معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش باید آموزش ها بر مدار پژوهش استوار شود و درون داده های آموزشی بر بستر فرهنگی ثمره تربیتی دهد.

باید آموزش پژوهش مدار  رکن فعالیت باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی،حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در دوره آموزشی بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان با موضوع خودسازی که با حضور مسئولان بنیاد فرهنگی رضوی، مدیران و معاونین مدارس امام رضا(ع) در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد، بر تحولی مبتنی بر ارزشهای ایرانی اسلامی همراه با رشد و شکوفایی در نظام آموزشی  تاکید کرد.

 

شکوفایی فطرت در حوزه تعلیم و تربیت

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان ضمن تبریک هفته امور تربیتی گفت: تحول در حوزه تعلیم و تربیت باید مبتنی بر شکوفایی فطرت و انطباق عمل بر الگوی برتر باشد که در این مسیر دستیابی به حیات طیبه هدف ماست.

وی با بیان اینکه انسان برای خودسازی نیازمند برنامه و الگوست، این موضوع را حقیقتی عنوان کرد که صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت آن را  لازمه سعادتمندی در زندگی می دانند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی، بهترین الگو در این مسیر را پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد و با اشاره تداوم ظهور پیامبران در اعصار مختلف به عنوان مربی انسان ادامه داد: اسوه بودن حضرت محمد (ص) تا پایان جهان برقرار است.

وی اظهار داشت: قرآن که طی 23 سال بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد به عنوان کتاب هدایت و عترت ایشان به عنوان معلم این کتاب، دو امانت الهی نزد بشیرت هستند که هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد.

محمدیان افزود: خداوند همیشه پیامبرانش را با کتاب مبعوث کرد و هیچ گاه کتاب را بدون معلم قرار نداد، با این تفاوت که پیامبران پیشین پیامبران پسین داشتند و کتاب دینی سایر ائمه معجزه نبود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قرآن کتابی برای همه نسل ها در تمامی اعصار است گفت:  با رحلت پیامبر (ص) ختم نبوت اتفاق افتاد اما هدایت ختم نشد لذا حلقه اولیا پس از پیامبر(ص) در یک رشته به هم متصل می شوند که این رشته حضرت فاطمه زهرا(س) است.

وی کتاب قرآن و کوثر حضرت زهرا(س) را دو نعمت عنوان کرد که خداوند به پیامبر(ص) مبذول داشته و به  واسطه پیامبر فیض قرآن و کوثر به سوی عموم جاری است.

انسان آیه بزرگ الهی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:  پالاییدن بشر از رذائل و آراییدن به صفات الهی وظیفه اولیا دین است.

حجت الاسلام و المسلمین با بیان اینکه پالایش و آموزش با استفاده از آموزه های قرآن انجام میگیرد واین تزکیه زمینه خودسازی را ایجاد می کند، ادامه داد: راه تزکیه جاری ساختن آیات قرآن کریم بر دل و جان مردم است.

وی کم کردن و پیراستن را مفهوم تزکیه عنوان کرد و در توضیح آن گفت: این کم کردن به معنای کاستن نیست بلکه مانند هرس درخت باعث تقویت و پالایش روح است.

محمدیان ضمن بیان این مطلب که تلاوت آیه بر تزکیه و آموزش مقدم است و انسان خود یکی از آیه های بزرگ الهی است، افزود: انبیاء الهی آمده اند تا انسان را که یک جهان در هم پیچیده است به خود انسان معرفی کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.