قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که سند تدبیر توسعه نسخه توسعه همه‌جانبه استان است، گفت: اجرای این سند از امروز ماموریت اصلی فرمانداران و مدیران کل استان خواهد بود.

 عملا 90 درصد از بودجه دولت صرف امور جاری می‌شود/از کسب درآمد و ثروت توسط بخش خصوصی نه تنها ناراحت نمی‌شویم

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده  در سمینار هم‌اندیشی سند تدبیر توسعه استان در تالار معلم تبریز، این سند را حاصل فکر و خرد جمعی همه کارگزاران دولت و صاحب‌نظران دانشگاهی دانست و گفت: امروز روز خوشایند و امیدوارکننده‌ای است، چرا که تدبیر مدیریت استان مبنی بر اداره استان با خرد جمعی به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به روش هسته‌های کلیدی در تدوین سند تدبیر توسعه استان، خاطرنشان کرد: این روش از سوی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری به عنوان الگوی برنامه ششم توسعه کشور تعیین شده و همه استان‌ها موظف شده‌اند برنامه توسعه خود را بر اساس این روش تنظیم کنند.

رویکرد سند تدبیر توسعه؛ عقلانیت، خردگرایی و اداره علمی جامعه

استاندار آذربایجان شرقی رویکرد سند تدبیر توسعه را عقلانیت، خردگرایی و اداره جامعه بر اساس آموزه‌های علمی عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن این سند روش‌های علمی در اداره امور استان حاکم خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلاتی که موجب عدم تحقق اهداف برنامه‌های توسعه در گذشته می‌شد، اظهار داشت: وابستگی بیش از حد به منابع دولت، ضربات مهلک بر اقتصاد کشور در اثر نوسانات قیمت نفت و تعهدات مالی ایجاد شده از جمله پروژه‌های ناتمام عمرانی موجب عدم تحقق وعده‌های دولت و در نتیجه کاهش سهم تولید و اشتغال، آسیب دیدن فضای کسب و کار و نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم می‌شد.

جبارزاده افزود: در این شرایط روش و نگاه جدید در امر مدیریت ضروری بود و برای خروج از این وضعیت باید اقدامات نوین و ساختارهای جدیدی پی‌ریزی می‌شد.

وی تدوین سند تدبیر توسعه را در راستای این رویکرد جدید ارزیابی کرد و گفت: در این سند همه نقاط ضعف و قوت اقصا نقاط استان مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ای عملیاتی، علمی و واقع‌بینانه بر اساس این نقاط ضعف و قوت برای بخش‌های مختلف تنظیم شده است.

جبارزاده در ادامه خواستار همکاری همه صاحب‌نظران برای رفع نواقص احتمالی این سند شد و گفت: هر چه این سند کامل‌تر باشد در مرحله اجرا موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

مسوولیت اصلی فرمانداران و مدیران کل؛ تحقق اهداف سند تدبیر توسعه

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان را مسوول مستقیم اجرای سند تدبیر توسعه اعلام کرد و گفت: مسوولیت اصلی فرمانداران و مدیران کل استان، تلاش برای تحقق اهداف این سند است و امور جاری دستگاه‌ها و شهرستان‌ها به معاونان آنها سپرده می‌شود.

وی بر تدوین برنامه‌های عملیاتی برای اجرای سند تدبیر توسعه تاکید کرد و گفت: شرط تحقق پروژه‌های این سند و بهره‌مندی مردم از نتایج آن تدوین یک برنامه عملیاتی است.

جبارزاده اهتمام جدی همه مدیران و فرمانداران استان برای بسیج منابع مالی و سایر منابع مورد نیاز برای اجرای سند تدبیر توسعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز اعلام می‌کنیم که روش تکیه بر بودجه دولتی در استان منسوخ شده و باید به دنبال منابع جدید برویم.

وی، دست‌یابی به اهداف توسعه را در شرایطی که عملا 90 درصد از بودجه دولت صرف امور جاری می‌شود ناممکن دانست و گفت: همه مدیران باید برای تامین منابع مالی جدید از طریق روش‌هایی مانند فاینانس، خرید خدمت و ایجاد شرکت‌های سهامی عام در حوزه کاری خود پیگیر باشند و از راهکارهای علمی در این خصوص استفاده کنند.

جبارزاده با بیان این که مردم استان سرمایه‌های خوبی در اختیار دارند، گفت: باید اعتماد مردم را جلب کنیم تا سرمایه‌های خود را به میدان بیاورند، چرا که تحول در استان بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: مردم به دنبال پیشرفت و توسعه هستند و اگر بدانند که برنامه‌های توسعه در افزایش تولید و اشتغال موثر است حتما با آن همراهی می‌کنند.

جبارزاده با تاکید بر این که آذربایجان شرقی استانی امن برای سرمایه‌گذاری است، گفت: ما از کسب درآمد و ثروت توسط بخش خصوصی نه تنها ناراحت نمی‌شویم، بلکه آنها را تشویق می‌کنیم که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

سند تدبیر توسعه؛ میثاق مدیریتی استان

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که سند تدبیر توسعه میثاق و عهدنامه مدیریتی استان است، اظهار داشت: امروز نسخه نجات و توسعه همه‌جانبه استان در دسترس همه مدیران است و هیچ بهانه‌ای مبنی بر این که چه کار باید بکنیم نداریم.

وی با اشاره به این که دوران صدارت امیر کبیر کمتر از سه سال طول کشید، گفت: سند تدبیر توسعه تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید یعنی در مدت تقریبا سه سال باید اجرایی شود و در این مدت هر فرماندار یا مدیری باید در حوزه کاری خود یک امیر کبیر باشد.

جبارزاده همچنین بر رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مرحله اجرای سند تدبیر توسعه تاکید کرد و گفت: این سند از امروز بر روی میز مدیران قرار می‌گیرد و نحوه اجرای آن به طور مستمر توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری پایش خواهد شد.

وی افزود: ملاک ارزیابی مسوولان استان میزان تلاش آنها برای اجرایی کردن این سند خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان فرمان شروع عملیات اجرایی سند تدبیر توسعه استان را صادر کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.