قدس آنلاین:مریم زنگنه: متاسفانه بیمه ها آزمایش چکاپ بیماران را تحت پوشش قرار نمی دهند.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی:بیمه ها آزمایش چکاپ را پوشش نمی دهند

مصطفی قاسمی رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی که به مناسبت روز جهانی کلیه سخن می گفت افزود: اگر هر کدام از این آزمایشات را تک به تک بنویسیم بیمه قبول می کند اما اگر اسم چکاپ روز آزمایش باشد آن را قبول نمی کنند و هر ماه بیماران کلیوی باید چندین مرتبه آزمایش بدهند.

وی افزود: یک بیمار کلیه نیاز دارد آزمایش هپاتیت c  بدهد اما بیمه ها فقط یکبار آن را قبول می کنند و سایر موارد در سال را قبول نمی کنند.

وی افزود: روز جهانی جوامع کلیه در حدود یک دهه است که در جهان برگزار می‌شود ولی در کشور ما از ۲۵ سال قبل این روز گرامی داشته شده است ولی دستاوردهای کشورهای دیگر از ما بیشتر بوده است و نتوانستیم به اندازه آنها موفق باشیم. زیرا ما کارهایی را انجام می‌دهیم که به دور اهداف پیش‌بینی شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران ادامه داد: متاسفانه بیماران کلیوی با اجرای طرح تحول سلامت گشایشی در کار آنها نشد، ما حدود ۷۷ هزار بیماری کلیوی داریم که هنوز بیمه‌ها ‌آزمایشات آنان را پوشش نمی‌دهند. بسیاری از بیمارستانها نیز از روش‌های دیالیز قدیمی استفاده می‌کنند و استانداردها بسیار پایین است.

قاسمی تصریح کرد: وجود یک راهنمای بالینی در بازرسی دقیق از بخش‌های دیالیز بسیار لازم است. زیرا امروزه استانداردها در بخش‌های خصوصی دیالیز نسبت به مراکز دولتی بسیار متفاوت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ورزش صبحگاهی و شروع کردن هر روز صبح با یک لیوان آب می تواند در پیشگیری از بیماری کلیه موثر باشد. و در همین هفته روز جمعه در محل پارک لاله ورزش صبحگاهی با حضور بیماران برگزار می شود.

*نفرولوژیست هم خیلی کم هستند

دکتر محمد رضا گنجی رییس انجمن نفرولوژی ایران و استاد دانشگاه نیز افزود: در حال حاضر اگر جمعیت ایران را 80 میلیون نفر فرض کنیم و به ازای هر 100 هزار نفر یک نفرولوژیست نیاز داشته باشیم باید 800 نفر در این رشته متخصص باشند این در حالی است که ما فقط 300 نفر نفرولوژیست داریم .

وی گفت:دو سال قبل 32 نفر و سال گذشته 10 نفر و امسال فقط 8 نفر وارد انجمن شدند و برخی استانها مثل بوشهر اصلا نفرولوژیست ندارد.

وی افزود:البته وضعیت جفرافیایی کشور ما به گونه ای است که برخی بیماریها در برخی مناطق بیشتر است اما ما در انجمن  کار کارشناسی می کنیم  که چکار کنیم که افراد کمتردچار بیماری کلیه شوند.حتی ما می خواهیم به کشور های دیگر هم الگو بدهیم در حالیکه فقط یکسری مسایل ظاهری را می بینیم و بنیادی ها را فراموش کرده ایم.

وی گفت: در حال حاضر از هر 5 آقا بالای 65 سال یک نفر و از هر 4 نفر خانم بالای 65 سال نیز یک نفر نارسایی کلیه دارد. شعار روز جهانی کلیه برای 2015 «سلامتی کلیه برای همه » است.

دکتر گنجی گفت:مردم فکر می کنند که اگر فقط آب بخورند کلیه هایشان سالم خواهد بود در حالیکه اینگونه نیست و هیچ تحقیقاتی نشان نداده است که مصرف زیاد آب باعث سلامت کلیه می شود.

وی گفت: کنترل فشار خون ، ورزش کردن ، نوشیدن آب سالم ، سیگار نکشیدن و عدم استفاده از دارو های مسکن و آنتی بیوتیک مهمترین عوامل حفظ کلیه از نارسایی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.