وزیر نیرو شب گذشته در برنامه "نگاه یک" عملکرد این وزارتخانه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

نگرانی خاموشی در سال‌های آینده/در هیچ کجای دنیا قیمت برق اینقدر پایین نیست

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ حمید چیت‌چیان در برنامه "نگاه یک" شب گذشته، اقتصاد مقاومتی را اقتصاد ریاضتی ندانست و افزود: برخی این تصور را دارند که اقتصاد مقاومتی یعنی با دنیا ارتباطی نداشته باشیم، که این برداشت غلطی است.

وزیر نیرو اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش آسیب پذیری اقتصاد است و مولفه‌هایی که مقام معظم رهبری در این سیاست ها نشان داده اند، بسیار اساسی است. 
 
وی ادامه داد: در این راستا 42 برنامه اجرا شده که یکی از مهمترین آنها افزایش تولید داخلی است.
 
چیت چیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو و صنعت آب و برق یکی از بخش های موفق و پیش رو در امر خود اتکایی است،‌ گفت: درحال حاضرساخت نیروگاههای بادی، حرارتی، آبی و همچنین پست های بزرگ برق، شبکه های انتقال و توزیع ، حساسترین تجهیزات و سیستم های کنترل همه اینها به دست صنعت گران داخلی ساخته می شود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این توربین های دو و نیم مگاواتی بادی وتوربین های 660 مگاواتی بادی همه تجهیزاتش به طور کامل در داخل ساخته می شود و علاوه بر این در بحث صادرات تجهیزات نیز موفق عمل کرده ایم.
 
وزیر نیرو اظهار داشت: رشد بهره وری و تقویت رقابت پذیری اقتصاد از دیگر مسایل مورد تاکید رهبری است و در این زمینه نیز برنامه جهادی طراحی کرده که از مهر امسال تا مهر سال آینده میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع را به زیر ده درصد در برق برسانیم. 
 
وی تصریح کرد: مساله دیگری که در این خصوص مطرح است مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف است که در همین راستا حدود 180 هزار موتور چاههای کشاورزی را برقی و در 40 هزار مورد آن کنتورهای هوشمند نصب و در موتورهای دیزلی نیز 5 هزار کنتور حجمی نصب شده است.
 
سیستم هموشمند کاهش تلفات آب به 147 شهر می آید
 
وزیر نیرو در خصوص تلفات آب نیز گفت: در شهرهای قم، مشهد، شیراز و تهران سیستم هوشمند کاهش تلفات آب را به اجرا و این امر به تدریج در 147 شهر کشور توسعه پیدا می کند.
 
وی افزود:از این طریق تلفات 24/7 درصدی شبکه های آب شهری را به 19/2 درصد تا سه چهار سال آینده کاهش بدهیم.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به جهت گیریهای رهبری در اقتصاد مقاومتی بتوانیم از تمام ظرفیت های کشوراستفاده کرده تا سطح مدیریت منابع آب را بالا ببریم. 
 
سالانه حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر
 
وزیر نیرو با اشاره به اینکه مسئله دیگر صادرات برق و نیز کالا و تجهیزات است افزود: شبکه برق کشور به 7 کشور منطقه متصل است  و به 4 کشورترکیه ، عراق ، پاکستان و افغانستان ما صادر کننده خالص هستیم . 
 
وی ادامه داد: از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان واردات برق داریم و در مورد کشور ارمنستان نیز مبادله برق داریم.
 
وزیر نیرو اظهار داشت: مجموعا در سال حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر می کنیم که این در کل کشورهای منطقه منحصر به فرد است. 
 
چیت چیان ادامه داد: در مورد صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی نیز باید گفت: شرکت های ما عمدتا خصوصی هستند و 236 پروژه در 27 کشور دنیا اجرا کرده اند که ارزش انها یک میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است همچنین 90 پروژه هم الان در حال مذاکره داریم که ارزش انها بیش از دو میلیاردو چهارصد میلیون دلار خواهد شد.
 
سیستم دریافت یارانه اول از همه باعث بی عدالتی می شود
 
وی در ادامه به بحث قیمت برق اشاره کرد و گفت: هرکشوری که رشد سریع داشته برای برق یارانه پرداخت نمی کند ودر مقابل کشورهایی هم که یارانه برای مصرف برق پرداخت می کنند رشد مطلوبی دیده نمی شود.
 
چیت چیان قیمت تمام شده هرکیلو وات برق را بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت  80 تومان عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن هزینه سوخت این رقم به 200 تومان می رسد این درحالی است که به طور متوسط از مشترکین بابت هر کیلوات در سال جاری 50 تومان دریافت می‌شود.
 
وزیر نیرو در ادامه گفت: کسی که برق کم مصرف می کند به عنوان مثال 200 کیلو وات بابت هر کیلوات 150 تومان یارانه دریافت می کند اما کسی که هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می کند بابت هر کلیو وات 150 تومان یارانه دریافت می کند نتیجه ای که می شود گرفت آن است که این سیستم دریافت یارانه اول از همه باعث بی عدالتی می‌شود. 
 
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو ازدولت بابت تولید، انتقال و توزیع برق پولی دریافت نمی کند، افزود: اگر قیمت سوخت را درنظر نگیریم بنگاهی که برق تولید می کند چگونه مابه التفاوت بین 80 تومان مبلغ تولید برق و 50 تومان دریافتی از مشترک را که می شود 30 تومان را جبران کند؟ 
 
چیت چیان تصریح کرد: این امر نتیجه ای جز افزایش بدهی های وزارت نیرو به تولید کنندگان برق و یا شرکت هایی که از آنها تجهیزات خریده تا شبکه برق را توسعه دهد، را به دنبال ندارد.
 
وی در ادامه بدهی انباشته شده بخش برق را حدود 24 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و تصریح کرد:با این شرایط سرمایه گذاری در این بخش کم می شود.
 
وی گفت: در سال 89  با اجرای هدفمندی یارانه ها یک بار قیمت ها به طورجهشی بالا رفت و بعد از آن دیگر متوقف شد این در حالی است کهطبق قانون هدفمندی یارانه ها باید  ظرف 5 سال قیمت حامل های انرژی به قیمت های واقعی اقتصادی برسد.
 
وزیر نیرو گفت: قیمت برق در این سالها ثابت ماند، در حالی که هزینه بنگاههای برق دائم همراه با تورم در حال افزایش است. 
 
چیت چیان ادامه داد: این امر موجب شد تا رشد ظرفیت تولید برق از 7 ، 8 درصد در سال های گذشته به دو درصد برسد و با این شرایط در سال آینده  به 1/2 درصد و این نگرانی ایجاد شود که در سالهای آینده خاموشی داشته باشیم. 
 
وی یارانه ای بودن قیمت برق را موجب نبود مدیریت مصرف عنوان کرد و افزود: متوسط مصرف برق در کشور ما بسیار بیشتر از دیگر نقاط دنیاست. 
 
وزیر نیرو گفت: بیش از 50 درصد مشترکان قبوض برق شان کمتر از 6 هزار تومان است این در حالی است که همین مشترکان برای گوشی موبایلش ممکن است 60 هزار تومان پرداخت کند و همین امر موجب می شود تا مشترکین نسبت به صرفه جویی در مصرف برق بی اعتنا باشند.
 
وی با اشاره به اینکه باید نظام صحیح تعرفه گذاری در برق و حتی آب تدوین شود افزود:  زمانی می توانیم اقتصاد قوی در بخش آب و برق داشته باشیم که این بخش برای هزینه هایش متکی به درآمدهای خود باشد.
 
وزیر نیرو گفت: درهیچ کشوری چه پر درآمد و چه کم درآمد، تعرفه برق اینقدر پایین نیست.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.