قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور گفت این وزارتخانه روزهای 7 و 14 اسفند 94 را برای انتخابات مجلس پیشنهاد کرده که هنوز قطعی نشده است.

تاریخ های پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات هنوز قطعی نشده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسینعلی امیری در نشست خبری خود با رسانه ها اظهار داشت: تا این زمان تاریخ دقیق انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال 1394 قطعی نشده و موضوع در مرحله کارشناسی است. به محض توافق وزارت کشور و شورای نگهبان از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

وی درباره برگزاری همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و برنامه ریزی ها در این زمینه گفت: در رابطه با مجلس شورای اسلامی براساس قانون هیات های اجرایی و هیات های نظارت تشکیل می شود. هیات های نظارت مربوط به شورای نگهبان است و توضیح کامل آن را باید از سخنگوی این شورا پیگیر شد .

امیری ادامه داد: در برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری وزارت کشور صرفا مجری انتخابات است و برگزاری آن با انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری متفاوت است.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: انتخابات هم یک جدول برنامه دارد و باید با دستگاه ناظر که شورای نگهبان است بر سر تاریخ انتخابات به توافق برسیم و بعد از آن جدول روزانه انتخابات تهیه شود.

امیری افزود: تاریخی که وزارت کشور به شورای نگهبان پیشنهاد کرده 7 اسفند 1394 و 14 اسفند 1394 است که در وهله اول باید این تاریخ ها کارشناسی شود. اداره کل انتخابات وزارت کشور و اداره کل انتخابات شورای نگهبان در جلسات مشترک بهترین زمان را برای انتخابات تعیین و با ارایه مسایل کارشناسی به شورای نگهبان ارایه می کنند. در جلسه رسمی شورای نگهبان تاریخ های پیشنهادی مطرح می شود و به یک توافق با وزارت کشور می رسد.

وی یادآور شد: تا الان تاریخ دقیق انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال 1394 قطعی نشده و موضوع در مرحله کارشناسی است که به محض توافق وزارت کشور و شورای نگهبان در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

قائم مقام وزیر کشور رابطه با دستور وزیر کشور درباره استعفای مسئولانی که قصد حضور در انتخابات سال آینده را دارند از تاریخ 1 اسفند 93 گفت: این دستور وزیر کشور یک موضوع داخلی است و مربوط به مدیران سیاسی وزارت کشور است و کاری به دستگاه های دیگر ندارد.

وی در مورد اینکه آیا این دستور شامل شهرداران هم می شود گفت: این دستور شامل شهرداران نمی شود چرا که شهرداران توسط شورای اسلامی شهر و تابع قانون خواست خود هستند بنابراین این استعفا شامل حال آنها نمی شود.

** وزیر کشور سفری به عراق ندارد

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این که گفته شده وزیر کشور سفری به عراق دارند آیا این سفر در رابطه با موضوع ریزگردها است و آیا عراق برای کنترل ریزگردها همکاری و راهکاری را با ایران داشته اند یا خیر؟ گفت: آقای رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد ریزگردها سفری به عراق نخواهند داشت.

امیری یادآور شد: اکنون هم که معاون اول جناب آقای جهانگیری با هیات همراه در عراق حضور دارند و من فکر می کنم یکی از حوزه های گفت و گوی سفر ایشان در مورد ریزگرد ها خواهد بود.

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: وزارت کشور تنها متولی ریزگردها نیست. وزارت کشور سازمان مدیریت بحران را تحت پوشش دارد که بودجه مستقل ندارد؛ تنها گزارش هایی را تهیه می کند و بعد از ارجاع به وزارت کشور تصمیم گیری های لازم انجام می شود.

قائم مقام وزیر کشور اضافه کرد:ریزگردها به دستگاه های مختلف مربوط است از جمله سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و تامین اعتبارات آن هم به عهده سازمان مدیریت برنامه ریزی و یک بخشی هم مربوط به وزارت کشور است.

** هفته آینده جلسه مدیریت بحران با ریاست وزیر کشور تشکیل می شود

وی تاکید کرد: موضوع ریزگردها باید در سطح بالاتری از وزارتخانه ها تصمیم گیری شود و آنچه دولت ابلاغ کند حتما در وزارت کشور انجام می شود. ضمن اینکه قرار است با ریاست وزیر کشور هفته آینده جلسه مدیریت بحران با موضوع ریزگرد ها تشکیل شود و تصمیمات لازم دستگاه های مختلف راجع به ریزگرده ها بررسی شود.

*هیچ گزارش سوءامنیتی در 22 بهمن نداشتیم

امیری یکی از برکات دهه فجر 93 را برقراری امنیت عنوان کرد و گفت: در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی (22 بهمن) امنیت برقرار بود و هچ گزارش سوءامنیتی در هیچ کجا، چه در مرزها و چه در کشور گزارش نشد و این امری شایسته است.

* ورود 4800 خودرو خدمات شهری به ناوگان شهری منطاق محروم و کمتر توسعه یافته

سخنگوی وزارت کشور از ورود چهار هزارو 800 خودرو خدمات شهری ساخت داخل (لودر، مینی لودر، کامیون، کامیونت، خودروحمل آشغال وتجهیزات آتش نشانی..) به ناوگان شهری مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور خبر داد و گفت: این اتفاق در شش سال گذشته بی نظیر بوده است.

* چهارمین نمایشگاه جامع سازمان همیاری شهرداری های کشور

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: چهارمین نمایشگاه جامع سازمان همیاری شهرداری های کشور با حضور شهرداری های برگزار می شود.

امیری افزود: در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای شهرداری های کشور در زمینه شهرداری الکترونیکی، عمران و توسعه شهرداریها، محیط زیست شهری و.. ارایه می شود و شهرداری ها با تبادل تجربیات و متخصصان با دستاوردهای یکدیگر آشنا خواهند شد.

سخنگوی وزارت کشور افزود: شهرداری ها با ارایه دستاوردهای خود در این نمایشگاه زمینه رقابت را فراهم می آورند که می توان به بررسی نقاط ضعف و قوت شهرداری ها پرداخت.

* امضای تفاهمنامه بین دولت ایران و تاجیکستان

قائم مقام وزیر کشور در ادامه از امضای تفاهمنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران با تاجیکستان خبر داد و گفت: وزیرکشور تاجیکستان امروز به دعوت رحمانی فضلی به ایران سفر می کند.

امیری با بیان اینکه با دولت تاجیکستان منافع مشترک زیادی داریم، تصریح کرد:

منافع مشترک فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی دو کشور در توافقنامه امنیتی انتظامی که بین بین دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی رحمانی با همتای تاجیک به امضا می رسد، نهایی می شود.

سخنگوی وزارت کشور گفت: وزیر کشور تاجیکستان پس از ورود به تهران و نشست با وزیرکشور ایران و بررسی زمینه های مشترک بین ایران و تاجکستان با سرداراحمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور دیدار خواهد کرد و از دانشگاه پلیس و برخی دستگاههای انتظامی بادید می کند.

* نشست مشترک اقتصاد مقاومتی 3و 4 اسفند

سخنگوی وزارت کشور از برگزاری نشست مشترک دو روزه اقتصاد مقاومتی با حضور سفرا و وزیران کشورهای همسایه در 3 و 4 اسفند خبر داد و گفت: در این همایش راهکارهای اقتصاد مقاومتی و همکاری لازم کشورمان با کشورهای همسایه به بحث گذارده خواهد شد.


* شهادت رییس دادگستری روانسر با اهداف امنیتی سیاسی نبوده است

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به شهادت رییس دادگستری روانسر اعلام کرد: بررسی ها حکایت از آن دارند که این اتفاق که 21 بهمن ماه سال جاری رخ داد توسط یک فرد شرور در یک اقدام غیر انسانی و بدون اهداف امنیتی و سیاسی انجام شده است .

وی ادامه داد: این فرد شرور به دلیل داشتن پرونده در دادگستری روانسر اقدام به این عمل غیر انسانی کرده است.

سخنگوی وزارت کشور از شهید قنبری به عنوان قاضی خوب و محبوب یاد کرد و افزود: فرد ضارب در حال حاضر دستگیر شده است.

* پیش نویس سند امنیت زنان و کودکان تدوین شد

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به حوزه زنان هم گفت: پیش نویس سند امنیت زنان و کودکان تهیه شده و به معاونت زنان ریاست جمهوری ارسال شده است و قرار است پس از تایید نهایی به هیات دولت ارایه شود.


* وضعیت حریم شهرها نابسامان است

قائم مقام وزیر کشور از حاشیه نشینی به عنوان یکی از معضلات کشور نام برد و گفت: این معضل گریبانگیر شهرهای بزرگ شده و با برهم خوردن توازن جمعیتی در شهرها، عامل بزه و ناامنی شده است، به همین دلیل از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهرها جلوگیری می شود.

وی افزود: با بازدیدی که وزیر کشور با تعدادی از مدیران از حریم شهرها و وضعیت ساخت و سازها ی غیر مجاز داشتند با وضعیت نابسامانی در حریم شهرها مواجه ایم .

سخنگوی وزیر کشور اعلام کرد: از هرگونه ساخت وساز غیر مجاز به لحاظ تصرف اموال غیر دولتی جلوگیری می شو و این امر در جلسات استانداران نیز مورد تاکید قرار گرفته است. خوشبختانه همکاری خوبی دستگاه قضایی داشته است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: تمامی ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح تهران و استان های کشور تخریب و اراضی تصرفی آزاد سازی می شوند.

امیری گفت: از شش ماهه دوم سال 92 تا پایان آذر 93، تعداد 2 هزار و 616 ساخت ساز غیرمجاز و یکهزارو 100 هکتار از اراضی زراعی آزادسازی شده که باید از دستگاههای ذی ربط که در این زمینه همکاری داشتند تشکر کرد.

* از پدیده طبیعی ریزگردها نباید استفاده سیاسی شود

امیری با بیان اینکه ریزگرد موضوعی است که در بستر زمانی 10 تا 15 ساله از زمان جنگ تحمیلی اتفاق افتاده و هم منشاء داخلی و هم خارجی دارد، گفت: از پدیده طبیعی ریزگردها نباید استفاده سیاسی کرد.

وی با اشاره به ورود ریزگردها به کرمانشاه و کردستان و بخشی ایلام و بوشهر افزود: این وضعیت به مرحله هشدار رسیده است و البته مساله تلخی است چرا که مردم خوزستان سهم زیادی در دفاع مقدس داشتند امروز با پدیده ریزگردها مواجه اند.

وی گفت: وزیر کشور، آقای نجار را مامور کردند به خوزستان سفر کنند تا از وضعیت ریزگردها گزارشی تهیه کنند. همچنین آقای رحمانی فضلی اعلام کرد که باید از تمام امکانات و ظرفیت های وزارت کشور برای حل مشکل ریزگردها استفاده شود.

امیری با بیان اینکه سازمان مدریت بحران بودجه مستقلی دراختیار ندارد، گفت: این سازمان باید برای تامین اعتبار خود از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بودجه دریافت کند.

وی تاکید کرد: مسوولین نظام همت جدی در این باره به خرج می دهند البته نیاز به کمک کشورهای دیگر نیز هست که وزارت خارجه هم در حال پیگیری این موضوع است.

* مشکل آب در کشور جدی است

امیری با اشاره به جلسه هم اندیشی استانداران کشور که روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد و گزارش اخطاری وزیر نیرو در خصوص وضعیت آب کشور و چاهها و سفره های زیرزمینی گفت: مدیریت آب در کشور جدی است و باید در مصرف آب بویژه آب شرب دقت شود.

وی با اشاره به گزارش دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم در نشست استانداران گفت: 70 درصد از مواد مخدر کشور از افغانستان وارد می شود چرا که با ایران مرز مشترک دارد.

وی استفاده از مواد مخدر را دومین عامل مرگ و میر برشمرد و از خانواده ها خواست تا از فرزندان خود مراقبت لازم را داشته باشند.

امیری گفت: در پیشنهادی استانداران از وزارت خارجه و کشور خواستند تا در ارتباط با مواد مخدر با افغانستان ارتباط برقرار کند و این موضوع را به سامان برساند.

* وزارت کشور نگاه بیطرفانه به کاندیدای انتخابات دارد

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به تاکید وزیر کشور بر برگزاری بیطرفانه انتخابات گفت: وزارت کشور نگاه مساوی به همه جریان های سیاسی در انتخابات دارد و تاکید آقای رحمانی فضلی نیز به برگزاری انتخاباتی با شکوه و بی طرفانه بدون حواشی است.

وی گفت: باید با مردم صادقانه گفتگو کرد و آنان حق دارند از همه تصمیمات دولت مطلع باشند.

امیری تاکید کرد: تا آخر اسفندماه باید همه جابجایی ها در امر انتخابات صورت گیرد تا دولت بتواند برای برگزاری انتخابات در تمام سطوح مستقر شود.

** لایحه قانون احزاب خارج از نوبت بررسی شود

امیری درباره لایحه قانون فعالیت احزاب، گفت: قانون لایحه احزاب بسیار مهم است و نسبت به قانون فعلی نوآوری های زیادی دارد . ما از معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری خواسته ایم که این لایحه خارج از نوبت بررسی شود.

وی ادامه داد: ما در این زمینه با مجلس هم همکاری های خوبی داشته ایم. ما دنبال موازی کاری نیستیم و علاقه داریم در مسیری حرکت کنیم تا زمینه برای فعالیت احزاب فراهم شود.

سخنگوی وزارت کشور در مورد اینکه آیا این لایحه با توجه به نزدیک بودن انتخابات آماده خواهد شد که احزاب بتوانند براساس آن در انتخابات شرکت کنند گفت: من نمی توانم پیش بینی کنم که این لایحه به انتخابات سال آینده برسد.

قائم مقام وزارت کشور به تدوین سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: مشابه این سیاست ها در وزارت کشور تهیه شده است. اما از آنجایی که سیاست های کلی نظام بر قوانین عادی اولویت دارد ما صبر کرده ایم تا این سیاست ها به تصویب مجمع تشخیص مصلحت و رهبری برسد سپس در چارچوب آن سیاست ها برنامه ریزی ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: اکنون در مجمع تشخیص مصلحت پیشنهادهایی درباره توجه به جایگاه احزاب و حتی طراحی مکانیزمی برای رأی دادن به احزاب در انتخابات مجلس مطرح شده که ما طرفدار این پیشنهادات هستیم.

امیری در پاسخ به سوالی درباره جلسه مشترک وزیر کشور و کمیسیون شوراهای مجلس گفت: وزارت کشور با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ارتباط است. حضور وزیر در جلسه کمیسیون شوراها برای تشریح بودجه بود که البته در حاشیه آن جلسه صحبت هایی هم درباره مسائل مختلف مطرح شد.

امیری درباره علت برگزار نشدن جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: به دلیل بررسی بودجه در مجلس نمایندگان مجلس نتوانستند در جلسه کمیسیون ماده 10 حضور یابند.

وی در ادامه گفت: از زمان تشکیل دولت یازدهم نیز تاکنون 21 پروانه فعالیت احزاب صادر شده، 19 مجمع عمومی سالانه احزاب برگزار شده است و اکنون ما 35 تقاضای تاسیس حزب را داریم.

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: کمیسیون ماده 10 احزاب تشریح کرده که احزاب با تسهیلات مناسبتری تاسیس شوند و بنده بر این باورم که تعداد و کمیت احزاب نباید معیار و ملاک قرار بگیرد چرا که رویکردها باید به نحوی باشد که ما در کشور شاهد ایجاد احزاب قوی و تاثیرگذار در شرایط سیاسی کشور و تربیت نیروی انسانی مناسب و مطلوب باشیم.

امیری افزود: موضوع احزاب را در جلسات متعدد و هم چنین کمیسیون سیاسی و دفاعی مورد توجه قرار دادیم و با توجه به تعریف جایگاه مناسب برای احزاب و دفاع احزاب از کاندیداهایشان پیشنهاد شد که حتی برخی از صندلی های مجلس به احزاب تعلق گیرد . ما معتقدیم خیلی از هزینه هایی که حاکمیت راجع به انتخابات می دهد اگر ما یک نظام انتخاباتی حزبی داشتیم این هزینه ها مربوط به احزاب بود.

امیری در پاسخ به سوال دیگری در مورد تخریب هتل آریانا گفت: کمیسیون شهرداری که از نمایندگان دستگاه های مختلف تشکیل شده این مسئله را بررسی کردند و نتیجه آن شد که مجوز تخریب سه طبقه از این هتل صادر شد که حکم سنگینی است.

وی در پاسخ به این پرسش که استاندار استان مرکزی چه زمانی تعیین می شود گفت: استاندار استان مرکزی تا این لحظه منصوب نشده و این استانداری توسط سرپرست اداره می شود. هنوز در مرحله بررسی هستیم و اسامی که در رسانه ها مطرح می شود صرفا گمانه زنی است.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به پرسشی درباره استعلام حزب اتحاد ملت ایران، گفت: خبر جدیدی درباره استعلامات این حزب وجود ندارد. اگر این استعلامات مثبت باشد هیچ مشکلی برای صدور مجوز وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.