رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج گفت: امسال نخبگان اهل تسنن در قالب کاروان‌های ویژه اعزام خواهند شد و برای حضور داوطلبین اهل تسنن خصوصا علما و ائمه جمعه امسال با جدیت برنامه ریزی شده است.

ساماندهی ۱۱ هزار راوی دفاع مقدس و اعزام کاروان‌های نخبگان اهل‌سنت در راهیان نور

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست خبری راهیان نور با حضور سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و سردار یعقوب سلیمانی رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج امروز برگزار شد.

سردار یعقوب سلیمانی با اشاره به حرکت بزرگ فرهنگی راهیان نور گفت: راهیان نور به عنوان یک حرکت بزرگ در راسای ترویج فرهنگ شهادت دفاع مقدس ما است دفاع مقدس کنج است بستری که بتواند از این کنج استخراج شود به نسل آینده منتقل شود همان راهیان نور است. که هر سال نسبت به سال قبل شاهد پیشرفت‌های کمی و کیفی آن هستیم و هم اکنون ۷ استان در این حماسه نقش آفرینی دارند. امروز راهیان نور به یک حرکت فرامنطقه‌ای تبدیل شده و به قدری تأثیرگذار است که اقبال زائران خارجی را در این حرکت فرهنگی شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: راهیان نور کشور در مناطق جنوب غرب و شمال غرب و دریا وجود دارد راهیان نور دریایی امسال از جهت ایجاد ظرفیت برای داوطلبین آماده است بیش از ۳۲۰ استاد دانشگاه و بیش از ۱۲ رویس دانشگاه امسال از مناطق دریایی در راهیان نور خلیج فارس بازدید داشته‌اند که این بیانگر اهمیت راهیان نور دریا است. همچنین بیش از ۲۲۰ جراح و پزشک به عنوان نیروی متخصص از یادمان‌های جنوب بازدید کرده‌اند و هر روزه شاهد بسترسازی بهتری برای حضور مضاعف اقشار مختلف خاصه عموم مردم هستیم.

رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج در ادامه تصریح کرد: در موضوع محتوایی راهیان نور نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و مورد توجه اقشار مختلف دانشجویان قرار گرفته است. ایجاد فضای مناسب و هم افزایی با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و علوم فضا را برای عموم دانشجویان محیا کرده است قرارگاه شهید علم الهدی راه‌اندازی شد تا حجم زیادی از دانشجویان بتوانند از مناطق بازدید کنند و برنامه ریزی برای بازدید از دریا نیز فراهم شود. به جهت اینکه آموزش و پرورش هم مشارکت خوبی داشته باشد قرارگاه مشترک راهیان نور با فرماندهی سردار فضلی و نمایندگی نماینده تام‌الاختیار وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است و از این جهت می‌بینیم بیش از ۵۴۰ هزار دانش آموز از ۱۵ مهرماه تا به امروز در مناطق حضور پیدا کرده‌اند. حتی بخشی از آنان به عنوان خادمین در یادمان‌های دفاع مقدس فعالیت دارند.

سردار سلیمانی با اشاره به جشنواره ملی سرزمین نور گفت: امسال برگزاری جشنواره ملی سرزمین نور را به مدت ۶ شب در مناطق عملیاتی و در مجتمع فرهنگی شهید باکری واقع در خرمشهر داریم به این منظور برنامه‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شده است جشنواره ملی سرزمین نور یکی از مردمی ترین جشنواره‌ها است که هر سال از جهت کمی و کیفی شاهد نقش آفرینی مردم در آن هستیم. جشنواره دارای دو بخش مردمی تحت عنوان کاروان و تخصصی با عنوان ققنوس است این جشنواره به جهت مشارکت مردم در نوع خود کم نظیر است. زائران مناطق عملیاتی حس خوبی که در بازدید از مناطق مختلف برایشان ایجاد می‌شود به صورت عکس، فیلم داستان، متن ادبی و ... ثبت می‌کنند و این جشنواره حاصل همینها است.

وی افزود: در روز اختتامیه جشنواره ملی سرزمین نور برنامه رونمایی از ۴ عنوان کتاب که در قالب شعر، خاطره، داستان و متن ادبی می‌باشد را خواهیم داشت. این کتاب‌ها آثاری را که در ۱۲ سال گذشته به نگارش درآمده است و در جشنواره ملی سرزمین نور در سالهای گذشته جمع آوری شده دربر دارد. از ۲۰ اسفندماه روز ملی راهیان نور تا ۲۵ اسفندماه این جشنواره برقرار است. همچنین برنامه‌های ویژه با اجرای نمایش فرهنگی رزمی بصیرتی در ۴ نقطه از خوزستان برپا است اردوگاه شهید مسعودیان در اهواز، اردوگاه شهید حبیب اللهی در جاده خرمشهر اهواز، اردوگاه شهید محلاتی در حمیدیه، و اردوگاه شهید باکری در خرمشهر میزبان این نمایش‌ها هستند.

رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج با اشاره به موضوع ایمنی در اردوهای راهیان نور گفت: یکی از برنامه‌های حائز اهمیت موضوع ایمنی است توصیه رهبری، مسئولین و انتظار خانواده‌ها به این موضوع به جهت اهمیت آن در اولویت قرار گرفته است. فراموش نکنیم که راهیان نور نگاه دشمنان اسلام را به خاطر تقابلی که با اهدافشان دارد به خود جلب کرده است. امسال هم در بحث ایمنی اقدامات فراتری نسبت به سال گذشته صورت گرفته است آموزش منابع انسانی توسعه حمل و نقل ریلی و توسعه حمل و نقل زمینی به این جهت گسترش پیدا کرده است. بیش از ۳۷ هزار مدیر کاروان آموزش دیده در شبکه هدایت حضور دارند تا بتوانیم آمار حوادث را به صفر برسانیم.

سردار سلیمانی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۵۰ محل اسکان و اردوگاه‌های متمرکز برای زائران فضاسازی شده است بیش از ۴۰ یادمان فضاسازی شده است و بیش از ۱۱ هزار خادم امسال از زائران استقبال خواهند کرد. ساماندهی بیش از ۱۱ هزار راوی که قالباً از رزمندگان ۸ سال دوران دفاع مقدس هستند صورت گرفته است راویان به سه بخش راوی همراه کاروان، راوی در محل اسکان و راوی مجرب آموزش دیده در یادمان‌ها مستقر شده‌اند. حضور زائرین خارجی از سایر کشورها هم از جهت زیرساخت و هم اسکان علی رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد تلاش شده و برنامه‌های ویژه‌تری انجام گرفته تا بتوانیم امسال پذیرای تعداد بیشتری از زائران خارجی باشیم.

وی با اشاره به حضور کاروان‌های ویژه در راهیان نور گفت: امسال نخبگان اهل تسنن در قالب کاروان‌های ویژه اعزام خواهند شد و برای حضور داوطلبین اهل تسنن خصوصا علما و ائمه جمعه امسال با جدیت برنامه ریزی شده است. سنگر آسمانی در ورودی یادمان شلمچه برای کودکانی که همراه والدین حضور دارند محیا شده است آنها خردسالان را از والدین تحویل گرفته و در این سنگر برنامه‌های خوبی برایشان خواهند داشت. توسعه کتاب و محصولات فرهنگی در مراکزی که زائر حضور دارد صورت گرفته اردوگاه‌هایی که حجم زائر بالاتری دارند از جمله شلمچه، فتح‌المبین و شهدای والفجر اروند نمایشگاه‌های فرهنگی و کتاب با مشارکت موسسات مردم نهاد برپا کرده‌اند و در آنها تولیدات در عرصه دفاع مقدس ارائه می‌شود. در این نمایشگاه‌ها زائر می‌تواند به انتخاب خود نیاز فرهنگی‌اش را برداشت نماید در قدیم دسته فرهنگی تدوین شده و در اختیار زائران قرار داشت و با این نگاه شاید نیازها برطرف نمی‌شد. اما این برنامه ریزی جدید امکان انتخاب را به زائر برای تهیه محصولات فرهنگی می‌دهد.

رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج با اشاره به برگزاری مراسم ویژه‌ای در اسفندماه گفت: از آنجایی که اربعین شهدای چپل هیل با ایام اوج راهیان نور و حضور کاروان‌های مختلف تلاقی یافته است روز ۲۸ اسفندماه مراسم ویژه‌ای در کنار مزار شهدای گمنام در شلمچه به مناسبت اربعین این شهیدان انجام خواهد گرفت همچنین برنامه اکران فیلم سینمایی مرتبط با موضوع دفاع مقدس هر شب در مجتمع فرهنگی شهید باکری انجام می‌گیرد. شهدای شاخص امسال پرچمداران کاروان‌های راهیان نور هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.