پیشنهاد سردبیر

گروه فرهنگی – اعظم طیرانی - اردیبهشت سال 1380 در مجلس شورای اسلامی ماده واحدی با عنوان معافیت مالیاتی کتابفروشان و مؤسسات انتشاراتی تصویب شد.در بهمن ماه همان سال نیز قانون اصلاح معافیت مالیات‌های مستقیم به تصویب مجلس رسید.

معافیت مالیاتی کتابفروشان  در انتظار امضای دو وزیر

در بند (ل) ماده 139 آن قانون آمده بود فعالیت‌های فرهنگی، هنری ، مطبوعاتی و انتشاراتی در صورت دارا بودن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف شدند.

توجه به این دو قانون نشان دهنده این نکته مهم است که نه تنها تناقضی بین آنها وجود ندارد، بلکه قانون مؤخر با قانون مقدم هم پوشانی دارد؛ زیرا در قانون اردیبهشت سال 1380 از معافیت مالیاتی کتابفروشان و مؤسسات انتشاراتی سخن به میان آمده، در حالی که بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های چهارگانه را مشمول معافیت قرار داده است.

سازمان امور مالیاتی پس از تصویب قانون موخر یعنی قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم با استناد به ماده 270 آن قانون و با این تفسیر نادرست که قانون بند (ل) ماده 139 با توجه به اینکه ذکری از کتابفروشی در آن به عمل نیامده است، آن را مغایر با قانون ماده واحده مصوب اردیبهشت 1380 تشخیص داد و قانون خاص مقدم را منسوخ اعلام کرد و بر اساس این تفسیر غلط و نادرست در تمام طول این سال‌ها از کتابفروشان مالیات اخذ کرده است.اما یکی از خبرهای خوشی که طی سال جاری در حوزه نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی معاون سازمان امور مالیاتی انتشار یافت، معافیت مالیاتی کتابفروشان بود؛ معافیتی که پس از 13 سال به سرانجام رسید.اکنون جزییات آن را از زبان دست‌اندرکاران حوزه کتاب می‌شنویم.

 

 مصادره اموال کتابفروش

مسؤول کتابفروشی رشد که چندی پیش به دلیل مالیات تعیین شده(400 میلیون تومانی ) ازسوی سازمان امور مالیاتی منزل او مصادره شده در این خصوص می‌گوید: فهرست جدیدی که تدوین شده وکتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی دانسته، هنوز به امضای دو وزیر نرسیده است، در نتیجه سرانجامی نمی‌توان برای این معافیت عنوان کرد؛ چرا که تا زمانی که این معافیت به امضای وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نرسد، معافیت مالیاتی کتابفروشان قانونی تلقی نخواهد شد.

محمود کلاهدوز می‌افزاید: به رغم گذشت 7ماه از خبری که آقای وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشان اعلام کرد ، هنوز این معافیت قطعیت پیدا نکرده و همچنان کتابفروشان در بیم و امید به سر می‌برند.وی در پاسخ به این پرسش که سرانجام مصادره منزلش از سوی سازمان مذکور چه شد می‌گوید: سازمان امور مالیاتی از وی خواسته در این خصوص با رسانه‌ها مصاحبه نکند ،اما مصادره انجام شده است.

 

  خرید کتابهای دست دوم

مسؤول کتابفروشی جنگل نیز با بیان اینکه هر ساله کتابفروشان اظهار نامه مالیاتی  تکمیل  و بر اساس مالیاتی که تعیین می‌شود،مالیات پرداخت می‌کنند،می گوید:طی سال جاری 600هزار تومان مالیات پرداخت کرده است  و ظاهراً هنوز کتابفروشی‌ها مشمول معافیت مالیاتی نشده‌اند.

عامری می‌افزاید: متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مردم رغبت چندانی به خرید کتاب ندارند و کتابفروشی درآمد قابل قبولی ندارد. فروش کتاب سال به سال کاهش می‌یابد ومردم ترجیح می‌دهند حتی کتابهای درسی را از بازار کتاب‌های دست دوم تهیه کنند. 

مدیر مسؤول کتابفروشی "امام" مشهد نیز با اشاره به اینکه هنوز معافیت مالیاتی در خصوص کتابفروشان اعمال نشده است، می‌گوید: مالیات سال 92 تعیین و پرداخت شده است که البته قبل از توافق وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد ودارایی بوده است. رضا رجب زاده می‌افزاید: سرانجام معافیت مالیاتی کتابفروشان سال 94 یعنی هنگامی که قرار است، اظهار نامه مالیاتی کتابفروشان تکمیل شود، مشخص خواهد شد و هنوز خبر قطعی معافیت مالیاتی کتابفروشان اعلام نشده است .

مسؤول فروش کتابفروشی فلسطین نیز در این خصوص می‌گوید:مالیات سال 92 پرداخت شده است، اما مالیات سال 93 خرداد ماه در سال 94 مشخص می‌شود ،بنابراین اگر کتابفروشان مشمول معافیت مالیاتی شده باشند سال آینده مشخص خواهد شد.

 

 کتابفروشان مشمول معافیت مالیاتی شدند

رئیس هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خصوص معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان می‌گوید: این دو موضوع دو مسأله متفاوت است. معافیت مالیاتی ناشران محل ایراد سازمان امور مالیاتی نبود و از سوی آنها مورد تأیید و پذیرش بوده است،اما در خصوص کتابفروشان اختلاف نظر وجود داشت، یعنی سازمان امور  مالیاتی از پذیرش معافیت مالیاتی کتابفروشان امتناع می‌کرد .

محمود آموزگار می‌افزاید: سرانجام سازمان امور مالیاتی پذیرفت کتابفروشان هم مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند و جزو فعالیتهای فرهنگی هستند. بنابر این کتابفروشان نیز در فهرست جدول مشاغل مشمولان معافیت مالیاتی و زیر مجموعه فعالیتهای فرهنگی قرار گرفتند و هم اکنون بروکراسی زمان این تفاهمنامه را طولانی کرده و امضای صورتجلسه جدول مشاغل که باید به امضای دو وزیر برسد در رفت وآمد این اتفاق است .اما آنچه مسلم است، اینکه کتابفروشان مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.

به گفته این مسؤول ؛ معاون سازمان امور مالیاتی در نشست مشترک وزارت فرهنگ وارشاداسلامی ، سازمان امور مالیاتی وهمچنین اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران ) اعلام کردند، کتابفروشان از معافیت مالیاتی برخوردار شده‌اند، اما از آن تاریخ تاکنون متأسفانه ما شاهد  رد و بدل شدن نامه‌های زیادی بین وزارت ارشاد و وزارت اقتصاد و دارایی از یک سو و بین اتحادیه ناشران و وزارت ارشاد از سوی دیگر بوده‌ایم تا این مسأله صورت اجرا به خود بگیرد.

آموزگار ادامه می‌دهد: متأسفانه هنوز فهرست جدول مشاغل دستور عمل ۱۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اجرایی نشده است و آخرین اشکالی که به این فهرست گرفته شده، این است که معافیت مالیاتی کتابفروشان از ابتدای سال ۹۳ اجرایی شود، این در حالی است که در متن ارسالی قرار بود، این معافیت از ابتدای سال ۹۲ باشد.

وی می‌افزاید: در خصوص ناشران نیز آیین نامه‌ای که دولت تصویب کرده بود، درباره اجرای بند "ل" ماده 139 که معافیتها را ذکر کرده است، موارد را فراتر از قانون تصویب کرده بود که آنها معافیت ناشران را بشدت محدود می‌کرد که این موارد محدود کننده نیز در سه اصلاحیه از سوی هیأت دولت رفع شد و از این پس ناشران مشمول معافیت‌های ذکر شده در این ماده قانونی خواهند شد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.