۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 270945

علی عطشانی کارگردان سینما و تلویزیون که برای ساخت «پارادایس» به آلمان سفر کرده، معتقد است فیلمسازی در اروپا متفاوت است و اگر بتوانید قوانین را رعایت کنید به راحتی فیلم تان را می سازید.

طلبه‌هایی که به قلب اروپا رفتند
 
 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر،  علی عطشانی کارگردان سینما و تلویزیون به همراه گروه فیلمسازی خود مدتی است برای ساخت فیلم سینمایی با نام «پارادایس» به کشور آلمان و شهر برلین سفر کرده است. این فیلم داستان ۲ طلبه جوان است که می خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند اما رییس حوزه علمیه آن ها که حاج آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آن ها سد می کند. طلبه های جوان با اغفال حاج آقا فراستی، ویزایی هم برای او می گیرند و وی را با خود به آلمان می برند و...

مهران رجبی، جواد عزتی و محمدعلی نجفیان از جمله بازیگران ایرانی هستند که برای فیلمبرداری قسمت های خارجی «پارادایس» به شهر برلین سفر کردند.

در طول برگزاری فستیوال فیلم برلین، گروه فیلمبرداری «پارادایس» نیز مشغول فیلمبرداری سکانس های خارجی این فیلم در شهر برلین بودند. برای گرفتن یک گزارش از پشت صحنه «پارادایس» به مرکز تجاری «الکساندرپلاس» در شهر برلین رفتم. علی عطشانی اطلاع داده بود که در طبقه اول این مجموعه تجاری در حال فیلمبرداری هستند. گروه در یکی از راهروهای این مجتمع تجاری روی یک سکو نشسته بودند و تنها بازیگری که قرار بود در این سکانس جلوی دوربین برود، جواد عزتی بازیگر سینما و تلویزیون بود که نقش یکی از طلبه ها را در فیلم بازی می کند.

پارادایس

او قرار بود در این سکانس تلفنی با یکی از اعضای خانواده خود در ایران صحبت و از شرایط مختلف این شهر تعریف کند. البته حال و هوای حاکم بر این سکانس نسبت به ایران کاملا متفاوت بود و خبری از تماشاگران همیشگی سر صحنه های ضبط فیلم ها نبود. به عنوان مثال جواد عزتی یکی از بازیگران محبوب سینما و تلویزیون ایران به شمار می رود و مردم همیشه از دیدن او خوشحال می شوند. به همین دلیل اگر یک گروه فیلمبرداری در سکانس های خارجی در خیابان و یا یک مجموعه تجاری حاضر شوند، مردم زیادی برای تماشای بازیگر مورد علاقه خود و آشنایی با چگونگی کار عوامل پشت دوربین در منطقه حضور پیدا می کنند.

البته در فاصله ای که در کنار گروه حضور داشتم، تعدادی از توریست های ایرانی هم از کنار گروه فیلمبرداری رد می شدند، اما با توجه به اینکه انتظار این را نداشتند که این گروه یک گروه فیلمبرداری از ایران باشد توجه چندانی نشان نداده و از کنار آن ها رد می شدند. در این مرکز تجاری توریست های مختلفی از سراسر جهان حضور داشتند و در حال تماشا و یا خرید از یکی از فروشگاه های لباس، کیف و کقش بودند. البته این مجموعه تجاری یکی از مراکز تجاری گران قیمت در شهر برلین به شمار می رود و شامل فروشگاه های لوکس از برندهای مطرح به خصوص در حوزه پوشاک است.

پارادایس

فضا به گونه ای بود که هرچند می دانستم یک گروه فیلمبرداری از ایران در این مرکز تجاری حضور دارند و با کارگردان، بازیگر و دیگر عوامل فیلم آشنا بودم، مدتی طول کشید تا گروه فیلمبرداری را پیدا کنم. البته با توجه به اینکه گروه پیش از این در منطقه دیگری در حال فیلمبرداری بودند، هنوز بخشی از ابزار فیلمبرداری را به داخل مجتمع تجاری وارد نکرده بودند و بیشتر عوامل فیلم در حال پیدا کردن لوکیشن های مورد نظر بودند.

فیلمبرداری هنوز شروع نشده بود و عوامل فیلم در حال انجام برخی از کارها برای شروع کار بودند، عطشانی که پیش از این لوکیشن، برای گرفتن برخی از سکانس ها به یکی از ایستگاه های مترو شهر برلین سر زده بود، درحال چک کردن تصاویری بود که از سکانس های مترو گرفته بودند.

انگار در یک اتاق آکوستیک کار می کنید

با علی عطشانی درباره فیلم و پروسه تولید آن در شهر برلین به گفتگو نشستم، وی در این زمینه گفت: نزدیک به یازده روز است که در برلین حضور داریم تا بخشی از «پارادایس» را در این شهر جلوی دوربین ببریم، در واقع فضای داستان به گونه ای است که بازیگران ما براساس داستان باید به یکی از کشورهای اروپایی سفر می کردند، به همین دلیل برلین را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم. در «پارادایس» می توانیم شاهد پاردوکس ایران و کشورهای اروپایی و اتفاقاتی که برای شخصیت های داستان رخ می دهد، باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه این فصل از سال که که به اروپا سفر کردیم هوا بسیار سرد است و طی ۲۵ روزی که در برلین کار می کنیم، اکثر سکانس های ما خارجی هستند. البته در روزهای اول گروه به دلیل سرمای موجود سختی کشیدند، اما در حال حاضر تقریبا به این هوا عادت کرده اند.

پارادایس

این کارگردان سینما ادامه داد: «پارادایس» ماجرای ۲ طلبه است که در حوزه علمیه تحصیل می کنند. این دو طلبه به یک کنفرانس به عنوان «مذهب من» در برلین دعوت می شوند. اما چون اجازه خروج از کشور را ندارند، رییس حوزه علمیه را متقاعد می کنند تا با آنها به این کنفرانس برود. این سه نفر به برلین سفر می کنند و اتفاقات متفاوتی برای آن ها رخ می دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشن» بیان کرد: ۸۰ درصد از فیلم در برلین و یکی دیگر از شهرهای اروپایی رخ می دهد و تنها ۲۰ درصد از فیلم در تهران جلوی دوربین می رود. این فیلم اولین تجربه من در خارج از ایران است و نکات مثبت و منفی بسیاری را برلایم به همراه دارد. در کشوری مانند برلین مسائلی را می بینیم که خیلی افسوس می خوریم که چرا چنین امکاناتی در ایران نیست و گاهی چیزهایی را می بینیم که می گوییم چرا این جا اینجوری است. به عنوان مثال مردم در این جا شاد و خوشحال هستند و هیچ صدای اضافی وجود ندارد، انگار در یک اتاق اکوستیک کار می کنید.

همیشه برای فیلم هایم حواشی ایجاد می شود

عطشانی گفت: در طول فیلمبرداری «پارادایس» در برلین اتفاقاتی رخ داده که باعث شده گاهی افسوس بخورم که چرا در ایران این اتفاقات رخ نمی دهد، در اینجا همه برای هم احترام قائل هستند. به عنوان مثال قبل از لوکیشن فعلی، باید سکانسی را در ترن می گرفتم، کسی که مسئول چک کردن مجوز ما بود، بنا به دلایل منطقی از نظر خودش نمی خواست اجازه دهد که ما کار کنیم. در نهایت احترام از ما خواهش کرد که از ترن خارج شویم، ما از ترن خارج شدیم و بعد از ۱۰ دقیقه پیگیری هایی که انجام داد، آمد و اجازه داد تا ما کار خود را ادامه دهیم. نوع برخورد این فرد به گونه ای بود که ما با کمال آرامش پذیرفتیم که از ترن خارج شویم و منتظر شدیم تا پیگیری لازم را انجام دهد، آن وقت در ایران هرجا که برویم همه برای خود مدیرکل هستند و هرکس یک دستوری می دهد. در واقع برلین شهری است که همه براساس قوانین حاکم برجامعه کار می کنند و اگر بتوانید این قوانین را رعایت کنید به راحتی می توانید فیلم خود را بسازید.

پارادایس

وی در توضیح لوکیشنی از فیلم که در مجتمع تجاری «الکساندرپلاس» است، بیان کرد: امروز فیلمبرداری در لوکیشن «الکساندرپلاس» را داریم که جواد عزتی و مهران رجبی در این منطقه قدم می زنند و درباره مسائل مختلف صحبت می کنند. با وجود اینکه در این فیلم از تعدادی از بازیگران آلمانی نیز استفاده کرده ایم، اما روابط میان بازیگران بسیار خوب بوده و به خوبی توانسته اند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، تا سکانس های مورد نظر را ضبط کنیم. به هر حال امیدوارم پروسه تولید این فیلم در برلین به خوبی انجام شود تا بتوانیم به ایران بازگشته و سکانس های باقی مانده را در شهر کاشان جلوی دوربین ببریم.

پارادایس

این کارگردان در پاسخ به این سوال که حواشی حضور گلشیفته فراهانی در این فیلم چگونه در رسانه ها منتشر شد، توضیح داد: من در برلین بودم که اخبار حضور گلشیفته فراهانی را در این فیلم که در برخی از رسانه ها منتشر شده بود، خواندم، نمی دانم خبر حضور گلشیفته فراهانی در «پارادایس» از کجا منتشر شد و چه کسانی چنین اخباری را منتشر کردند، اما همیشه برای فیلم من حواشی به وجود می آید.

عطشانی در پاسخ به این سوال که بعد از ساخت «پارادایس» چه برنامه ای برای اکران دارد، بیان کرد: در حال حاضر تلاش می کنم این فیلم، یک اثر خوب شود و بعد از آن درباره چگونگی اکران آن فکر می کنم، البته درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر هنوز فکر نکرده ام.

وی همچنین درباره اکران فیلم «نقش نگار» توضیح داد: برای «نقش نگار» پروانه نمایش گرفته ام و می خواهم در زمان مناسب آن را اکران کنم.

بیشتر از خیلی ها نقش طلبه بازی نکرده ام

جواد عزتی یکی از بازیگران «پارادایس» در حال صحبت کردن با یکی از عوامل فیلم برای آماده شدن برای سکانس بعدی بود. در فاصله ای که بین صحبت هایش پیش آمد با هم گفتگوی انجام دادیم.

از او پرسیدم مدتی است در سینما نقش روحانی و یا طلبه های جوان را بازی می کنید، این مساله باعث نمی شود که با تکرار این نقش تبدیل به بازیگری شوید که تنها برای چنین نقش هایی انتخاب می شود؟ که عزتی در جواب گفت: من بیشتر از خیلی ها در نقش طلبه یا روحانی بازی نکرده ام و خیلی ها بیشتر از من در این نقش حضور داشته اند، موقعیت اجتماعی یک کارکتر نباید دلیلی باشد تا بگوییم کارکترها شبیه هم هستند. به عنوان مثال یک بازیگر ۱۰ بار نقش یک دکتر را بازی می کند، اما یک بار نقش دکتر خوب و بار دیگر نقش دکتری قاتل را بازی می کند.

پارادایس

وی ادامه داد: اگر به طلبه بودن و روحانی بودن نگاه شخصیتی داشته باشیم دچار مشکل می شویم، باید این کارکتر را مانند یک موقعیت اجتماعی مانند دکتر یا مهندس یا هر شغل دیگری ببنیم. با چنین نگاهی کارکتر مورد نظر نسبت به کارکترهای دیگر متفاوت شده و تنها موقعیت اجتماعی یکسانی دارد. به همین دلیل زیاد احساس نمی کنم که یک نقش تکراری را بازی می کنم. همانطور که تا امروز بیش از ۴ بار نقش مهندس را بازی کرده ام.

این بازیگران سینما و تلویزیون درباره چگونگی حضور خود در «پارادایس» توضیح داد: اولین بار که به من زنگ زدند و پیشنهاد بازی در این فیلم را دادند، سر یک کار دیگر بودم و فرصت فیلمنامه خواندن نداشتم. به خاطر دارم قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانم به علی عطشانی گفتم که من نمیرسم این نقش را بازی کنم. بعد از یک ماه علی عطشانی شخصا زنگ زد و گفت تصمیم تو چیست و من گفتم که کار قبلی ام کنسل شده و در حال حاضر سرم خلوت تر است اما ترجیح می دهم کمی متنوع تر بازی کنم چرا که دوست ندارم پشت سر هم یک نقش را بازی کنم.

وی بیان کرد: علی عطشانی به من گفت این فیلمنامه را بخوان و مطمئن باش آن چه که فکر می کنی نیست و قرار نیست که نقش یک طلبه تکراری را بازی کنی. من هم نگاه تکراری به یک موقعیت اجتماعی نداشتم به همین دلیل فیلمنامه را خواندم و بازی در این فیلم را قبول کردم.

سینمای ایران از سینمای آلمان جلوتر است

بازیگر فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» توضیح داد: این نقش می تواند نقش خوبی باشد، اما باید ببینم چقدر من از پس آن بر می آیم. بعضی از نقش ها مانند همین نقش، همان قدر که می تواند نقش خوبی باشد، همانقدر هم می تواند نقش عقیم و بدون تاثیرگذاری باشد و اما امیدوارم به گونه ای بتوانم این نقش را بازی کنم که برای مخاطب تاثیرگذار باشد.

پارادایس

وی درباره تجربه بازی با بازیگران خارجی گفت: با یکی از بازیگران آلمانی که در اینجا سریال بازی می کند، همبازی بودم، در ابتدا خیلی سخت بود که ما با هم ارتباط برقرار کنیم. چرا که این بازیگر آلمانی بود و من هم زبان آلمانی بلد نیستم به همین دلیل ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار سخت بود. در این میان تنها اعتماد به نفسی که داشتم و می توانست بسیار کمک کند، این بود که ما از سینمای ایران آمده بودیم، چرا که سینمای ایران حداقل از سینمای آلمان جلوتر است. البته این بازیگر نیز خیلی خوشحال بود که با ما و در یک فیلم ایرانی بازی می کند.

طلبه ای که هنوز در فضای حوزه قرار نگرفته است

عزتی که در این سکانس لباس روحانی به تن نداشت، در پاسخ به این سوال که بدون لباس روحانی جلوی دوربین می رود، بیان کرد: من در این فیلم ملبس نیستم، چرا که شخصیتی که من در این فیلم بازی می کنم هنوز به این مرحله نرسیده است. می توان گفت این طلبه تازه وارد حوزه علمیه شده و اصلا در فضا نیست و نمی داند چه خبر است. نگاه علی عطشانی به این کارکتر و این قصه آنقدر خاص و درست بود که ترس من در این زمینه که نقش تکراری بازی کنم، از بین رفت.

عزتی در پایان صحبت های خود گفت: در حال حاضر در این پلان قرار است، به صورت تصویری با تهران صحبت کنم و مغازه ها و آدم ها را در آلمان به فردی که با او صحبت می کنم نشان دهم و طرف مقابل نیز نصیحت می کند که شیطنت نکنم و من هم دارم می گویم که باید روشنفکر بود.

 در فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی بازیگرانی چون مهران رجبی، جواد عزتی، محمد علی نجفیان، سامان صفاری، الیویا بورکارت، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت، کاترین فلوس حضو دارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.