کند که در آن سعی شده خاطرات دخترانی بیان شود که حجاب را پس از دورهای تجربه دوری از حجاب برگزیده‌اند اما شبکه سه در برنامه هفت تصاویری از بازیگران زن را (که متأسفانه الگوی برخی جوانان و نوجوانان هم میشوند و انگار مصونیتی هم دارند که نمیشود با آنان مانند سایر مهمانانی که به صدا و سیما دعوت میشوند برخورد کرد و از آنان خواست که لاک ناخن خود را پاک کنند یا موی خود را بیرون نگذارند!) نشان می دهد که به طور آشکار با معیارهای اسلامی در تضاد است.

 حال سؤال اینجاست: اگر لاک زدن خانم یا بیرون گذاشتن مو مقابل نامحرم اشکال ندارد (که از نظر اسلامی حرام است و اشکال دارد) پس چرا در برنامههای دیگر خلاف این موضوع به مردم آموزش داده میشود؟ و اگر اشکال دارد پس چرا ناظر پخش یا مسئولین صدا و سیما به این مهم توجه نمی‏ کنند؟

 ***رضا کیانیان" نماد گردشگری خراسان‌رضوی!

رئیس بنیاد تحقیقات سینمایی خراسان رضوی گفت: رضا کیانیان بازیگر مطرح کشور به عنوان نماد گردشگری خراسان رضوی در هشتمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور تجلیل می‌شود.

محمدهادی عرفانیان اظهار داشت: در این مراسم 25 نفر از چهره‌های مطرح هنری خراسان رضوی به عنوان نماد گردشگری خراسان رضوی معرفی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه در این دوره از همایش راهنمایان گردشگری ایران حرکت‌های نمادینی چون چاوش خوانی، قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع)، جارو کشیدن حرم رضوی، عودگردانی و عطر افشانی انجام می‌شود، گفت: این همایش با حضور 800 نفر از سراسر ایران در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 عرفانیان با اشاره به اینکه نفرات یاد شده در قالب هشت گروه حرکت‌های نمادین مذکور را ارائه می‌کنند، گفت: در این همایش از رضا کیانیان بازیگر مطرح کشور به عنوان نماد گردشگری خراسان رضوی تجلیل می‌شود.

 وی با بیان اینکه رضا کیانیان از جمله بازیگران موفق عرصه سینما است، گفت: این هنرمند مشهدی نه تنها در رشته بازیگری بلکه در سایر رشته‌ها چون نویسندگی، عکاسی و بازی در 700 کاراکتر مختلف در سینما به عنوان چهره‌ای موفق در عرصه سینما است.

 رئیس بنیاد تحقیقات سینمایی خراسان رضوی به زمان برگزاری این همایش در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: این همایش از 28 بهمن تا اول اسفند برگزارمی‌شود.

***سپردن معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه به یک آقازاده؟!

با رفتن محمدرضا جعفری جلوه از بنیاد سینمایی فارابی به رسانه ملی، گمانه‌زنی‌ها درباره مدیرعامل جدید این بنیاد رو به فزونی نهاد و حال سخن از انتصاب یک آقازاده با سوابق بسیار محدود برای معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه به میان آمده تا نگرانی اهالی سینما نسبت به سرنوشت این مجموعه بیش از پیش شود اما آیا چنین بی‌تدبیری در دولت تدبیر رقم خواهد خورد؟

اندکی در این اسامی تامل کنید: «سیدمحمد بهشتی (۱۳۶۲-۱۳۷۳)، محمدحسین حقیقی (۱۳۷۳-۱۳۷۴)، محمد رجبی (۱۳۷۴-۱۳۷۶)، محمدحسن پزشک (۱۳۷۶-۱۳۷۸)، عبدالحمید محبی (۱۳۷۸-۱۳۸۰)، محمدمهدی عسگرپور (۱۳۸۰-۱۳۸۱)، علیرضا رضاداد (۱۳۸۱-۱۳۸۶)، مجید شاه‌حسینی (۱۳۸۶-۱۳۸۸)، سیداحمد میرعلایی (۱۳۸۸-1392)، محمدرضا جعفری جلوه (1392 - 1393)»؛ اینها مدیران بنیاد سینمایی فارابی از ابتدا تاکنون بوده‌اند.

 این بنیاد علی‌رغم همه نقدهایی که به برخی از تصمیمات مدیریت‌های پیشینش وارد است و این مجموعه را بسیار ضعیف و فاقد کارآمدی مورد انتظار ساخته، بازوی اصلی معاونت سینمایی پیشین و سازمان سینمایی کنونی است و یکی از دلایلی که جعفری جلوه و ایوبی نتوانستند در بلندمدت همکاری داشته باشند، عدم فرمانبرداری دست راست سینما از مغز سینما بود که اجازه اصلاح و تغییر ساختار این مجموعه را نمی‌داد؛ مجموعه‌ای که ساختاری قدیمی و ناکارآمد دارد اما همچنان مهم‌ترین بخش حامی تولید داخلی سینمای ایران تلقی می‌شود.

 اگرچه این نقش نیز با قدرت گرفتن بخش خصوصی در دو دهه اخیر، کمرنگ‌تر از هر زمان شده اما واقعیت آن است که کمتر تهیه کننده‌ای را می‌توان یافت که چک بانکی نزد بنیاد سینمایی فارابی نداشته باشد و طلب‌های این مجموعه از سینماگران که به واسطه وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی‌شان هیچ‌گاه تسویه نشده، سر به فلک می‌زند. این بنیاد عملاً باعث ادامه حیات بسیاری از سینماگران شده و این ادامه حیات به مدیرانی بازمی‌گردد که تدبیر کرده‌اند و سینماگران را حفظ نموده‌اند.

 البته عدم به روزرسانی نیروی انسانی و اکتفا به سرمایه‌های انسانی ـ که جذب‌ گروهی‌شان در‌‌ همان دهه ۶۰ نیز محل تأمل است ـ این بنیاد را به یکی از مجموعه‌های بزرگ تحت نظر سازمان سینمایی بدل کرده که مطابق با آمار‌ در دسترس، حدود ۷۰ درصد پرسنلش تحصیلات معادل دیپلم و زیردیپلم دارند و طبیعتاً در سینمای امروز دنیا که تخصص حرف اول را می‌زند، این نیروی انسانی یا باید به سطح آموزش عالی برسد و یا بازنشسته شود که گزینه نخست به شدت زمانبر و دور از دسترس خواهد بود.

 اما این اصلاحات باید توسط چه شخصی صورت پذیرد و اساساً بنیاد سینمایی فارابی قرار است توسط چه مدیری در سال‌های پیش رو اداره شود؟ ظاهراً قرار بر این بوده تا رمضانعلی حیدری خلیلی مشاور ارشد سازمان سینمایی که سوابق بلندمدت مدیریت در حوزه سینما داشته و آنچنان چهره مرضی الطرفینی محسوب می‌شود که از سال 83 تا 88 ناظر مالی سازمان سینمایی در خانه سینما بوده، در مقام سرپرست بنیاد این تغییرات را اجرایی نماید و سپس مدیرعامل تازه بنیاد انتخاب و منصوب شود.

 با این حال در شرایطی دوران گذار فارابی طی می‌شود، انتشار اخباری در خصوص قصد مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد برای انتخاب یک آقازاده به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بسیار تکان دهنده بود. علیرضا تابش برادر محمدرضا تابش نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در دوره نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت و هفدهم شهریور 1392 به عنوان به عنوان مشاور و مدیر کل حوزه ریاست این سازمان منصوب شده بود اما در دوره سلطانی‌فر استعفاء داد.

 سخن از آمدن مدیر هماهنگی امور یادمان‌های روسای جمهور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفته‌ها پیش و با رفتن حسین طاهری مطرح شد و از تابش به عنوان گزینه مدیرکلی مرکز هنرهای نمایش سخن به میان آمد اما در نهایت سکان مدیریت تئاتر به مهدی شفیعی سپرده شد و تابش مسئولیتی در معاونت هنری نگرفت. در روزهای اخیر اما ظاهراً از ایوبی خواسته شده تا تابش را برای بنیاد فارابی در نظر بگیرد و این جوان جانشین بزرگانی شود که از آنها نامبرده شد.

 تابش کوچک‌ترین سابقه سینمایی ندارد اما با این حال ظاهراً انتصابش بسیار جدی است، به شکلی که دو خبرگزاری به صراحت این موضوع را مطرح کرده‌اند و مسئولان سازمان سینمایی نیز بنای تکذیب این خبر را ندارند. این خبر بسیار نگران کننده است، چرا که انتخاب چنین اشخاصی که هیچ سابقه و شناخت و درک عمیقی نسبت به حوزه سینما ندارد، تیر خلاص به شعار شایسته سالاری دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ است.

***عنایت امام رضا علیه السلام به آقای بازیگر

عزت‌الله انتظامی اظهار داشت: زیباترین خاطرات زندگی هر فردی در جایی ویژه از قلبش جای دارند که هر وقت دلش از سختی روزگار می‌گیرد، به آنها رجوع می کند و آرام می‌شود.

 وی افزود: من هم در این حکایت، جای ویژه و بسیار خاصی را به یکی از بهترین خاطرات زندگی‌ام در این سال‌ها که از خدا عمر گرفته‌ام قرار داده‌ام، جایی که هر وقت به خاطره‌ام رجوع می‌کنم، قلبم متبرک و نورانی می‌شود. یادش به خیر! سال‌ها پیش برای حضور در فیلم «شب» رسول صدرعاملی به مشهد الرضا(ع) رفتم و طی مدتی اقامت در این شهر مقدس و البته زیارت حرم امام رضا(ع)، ایفاگر نقشی متفاوت در فیلمی با محوریت زیارت امام هشتم(ع) بودم.

 انتظامی بیان کرد: بازی من در آن سن و سال و دشواری‌های سالمندی، بدون عنایت و محبت امام رضا(ع) محقق نمی‌شد و من آن لحظات را به‌نور این امام مهربان طی کردم.

 اما خاطره جالبی از آن روزها در ذهنم نقش بسته: یکی از روزهای تصویربرداری در حرم، پس از چند ساعت کار، مشغول استراحت بودم که صدای محزونی توجهم را جلب کرد. برگشتم، پشت سرم را نگاه کردم، جوانی حدوداً 30ساله بود که با تلفن همراهش به بیماری امید شفای امام رضا(ع) می‌داد.

 مدام تکرار می کرد: «من گوشی رو گرفتم مقابل ایوان طلا. با آقا حرف بزن. درد دل کن. مطمئن باش که صدای تو رو از پشت تلفن می‌شنوه و جواب می‌ده». آن جوان به مخاطب پشت تلفن می‌گفت: «گوشی رو بده به علیرضا.» و بعد از چند دقیقه، صدای ریز و بی‌رمق پسربچه‌ای را که گویا بیمار بود از آن طرف خط شنیدم که می‌گفت: «الو! عمو! گوشی رو بده به امام رضا(ع)».

 صدای هق‌هق گریه‌های عمو بود که به برادزاده‌اش می‌گفت: «عزیزم! گوشی رو به آقا دادم. خودت باهاش حرف بزن». این خاطره هنوز هم برایم تکان‌دهنده است و اطمینان دارم که آقا در هر شرایطی جواب می‌دهند، چرا که خودم نیز سال‌ها پیش برای پسرم که در برلین تصادف کرده بود نذر کردم که اگر خوب شد، شب‌های عید به زیارت امام رضا(ع) بروم و شکر خدا پسرم خوب شد.

 

***فیلم ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران

خدا را شکر می‌گویم که در زمانۀ مظلومیت انقلاب اسلامی، افرادی همچون بهروز افخمی و محمد پیرهادی یافت می‌شوند که فیلمی خوش‌ساخت، قصه‌گو و البته مبتنی بر واقعیات در حمایت از جمهوری اسلامی بسازند.

جناب افخمی، بیست سال بعد از ساخت روز شیطان (1373) دومین فیلم جاسوسی خود را ساخته است؛ یک فیلم صریح سیاسی بر مبنای خاطرات برخی از مأموران امنیتی کشور.

خلاصه داستان: یک مأمور صهیونیست برای ترور دانشمندان هسته‌ای به ایران می‌آید...

فیلم روز شیطان از رمان فردریک فورسایت اقتباس شده بود ولی فیلم روباه، کاملاً بومی و ایرانی است. فیلمنامه را نیز جناب افخمی نوشته و جناب محمد پیرهادی تهیه کننده آن بوده است. پیرهادی قبلاً تهیه کنندگی سه فیلم از ابراهیم حاتمی‌کیا را بر عهده داشته است: به نام پدر (1384)، دعوت (1386) و گزارش یک جشن (1389). به نظر می‌رسد که فیلم روباه نیز همچون عروس (1369) و شوکران (1378) نقطه عطفی در سینمای افخمی خواهد شد. و البته انتظار می‌رود به فروش فوق العاده‌ای نیز دست یابد.

***رشد سریع تشیع درالجزائر

روزنامه "العرب" چاپ لندن درمقاله‌ای به قلم "صابر بلیدی" مدعی شد تشیع با سرعت بسیاری در شهرهای مختلف الجزائر در حال گسترش است.

این روزنامه سفارت های ایران وعراق در الجزائر را متهم به حمایت هایی برای گسترش تشیع کرد و افزود: جمعیت ها و سازمان های ملی و فرهنگی در الجزائر هستند که برخی از آنها ثبت قانونی شده اند و برخی رسمی نیستند و این سازمان های در واقع مذهب شیعه را تبلیغ می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: سفارت ایران که در بازگشایی مراکز فرهنگی در شهرهای الجزائر موفق شده است از دور و کاملا محرمانه فعالیت گروه های شیعه را زیر نظر دارد.

"محمد بن زیان" پژوهشگر امور اسلامی گسترش تشیع در الجزائر را عجیب ندانست و گفت : این کشور زمینه مناسبی برای گروه های مختلف دینی و مذاهب پیدا کرده است.

"انور مالک" فعال حقوقی " مدعی شد هم اکنون بیش از 5000 نفر دیگر در الجزائر شیعه شده اند.

**بلندترین مدافع لیگ به استقلال بازگشت

احمد نعمت اللهی که پارسال در لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال به میدان رفت و پدیده آن تیم شناخته شد، چند روز پیش به تمرینات این تیم بازگشت البته او به دلیل مصدومیت جزئی که از ناحیه رباط صلیبی برایش پیش آمده فعلا استراحت می کند اما از دو هفته دیگر دوباره به تمریناتش ادامه می دهد.

گفتنی است این بازیکن در نیم فصل با صبای قم قرارداد داخلی امضا کرده بود اما به دلیل کوتاهی مسئولان صبا در ثبت قرارداد رسمی وی در یک روز مانده به پایان فصل نقل و انتقالات، نتوانست به این تیم برود.

**حاضرم سر تمرین پرسپولیس بروم و به درخشان مشاوره بدهم

گلزن سال های دور پرسپولیس گفت: «روز بازی با ملوان انزلی در استادیوم آزادی کنار نوری نشسته بودم و به او گفتم که باید رفاقت و دوستی بین بازیکنان بیشتر شود.»

فرشاد پیوس که چند روزی درگیر بیماری پدرش بود، حالا خیالش آسوده‌تر شده و در شرایط بهتری قرار دارد.

صحبت های پیوس را در زیر بخوانید:

- پرسپولیس به نظرم مشکل روحی و روانی دارد. همه ما پیشکسوتان باید در این شرایط به این تیم کمک کنیم. در عین حال رفاقت در پرسپولیس فعلی کم دیده می‌شود.

- اتفاقاً همین حرف را به محمد نوری هم زدم. روز بازی با ملوان انزلی در استادیوم آزادی کنار نوری نشسته بودم و به او گفتم که باید رفاقت و دوستی بین بازیکنان بیشتر شود. آن زمان من، مجتبی محرمی، محسن عاشوری، مرتضی کرمانی، رحیم یوسفی و... با هم می‌رفتیم سر تمرین و برمی‌گشتیم و رفت و آمد خانوادگی داشتیم. به همین خاطر وقتی توی زمین می‌رفتیم سرمان را برای هم می‌دادیم.

- من حاضرم حتی سر تمرین بروم و به حمید درخشان مشاوره بدهم. اینجا بحث پرسپولیس وسط است و همه ما باید کمک کنیم.

- او در حد پرسپولیس نیست. پسر من ماهان 10 برابر بهتر از تادئو است. به نظرم باید به امثال عباس‌زاده بها داد و از این جوان ایرانی بازی گرفت نه تادئوی برزیلی.

***مداح مشهور اهل بیت:"همه خانواده ما به جز 2 فرزندم پرسپولیسی هستند"

سعید حدادیان که در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد حضور داشت و از نزدیک دیدار تیم های پدیده و پرسپولیس را تماشا می‌کرد، در پایان بازی گفت:‌ من برای زیارت سحر جمعه به مشهد آمدم و با پرسپولیسی‌ها همسفر شدم و آنها در فرودگاه و هواپیما به من خیلی محبت کردند.من با بزرگان این تیم مثل خودربین و درخشان رفیق هستم. نمی‌دانستم که 5 بازی است که این تیم باخته است. به من گفتند دعا کنید.

وی ادامه داد:‌ احساس وظیفه اخلاقی کردم که به ورزشگاه آمدم با اینکه وقت زیارت مشهدم را از دست نمی‌دهم اما گفتم سری به این بازیکنان و تیم بزنم چون به من خیلی محبت کرده بودند. وقتی به ورزشگاه رسیدم نیمه اول مسابقه تمام شده بود اما ظاهرا قدمم خوب بود و پرسپولیس گل زد و پیروز شد.

این مداح اهل بیت با اشاره به تلاش بازیکنان پرسپولیس برای پیروزی به فارس گفت: دوست ندارم به گونه‌ای تبلیغ شود که زحمات این بازیکنان در میدان تحت‌الشعاع قرار بگیرد. همه پرسپولیسی‌ها برای برد پرسپولیس دعا کردند و یکی از آنها من بودم.

حدادیان در مورد اینکه او پرسپولیسی است، گفت: همه خانواده ما پرسپولیسی هستم و فقط دو فرزندم از 5 فرزندم استقلالی هستند که دلیلش این است که آنها همیشه طرفدار ضعفا بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: در بین استقلالی‌ها با امیر قلعه‌نویی دوست هستم و او بچه محل من بوده و 40 سال است یکدیگر را می‌شناسیم. در حوزه فعالیتی من بحث استقلال و پرسپولیس مطرح نیست اما بین این دو تیم پرسپولیس را دوست دارم. البته وقتی قلعه‌نویی دوست چندین ساله‌ام در این تیم است، برای اینکه نخواهم انتخابی کنم بازی را تماشا نمی‌کنم. (باخنده)

حدادیان در پایان خاطرنشان کرد: یک بار دیگر وقتی از اتوبان کرج به تهران بازمی‌گشتم شنیدم بازی استقلال و پرسپولیس است. باتوجه به اینکه فرزندانم به ورزشگاه و جایگاه VIP می‌روند برای اینکه ببینم آنها چه کار می‌کنند به ورزشگاه رفتم. وقتی یک موقعیت از سوی یکی از این دو تیم از دست رفت، هواداران مخالف از واژه‌ای استفاده کردند که فهمیدم جای من آنجا نیست و ورزشگاه را ترک کردم.

***بلایی که روبات خدمتکار بر سر زن کره‌ای آورد

بنابر گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی، یک روبوت جاروبرقی موهای زنی را که از خستگی کار روزانه روی زمین خوابیده بود، بلعید.

این زن 52 ساله هنگام خرید این روبوت جاروبرقی هرگز تصور نمی‌کرد برای او دردسرساز شود بلکه حتی معتقد بود به راحتی می‌تواند بخشی از کارهای خانه را به این دستگاه محول کند.

این زن که نامی از او منتشر نشده به دلیل خستگی زیاد روی زمین دراز کشیده بود که روبوت جاروبرقی با دیدن موهای او و تصور آنکه گرد و غبار روی زمین است، موهای این زن را مکید.

روزنامه گاردین نوشت، صاحب روبوت که در نهایت موفق نشده بوده موهایش را از داخل دستگاه بیرون بکشد ناچار شد با نیروهای آتش‌نشان تماس بگیرد و از آنها کمک بخواهد. ماموران آتش‌نشانی نیز در نهایت توانستند بدون جراحت زیاد زن بیچاره را از دست خدمتکار روبوتیکش نجات دهند.

***جعل کارت پایان خدمت برای گرفتن وام

فرمانده انتظامی دالاهو استان کرمانشاه از دستگیری جاعل کارت پایان خدمت در بانک خبر داد.

در تشریح جزییات این خبر گفت: هفته گذشته فردی جهت دریافت وام به یکی از بانک‌های سطح بخش گهواره استان کرمانشاه مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده جهت دریافت وام نمود که یکی از پرسنل بانک با مشکوک شدن به فرد پلیس را از موضوع مطلع می‌سازد.

وی افزود: ماموران فردی را که اقدام به جعل کارت پایان خدمت برای خود کرده بود و قصد فریب پرسنل بانک را داشت بازداشت کردند.

سرهنگ محمدی اظهار داشت: فرد جاعل دستگیر و پس از انجام اقدامات قانونی و تشکیل پرونده به مراجع قضایی انتقال داده شد.

فرمانده انتظامی دالاهو استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: متهم مدعی است که شخصا مبادرت به جعل کارت شناسایی کرده، اما پلیس در تلاش است چنانچه افراد دیگر در این کار دخیل باشند شناسایی و دستگیر شوند.

***دستگیری یک فوتبالیست به خاطر هتک حرمت به یک دختر!

  نام بازیکن دستگیر شده توسط مقامات امنیتی مراکش اعلام نشده است. ماجرا از این قرار است که "م. ب" بازیکن باشگاه الجیش که جزو تیم ارتش سلطنتی مراکش محسوب می شود، در ماجرای ربودن و تجاوز به عنف یک دختر بچه خردسال دست داشته، نیروهای امنیتی سرزده وارد ورزشگاه شهر سلا نزدیک به رباط پایتخت مراکش شده و این بازیکن را که مشغول تمرین با دیگر اعضای تیم بوده دستگیر کردند.

بازیکن یاد شده به همراه هم دستان خود دختر بچه را برای مدتی بدون اطلاع خانواده در جایی محبوس کرده و او را مورد آزاد و اذیت جنسی قرار دادند، این بازیکن در مدت یاد شده در تمرینات باشگاهی هم شرکت نکرد.

تیم الجیش سابقه تاسیس 60 ساله دارد و از باشگاه‌های پرافتخار قاره آفریقا به حساب می آید.

این در حالی است که  فوتبال مراکش با بحران های جدی دست وپنجه نرم می کند. مراکش سال گذشته اعلام کرد به دلیل ترس از شیوع ویروس کشنده ابولا حاضر به میزبانی رقابت های جام ملت های آفریقا نیست.

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، گینه استوایی حاضر شد میزبانی این رقابتها را بر عهده بگیرد اما کنفدراسیون فوتبال آفریقا بی مسئولیتی مراکش را بی پاسخ نگذاشت و علاوه بر اعمال جریمه یک میلیون دلاری، فدراسیون فوتبال این کشور را مجبور به پرداخت 8/5 میلیون یورو خسارت کرده و این کشور را از میزبانی 2 دوره بعدی جام ملتهای آفریقا محروم کرد.

مقامات فدراسیون فوتبال مراکش از احکام صادر شده ابراز شگفتی کردند و چنین مجازات‌هایی را یک اعمال نظر شخصی و به دور از قوانین دانستند.

در هر حال فدراسیون فوتبال مراکش مجبور به پذیرفتن جرائم نقدی و محرومیت از میزبانی خواهد بود زیرا فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در امور داخلی کنفدراسیون‌ها دخالت نمی‌کند.

***برپایی نماز جماعت در یک بوتیک در تهران

 حتما در اطراف میدان انقلاب فروشگاه لباس قصر آینه را دیده اید. این مغازه حدود سه دهه به مدیریت حاج مصطفی اداره می شود.

با وجود اینکه امروز از آن روزهای شلوغ و پرکار لباس فروشی بود اما با این حال حاج مصطفی با شنیدن صدای اذان دست از کار کشیده و روانه مسجد می شود. اما متوجه می شود که سه چهار مسجدی که در نزدیکی مغازه وجود دارد بسیار شلوغ شده و جایی ندارند.

این شلوغی باعث نمی شود که حاج مصطفی از نماز جماعت دست بکشد و بلافاصله محیطی را در فروشگاهش خلوت کرده و موکتی پهن می کند. حالا تنها نیاز به یک امام جماعت داشت که آنهم در میان جمعیت راهپیمایان پیدا شد.

***بیرون انداختن بیمار از بیمارستان پس از 3 سال!

یک بیمار چینی پس از 3 سال که در بیمارستان حضور داشت به حکم دادگاه اخراج شد و نیروهای پلیس مجبور شدند به زور وی را از بیمارستان بیرون بیاندازند تا به خانه اش باز گردد.

این مرد 55 ساله سال است که در بیمارستان زندگی می کند و تنها به نام خانوادگی اش "چن" شناخته می شود. این مرد تمام سه سال در بیمارستان ادعا می کرده که سالم نیست و نیاز به مراقبت های بیشتری دارد.

این مرد پس از شنیدن خبر اخراجش از بیمارستان دست به کار عجیبی زد. وقتی پلیس برای بیرون انداختن این مرد به بیمارستان رسید، وی خودش را با زنجیر به تخت بسته بود تا نتوانند او را جدا کنند.

پلیس با دیدن این صحنه زنجیرها را بریدند و او را از بیمارستان بیرون انداختند. این مرد سال 2011 به خاطر یک تصادف ساده به این بیمارستان آمده و تا به امروز به دلایل مختلف از بیمارستان خارج نشده بود.

***کشف مومیایی مرموز 200 ساله در مغولستان!

ماه گذشته یک مومیایی عجیب و غریب کشف شد که با دقت خاصی درون ماده های مومیایی پیچیده شده بود. این مومیایی به حالت کاهن های معبد بودایی نشسته است و در همان شکل نیز مومیایی شده است.

نکته جالب در مورد این مومیایی سالم ماندن آن در طول این سال ها و همچنین نحوه کشف شدن آن است. پلیس زمانی که در بازار سیاه یکی از مناطق خلافکار مغولستان مشغول گشت زدن بود با این مومیایی روبرو شد.

یک مرد قصد داشت این مومیایی را در بازار سیاه به فروش برساند که دستگیر شد و حالا از این گنجینه ملی به خوبی محافظت می شود تا کسی دست به آن نزند. یک کاهن معبد اعتقاد دارد که این مومیایی زنده است و در یک حالت آرامش قرار گرفته که تنها به افراد خاص می رسد.

پزشکان به دنبال آن هستند تا علت سالم ماندن مومیایی را بدست آورند و همچنین صحت اینکه این مومیایی در حالت کما به سر می برد یا خیر را نیز خیلی زود بررسی خواهند کرد.

***دعایی برای پولدار شدن!

در خصوص خواص این آیات، بزرگان فرموده اند که تأثیرآن در گشایش روزی و برکت در رزق مجرب و تضمینی است اما باید با اخلاص و مداومت خوانده شود.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: من آیه اى را در قرآن مى شناسم که اگر تمام انسانها دست به دامن آن شوند براى حل مشکلات آنها کافى است و آن آیات سوّم و چهارم سوره طلاق است.

«وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْىء قَدْراً»آیه و من یتق الله

ختم آیه من یتق الله جهت وسعت رزق و روزیاز برای وسعت رزق و گشایش روزی در روز پنجشنبه اول ماه شروع کرده و تا چهل و یک روز هر روز سیصد و پنجاه و نه مرتبه آیه مذکور- آیات دو و سه سوره طلاق: و من یتق الله تا  لکل شی قدرا - را بدون تکلم با کسی بخواند که بسیار مجرب است و بعد از اتمام هر آیه بگوید:  "یا فتاح یا رزاق یا واسع"خاصیت آیه «من یتق الله...» {در برکت در مال و وسعت رزق و روزی}هر کس تقوای الهی پیشه کند و از گناه دوری کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل نماید خدا او را کفایت می کند و خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای داده است.

این آیه از امید بخش ترین آیات قرآن کریم است که تلاوت آن دل را صفا و و جان را نور می بخشد در حدیثی از ابوذر غفاری نقل شده که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من آیه ای را در قرآن می شناسم که اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند برای حل مشکلات آنها کافی است پس آیه فوق را سه مرتبه با تکرار تلاوت فرمود.و در حدیث دیگر فرمود: خداوند پرهیزگاران را از شبهات دنیا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قیامت رهایی بخشید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.