سند برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری ایران و عراق طی مراسمی به امضای مسئولان گردشگری دو کشور رسید.

سند برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری ایران و عراق امضا شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری «اجلاس کمیسیون عالی همکاری‌های ج. ا.ایران و عراق» که روز ۲۷ بهمن به ریاست مشترک اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و العبادی نخست وزیر عراق و با حضور هیات بلندپایه دو کشور در بغداد تشکیل شد، سند برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری دو کشور به امضای مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و عدیل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق رسید.

این سند درچارچوب اجرای توافقات گذشته، توسعه همکاریهای گردشگری و ساماندهی و ارتقا خدمات سفر به گردشگران و زوار عراقی به کشورمان برای یک دوره سه ساله امضا شد.

به همین منظور همکاری‌های دو کشور در بخش تبادل اطلاعات، مشارکت در نمایشگاه‌ها، تسهیل صدور روادید و حمل و نقل، معرفی و همکاری‌های دفاتر خدمات گردشگری دو کشور و ارایه برنامه های جامع سفر برای بازدید از جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی دو کشور مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد این موضوع با تشکیل کمیته مشترک فنی گردشگری و با حضور دفاتر بخش خصوصی دو طرف اجرا شود.

مسعود سلطانی فر در این مراسم ضمن معرفی و برشمردن مزیتها و استعدادهای ج. ا.ایران در گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی به اراده و عزم کشورمان بر توسعه و تقویت همکاریهای دوطرف بویژه تکریم و ارتقا خدمات به زوار و گردشگران عراقی تاکید وآمادگی سازمان برای ارایه تجربیات در زمینه های مختلف ازجمله بازسازی و ترمیم بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی عراق را اعلام کرد.

وی با قدردانی از پذیرایی و ارایه خدمات به بیش از یک میلیون زایر ایرانی  در جریان برگزاری مراسم اربعین حسینی سالجاری، اهمیت گسترش همکاریها با همسایگان بویژه دولت و مردم عراق که در چارچوب سیاستهای دولت ج. ا.ایران قرار دارد را مورد تاکید قرار داد و خواستار اجرایی شدن هرچه سریعتر سند برنامه اجرایی گردشگری به منظور تحقق اهداف مشترک دو کشور شد.

وی همچنین آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی از توانمندی‌های گردشگری ایران در عراق و همکاری در بازسازی اماکن تاریخی این کشور را اعلام کرد.

در این ملاقات مقام عراقی با تشکر از اقدامات ج. ا.ایران در تامین امنیت و ارایه خدمات به زوار عراقی، وجود عتبات عالیات در عراق و مرقد امام هشتم(ع) در مشهد را موجبات برکات برای مردم دو کشور دانست.

عدیل فهد شرشاب همچنین امضا سند اجرایی همکاریهای گردشگری دو کشور را گامی بلند و مورد نیاز برای تقویت همکاری‌ها و اجرای توافقات دوطرف دانست و بر تشکیل فوری کمیته فنی مشترک توافق شده تاکید کرد.

وی تسهیل در صدور روادید، ایجاد دفاتر مشترک در پایانه های مرزی و تاسیس مراکز گردشگری مشترک را از زمینه های مورد انتظار برای اجرایی شدن همکاریهای مشترک میان دو کشور دانست و با اشاره به وجود زمینه های متعدد جاذبه های تاریخی و طبیعی در عراق خواستار تنوع بخشیدن به همکاریهای گردشگری ایران و عراق شد.

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق با اشاره به وجود آثار و ابنیه متعدد تاریخی و باستانی در عراق، توسعه همکاریها در این زمینه را نیز جزو برنامه های همکاری دو کشور اعلام کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.