صالح آباد – خبرنگار قدس: سالهاست که منطقه محروم صالح آباد از درد محرومیت رنج می‌بردکه یکی از این محرومیتها نداشتن دیجیتال تلویزیونی بود که این مهم با پیگیری مسؤولان ذی ربط و رسانه ها بویژه روزنامه قدس به ثمر نشست ...

 اختلال شبکه‌های دیجیتال صالح آباد در برزخ صدا و سیما و شرکت برق

 ودراولین روزدهه فجر امسال با حضور ائمه جمعه و مسؤولان استانی، شهرستانی و بخش افتتاح شد و به عبارتی به پایان آمد این دفتر، اما حکایت همچنان باقیست!

شهروندان صالح آبادی در گفت و گو با خبرنگارما می‌گویند: در یک ماهی که دیجیتال تلویزیون در صالح آباد نصب شده، شاید بیش از نیمی از ایام دستگاه قطع و دچار اختلال شده و مردم از برنامه های سیما محروم بوده اند وکلی حرص خورده اند.

آنان می‌افزایند: مانده ایم چه کنیم، تمام اهالی منطقه، گیرنده دیجیتال خانگی خریده اند و از بس که برای کنترل و تنظیم آنتن تلویزیون به پشت بام رفته اند، خسته وکلافه شده اند وهر روز و هر ساعت هم که نمی شود و از دیوار بالا رفت !

یک شهروند می‌گوید: به مصداق « از طلا گشتن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید » دیجیتال برای ما خاطره شده، فکرکنم مانند گذشته همان دو سه کانال قدیمی راتماشا کنیم بهتر است.

وی می‌افزاید: متأسفانه صالح آباد، منطقه ای است که از داشتن اماکن تفریحی و سالن سینما محروم است و از سویی به خاطر همجواری با دو کشور افغانستان و ترکمنستان در تیررس تهاجم فرهنگی قرار دارد و ایجاب می‌کند که مسؤولان ذیربط توجه و همت بیشتری به این منطقه داشته باشند.

یکی از مسؤولان صدا و سیمای خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: ما بی تقصیریم، اگر دیجیتال مشکل و نقص فنی داشته باشد، وظیفه ماست و از عهده اش هم برمی آییم و رفع می‌کنیم، اما اشکال از قطعی برق سایت است و برقرسانی هم جزوکار صداوسیما نیست و به عهده شرکت برق است و از دست ما کاری بر نمی آید.

وی که نخواست نامش فاش شود،  افزود: گرچه دوستان ما در شرکت برق برای برقرسانی زحمات زیادی درآن شرایط سخت جغرافیایی و صعب العبور بودن ایستگاه کشیده اند و ناسپاس نیستیم، اما باید نقاط ضعف و مشکل برقرسانی را آسیب شناسی کنند تا استحکام و پایداری تأسیسات تداوم داشته باشد.

وی تأکید کرد: گرچه همه تجهیزات و امکانات حفاظتی برای راه اندازی ایستگاه شهید حسینی  به کار برده شده، اما با شرایط فعلی و وضعیت موجود نمی توان ژنراتور و مولد برق نصب کرد، چون رقم اعتباری بالایی لازم دارد و ساختمان وتجهیزات دیگری  هم برای این منظور باید احداث شود.

اما رئیس شرکت برق شهرستان تربت جام همه این اظهارات را قبول ندارد و می‌گوید: چنین نیست که                می‌گویند،  شرکت برق اولین روزی که هر اداره و نهادی می‌خواهد سایت راه اندازی کند، طبق آیین نامه قانونی  به مشترکان حساس مانند مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، کارخانه ها و صدا و سیما و... که کار خطیر و حساس دارند، هشدار و اخطار لازم را برای تهیه و پیش بینی مولد برق می‌دهد که اگر با اتفاق قطعی برق مواجه شدند، دچار وقفه و مشکل و متضرر نشوند، اما صداوسیما تاکنون در این خصوص اقدام  نکرده است.

علی مرادی می‌افزاید: ما این کمبود را به فرمانداری تربت جام و بخشداری صالح آباد و به  صدا و سیمای استان اعلام کرده ایم که طبق قانون عمل می‌کنیم، اما آنها می‌خواهند به راحتی این وظیفه را ازخود سلب کنند و به دوش ما بیندازند که قدری بی انصافی است.

وی تصریح کرد: تمام سایتهای موجود در شهرستان تربت جام و صالح آباد از جمله مخابرات و... مولد برق دارند و مسؤولان ذیربط براساس کارشناسی که انجام می‌دهند، می‌دانند چقدر برق برای پروژه احداثی لازم دارند و بر همان اساس هم مولد100آمپر، 200 آمپر، بیشتر یا کمتر و یا ارزان یا گران تهیه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما که برای نصب دیجیتال میلیارد ها تومان هزینه کرده است، یک مبلغی را هم برای مولد برق صرف کنند و یا شبکه زمینی بکشند تا در صورت قطعی برق، دستگاه‌ها دچار مشکل و اختلال نشود.

وی یادآور شد: چند سال پیش یک نهاد از تربت جام به شرکت برق اعلام کرد که قصد دارد در همین مکان (سایت شهید حسینی صالح آباد ) یک سایت دیگر برای خودشان راه اندازی کنند، چون توان مالی و بودجه خرید ژنراتور( مولد برق ) نداشتند، از احداث آن صرف نظر کردند.

وی اضافه کرد: شرایط جوی و جغرافیایی سایت بسیار سرد، لغزنده و خطرناک است، به طوری که نیروهای ما بارها برای رفع نقص به آنجا اعزام شده اند که برخی مواقع تماس گرفته اند که دیگر توان رفتن به قله را نداریم و خطر جانی ما را تهدید می‌کند، زیرا ساعتها طول می‌کشد تا به سایت برسندکه به رغم میل باطنی و به خاطر حفظ جان آنها، مجبور به برگشت شده‌اند.

شایان ذکر است که این سایت بر روی ارتفاعات بسیار صعب العبور در نزدیکی روستای خواجه طاعون بین تربت جام و صالح آباد قرار دارد که حدود10 کیلومترمسیرآن مالرو است و معمولا چند ماه از سال یخ زده و پوشیده از برف است و بادهای شدیدی می‌وزد و چند سال پیش جرثقیل اداره برق داخل دره همین ارتفاعات واژگون شد و اکنون بر اثر کوچکترین باد و بوران، کابلهای برق پاره و یا ستونها خم شده و می‌شکند و رفت و آمد در آنجا بسیار سخت و ساعتها طول می‌کشد تا به نوک قله برسند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.