معاون صنایع دستی کشور گفت: در دولت قبل، کسانی با عنوان قالیباف و هنرمند صنایع دستی خود را بیمه کرده‌اند که کارشان هیچ ارتباطی با این دو هنر نداشته و به همین دلیل باید یک نظام کنترلی وجود داشته باشد.

لزوم بازنگری دربیمه فعالان صنایع دستی/ امضای تفاهمنامه با وزیرکار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، یکی از دغدغه‌های جدی هنرمندان صنایع دستی، بحث بیمه آنها است؛ کمترین امکانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند در اختیار هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار دهد.

با این حال از شهریور ۹۳ تاکنون هنرمندان و صنعتگرانی که به معاونت صنایع دستی مراجعه کرده‌اند تا از حداقل حقوق خود که همان بیمه است، بهره‌مند شوند، از این خدمات بهره‌مند نشده‌اند.

بهمن نامورمطلق در گفتگو با خبرنگار مهر از امضای تفاهمنامه‌ای با وزیر کار و تعاون در این زمینه خبر داد و افزود: ما با دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم تا سهم صنایع دستی بیش از صنایع دیگر باشد و امید که با این کار مشکل بیمه هنرمندان برطرف شود.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به این‌که در دولت قبل، کسانی با عنوان قالیباف و هنرمند صنایع دستی خود را بیمه کرده‌اند که کارشان هیچ ارتباطی با این دو هنر نداشته گفت: بعضی راننده تریلی بوده‌اند و تنها با روابطی که داشته‌اند خود را بیمه کرده‌اند. ما این افراد را شناسایی و بیمه‌شان را قطع کرده‌ایم. البته تعداد این افراد در بخش صنایع دستی بسیار کمتر و در بخش بیمه قالیبافان بیشتر بوده است.

نامورمطلق در پاسخ به این‌که یعنی همه کسانی که بیمه‌هاشان در دولت جدید قطع شده، غیر هنرمند بوده‌اند گفت: نه متاسفانه بیمه تعدادی از هنرمندان و قالیبافان قطع شده؛  متقاضیان جدید نمی‌توانند خود را بیمه کنند و ظاهراً علت این است که سازمان تامین اجتماعی می‌گوید دولت باید بدهکاری ما را بپردازد و تا این بدهکاری پرداخت نشود، ما افراد تازه را بیمه نمی‌کنیم.

معاون صنایع دستی در پاسخ به این‌ سوال که معاونت نامبرده چه تلاشی برای بیمه افراد جدید کرده است، می‌گوید: ما به سخنگوی دولت نامه داده‌ایم و با مسئولان مرتبط از جمله با وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی نامه داده‌‌ایم و از آنها خواسته‌ایم تا به این مساله رسیدگی کنند.

به گفته نامور مطلق از ۳۵۰ هزار نفری که در بخش صنایع دستی مشغول به کار هستند، تنها ۷۰ هزار نفر، تحت پوشش بیمه هستند و در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر در لیست انتظارند.

وی معتقد است: اگر تکلیف بیمه صنعتگران روشن شود ما می‌توانیم قدم بزرگی در راه کارآفرینی برداریم آن هم در شرایطی که اشتغال در بخش صنایع دستی، به شدت در خطر است. اما به هر حال باید یک نظام کنترلی وجود داشته باشد تا هرکسی با سوءاستفاده از عنوان هنرمند از بیمه استفاده نکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.