رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تغییر اقلیم را یکی از جدی ترین تهدیدات برای منابع طبیعی در ایران و جهان دانست و گفت: عواقب خطرناک این پدیده را باید جدی بگیریم.

تغییر اقلیم، تهدیدی جدی برای منابع طبیعی درجهان است

به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی شامگاه سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی که در سالن اجتماعات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: عدم جامع نگری در مسایل مربوط به سرزمین و مدیریت سرزمین، مشکلات زیادی را برای کشور بوجود آورده است.

وی اظهارداشت: گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و بیابانزایی از مهم ترین پیامدهای تغییر اقلیم است که منابع طبیعی را بیش از همه عرصه ها مورد تهدید قرار داده است.

جلالی یکی از مهم ترین پیامدهای تغییر اقلیم را گرم شدن کره زمین دانست، گفت: غلظت گازهای گلخانه ای تا قبل از انقلاب صنعتی در جهان 270 پی . پی .ام بود اما اکنون به 400 پی .پی. ام رسیده است و پیش بینی می شود با ادامه روند موجود تا اواخر قرن حاضر این عدد به 600 برسد.

جلالی گفت: پدیده تغییر اقلیم یکی از موضوعاتی است که بایستی دانشگاهیان و بخش اجرا با همکاری یکدیگر چاره اندیشی کرده و توان فکری خودشان را بکار گیرند تا این معضل بزرگ زیست محیطی ناشی از اشتباهات انسانی، اصلاح و برطرف شود.

وی افزود: با هر درجه افزایش گرمایش کره زمین، نیاز آبی گیاهان و درختان 17 درصد بیشتر می شود که اکنون بطور متوسط کره زمین نسبت به 50 سال گذشته هشت صدم درجه گرم تر شده است و این عدد در ایرنا که یک منطقه خشک و نیمه خشک است به 1.5 درجه می رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هفت میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی ایران را کانون های بحرانی بیابانزا تشکیل می دهند، اظهار داشت: ایران از جمله سرزمین هایی است که تحت تاثیر پدیده خشکی قرار گرفته و 20 درصد کشور را بیابان ها تشکیل می دهند که اگر چاره ای بر این معضل اندیشیده نشود محیط زیست و مردم آسیب خواهند دید.

وی اضافه کرد: به رغم این مشکلات قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن فعالیت هایی برای مقابله با بیابان زایی انجام شده که هفت میلیون هکتار بیابانزدایی ودومیلیون و 300 هزار هکتارنیز جنگل های بیابانی بوجود آمده است.

جلالی گفت: با توجه به خشکسالی های سالهای گذشته دو میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور در آستانه تبدیل شدن به بیابان هستند که این تبدیل یک فاجعه زیست محیطی است.

وی یکی دیگر از معضلات حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی کشور را کمبود آب شیرین عنوان کرد و افزود: وضعیت منابع آبی کشور بحرانی است بطوریکه میزان آب های زیر زمینی به کمتر از 11 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: این معضل موجب شوری آب و فرونشست زمین شده که پدیده های خطرناکی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه را به دنبال داشته است و باعث از بین رفتن زمین ها و دشت های حاصلخیز می شود.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور نابودی کانون های زندگی در صورت عدم چاره اندیشی را نتیجه این گونه معضلات دانست و گفت: سرنوشت انسان ها با مسایل زیست محیطی گره خورده است.

وی در ادامه بر استفاده از توان دانشگاهها برای رفع این گونه معضلات تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها در بسیاری از کشورها ، پشتوانه علمی مراکز اجرایی و تصمیم گیری هستند.

جلالی همچنین بر استفاده از مشارکت مردمی در اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جاری 45 هزار هکتار جنگل کاری با گونه های اقتصادی در کشور انجام شده که نسبت به سال های گذشته دو تا سه برابر افزایش داشته است.

وی گفت: برای استفاده از مشارکت مردمی بایستی معیشت آن ها نیز در نظرگرفته شود تا مردم با انگیزه اقتصادی نسبت به این فعالیت ها دلگرم تر شوند و در کنار آن دانشگاه ها و بخش اجرا با نوآوری و خلاقیت مردم را یاری دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی فعالیت های منابع طبیعی در کشور را نسبت به برخی کشورها خوب ارزیابی کرد و افزود: در سال های گذشته برای حفاظت از منابع طبیعی کشور 14 شهید و 450 جانباز تقدیم شده است.

وی اظهار داشت: در ارزیابی جهانی این فعالیت ها، ایران رتبه 16 را دارد و از کل 100 امتیاز، 84.12 امتیاز را کسب کرده است .

همایش گرامیداشت منابع طبیعی همزمان با پنجمین روز از هفته منابع طبیعی با حضور دانشجویان، اساتید و دانش آموزان استان البرز برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.