۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 267225

جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت،با اعلام افزایش قیمت خودرو در سال آینده،گفت: به طورحتم با آزادسازی قیمت خودروی داخلی،دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا به راحتی می توانند با تغییردرصد تولید،قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند.

افزایش قطعی قیمت خودرو در سال 94
خبرگزاری ایسکا نیوز: جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت،با اعلام افزایش قیمت خودرو در سال آینده،گفت: به طورحتم با آزادسازی قیمت خودروی داخلی،دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا به راحتی می توانند با تغییردرصد تولید،قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند.

جمشید پژویان، درواکنش به آزادسازی قیمت خودرو وخارج شدن قیمت گذاری از اختیارات شورای رقابت، گفت: اگر وزیر صنعت،معدن و تجارت دکترای اقتصاد دارد،باید با کارشناسان اقتصادی وارد گفتمان و دلایل خود را درخصوص انحصاری نبودن بازار تولیدخودروی کشور بیان کند، اما اگر وزیر دکترای اقتصاد ندارد خواهشا در تخصص اقتصاددانان دخالت نکند.

بازارتولیدخودرو انحصاری است

این اقتصاددان،با تاکید براینکه بازار تولیدخودروی کشور انحصاری است،افزود: براساس مصوبه شورای رقابت بازار تولیدخودروی ایران با درجه تمرکز بسیار بالا انحصاری است.

پژویان،با بیان اینکه انحصاری بودن بازار خودرو مسئله ای تکنیکی و اقتصادی است، تاکید کرد: شاخص هایی در علم اقتصاد وجود دارد که درجه تمرکز انحصار را تعیین می کند و براساس همین شاخص ها شورای رقابت رای به انحصاری بودن بازار تولیدخودروی کشور داده است.

وی،با بیان اینکه تخصص و وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالت دربازار خودرو نیست،ادامه داد: متاسفانه در طول سه دهه گذشته وزارت صنعت،معدن و تجارت به جای طرح یک نقشه راهبردی برای صنعت خودرو که خودروسازان داخلی حداقل هم دوش کشور کره یا کشورهایی که سال ها پس از ایران وارد صنعت خودروسازی شده اند،به تولیدخودروی باکیفیت بپردازند،باعث تولید بی کیفیت و گران خودرو شده است.

دوخودروساز 95 درصد سهم بازار را دارند

این اقتصاددان،افزود: درحال حاضر بیش از 95 درصدسهم بازاردراختیار دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا است به همین دلیل با آزادسازی قیمت خودروی داخلی این دو شرکت خودروساز به راحتی می توانند با تغییر درصد تولید،قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند.

وی،ادامه داد: به طورحتم قیمت خودرو درسال آینده به دلیل تعیین قیمت براساس حجم عرضه و تقاضا و همچنین اعمال نظر دو گروه اصلی خودروسازی کشور در قیمت گذاری با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

دخالت هیات تحقیق و تفحص در وظایف شورای رقابت

رئیس سابق شورای رقابت،در پاسخ به این مطلب که هیات تحقیق و تفحص ازصنعت خودرو اعلام کرده که وظیفه قیمت گذاری خودرو بایدازدستورکارشورای رقابت خارج و به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو ارجاع شود،تصریح کرد: بی شک عملکرد هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو دخالت در وظایف شورای رقابت است، بنابراین انتقال موضوع قیمت گذاری خودرو ازشورای رقابت به سازمان حمایت عملکرد غیرمعقول و کارشناسانه ای است.

این اقتصاددان، درتشریح بخشنامه اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص واردات خودرو توسط برخی نمایندگی های مجاز، افزود: بی شک این عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت هم با اشکالات عدیده ای مواجه است به طوری که تنها سوالی که مطرح می شود این است که چرا کابینه دولت تصمیماتی می گیرد که به ضررملت و اقتصاد ملی است؟

پژویان،با تاکید براینکه دادن انحصار واردات به هرگروه خاص خلاف مبانی اقتصادی است،گفت: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهان ایجاد فضای انحصاری در بازار واردات خودرو است که بی شک عملکرد نعمت زاده ایجاد رانت برای یک عده خاص تلقی می شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    وقتی آفتابه و لگن تولید می کنند و تحت عنوان خودرو باقیمت گزاف غیر رقابتی و انحصاری و دستوری در اقتصاد رفتارمی کنندو برای خریدار ارزش قایل نیستند نتیجه آیا غیر از رانت است پس گران می فروشید چرا کیفیت را ارتقاء نمی دهید آیا این وضعیت غیر از حمایت غیر معقول و انحصاری است که وضعیت صنعت خودرو را به فلاکت وکاسه گدایی برای تامین قطعات نزد فرانسه،کره ،چین و حالا هند می برید این چه مدیریت وام مانده در وزارت صنعت معدن و تجارت است که اصلاح بشو نیست وتجربه را همیشه تجربه می کند شاید منفعت مدیران در ایجاد رانت در این حوزه با حمایت از کالاهای بی کفیت و عدم توجه به خواسته خریداران و ملت شریف ایران اسلامی است چرا در کالا و خدمات خارج ازاین حوزه کشور پیشرفت بسیار شگرف داشته لیکن اینجا عقب گرد راز این وضعیت در چیست؟!