عبدالقادر مساهل وزیر امور مغرب عربی و آفریقایی الجزایر گفت: گروه های درگیر در لیبی از الجزیره خواسته اند، به آن ها در شروع مذاکرات کمک کند و میزبانی الجزایر از گروه های مختلف لیبیایی برای انجام گفت و گو نیز بر اساس خواسته آن ها بوده است .

وزیر الجزایری:لیبیایی ها خواستارکمک ما برای انجام مذاکرات با هم شدند

 به گزارش ایرنا، مساهل گفت: الجزایر هفته آینده میزبان گفت و گوهای طرف های درگیر در لیبی البته غیر از گروه های تروریستی است، تا راه حلی سیاسی برای بحران موجود در این کشور پیدا شود .

وی افزود: در این گفت و گو ها سعی می شود یک دولت مورد قبول همه در لیبی تشکیل شود تا این دولت نیز به نوبه خود موسسات و نهادهای دولتی را بازسازی کند .

این وزیر الجزایری تاکید کرد که مبارزه با داعش از لیبی شروع می شود، زیرا این گروهک تروریستی از هرج و مرج و بی قانونی موجود و خلاء نبود موسسات و نهادهای دولتی در این کشور سوء استفاده می کند و در این شرایط دامنه فعالیت های خود را در شمال آفریقا گسترده می دهد .

مساهل با اشاره به اینکه با دولت طبرق (دولت قانونی لیبی ) و نمایندگان دولت طرابلس (نماینده گروههای شورشی) در لیبی روابط خوبی دارد، خاطر نشان کرد که الجزایر در پرونده لیبی بی طرف باقی می ماند .

وی افزود: ما در این خصوص با مصر اختلافی نداریم و همه کشورهای همسایه لیبی یعنی الجزایر، تونس، مصر، چاد و نیجر در خصوص ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای بحران موجود در لیبی و مبازه با تروریسم و تشکیل دولت مورد قبول همه در این کشور اتفاق نظر دارند .

وی گفت: اتفاقاتی که در لیبی در حال روی دادن است، به طور مستقیم با امنیت ملی الجزایر مرتبط است، زیرا دو کشور بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک دارند و از دیرباز با هم روابط خوبی داشته اند .

نمایندگان سران گروه های متخاصم و فعالان سیاسی لیبی در چارچوب فرآیند گفت و گو در این کشور، هفته آینده در الجزایر با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی در سال 2011 میلادی، گروه های مسلح مختلف، بارها در شهرهای مهم لیبی از جمله طرابلس و بنغازی با یکدیگر درگیر شده اند.

این درگیری ها در ماه های اخیر به اوج خود رسید. خشونت میان گروه های مختلف و نبود دولت و ارتش مقتدر در لیبی، زمینه را برای فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور مهیا کرده است.

لیبی در حال حاضر دستخوش ناآرامی است، به طوری که دو دولت و دو پارلمان رقیب با گذشت چهار سال از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی، همچنان بر سر قلمرو و مشروعیت در حال نبرد هستند و از سوی دیگر گروهک تروریستی داعش نیز در این کشور اعلام موجودیت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.