مهناز خجسته نیا:   قدس ویژه خراسان - پس از تصویب کلیات بودجه سال 94 شهرداری مشهد، اعضای شورای اسلامی شهر در دومین روز متوالی به بررسی تبصره های این بودجه پرداختند.

اعتبار 100 میلیارد ریالی کمک به اقشار آسیب پذیر در اختیار شهرداری مشهد

به گزارش خبرنگار ما، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در پنجاه و هفتمین جلسه علنی به اختصاص 3/0 درصد از درآمدهای شهرداری مشهد (معادل 90 میلیارد ریال) به شرکتهای دانش‌بنیان، 100 میلیارد ریال به منظور حمایت اقشار آسیب پذیر ، 26 میلیارد ریال تسهیلات برای بازسازی ناوگان تاکسیرانی و ممنوعیت خرید کالاهای خارجی در شهرداری مشهد رأی اعتماد دادند.

  کمک 90 میلیارد ریالی به شرکتهای دانش بنیان

برپایه این خبر، با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد 3/0 درصد از درآمدهای بودجه عمومی شهرداری مشهد (معادل 90 میلیارد ریال) در سال 94 برای شرکتهای دانش‌بنیان هزینه خواهد شد.

  اختصاص 26 میلیارد ریال تسهیلات به نوسازی تاکسی های فرسوده

همچنین در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با اختصاص 26 میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از نوسازی خودروهای فرسوده تاکسی درون شهری موافقت کردند.

به گفته یکی از اعضای موافق این تبصره، این تسهیلات صرفا برای خرید کامل خودرو تاکسی نیست، بلکه قرض الحسنه‌ای است که به افرادی که توانایی پرداخت سهم ابتدایی خود را ندارند تعلق خواهد گرفت.

اما یکی از اعضای مخالف نیز معتقد بود با توجه به اینکه در سال آینده 6 هزار تاکسی نوسازی می‌شود نیازی به این وام مجدد نیست.

  جذب سرمایه‌های خرد با  استفاده از عقود اقتصاد اسلامی

براساس مصوبه دیگر روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد، به شهرداری اجازه داده شد جذب سرمایه‌های خرد با  استفاده از ابزارهای مالی از جمله سهام پروژه و سایر روشها و عقود اقتصاد اسلامی را با رعایت مقررات مربوط در دستور کار قرار دهد و لایحه آن را ظرف مدت سه ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

در این تبصره شهرداری موظف است با رعایت مقررات مربوط به قوانین تجارتی زمینه‌ای را برای رشد و جذب سرمایه‌های خرد ایجاد کند.

  مهندسی ارزش در پروژه هایی با 80 میلیارد ریال هزینه

در این جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد همچنین شهرداری را مکلف کردند مهندسی ارزش را در پروژه‌های عمرانی که هزینه تمام شده آن بیش از 80 میلیارد ریال است را انجام دهد.

پیشتر شهرداری مکلف شده بود مهندسی ارزش را در پروژه‌های عمرانی که هزینه تمام شده آن بیش از 50 میلیارد ریال است، انجام دهد.

  الزام در تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه گذاری و مشارکتی

براساس یکی دیگر از تبصره‌های بودجه سال 94، شهرداری مشهد موظف شد نسبت به تعیین تکلیف و بازنگری پروژه‌های سرمایه گذاری و مشارکتی که در چارچوب قرارداد از پیشرفت فیزیکی 30 درصدی مناسبی برخوردار نیستند، تعیین تکلیف و گزارش آن را به کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر ارایه کنند.

همچنین به شهرداری مشهد اجازه داده شد پروژه هایی که امکان انجام آنها به صورت درآمد – هزینه وجود دارد یا از طریق دریافت طلب شهرداری از دستگاه‌ها قابل تامین است را در راستای برنامه های شهرداری با نهادهای دولتی، عمومی، نظامی و انتظامی تا سقف پنج میلیارد ریال توافق اجرا کند.

شهردار مشهد در دفاع از این تبصره ‌گفت: بخشی از مطالبات شهرداری از شرکتها و ارگانها را تنها می توانیم از طریق تهاتر وصول کنیم.

به گفته مرتضوی یکی از راه‌های دریافت حقوق شهرداری از بدهکاران استفاده از خدمات آنهاست.

  کمک یک تا 2 میلیارد ریالی شهرداری برای ساخت مساجد

در قالب تبصره دیگری از بودجه سال 94 به شهرداری مشهد اجازه داده شد برای ساخت هر مسجد جدید یک میلیارد ریال کمک کند که به پیشنهاد یکی از اعضا این رقم برای مساجدی که زمین از محل خودیاری تأمین شده دو میلیارد ریال پیشنهاد شد.

شهردار مشهد در جریان بررسی این تبصره گفت: تاکنون عملیات ساخت۳۵ مسجد از طرح ۱۱۰ مسجد در مشهد کلید خورده است.

وی با بیان اینکه سقف بندی 100 میلیونی برای ساخت هر مسجد می‌تواند خوب باشد، گفت: از طرفی این سقف‌بندی می‌تواند از برخی پیشرفتها جلوگیری کند، زیرا در برخی مناطق لازم است تا بیش‌تر از سقف تعیین شده  هزینه صورت گیرد.

  اجازه فروش اراضی شهرداری برای پرداخت بدهی

گفتنی است، در قالب تبصره‌های بودجه سال 94، شورای اسلامی شهر، به شهرداری مشهد اجازه داد برای پرداخت بدهی این دستگاه به پیمانکاران، بخشی از اراضی خود را به فروش برساند.

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده شد اراضی، املاک، اموال و مستغلاتی که بابت مطالبات خود از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کند را به عنوان درآمد تملک سرمایه‌ای محسوب کرده و به فروش رساند و یا در قبال بدهی خود به پیمانکاران یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی برابر مقررات به قیمت کارشناسی روز واگذار کند.

  درآمد جریمه پارکینگ برای احداث پارکینگ

همچنین با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد شهرداری موظف شد در سال 94 درآمد حاصل از  جریمه پارکینگ را به صورت کامل در ردیف تملک و احداث پارکینگ حتی الامکان در همان منطقه برای احداث پارکینگ هزینه کند.

در ارتباط با بهای خدمات شهروندی نیز با تصویب شورای شهر مشهد بهای خدمات شهروندی متناسب با قیمت تمام شده بر اساس شاخصهای افزایش هزینه با ارایه لایحه و پس از تصویب در شورای شهر مشهد در سال 94 دریافت شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.