۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 270015

هنوز از هشدار شرکت های بیمه ای درباره تصادف های ساختگی با هدف دریافت خسارت چند سالی بیش نگذشته که این شگرد متقلبانه به مرحله جراحت سازی برای دریافت دیه رسیده و با سرعت غیرمجاز در حال رسیدن به مرحله جدید با عنوان کشته سازی است.

تصادف سازی به خاطر یک مشت پول
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا هشدار درباره رسیدن تصادفات ساختگی به مرحله کشته سازی تنها یک شلوغ کاری رسانه ای برای ایجاد حساسیت پیرامون یک ناهنجاری اجتماعی نیست، بلکه پشتوانه آن پرونده هایی است که در پزشکی قانونی مازندران مطرح شده و ناکام مانده و حتی فرمانده انتظامی استان هم به تازگی درباره آن در یک همایش اظهارنظر کرده است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در همایش بررسی عوامل دخیل در بروز و پیشگیری از حوادث رانندگی هشدار داد: اگر دستگاه های ذیربط هر چه زودتر جلوی تصادفات ساختگی برای دریافت دیه را نگیرند، در آینده نزدیک ما شاهد صحنه سازی قتل در تصادفات ساختگی خواهیم بود.

علی عباسی درباره این هشدار به پرونده سقط جنینی استناد می کند که با ایجاد تصادف ساختگی قرار بود به عنوان قتل غیرعمد ناشی از حادثه رانندگی به جریان افتاده و به دریافت دیه منجر شود.

وی گفت: در یکی از شهرستان های استان زن و شوهری با ایجاد تصادف ساختگی مدعی شدند که بر اثر تصادف طفل داخل رحم مادر مرده ولی کارشناسان پزشکی قانونی با بررسی دقیق و کالبد شکافی متوجه شدند که مرگ طفل پیش از تصادف رخ داده است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان این که فرد مظنون سابقه زیادی در گرفتن دیه از شرکت های بیمه داشت، افزود: به رغم نظر کارشناسان پزشکی قانونی، این پرونده در دادگاه رای به دریافت دیه گرفت.

عباسی خواستار هوشیاری دستگاه قضایی و پلیس درباره شگردهای جدید اخذ دیه و تصادف های ساختگی شد و تاکید کرد که دستگاه های ذیربط باید در این زمینه با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

وی بررسی دقیق تر صحنه تصادف از سوی ماموران پلیس را خواستار شد و گفت: اگر چه صحنه سازی برای قتل در تصادفات ساختگی هنوز شیوع نیافته است، ولی موضوع ایجاد جراحات عمدی با هدف اخذ دیه جدی است که باید بیشتر و دقیق تر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در عین حال در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که پزشکان معتمد این نهاد تاکنون موفق شدند چندین پرونده تصادفات ساختگی را که با خودزنی و ایجاد جراحات سنگین از جمله شکستن بینی، دندان و دست و پا همراه بود، شناسایی کنند.

وی افزود: در تصادفات ساختگی افراد با شکستن دندان، بینی و سایر نقاط بدن یا ایجاد جراحات سطحی یا عمیق، صحنه تصادف را با زدن خودرو به دیوار، گاردریل و یا با خودروها دیگر صحنه سازی می کنند ، اورژانس و ماموران راهنمایی و رانندگی را به صحنه فرا می خوانند و با اخذ کروکی و دیگر مدارک گام در مسیر دریافت خسارت و دیه می گذارند.

عباسی گفت: مشکل اینجاست که پزشکی قانونی در بررسی های خود به ساختگی بودن تصادفات پی می برد ولی به دلیل این که تا حدود زیادی کار به صورت حرفه ای انجام می شود، هنوز دستگاه قضایی و پلیس در انجام ماموریت ها به این نکته توجه جدی ندارند.

وی با اظهار این که پلیس راهنمایی و رانندگی باید به برخی از نکات مهم در نوع آسیب دیدگی تصادفات دقت بیشتری کند، افزود: در برخی از پرونده های تصادفات ساختگی منجر به جراحات سنگین، ما متوجه شدیم که به راننده خودرو آسیبی وارد نشده، ولی سرنشینان آن به کلی دچار شکستگی دندان، بینی و استخوان دست و پا شدند که با ارجاع موضوع به پزشکان متخصص معتمد مشخص شد که جراحات ناشی از تصادف نبوده است.

عباسی گفت: برخی از افراد سودجو برای گرفتن دیه و کسب درآمد از این راه از ایجاد هر گونه جراحات به بدن ابایی ندارند، اما پزشکی قانونی با بررسی های کارشناسی متوجه بسیاری از تصادفات ساختگی می شود که برای رسیدن به نتیجه و جلوگیری از این معضل اجتماعی به همکاری پلیس و قاضی دادگاه نیاز است.

وی افزود: به عنوان مثال در مواردی متوجه شدیم چهار تا شش دندان فردی شکسته شده ولی هیچ علامتی از ضرب خوردگی روی لبانش نبود و با بررسی های دقیق تر مشخص شد که این افراد قبل از تصادف دندان هایشان را با چکش های پلاستیکی ویژه کاشی کاری شکستند تا دیه دریافت کنند.

او ادامه داد: دیه هر دندان شکسته یک شتر به قیمت حدود دو میلیون تومان است و طبیعی است کسی که مثلا چهار دندانش را می شکند می تواند با دو میلیون تومان دندان هایش را ترمیم یا پروتز کند و بقیه دیه هم برایش باقی می ماند.

مدیرکل پزشکی مازندران ایجاد زخم های عمیق یکسان در بدن را از دیگر ترفندهای افراد در تصادفات ساختگی برشمرد و بیان داشت: پلیس باید در صحنه تصادف در مورد زخم هایی که ادعا می شود بر اثر تصادف ایجاد شده بررسی دقیق تری انجام بدهد و لازم است قاضی دادگاه به نتایج بررسی پزشکی قانونی اعتماد بیشتری داشته باشد.

سردار مسعود جعفری نسب فرمانده انتظامی مازندران هم بر لزوم ایجاد اتاق فکر برای کاهش ترافیک و تصادفات منجر به فوت در استان تاکید کرد و گفت: هنوز از ظرفیت های مختلف موجود در دستگاه های اجرایی برای انجام صحیح ماموریت ها استفاده نشده است.

وی با بیان این که استانداری به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در حوزه ترافیک و کاهش تصادفات جاده ای به صورت مدیریتی و سیاست گذاری وارد نشده است، افزود: امروز عده ای از دلالان با سامان دادن به تصادفات ساختگی با هدف دریافت دیه، از نبود مدیریت منسجم و هماهنگی میان راهنمایی و رانندگی، دستگاه قضایی، پزشکی قانونی و حمل و نقل سوء استفاده می کنند.

فرمانده انتظامی مازندران کاهش تصادفات منجر به مرگ و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو از شرکت های بیمه با ایجاد تصادفات ساختگی را در صورت همکاری تمامی دستگاه ها با یکدیگر امکان پذیر دانست و گفت: مشکل اینجاست که 140 نقطه پر خطر در جاده های استان وجود دارد که باید حذف شوند.

مدیر کل بیمه ایران در مازندران نیز با بیان این که از سال 1388 تاکنون 320 فقره پرونده تصادفات ساختگی و جعلی در استان شناسایی شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: 45 میلیارد ریال ارزش پرداخت دیه و دیگر موارد در تصادفات ساختگی بوده است که با بررسی دقیق کارشناسان جلوی هدر رفت بیت المال گرفته شد.

طبیعی نژاد با اشاره به این که بیمه ایران عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مازندران است، افزود: با همکاری دادستان، دادگستری کل و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی با کلاهبرداران و شیادانی که با ایجاد تصادفات ساختگی، قصد دست اندازی به بیت المال را داشته باشند، برخورد جدی می شود.

مدیر کل بیمه ایران در مازندران شگرد افراد سودجو برای دریافت دیه یا خسارت از شرکت های بیمه ای را مختلف توصیف کرد و به عنوان نمونه به پرونده ای اشاره کرد که در آن فردی که از روی اسب به زمین افتاده و جراحت دیده بود قصد داشت تا به عنوان تصادف دیه دریافت کند.

وی گفت: فرد 60 ساله ای پس از آن که از اسب بر زمین افتاد و مجروح شد، برایش صحنه سازی کردند که از داخل خودروی نیسان به بیرون پرت شده است.

وی توضیح داد: کارشناسان بیمه با بررسی موضوع متوجه شدند که ادعای طرح شده دارای تناقض است به این معنی که فرد مجروح دست چپش دچار آسیب جدی شده بود در حالی که مدعی شده بود که از داخل خودروی نیسان و از درب سمت چپ یعنی سمت شاگرد به بیرون پرت شد.

طبیعی نژاد ادامه داد: وقتی فردی از سمت چپ خودرو سقوط می کند باید قسمت راست بدنش دارای جراحات شدید باشد نه این که دست چپش بیشترین آسیب را ببیند.

وی همچنین به وجود چندین پرونده جعلی تصادف ساختگی، خودزنی و حتی کشتن جنین برای گرفتن دیه و خسارت در بیمه ایران استان مازندران اشاره کرد و گفت: پرونده آتش سوزی ساختگی و ادعای خسارت 700 میلیون تومانی هم از دیگر حوادث ساختگی است که با بررسی دقیق کارشناسان فرد خاطی تحت تعقیب قرار گرفت.

مدیر کل بیمه ایران در استان مازندران بیان داشت: حق بیمه های شهروندان امانت و بیت المال محسوب می شود و تمامی خسارت ها بر اساس قانون و با کارشناسی دقیق پرداخت خواهد شد.

طبیعی نژاد تصریح کرد: در این زمینه نقش پلیس راهنمایی و رانندگی، پزشکی قانونی، دستگاه قضایی و کارشناسان بیمه در جلوگیری از گسترش شکل گیری پرونده های ساختگی مهم و ضروری است.

بر اساس آمارهای رسمی مازندران هفتمین استان کشور به لحاظ تعداد تصادفات منجر به فوت در کشور محسوب می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.