پیشنهاد سردبیر

کارشناسان آمریکایی پیش بینی کرده اند که روابط پکن و واشنگتن در سال جدید میلادی تحت تاثیر سفر رسمی رئیس جمهور چین به آمریکا باشد که این موضوع می تواند تا حدود زیادی به کاهش تنش میان دو کشور منجر شود.

چین و امریکا به دنبال گفت وگوهای پایدار و حل اختلافات در سال 2015

 براساس گزارش ها، قرار است شی جین پینگ رئیس جمهور چین ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به دعو ت باراک اوباما به آمریکا سفر کند.

به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز سال نوی چینی، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی پیش بینی کردند سال 2015، سال گفت و گو های پایدار و همکاری های اساسی بین پکن و واشنگتن باشد که این موضوع از جهات مختلف دارای اهمیت است.

خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) گزارش داد، قطعی شدن سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به آمریکا موجب شد تا امید ها برای توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه آمریکا و چین افزایش یابد.

بنابراین گزارش، اعلام خبر این سفر از سوی مقامات دو کشور در واقع نشانگر عزم پکن و واشنگتن برای در پیش گرفتن رویکرد دوستانه در سال جدید میلادی است.

این در حالی است که با وجود توسعه روابط اقتصادی و همکاری های بین المللی بین دو کشور، هر از چند گاهی تنش ها و اختلاف هایی در روابط چین و آمریکا به وجود می آید.

مارک زوداک، یک تحلیلگر ارشد نظامی آمریکا در این باره اظهار داشت: این مسئله نشان می دهد دو طرف به دنبال گفت وگوهای پایدار در سال جدید هستند که این موضوع برای حل تنش ها و اختلافاتی که طی سال های قبل وجود داشته، مهم است.

وی به شینهوا گفت: به نظر من این یک فهم واقع گرایانه از سوی دو طرف است که گفت وگوها در سطح عالی برای حل تنش ها و اختلافات و پیدا کردن حوزه های همکاری بین دو کشور ضروری است.

زوداک تصریح کرد که مقامات پکن و واشنگتن در موضوعاتی مانند حقوق بشر، حملات سایبری و مناقشات ارضی در آسیا با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما در موضوعات دیگری مانند تغییرات آب و هوایی و روند خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره با هم همکاری کردند.

رابرت دالی مدیر موسسه کیسینجر نیز به خبرگزاری شینهوا گفت: سفر شی به آمریکا موجب توسعه همکاری های بین چین و آمریکا در حوزه های خاصی می شود.

همچنین داگلاس پال یک تحلیلگر آمریکایی در موسسه کارنگی اظهار داشت که توافق سال گذشته پکن و واشنگتن درباره تغییرات آب و هوایی در پایتخت چین، زمینه همکاری های اساسی دو کشور در موضوعات دیگر را فراهم می کند.

وی افزود: همکاری دو کشور امسال نیز پیش از کنفرانس پاریس درباره تغییرات آب و هوایی ادامه خواهد داشت.

چین طبق توافق با آمریکا اعلام کرد که سال 2030 زمان اوج انتشار گازهای آلاینده این کشور خواهد بود و بیش از آن انتشار این گازها را افزایش نخواهد داد. این نخستین بار است که پکن سقفی برای انتشار گازهای آلاینده تعیین می کند.

آمریکا نیز اعلام کرد که انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2025 به 26 تا 28 درصد از میزان انتشار این گازها در سال 2005 می رساند.

توافق چین و آمریکا، بزرگترین کشورهای منتشر کننده گازهای آلاینده تا حد زیادی جنبه نمادین دارد اما این توافق شکاف بین کشورهای فقیر و غنی در خصوص مسوولیت مقابله با تغییرات آب و هوایی را از بین می برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.