گوشمان پر از زنگ است. زنگ خطر آلودگی هوا، زنگ خطر کاهش جمعیت، زنگ خطر بحران آب؛ اما این بار زنگ خطر تولید و مصرف بی رویه پلاستیک؛ ...

فرصتی مغتنم برای  فرهنگ سازی

 براستی این زنگها برای که به صدا در می آید و چه کسی را بیدار می کند! مادامی که روزانه هر فرد تهرانی به طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می کند، همچنان باید شاهد رونق بی رحمانه خطوط تولید پلاستیک‌های مخربی باشیم که روزانه افزون بر 500 تن به بازار کشور تزریق می شود. زباله های پلاستیکی که از بزرگترین معضلات محیط زیستی جهان به شمار می آیند، امروزه شاه نشین هر محفلی در اشکال و ابعاد و کاربردهای مختلف است حتی توسط اقشار فرهنگی و به ظاهر دوستدار محیط زیست مورد استفاده و تبلیغ قرار می گیرد. از هزینه بالای جمع آوری، بازیافت و امحای آن که بگذریم، از خسارتهای زیست محیطی و قابل تجزیه نبودن آنها نمی‌توان گذشت. تولید و مصرف بی رویه از یک سو و سهم اندک کشور در بازیافت از سوی دیگر ما را با حقیقتی تلخ روبه رو کرده است.

بر اساس اصل 50 قانون اساسی، فعاليتهاي‏ اقتصادي‏ و غير آن‏ كه‏ با آلودگي‏ محيط زيست‏ يا تخريب‏ غيرقابل‏ جبران‏ آن همراه می شود، ممنوع‏ است. با این وجود، متأسفانه گذشته از ادارات و مراکزی نظیر فروشگاه ها و میادین میوه و تره‌بار، حتی در فرهنگی ترین رویدادها شاهد نادیده انگاشتن این امر مهم هستیم. به طوری که تنها در طول 6 روز نمایشگاه کتاب هفته اخیر، چندین تن کیسه پلاستیکی از محل دایمی نمایشگاه های شهرداری تهران با بی رحمی به شهر سرازیر شد.

با اینکه بیش از 5 سال است به منظور پیشگیری از سوء اثرات کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از کیسه های یکبار مصرف، تامین سلامت شهروندان و حفاظت از محیط زیست، شهرداری به جایگزینی مواد قابل بازیافت در مراکز تحت پوشش خود ملزم شده است، اما هنوز اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است. به طوری که در نظرسنجی صورت گرفته از ناشران نمایشگاه حدود 98 درصد از آنها به طور کلی هیچ گونه آگاهی نسبت به کیسه های پلیمری جایگزین نداشته اند و هیچ گونه اقدام فرهنگی برای ناشران فرهنگ صورت نگرفته است.

مانده ام که ساعت شنی برای به کاربستن مصوبات ابلاغی از سوی شورای شهر چه زمانی در متن شهر به گردش در می آید تا زمانی برای به اجرا در آوردن مصوبات، احکامی از "حسن اجرای مصوبه" در طرحها و لوایح قاب می کنیم! مگر نه اینکه به منظور تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف‌پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی، مراکز وابسته به شهرداری تهران موظفند در مراسم، همایشها، مراکز خرید و حتی رستورانها، پارکها و تفرجگاه ها از ظروف غیر پلاستیکی استفاده کنند، پس چگونه می شود که براحتی این مهم از دید مدیران شهری مغفول مانده است و همچنان بر الگویی غلط اصرار می ورزیم؟

بر حسب ضرورت تاکید می کنم چنانچه هر ایرانی روزانه تنها یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند، هر روز ۷۰ میلیون و هر ماه حدود دو میلیارد قطعه زباله پلاستیکی کمتر در کشور تولید خواهد شد، بنابراین لزوم توجه جدی به مقوله جایگزینی و اصلاح الگوی مصرف در این حوزه محرز است. در این راستا لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا پیش از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، استفاده از این کیسه های پلیمری به عنوان شروط ضمنی برای غرفه داران تلقی شده و در تیراژ مورد تقاضا در اختیار ناشران و فروشندگان قرار گیرد تا در فضای فرهنگی شهر با فرهنگ غنی‌تری گام برداریم.

* رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.