فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر، همواره در راستای ارتقاء سطح همکاری و همگرایی و حسن همجواری با کشورهای ساحلی بوده است.

سیاست جمهوری اسلامی ایران بر ارتقاء سطح همگرایی و حسن همجواری است

به گزارش  ایرنا، امیر دریادار افشین رضایی حداد روز چهارشنبه در بازدید هیات نظامی متشکل از دانشجویان دانشگاه جنگ کشور پاکستان از ناوشکن پیشرفته دماوند اظهار کرد: طبق فرامین فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه ای ، ارتباط با کشورهای دوست و برادر به گونه ای می باشد که خزر، نماد صلح و آرامش و محیطی مناسب برای همکاری های منطقه ای بخصوص برای کشورهای ساحلی این دریاست.

وی با اشاره به تقسیم بندی های سیاسی دریای خزر ادامه داد: خزر، بزرگترین دریاچه جهان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، به عنوان حلقه ارتباط کشورهای منطقه با اروپاست.

فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: دریای خزر از اهمیت تاریخی، جغرافیایی، آب و هوایی، زیست محیطی و بویژه اقتصادی برای کشورهای همسایه و جهان برخوردار است.

وی تصریح کرد: کریدور شمال جنوب ، ضمن اتصال دریای خزر با آب های گرم جنوب، مسبب تحولاتی می باشد که از آن جمله می توان گفت که با توسعه اقتصادی در سراسر مسیر کریدور، توسعه اجتماعی، فرهنگی و امنیت کشورهای منطقه محقق می شود.

امیر رضایی حداد با بیان اینکه بیش از 25 درصد ذخیره نفتی جهان در حوزه خزر است، به ماموریت های ناوگان شمال اشاره و اضافه کرد: فرماندهی ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش، ماموریت دارد بر مبنای تدابیر و طرح های مصوبه نیروی دریایی راهبردی ارتش، ضمن دفاع از مرزهای آبی و بازنگهداشتن خطوط مواصلاتی بنادر خودی در آب های تحت مسوولیت خویش، منافع کشور را در آب های خزر، حفظ و با ایجاد امنیت در راستای برقراری صلح و آرامش و مبارزه با هرگونه قاچاق کالا، مواد مخدر، انسان، اسلحه و مقابله با اقدامات تروریستی در منطقه و امداد و نجات، ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان شمال سه پایگاه عملیاتی دارد که مرکز آن، منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش در انزلی است.

امیر رضایی حداد به الحاق ناوشکن دماوند به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: این ناوشکن، بدون نیاز به نیروهای خارجی ساخته شده است.

دریادار متین سرپرست هیات نظامی پاکستان نیز گفت: من حامل سلام و درود و بهترین آرزوهای دولت و مردم کشورم برای ایران هستم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها کشور برادر ماست بلکه همسایه ای مهم و قدرتمند به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در دو روز گذشته ، فرصت داشتیم در خصوص ارتباطات متقابل و ارتقاء روابط فی مابین جلسه و تبادل نظر داشته باشیم و معتقدم تک تک اعضا هیأت همراه، می توانند اثری مثبت بر ارتقاء روابط دو کشور داشته باشند.

خط تولید ناوشکن دماوند از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی شد و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد.

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن ، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر ، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز (دریایی ) ، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.

به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است .

بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند اعلام شده که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

طبق اعلام مقام های نظامی کشورمان، هزینه ساخت این موج شکن یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

بر اساس اعلام مقام های مسئول این ناوشکن از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار است.

هیات نظامی دانشجویان دانشگاه جنگ پاکستان عصر روز گذشته (سه شنبه) نیز با دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان دیدار و گفت وگو کردند.

ناوشکن پیشرفته آموزشی دماوند دوشنبه هفته جاری با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در مراسمی در بندر انزلی توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به طور رسمی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) تحویل و به ناوگان شمال و منطقه چهارم این نیرو الحاق شد.

بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است و فرماندهی ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.