معتمدی:رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه برای پیشرفت کشور باید به سمت توسعه پایدار متوازن همانند دنیا حرکت کرد،گفت:هر کشوری که اصولی مانند تلاش و فکر داشته باشد، می تواند درجات ترقی و پیشرفت را طی کند، حتی اگر ظرفیتهای کمی داشته باشد.

کسب و کارهای مزاحم از منطقه کریدور علم و فناوری خراسان رضوي باید حذف شود

علم الهدایی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیتهای قابل توجه کشور مانند نیروی انسانی جوان و منابع رو و زیرزمینی اظهار داشت: بحث تولید دانش و تبدیل آن به فناوری،ثروت و در نهایت رفاه عمومی و عدالت اجتماعی، جهاد امروز است.

وی با بیان اینکه باید یافته های علمی به صورت فناوری متجلی و سپس تبدیل به محصول و رفاه مؤثر  و قابل رقابت در دنیا باشد، گفت: توجه به این مقوله برای کشور گلوگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اشتغال و کارآفرینی است، بنابراین هر اندازه بتوان در این عرصه حرکت و جلو رفت، کشور به درجات بالاتر پیشرفت نایل می شود.

*تبدیل ایده های ساده و معمولی به محصول

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا در کنار توجه به شرکتهای دانش بنیان، مفهوم اقتصاد یادگیری نیز شکل گرفته است، افزود: در ایران هر چند بخش آموزش پیشرفت و توسعه داشته است، اما در بخش فناوری عقب ماندگی وجود دارد.

وی  با بیان اینکه برای رفع این عقب ماندگی از 10 سال گذشته، توسعه پارکهای علم وفناوری مورد توجه قرار گرفته است،افزود:در پارک ایده های گاهی ساده و معمولی تبدیل به فناوری و محصول می شود تا مشکلات داخلی و خارجی را حل کند.

وی در بخش دیگر با ارایه گزارش عملکرد یک ساله پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: پارک خراسان رضوی به لحاظ توسعه فناوری و زیرساختها در جایگاه دوم تا سوم کشور قرار دارد.

*بیکاری 40 درصدی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه به گواه آمار 40 درصد صاحبان تحصیلات تکمیلی بیکارهستند، خاطر نشان کرد: ایران در بحث شاخصهای کسب و کار نیز در رتبه 152 از 182 قرار دارد که باید این وضعیت ارتقا یابد، ضمن اینکه شاخص نوع آوری کشور نیز 120 از 143 است.

وی ادامه داد:از جمله وظایف پارکهای علم و فناوری، رفع مشکلات شرکتهای دانش بنیان در حوزه هایی  مانند  بیمه،مالیات و گمرک است و قانون شرکتهای دانش بنیان به طور جدی از سال جاری اجرایی شد، با این حال هنوز آیین نامه های اجرایی آن نوشته نشده است.

*حرکت بنگاه‌های اقتصادی به سمت دانش بنیان

علم الهدایی با بیان اینکه یکی از اهداف پارک در استان حرکت بنگاه‌های اقتصادی به سمت بنگاه‌های دانش بنیان است،گفت:تاکنون 80 بنگاه اقتصادی دانش بنیان در استان توسط پارک شناسایی شده است.

وی با اشاره به فعالیتهای بین المللی قابل توجه پارک خراسان رضوی خاطر نشان کرد:حدود 100 اختراع نیز در دفتر مالکیت پارک علم و فناوری خراسان به ثبت رسیده است ضمن اینکه دو شرکت دانش بنیان پارک استان نیز در جشنواره علم تا عمل کشوربرگزیده شدند.

علم الهدایی یادآورشد: توسعه زیرساختهای پارک، حمایت جدی از شرکتهای دانش بنیان و افزایش شمار این شرکتها از دیگر برنامه‌های سال آینده است.

وی اضافه کرد: مراکز رشد فناوری در شهرستانهای استان نیز با هدف توسعه متوازن با توجه به مزیتهای منطقه گسترش می یابد.

*داستان طولانی کریدور علم و فناوری استان

وی همچنین در خصوص سرانجام ایجاد کریدور علم و فناوری استان تصریح کرد:داستان کریدور علم و فناوری خراسان رضوی که از فرودگاه تا گلبهار است، طولانی و در عین حال تأسفبار است که از زمان تصدی سکان استانداری استان توسط محمدی زاده مطرح بوده است.

وی ادامه داد:مراحل قانونی این کریدور انجام و مدیر عامل آن نیز ازدانشگاه فردوسی مشهد تعیین شده و البته همین دانشگاه نیز دبیرخانه این طرح است.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری و شهرکهای صنعتی از جمله نقاطی است که می تواند در این کریدور نقش ایفا کنند، گفت: از کارهای دیگری که باید انجام شود حذف کسب و کارهای مزاحم از منطقه کریدور است، ضمن اینکه در کنار نیاز کمک مالی دولت، بخش خصوصی و خیران عرصه فناوری  نیز باید برای سرمایه گذاری ورود یابند، چرا که با 10 تا 20 میلیارد تومان نیاز مالی این کریدور تأمین نمی شود.

*حمایت های مالی پارک برای تجاری سازی

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اقدامهای پارک برای کمک به شرکتهای دانش بنیان در حوزه تجاری سازی تولیدات گفت: حمایتهای پارک در این خصوص از چند طریق انجام شده و می شود و امسال نیز از محل مرکز نوآوری پارک 150 میلیون تومان 9 طرح  مورد حمایت قرار گرفت که به هریک بین یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان کمک بلاعوض اعطا شد.

امینی با اشاره به ورود 94 پرونده ثبت اختراع به دبیرخانه پارک تصریح کرد: بیش از 80 درصد این پرونده ها ثبت اختراع شد که این نیز یکی دیگر از راه‌های حمایتی پارک بوده است.در سال جاری جشنواره ایده های برتر با دریافت هزارو779 ایده در 13 حوزه فنی و تخصصی  از 6 استان کشور به صورت مسابقه برگزارشد و 25 طرح برگزیده و تحت حمایت تجاری سازی قرار گرفت.

وی با اشاره به رسالت پارک در حوزه تجاری سازی ایده های شرکتهای دانش بنیان گفت:در این خصوص امسال از محل منابع پارک نزد صندوق پژوهش 500 میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت شد، ضمن اینکه از سهم دو میلیارد تومانی اعتبار تجاری سازی استان از معاونت فناوری ریاست جهموری، تاکنون 800 میلیون تومان جذب شد که بخشی ازآن در حال  پرداخت است.

وی ادامه داد:در سال جاری 600 میلیارد تومان اعتباردر کشور برای کمک به تجاری سازی از محل صندوق نوآوری شکوفایی در نظر گرفته شد که تسهیلات بیش از 100 میلیون تومان اعطا می شود که البته به دلیل موانع و ترمز های لحاظ شده بعضی  شرکتهای دانش بنیان نمی‌توانند از آن عبور کنند.

وی با بیان اینکه امسال 20 شرکت از بین 80 شرکت استان برای دریافت تسهیلات به این صندوق معرفی شدند،افزود: از رقم 600 میلیارد تومان تعیین شده در کل کشور 75 میلیارد تومان توزیع شد.

امینی با بیان اینکه پارک با سازمانها و شرکتهای بزرگی مانند پارس جنوبی و خانگیران قرارداد منعقد کرده است؛ گفت: پروژه هایی از این مؤسسات و شرکتها برای عملیاتی شدن توسط شرکتهای دانش بنیان پارک گرفته می شود که از جمله می توان به 9 قرارداد شهرداری به مبلغ 550 میلیون تومان با پارک در سال جاری اشاره کرد.

*گردش مالی 20 میلیارد تومانی

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز با اشاره به وجود هشت مرکز رشد در پارک مانند آی تی سی، کشاورزی، انرژی، فناوریهای فرهنگی و زیارت  گفت:بین 160 تا 170 شرکت در مراکز رشد پارک فعالند که گردش مالی این شرکتها در سال جاری بیش از 20 میلیارد تومان با اشتغال 700 نفر است.

مهذب افزود:وظیفه مرکز رشد کمک به پردازش ایده تا تبدیل آن به محصول و شرکت خصوصی فعال دانش بنیان است.

وی در ادامه درباره آخرین خبرها از طرح کمی و کیفی زیارت اظهارداشت:وظیفه پارک در این حوزه انجام مطالعه و تدوین سند در هفت عرصه مانند رفاه،گردشگری دینی، امنیت و مسایل اجتماعی زائر بود که در سال 92 انجام شد.

وی با بیان اینکه این سند باید در کارگروه ملی زیارت تصویب شود،گفت:قبل از آن باید درکارگروه زیارت استان تصویب شود.

*گردن کج شرکت های دانش بنیان مقابل نهادهای مالی

گفتنی است، در ادامه این جلسه مدیران دو شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی که در جشنواره علم تا عمل کشور به عنوان برتر انتخاب شدند، به طرح مشکلات و راهکارهای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان پرداختند.

به گفته یکی از این مدیران موفق که برای اولین بار در دنیا توانسته پست برق 560 کیلو وات را تولید کند، واگذاری بحث تجاری سازی طرح در یک نهاد مالی اشتباه و غلط است.

وی افزود: نهاد مالی نباید در کار تجاری سازی یک ایده وارد شود، به این دلیل که نگاه این نهادها فناورانه نیست، بلکه دیدگاه سود آوری دارند، بنابراین نهادهای اجرایی و دولتی باید وارد کار حمایت از این شرکتها شوند.

وی معتقد است، نباید گردن شرکتهای دانش بنیان مقابل نهادهای مالی کج باشد، بلکه دولت باید بخشی از ریسک این شرکتها را عهده دار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.