گروه میهن / رشت- نرجس غلامپور - کلانشهر رشت با نسبت نامتناسب جمعیت به وسعت؛ فشرده‌ترین شهر ایران است و به دلیل تناسب نداشتن زیر ساختها با خودروهای موجود در این شهر، از معضل ترافیک رنج می‌برد. 

شهر باران در تسخیر خودروها

ورود ماشین به زندگی انسان به عنوان یکی از نشانه‌های بارز مدرن شدن جوامع، در کنار تمام منافعی که برای انسانها به دنبال داشت، مسایل و مشکلاتی را آفرید که امروزه بسیاری از جامعه‌های مدرن و توسعه یافته و حتی جوامع در حال توسعه نیز با آن دست به گریبان هستند.

 

  ترافیک

گیلان نیز به عنوان یکی از توریستی ترین استانهای ایران که سالانه جمعیتی افزون بر ۳۸ میلیون گردشگر به آن وارد می‌شوند و همچنین کلانشهر رشت که از نظر نسبت جمعیت در روز و شب رتبه نخست کشور را دارد، در کنار شهرهایی مانند تهران، کرج، ارومیه و... از معضلی به نام ترافیک رنج می‌برد.  نسبت نامتناسب جمعیت به وسعت که شهر رشت را فشرده‌ترین شهر ایران کرده، کم عرض بودن خیابانها، استقبال نکردن عموم مردم از وسایل حمل و نقل همگانی، افزایش جمعیت شناور ثابت روزانۀ شهر رشت به‌عنوان مادرشهر گیلان و همچنین گرایش بیش از حد مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی، از جمله موارد به وجود آورنده ترافیک شهری در این کلانشهر است.

  عامل مؤثر در کاهش بار ترافیکی

 معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداری رشت می‌گوید: باوجود توصیه‌های همیشگی به همشهریان مبنی بر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بویژه در ایام تعطیلات که به واسطه آن جمعیت شهر رشت سرریز شده و یا روزهای پایانی سال که عموم مردم از نقاط مختلف استان به این شهر وارد می‌شوند، متاسفانه شاهد رشد روز افزون استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی هستیم که این امر بار ترافیکی زیادی را در شهر به وجود می‌آورد.

شاهرخ طليس گر افزود: هم اکنون آموزش بهترین راه حل برای کم کردن بار ترافیکی این شهر است. آموزشهایی که بر اساس آن، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهری مانند رشت گسترش یافته و جمعیت استفاده کننده از وسایل نقلیه شخصی را کمتر کند.

 

  عامل ترافیک شهری

هر چند فرهنگ سازی در حوزه ترافیک یکی از اساسی ترین و راهبردی ترین راهکارها برای حل این معضل است، اما توجه به فضا سازی مناسب در شهرها و ساخت و ساز بر اساس ظرفیتهای کلانشهری مانند رشت نیز می‌تواند نقطه عطفی در دستیابی به راهکارهایی  مؤثر برای برون رفت از مشکل ترافیک باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت توضیح می‌دهد: متاسفانه ساخت و سازهایی که در خیابانهای کلانشهر رشت در طول سالهای متمادی صورت گرفته، تناسبی با افزایش جمعیت این شهر نداشته و در هیچ کدام از این ساخت و سازها، تراکم جمعیت در نظر گرفته نشده است.

محمدحسین واثق کارگرنیا ادامه می‌دهد: ساخت و ساز نامناسب و همچنین وجود بافت فرسوده در شهر رشت و سامان نیافتن این حوزه موجب شده این شهر از کمبود خیابانهای مناسب رنج ببرد افزون بر این، متناسب نبودن این خیابانها با جمعیت استفاده کننده از وسایل نقلیه شخصی نیز یکی از عمده ترین دلایل وجود ترافیک در شهر رشت است.

وی می‌افزاید: افزون بر این موارد، مسایلی مانند کمبود پارکینگ و نبود پارک حاشیه‌ای در برخی از خیابانهای شهر، موجب شده هر روز بر حجم ترافیک بویژه در روزهای آخر سال و تعطیلات اضافه شده و موضوع ترافیک به مساله‌ای تأمل برانگیز تبدیل شود.

 با این همه بی شک  برای حل هر مساله‌ای هر چقدر هم پیچیده و بغرنج، راه حلهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان به وضعیتی مطلوب دست یافت. وی توضیح می‌دهد: یکی از راه حلهایی که به طور حتم می‌تواند راهگشا باشد، گسترش و تعریض خیابانهایی است که در شهر وجود دارد که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه در بحث خرید و تملک، این امر در حال حاضر مقدور نیست. با همه این تفاسیر آنچه مسلم است، برون رفت از معضل ترافیک حرکتی چند جانبه از سوی مردم و مسؤولان را می‌طلبد، زیرا تلاش هر کدام به دیگری وابسته بوده و به طور حتم حرکت همه در یک راستا ثمربخش خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.