قدس انلاین – سعید کوشافر: یکی از بازارهایی که همواره اخرسال از رونق برخوردار شده و ابتدای سال بعد به رکود میرود ؛ بازار خرید وفروش خودروهای نو و کارکرده است ، این درحالی است که امسال اگرچه بازار خودروی کشورمان از این قاعده مستثنی نیست اما برخی تحولات دراین بازار باعث شده که رکودی که مدتهاست این بازار را بخوددرگیر کرده ؛ دست از گلوی صنعت خودرو برندارد ، این درحالی است که برخلاف همیشه که ابتدای سال قیمت ها افزایش پیدا میکرد خودروسازان امسال درپایان سال خواستار افزایش قیمتها شده اند.

قهر مردم با خودروسازان بخاطر افزایش قیمتها درسال 93/ افزایش قیمت خودرو درسال اینده حتمی است/توصیه به تولید خودروی ارزان قیمت

دراین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از 95 درصد برنامه تولید خودرو در سال جاری محقق شده است.

محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: برنامه تولید خودرو در سال جاری معادل یک میلیون و 200 هزار دستگاه بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که امیدواریم تا انتهای سال در هفته آینده بیش از 95 درصد این برنامه محقق شود، خاطرنشان کرد: به این ترتیب تا پایان سال حدود یک میلیون و 130 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه صنعت خودرو در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و می خواهیم اهداف چشم انداز 1404 در این حوزه محقق شود.

صالحی‌نیا افزود: طبق اهداف پیش بینی شده یک سوم خودروهای تولیدی در کشور باید صادر شوند که لازمه آن ارتقای کیفیت این محصولات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خودروسازان پیشرفتهای مناسبی در حوزه رشد تولید داشته است، تصریح کرد: امیدواریم با توجه بیشتر به حوزه افزایش کیفیت و تنوع محصولات بتوانیم به اهداف صادراتی تدوین شده در کشور در این حوزه دست یابیم.

 

***تکان‌های خفیف بازار خودرو

در شرایطی که تنها دو هفته به پایان سال 93 باقی مانده است، بازار خودرو تکان‌های خفیفی را تجربه کرد تا خرید و فروش کمی رونق بگیرد؛ این در حالی است که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار خودرو امسال در مقایسه با سال‌های گذشته رونق کمتری را به خود می‌بیند.

آنها همچنین تاکید می‌کنند تکانه‌های بازار خودرو، افزایش قیمت را نیز به دنبال داشته که البته این موضوع به نوعی طبیعی به نظر می‌رسد؛ زیرا معمولا در بازار خودرو ایران، افزایش تقاضا با عرضه همخوانی چندانی ندارد و گاهی سبب صعود قیمت‌ها می‌شود.

به گفته فعالان بازار، قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته جاری، تا مرز 400 هزار تومان افزایش داشته و بیشتر محصولات ایران خودرو مشمول این رشد قیمت شده است. فعالان بازار بر این نکته تاکید می‌کنند که روند صعود قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و احتمال افزایش قیمت‌ها تا مرز 500 هزار تومان دیگر نیز وجود دارد.

همچنین برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت نیز عنوان کرده‌اند که با توجه به کاهش قدرت خرید و قیمت بالای خودروهای صفر کیلومتر، مشتریان بیشتر به دنبال خرید خودروهای کارکرده هستند. به گفته آنها، همچنین یکی از دلایل رشد تقاضا در بازار، انعکاس اخباری در مورد گرانی خودرو در سال آینده است و این موضوع سبب شده بخشی از مشتریان روانه بازار شوند تا از گرانی سال آینده در امان باشند.

اما گشتی در بازار خودروهای داخلی کشور بزنیم و ببینیم در هفته جاری، قیمت‌ها چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده‌اند.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت‌ها، علاوه‌بر برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، حضور خودروهای پلاک 94 است، چه آنکه قیمت این خودروها در مقایسه با مشابه 93 آنها، متفاوت بوده و در بیشتر موارد بالاتر است.

حالا آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 800 هزار تومان در مدل 94 خود خرید و فروش می‌شود و پژو 206 صندوقدار V8 نیز با قیمتی برابر با 38 میلیون و 400 هزار تومان در مدل 94 خود به فروش می‌رسد.

در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو 405 مدل SLX قیمتی برابر با 30 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از رشد 300 هزار تومانی قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. پژو 405 در مدل GLX اما 29 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد این محصول تغییر قیمتی در هفته جاری نداشته است. از سوی دیگر اما در حال حاضر پارس سال قیمتی برابر با 35 میلیون و 200 هزار تومان دارد و مدل داشبورد جدید آن نیز که 200 هزار تومان گران شده، هم‌اکنون 37 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای بازار، سمند LX نیز با افزایش قیمت 400 هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با 30 میلیون و 900 هزار تومان دارد. سمند در مدل سورن نیز تغییر داشته و در حال حاضر 36 میلیون تومان برای خرید آن باید هزینه کرد. این قیمت نشان می‌دهد سورن طی هفته جاری 200 هزار تومان گرانی را تجربه کرده است.

از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون قیمتی برابر با 24 میلیون و 500 هزار تومان دارد. تیبا نیز جزو خودروهایی است که این هفته با افزایش قیمت مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به مرز 25 میلیون تومان برسد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هم‌اکنون تیبای پلاک 93 را می‌توان با قیمتی پایین‌تر از مدل 94 این خودرو خریداری کرد. اما دیگر محصول سایپا به نام سراتو این هفته با تثبیت قیمت روبه‌رو بود، چه آنکه هم‌اکنون می‌توان مدل دنده معمولی آن را همچنان 75 میلیون تومان خرید. سراتو مدلی اتومات نیز دارد که این خودرو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر 95 میلیون تومان به فروش می‌رسد. سراتو با وجود آنکه مدل‌های 94 آن به بازار عرضه شده‌اند، افزایش قیمتی را تجربه نکرده است. همچنین رانا هم که معمولا روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، این هفته نیز تغییر خاصی نکرده و در حال حاضر 32 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از بازار پراید هم، اما خبر می‌رسد که هم‌اکنون پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 20 میلیون و 400 هزار تومان دارد و این نشان می‌دهد 100 هزار تومان رشد قیمت در این هفته داشته است. همچنین مدل 132 پراید نیز که رشد قیمت طی هفته جاری داشته، هم‌اکنون 20 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد پراید 111 نیز گفته می‌شود که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 20 میلیون و 700 هزار تومان تومان دارد.

سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته است. در حال حاضر، تندر -90 مدل E2 پارس خودرو با قیمت 44 میلیون و 200 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این قیمت از ثابت آن حکایت دارد. همچنین پارس تندر نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر 44 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

اما نگاهی هم به بازار دنا بیندازیم، خودرویی که اگرچه این هفته با کاهش قیمت مواجه بوده، اما همچنان فاصله ای فاحش میان نرخ کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، دنا در حال حاضر قیمتی حول و حوش 48 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این نشان می‌دهد دنا حدود سه میلیون تومان عقب‌نشینی کرده است. این در حالی است که دنا در کارخانه 42 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و با این حساب هم‌اکنون 6 میلیون و 500 هزار تومان تفاوت میان قیمت کارخانه و بازار این محصول به چشم می‌آید.

 

***رکود بازار وارداتی ها و کاهش جزئی قیمت

کاهش قیمت ارز و نبود خریدار برای خودروهای گران موجود در بازار باعث کاهش جزئی قیمت برخی خودروها به ویژه محصولات خارجی شده است.

بر این اساس، تیانا با کاهش قیمت 2 میلیون تومانی مواجه شده و در حال حاضر این خودرو 139 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در مورد خودروهای خارجی مونتاژ داخل نیز باید به افت کاهش تقاضا برای خرید این خودروها اشاره کرد. در حال حاضر قیمت ویتارا در بازار 130 میلیون تومان است در حالی که قیمت این محصول در کارخانه به بیش از 131 میلیون تومان می‌رسد.

دلیل این مسئله، عرضه خودروهای خارجی وارداتی مانند اسپورتیج و توسان با قیمتی در محدوده 140 میلیون تومان است که خریداران از این نوع خودروها استقبال بیشتری می‌کنند.در حال حاضر هر دستگاه اسپورتیج و توسان به ترتیب با قیمت 144 و 141 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

در عین حال، قیمت تویوتا کمری نیز با افت یک میلیون تومانی به 141 میلیون تومان رسیده و در همین راستا اپتیما با کاهش قیمت 2 میلیون تومانی، این روزها 135 میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت سراتو با افزایش 7 میلیون تومانی به 112 میلیون تومان رسیده است که دلیل این افزایش قیمت، عرضه این خودرو در مدل جدید 2014 است.قیمت هیوندایی I20 نیز با کاهش 2 میلیون تومانی به 81 میلیون تومان رسیده است.

همچنین سانتافه 2014 نیز با افت قیمت 9 میلیون تومانی، این روزها به قیمت 181 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. قیمت سوناتا نیز طی روزهای اخیر با کاهش 3 میلیون تومانی، به 133 میلیون تومان رسیده است.

درعین حال بنا برگزارش دیگری  ورود خودروهای خارجی مدل 2015 به بازار، تغییراتی را در قیمت برخی خودروها ایجاد کرده که این تغییرات به طور متوسط به حدود 10 میلیون تومان می‌رسد.

در حال حاضر خودروهای مدل 2015 به تدریج در حال ورود به بازار است و همین مسئله قیمت برخی خودروها را تحت تأثیر قرار داده است.

بر این اساس، قیمت اسپورتیج 2015 در مقایسه با مدل 2014 آن 10 میلیون تومان بالاتر است و به قیمت 156 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت سراتو مدل 2015 با افزایش 5 میلیون تومانی نسبت به مدل 2014 آن به 123 میلیون تومان رسیده است.

قیمت یاریس هاچ‌بک در مدل 2015 نیز در بازار 107 میلیون تومان است که نسبت به مدل 2014 آن 10 میلیون تومان گرانتر است.

سوناتا مدل 2015 نیز به قیمت 173 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که نسبت به مدل 2014 آن 31 میلیون تومان گرانتر است.

بر اساس این گزارش ، در مورد کمری نیز باید به قیمت 182 میلیون تومانی این خودرو در مدل 2015 اشاره کنیم که طی روزهای اخیر رشد 2 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

پرادو 4در نیز با افزایش قیمت 5 میلیون تومانی در بازار، این روزها به قیمت 385 میلیون تومان معامله می‌شود که البته این خودرو در مدل 2013 در بازار وجود دارد.

قیمت هر دستگاه لکسوس RX350 نیز در بازار با افزایش قیمت 30 میلیون تومانی در مدل 2013 به 560 میلیون تومان رسیده است.

هر دستگاه بنز E250 نیز در بازار به قمیت 503 میلیون تومان و بی‌ام‌و X4 در بازار به قیمت 490 میلیون تومان معامله می شود.

در مورد سورنتو مدل 2015 نیز باید به قیمت 240 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم.

بنز C200 مدل 2014 نیز با افزایش قیمت 10 میلیون تومانی طی روزهای اخیر، به قیمت 295 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت بنز E200 فول آپشن مدل 2015 نیز در بازار 420 میلیون تومان است.

در حال حاضر هر دستگاه سانتافه فول آپشن مدل 2015 نیز در بازار به قیمت 216 میلیون تومان معامله می‌شود.

در مورد آزرا گرانجور مدل 2013 هم نیز باید به ثبات قیمت 235 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم.

قیمت هیوندایی I20 مدل 2014 نیز بدون تغییر قیمت در بازار 85 میلیون تومان است.

تغییر قیمت خودروهای خارجی در بازار در شرایطی اتفاق افتاده که فعالان بازار خودرو همچنان از رکود این بازار گلایه دارند و می‌گویند فروش بازار شب عید خودرو امسال 30 تا 40 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

 

***تحریک بازار خودرو با زمزمه افزایش قیمت

اگرچه امسال خریداران و فروشندگان خودرو ورود دیرهنگامی به بازار داشتند، اما آنگونه که فعالان بازار می‌گویند معاملات خودرو بالاخره رونق گرفته و زمزمه‌های افزایش قیمت، تقاضای بازار را تحریک کرده است.

در واقع هر سال خرید و فروش‌ها در بازار خودرو، از نیمه بهمن‌ماه آغاز شده و در روزهای ابتدایی اسفند، به اوج خود می‌رسد. سفرهای نوروزی هم عامل اصلی این رونق خرید و فروش در بازار همه ساله خودرو بوده است، اما امسال اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و اگرچه اسفند هم هفته دوم خود را سپری کرد، ولیتقاضاها، تازه وارد بازار شده‌اند و البته فروشندگانی هم هستند که هنوز خودروهایشان بی‌مشتری باقی مانده است.

آنگونه که فعالان بازار خودرو و نمایشگاهداران می‌گویند، امسال اوضاع بازار خودرو چندان رونقی نداشت و می‌توان گفت که کساد هم بود در حالی که هرساله اوایل اسفندماه، حجم تقاضای به اوج رسیده برای خرید خودرو، کم‌کم فروکش می‌کند تا به پایین ترین حد خود در آخرین روزهای اسفندماه برسد، اما امسال ورود دیرهنگام خریداران و فروشندگان به بازار، اوضاع و روال هر ساله را به هم ریخته است.

بررسی‌های میدانی در هفته‌های گذشته حکایت از آن دارد که بسیاری از خودروهای دست دومی که برای فروش به نمایشگاهداران اتومبیل سپرده می‌شد، روزها تابلوی فروش را بر روی سقف خود نصب می‌کردند، تا شاید مشتری ای از آنها خوشش بیاید و آنها را خریداری کند، اما حال یکی از فروشندگان خودرو در شرق تهران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اوضاع بازار فروش خودرو در سال جاری و آن هم در ماه پرتقاضای سال، همچون سالهای قبل نیست، اگرچه چند روزی است که از اوایل هفته جاری، خرید و فروش‌ها رونق گرفته است.

وی می‌افزاید: البته خودروهای صفر کیلومتر هم در بازار نسبت به خودروهای کارکرده، متقاضیان کمتری دارند، چراکه قیمت در بازار بالا است و بیشتر مشتریان، توانایی خرید ندارند. او می‌افزاید: سال بعد که قرار است قیمت خودرو نسبت به سال جاری گرانتر شود، پیش بینی می‌شود که بازار از این هم کسادتر باشد.

او می‌گوید: عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار بسیار افزایش داشته است و البته خودروسازان نیز خود با عرضه‌های فوق‌العاده ای که در نوبت‌های متعدد در بازار داشته‌اند، قیمت را در بازار شکانده‌اند، بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند که از نمایندگی‌های فروش مجاز، خودروهای خود را خریداری کنند و کمتر به نمایشگاههای اتومبیل برای خرید خودروهای صفر کیلومتر مراجعه می‌کنند.

فروشنده دیگری در مرکز شهر در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: مردم اکنون بیشتر به دنبال خودروهای کارکرده و البته یک یا دو سال کارکرده هستند تا خودروهای صفر کیلومتر، ضمن اینکه قیمت نیز در بازار متعادل شدهو به دلیل عرضه فراوانی که خودروسازان داشته‌اند، قیمت متعادل است.

وی، از کسادی بازار شب عید فروشندگان خودرو حکایت می‌کند و می‌گوید: امسال شب عید مناسبی نداشتیم و البته هنوز تا پایان سال باقی مانده و می‌توان امیدوار بود که بازار رونق گیرد، اما به هرحال امسال بر خلاف سالهای گذشته، بازار از رونق چندانی برخوردار نبود، البته شاید مردم هم توانایی کمتری برای خرید خودرو دارند.

به گفته این فروشنده، آن دسته از مشتریانی که توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی را دارند، اندک هستند و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند خودروهای کارکرده تمیز و بدون مشکل خریداری کنند، اگرچه که به همان نسبت که تقاضا در بازار وجود دارد، عرضه خودروی کارکرده صورت نمی‌گیرد، چراکه مردم توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی را ندارند.

گفتگوهای خبرنگار مهر با خریدارانی که برای خرید خودرو به نمایشگاههای اتومبیل مراجعه کرده‌اند حکایت از آن دارند که برخی از آنها، به دلیل شنیدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده، به بازار مراجعه کرده اند و بنابراین شایعات مرتبط با افزایش قیمت، تحریک تقاضا را رقم زده است.

در این میان برخی کارشناسان بر این باورند که در شرايط فعلی، به دلیل حجم مناسب توليد خودرو تا پايان سال طبق آمار ارايه شده از سوي خودروسازان، ضريب فروش مثبت ارزيابي شده است كه اين امر طبق گزارشات نمايندگي‌هاي مجاز و نمايشگاه‌داران باعث رونق چشمگير بازار خودرو شده است.

البته برخی خبر از ارسال درخواست‌های خودروسازان به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو حکایت دارد که ممکن است با موافقت هم مواجه شود، چراکه در سال آينده علاوه بر افزايش هزينه‌هاي توليد، رشد هزينه‌هاي دولتي و غيردولتي در صنعت خودرو و شرايط مختلف قيمتی از جمله نرخ ارز، عدم تامین نقدينگی، افزايش قيمت مواد اوليه، دستمزد، ماليات و مواردی از اين قبيل، قيمت هر نوع كالایی را خواسته و ناخواسته تحت تاثير خود قرار می‌دهد.

رضا شيوا، رئیس شورای رقابت اما می‌گوید که نيازی به ارايه در خواست جديد از سوی خودروسازان نيست، زيرا شورای رقابت هر سال با توجه به نرخ تورم بخشی و شاخص‌های موثر در تعيين قيمت، نسبت به بازنگری در قيمت‌گذاری خودروها اقدام می‌كند. اين در حالی است كه با توجه به نگرش موجود، مطمئنا شورای رقابت بر اساس وظيفه قانونی و مديريتی با درايت و آگاهي نسبت به افزايش قيمت اقدام می‌نمايد تا اين جريان در مسيری هدايت شود كه خودروسازان داخلی برای ادامه فعاليت‌های اقتصادی بدون نياز به وام و بهره بانكی نسبت به حاشيه سود، در راه توسعه و گستردگی تنوع محصول حركت کنند.

به هرحال خرید و فروش‌های نوروزی بازار خودرو، چند روزی است که رونق گرفته و شاید هم فرصتی باشد برای برخی‌ها که وارد بازار شوند و خرید کنند تا به گرانی‌های احتمالی سال آینده برنخورند، اما آنچه که مسلم است، رونق خرید و فروش به دست مشتریان است؛ هرگاه که بخواهند وارد بازار می‌شوند و تقاضا ایجاد می‌کنند، هر وقت هم بخواهند بازار را از حرکت و رونق به سمت رکود هدایت می‌کنند.

 

***قهر خریداران نتیجه گران فروشی فروشندگان

این همه درحالی است که کارشناسان معتقدند که گران‌فروشی فروشندگان خودرو در سال گذشته قهر خریداران از این بازار در سال جاری را به دنبال داشته است.

بنا بر این گزارش ، اگر قیمت خودروها در شش ماهه دوم سال گذشته روز به روز افزایش یافته و به موازات آن مراجعه خریداران به بازار خودرو بیشتر می‌شد در سال جاری این روند معکوس شده و با وجود افت اندک قیمت خودروها مراجعه خریداران به این بازار نیز به شدت کاهش یافته است.

در این میان اگرچه کارشناسان معتقدند افزایش شدید قیمت خودرو موجب افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است اما از آن سو نیز برخی دیگر از کارشناسان دلیل رکود بازار خودرو را قهر خریداران از این بازار می‌دانند.

یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه می‌گوید: سال گذشته فروشندگان خودرو قیمت این محصولات را روز به روز و به موازات رشد نرخ ارز افزایش می‌دادند.

وی با بیان این‌که در آن زمان دلیل منطقی برای رشد روزانه قیمت خودروها وجود نداشت، خاطرنشان می‌کند: بنابراین بسیاری از خریداران خودرو در آن زمان با رفتار غیر منطقی و سودجویانه فروشندگان خودرو مواجه بودند.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: به موازات این وضعیت تولیدکنندگان خودرو نیز از عرضه نقدی محصولات خود با قیمت‌های منطقی خودداری کرده و بسیاری از مصرف‌کنندگان موفق به خرید مستقیم از خودروسازان نمی‌شدند.

وی اضافه می‌کند: در نتیجه رشد غیر منطقی قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو در نهایت کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و در نتیجه افت خرید در این بازار را به دنبال داشته است.

این فعال بازار خودرو تصریح می‌کند:‌ علاوه بر آن بخشی از مصرف‌کنندگان نیز از رفتار سودجویانه فروشندگان خودرو ناراضی بوده و تا حد ممکن از خرید این محصول خودداری می‌کنند.

درمقابل این مطالب اما نعمت‌بخش با بیان اینکه تولید کنونی خودرو پاسخگوی میزان تقاضا نیست، گفت: هم‌اکنون به هیچ عنوان بازار خودرو راکد نیست و ممکن است تنها چند بنگاه معاملاتی خریدوفروش نداشته باشند از این رو نمی‌توان این موضوع را به تمام بازار نسبت داد.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروساز ایران با اشاره به پیشنهاد ارائه شده جهت تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: براساس پیشنهاد کمیته کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی 40 درصد و به این ترتیب با افزایش هر 500 سی‌سی 10 درصد به تعرفه اضافه می‌شود.

وی افزود: بنابراین هیچگونه کاهش تعرفه‌ای در دستور کار قرار ندارد.

نعمت‌بخش با بیان اینکه انجمن خودروسازان مخالف واردات خودرو نیست، تصریح کرد: یکی از اهداف این پیشنهاد رعایت عدالت است چراکه تناسب تعرفه با میزان حجم موتور هم موجب رعایت عدالت می‌شود و هم درآمد دولت از محل واردات خودرو افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه 40 درصدی به هیچ عنوان تعرفه بالایی نیست، افزود: با توجه به اینکه مقدار زیاد این تعرفه حاصل اختلاف فضای کسب و کار و نرخ تسهیلات بانکی ایران با اروپا است.

نعمت‌بخش اضافه کرد: به عنوان مثال هم‌اکنون ما از حدود 50 درصد نیروها استفاده می‌کنیم و در حالی که تولید کاهش یافته و ما نیروی مازاد داریم اما نمی‌توانیم کارگران را بیرون کنیم. این موارد اختلاف فضای کسب و کار ما با غرب است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه خریدوفروش هم‌اکنون در بازار جریان دارد، گفت: ممکن است خریدوفروش در یک بنگاه معاملاتی راکد باشد.

وی افزود: اما مردمی که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند هم‌اکنون معترض به عدم تحویل خودروی خود هستند بنابراین، "مردم تقاضا برای خرید دارند" اما به دلیل کاهش تولید تحویل خودرو به تعویق افتاده است.

نعمت‌بخش تاکید کرد: به هیچ عنوان محصول روی دست خودروساز نمانده است اما به دلیل کاهش تولید، عرضه جوابگوی تقاضا نیست. 

 

***افزایش قیمت خودرو توازن عرضه و تقاضا را برهم زد

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مصرف کنندگان خودرو معمولا در ماه های پایانی سال میل بیشتری به تعویض یا فروش خودروی خود دارند و به همین دلیل هم، میزان عرضه و تقاضا متعادل می شود، اما با افزایش قیمت خودرو طی یک سال اخیر، شاهد عدم توازن در عرضه و تقاضا هستیم.

مجید منصوری بیدکانی ، در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی، گفت: همواره با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، تقاضا برای خرید خودرو افزایش می یابد و مصرف کننده نیز در کنار کارخانه های خودروساز به عرضه خودرو می پردازد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: به هر حال باید توجه داشت که مصرف کنندگان معمولا در ماه های پایانی سال میل بیشتری به تعویض یا فروش خودرو دارند و به همین دلیل هم، میزان عرضه و تقاضا متعادل می شود، اما با افزایش قیمت خودرو طی یک سال اخیر، شاهد عدم توازن در عرضه و تقاضا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید به فکر عرضه بیشتر خودرو در ماه های پایانی سال باشند، عنوان کرد: اکنون بحث ذخیره سازی را در محصولات غذایی شاهد هستیم و شاید بتوان خودرو را نیز برای ماه های پایانی سال ذخیره کرد تا با غلبه عرضه بر تقاضا، قیمت ها با ثبات همراه باشند.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واردات منجر به شکل گیری رقابت شده و از این طریق قیمت ها و کیفیت منطقی خواهند شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: هدف ما حمایت از تولیدکنندگان بوده و خودروسازان نیز باید شرایط را برای شکل‌گیری رقابت فراهم کنند.

منصوری بیدکانی در خصوص پیش بینی بازار خودرو طی سال آتی نیز بیان کرد: خودروسازان داخلی در تلاشند تا خودروهای نوآورانه با پلت فرم های جدید روانه بازار کنند و به همین دلیل نیز طی سال های آینده شاهد تنوع تولید بیشتری در این صنعت خواهیم بود.

نماینده مردم لنجان در مجلس گفت: امیدوارم که با توجه به این وضعیت، طی سال های اخیر شاهد افزایش تقاضای خرید محصولات داخلی باشیم، به هر حال باید توجه داشت که سمت گیری از سوی خودروسازان خوب بوده، اما انتظار ما افزایش سرعت است./

دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم دراین راستا ، با انتقاد از بالا بودن نرخ خودرو و عدم تناسب با کیفیت آن در کشور، گفت: پایین بودن تیراژ تولید خودرو در کشور عامل اصلی عدم رقابت برای بهبود کیفیت تولیدات و همچنین کاهش قیمت آن است.

حسین گروسی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از بالا بودن نرخ خودرو در کشور، گفت: پایین بودن تیراژ تولید خودرو در کشور عامل اصلی عدم رقابت برای بهبود کیفیت تولیدات و همچنین کاهش قیمت آن است.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری موارد ذکر شده در سند توسعه خودرو، افزود: در این سند گفته شده که تولید خودروی سواری باید به 3 میلیون دستگاه در سال برسد که از این تعداد باید 2 میلیون  برای مصرف داخلی و 1 میلیون برای صادارات تولید شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه رسیدن به تولید در تیراژ بالا ناخودآگاه به کاهش قیمت خودرو و همچنین ارتقا کیفیت آن منجر خواهد شد، تصریح کرد: به طور حتم اگر تولید کننده با رشد تولیدات خود به فکر ارتقا کیفیت و همچنین کاهش قیمت ها نباشد مجبور به تحمل ضرو زیان در نتیجه فروش نرفتن محصولات خود خواهد شد.

وی با بیان اینکه تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو عامل رشد قیمت آن است، گفت: همین تقاضای بالا منجر به عدم ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای رشد کیفیت محصولاتشان شده است.

گروسی با تاکید بر اینکه باید در کنار رشد مسائل کمی شاهد ارتقا موارد کیفی نیز باشیم، افزود: متاسفانه در حال حاضر در نتیجه جو حاکم بر بازار خودور شاهد بر هم خوردن توازن قیمت و کیفیت هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مسئولان باید برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای خودرو تلاش کنند، گفت: در صورتی که صادارت محصولات ملی آن هم در زمینه خودرو جدی گرفته شود به  طور حتم کاهش قیمت تمام شده خودرو در داخل را شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما در گذشته یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید می‌کردیم اما متاسفانه در حال حاضر کمتر از یک میلیون تولید داریم که این خود باعث رشد قیمت خودرو در بازار در نتیجه برهم خودرن توازن عرضه و تقاضا شده است.

 

***خودروسازان اقشار ضعیف را مد نظر قرار دهند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز دراین خصوص  با تایکد بر اینکه خودروسازان اقشار ضعیف را مد نظر قرار دهند، گفت: اکنون خودروسازان به فکر تولید خودروهای ارزان قیمت هستند و این موضوع بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

سید هادی حسینی در خصوص دلایل نوسان قیمت خودرو در بازار آزاد طی روزهای اخیر، گفت: معمولا در ایام پایانی سال تقاضا برای خرید خودرو افزایش می یابد و همین موضوع نیز باعث رشد قیمت آن می شود.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و کیاکلا درمجلسشورای اسلامی افزود: بسیاری از اتفاقات سیاسی و بین المللی موجب نوسان در تصمیم گیری مدیران خودروسازی می شود و به همین دلیل هم خودروسازان داخلی توان تامین تقاضا در ایام پایانی سال را ندارند.

وی در خصوص پیش بینی بازار خودرو طی سال آینده نیز بیان کرد: خودروسازان به فکر ارایه خودروهای جدید هستند و اگر در این زمینه موفق عمل کنند، قطعا سهم خود را در بازار افزایش خواهند داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اکنون خودروسازان به فکر تولید خودروهای ارزان قیمت هستند و این موضوع بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته این نماینده مردم در مجلس نهم، خودروسازان باید اقشار پایین جامعه را نیز مد نظر قرار دهند و تولید خودروهای ارزان قیمت کاملا به نفع این صنعت خواهد بود.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و کیاکلا درمجلسدر ارتباط با احتمال افزایش قیمت خودرو در سال آینده نیز عنوان کرد: به هر حال احتمال افزایش قیمت خودرو متناسب با میزان تورم وجود دارد، اما تلاش ها باید در راستای جلوگیری از ورود فشار به مردم باشد.

همچنین سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید به رضایتمندی مشتری توجه کنند، گفت: ما بارها به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده ایم که تلاش آنها در سال آتی ارتقای کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش باشد.

بهروز نعمتی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از کاهش کیفیت خودروهای داخلی، گفت: افزایش قیمت خودروهای داخلی طی سال های اخیر متناسب با کیفیت آن نبوده و ما همواره به این موضوع انتقاد داریم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بهبود وضعیت خدمات پس از فروش و افزایش کیفیت از خواسته های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بوده و خودروسازان نیز باید به رضایتمندی مشتریان توجه کنند.

وی تصریح کرد: ما بارها به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده ایم که تلاش آنها در سال آتی ارتقای کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش باشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود مجلس به بحث کیفیت خودروهای داخلی نیز عنوان کرد: قطعا مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد، چراکه ارتقای کیفیت یک خواسته عمومی بوده و باید در راستای ارتقای آن تلاش کرد.

نماینده مردم اسد آباد در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خودروها همگام با کیفیت رشد کرده، گفت: وعده مسئولین ارتقای وضعیت خدمات پس از فروش و کیفیت است و خودروسازان داخلی نیز باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

 

***پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 94

بی تردید، افزایش کیفیت محصولات داخلی، بدون هزینه امکان پذیر نیست. ضمن اینکه بازاریابی بین المللی برای افزایش صادرات خودرو که انتظار دولت جدید در راستای توسعه صادرات غیر نفتی است موجب افزایش هزینه های توسعه ای خودروسازان بزرگ کشور می گردد. به موازات، در صورتی که قیمت دلار در بودجه با افزایش رو به رو شود که گویا در لایحه بودجه افزایش پیدا کرده، هزینه های تولید خودروسازان را که از نرخ ارز مبادله ای استفاده می کنند، افزایش قابل توجهی خواهد داد.

بنا براین گزارش ، انتظار می رود در سال ۹۴ با توجه به مجموعه شرایط و هزینه های مرتب بر تولید، قیمت خودرو تغییر کند. در حال حاضر مجموعه خودروسازان و مدیران شرکت های بزرگ این صنعت از ثابت ماندن قیمت انواع خودرو تا پایان سال جاری خبر می دهند. مدیر عامل یکی از گروه های صنعتی خودرو چندی پیش ضمن اینکه تأکید کرد قیمت انواع خودروی تولیدی این شرکت تا پایان سال ثابت خواهند ماند، از احتمال تغییر قیمت خودروهای تولیدی داخلی در سال ۹۴ خبر داد. واقعیت این است که شرکت های خودروساز داخلی نیز همچون دیگر بخش های صنعتی کشور، در سال آینده با افزایش هزینه های تولید رو به رو خواهند شد. افزایش بهای مواد اولیه، رشد حقوق و دستمزد، افزایش هزینه های سربار در کنار رشد قیمت انواع سوخت(برق و گازو....) بخشی از هزینه های مرتب بر تولید خودرو هستند که موجب افزایش قیمت تمام شده انواع خودروهای تولیدی داخل کشور می شوند.

در کنار این موارد، نارضایتی کارگران برخی شرکتهای خودروساز داخلی از وضعیت حقوق و مزایای خود که چندین سال است بدون تغییر و ثابت مانده است، مدیران خودروساز را با تعهدات جدیدی رو به رو خواهد کرد. این در حالی است که خودروسازان داخلی به دلیل عدم حمایت سیستم بانکی و نرخ های سود بالا، سال هاست که با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. به این موارد افزایش هزینه های عوارض و مالیات ها را هم باید اضافه کرد که جملگی موجب فشار مضاعف بر خودروسازان خواهد شد.

از سوی دیگر، مطالبه عمومی در حوزه کیفیت خودرو، مجموعه خودروسازان را به تلاش بیشتر در این حوزه ترغیب می کند. بی تردید، افزایش کیفیت محصولات داخلی، بدون هزینه امکان پذیر نیست. ضمن اینکه بازاریابی بین المللی برای افزایش صادرات خودرو که انتظار دولت جدید در راستای توسعه صادرات غیر نفتی است موجب افزایش هزینه های توسعه ای خودروسازان بزرگ کشور می گردد. به موازات، در صورتی که قیمت دلار در بودجه با افزایش رو به رو شود که گویا در لایحه بودجه افزایش پیدا کرده، هزینه های تولید خودروسازان را که از نرخ ارز مبادله ای استفاده می کنند، افزایش قابل توجهی خواهد داد.

مجموعه این عوامل انتظار افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در سال آینده را محتمل و قطعی می نماید. البته اینکه چند درصد افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود، به تحولات سال آینده اقتصاد کشور و نحوه افزایش هزینه های بخش تولید از جمله خودروسازان بستگی مستقیم دارد.

درعین حال وبنا بر گزارش دیگری ، سال 93 در حالی پایان می‌یابد که بازار خودرو علیرغم نزدیکی به روزهای پایانی سال، هنوز از رکود شکل گرفته در این بازار خارج نشده است.

فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش قیمت خودروها و پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث بی مشتری ماندن برخی از خودروهای عرضه شده در این بازار شده است.

به گفته فروشندگان هم اکنون میزان عرضه برخی از خودروها در بازار بیشتر از تقاضای این محصولات است و این موضوع باعث ایجاد رکود در بازار آزاد شده است.

در این شرایط یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که در آغاز سال جدید احتمال افزایش قیمت این محصولات وجود دارد.

شهرام آزادی در این زمینه می‌گوید سال آینده هزینه‌های تولید خودرو از جمله مواد اولیه، بیمه و عوارض شماره گذاری افزایش می یابد.

وی با بیان این‌که این رشد هزینه‌ها احتمالا افزایش قیمت فروش خودرو را به دنبال خواهد داشت خاطرنشان می‌کند با این حال تغییر برخی شرایط از جمله رسیدن به توافق بین المللی می‌تواند باعث کنترل برخی هزینه‌ها و تثبیت قیمت خودروهای داخلی شود.

او تصریح می‌کند بنابراین اگر در سال آینده قیمت ارز تحت تاثیر توافقات بین المللی کاهش یابد می‌توان امیدوار بود که قیمت خودروهای وارداتی نیز کنترل شده و یا حتی در مواردی کاهش یابد.

به گفته آزادی، با توجه به رکود بازار خودرو در سال جاری، هر گونه افزایش قیمت این محصولات در سال آینده باعث کاهش فروش و تشدید رکود در این بازار خواهد شد.

درهمین حال موسسه آی اچ اس اتوموتیو در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرد کاهش قیمت نفت، فروش جهانی خودرو را 1.5 درصد تا سال 2019 افزایش می‌دهد.

این دورنما به معنی فروش هفت میلیون خودروی بیشتر از شرایطی است که قیمت نفت بالا و ثابت باقی مانده بود.

آی اچ اس اتوموتیو اعلام کرد کاهش ناگهانی قیمت نفت از سطح بالای 100 دلار در هر بشکه در سال گذشته، اعتماد مصرف کنندگان را در بازارهایی که مالیات‌های سوخت پایین و مقررات دست و پا گیر کمتری دارند افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال کاهش یک دلاری قیمت بنزین به معنی صرفه جویی 33 درصدی در هزینه سوخت با قیمت سه دلار در هر گالن است در حالیکه در بازارهایی که مالیات قیمت سوخت را به پنج دلار در هر گالن می‌رساند، میزان صرفه جویی 17 درصد است.

در نتیجه آمریکای شمالی که مالیات سوخت پایینی دارد از این وضعیت بیشترین سود را خواهد برد و تقاضا در این منطقه حداکثر 39 درصد رشد می‌کند در حالیکه بازارهای اروپا و چین هر یک سهم 21 درصدی از رشد تقاضای حاصل از کاهش قیمت سوخت را خواهند داشت.

طبق پیش بینی آی اچ اس اتوموتیو، نفت در سه ماهه دوم امسال به کف قیمت خواهد رسید اما بهبود قیمت نفت تدریجی خواهد بود و پس از سال 2020 به 100 دلار در هر بشکه می‌رسد.

بر اساس گزارش اتونیوز، نفت ارزان‌تر تقاضا برای خودروهای هیبریدی و برقی را کمتر خواهد کرد زیرا بنزین ارزان‌تر باعث می‌شود مصرف کنندگان تمایل چندانی به خرید این خودروها که به دلیل برخورداری از فناوری‌های سبز گران‌تر از خودروهای بنزینی هستند نداشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.