پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: شاید شما نیز در اطراف خود افرادی را دیده باشید که برای رفع نیازهای خود به ویژه در امور مادی پیوسته دست نیاز به سوی دیگران دراز نموده و تقاضای برآوردن حاجتشان را از هر کسی دارند؛ اما باید دقت نمود که هر فردی شایسته درخواست نمی باشد.

تنها از این سه نفر درخواست مالی نمایید!

از این رو نقل شده است که روزی مردی از انصار خدمت امام حسین (عَلیه السَلام) رسیده و اظهار حاجت نمود. پس حضرت فرمودند: ای برادر؛ نیاز و حاجت خودت را به زبان نیاور و بر کاغذی بنویس.

پس آن مرد نوشت که فلانی از من پانصد دینار طلب دارد و اصرار دارد که هم­ اکنون باید پرداخت نمایم، اما برای من مقدور نیست؛ پس اگر ممکن است شما با او صحبت نمایید تا به من اندکی مهلت و فرصت دهد.

امام حسین (عَلیه السَلام) پس از خواندن آن نوشته به داخل منزل تشریف بردند و کیسه­ ی پولی را که محتوای آن هزار دینار بود آورده و به او دادند و فرمودند: با پانصد دینار آن قرضت را ادا کن و پانصد دینار دیگر را دست­ مایه و وسیله­ ی گذران زندگی و معاش خود قرار ده و سپس بیان داشتند: اگر در زندگی دنیا و فراز و نشیب­ های آن نیازی پیدا کردی از هرکسی درخواست کمک نکن. پس شایسته است به سه نفر اظهار حاجت نمایی:

1- به کسی که در زندگی متدین و متعهد است و به دین و آیین خود به راستی پایبند است.

2- به کسی که به راستی جوانمرد است و صاحب بذل و بخشش و بزرگی و بزرگ­ منشی است.

3- به کسی که در زندگی اصیل و ریشه ­دار است و دارای اصل و نسب و تبار درستی است.

پس آدم دیندار و خداشناس به خاطر دین و خداپرستی، آدم جوانمرد به واسطه خصلت جوانمردی و ویژگی مردانگی­ اش و شخص اصیل و نسب ­دار و دارای حسب درست بر اثر بزرگ ­منشی که دارد، برای رفع مشکل تو اقدام می­ کنند و آبروی تو را حفظ می نمایند.

منابع:

1- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 78: 118.

2- ناطقی، نقش دین در سلامت جامعه: 161- 162.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    جالب بود