وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حمایت دولت از کشت گلخانه ای برای حفظ منابع آب و خاک، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و متراکم از راه های صرفه جویی در مصرف آب است.

وزیر: توسعه کشت های گلخانه ای و متراکم از راه های صرفه جویی در مصرف آب است
محمود حجتی روز پنج شنبه در بازدید از مجتمع گلخانه ای عجب شیر افزود: یکی از وظایف این وزارتخانه پیگیری، پشتیبانی و اجرای کشت های متراکم بویژه کشت گلخانه ای است. 
 
وی با اشاره به صادرات محصولات گلخانه ای به کشورهای همجوار از جمله جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: بخش عمده ای از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در زمینه کشت گلخانه ای اختصاص یافته است. 
 
وزیر جهاد کشاورزی از برنامه دولت برای حمایت از دانش آموختگان بخش کشاورزی خبر داد و گفت: دولت برای حمایت از این قشر و ایجاد اشتغال برای آنان تسهیلات ویژه ای پرداخت می کند. 
 
حجتی با اشاره به محدودیت منابع آبی در کشور، یادآوری کرد: با توجه به وضعیت موجود دیگر نمی توان در اراضی کشاورزی، محصولات نیازمند به مصرف آب زیاد مانند سبزی و صیفی کاشت.
 
وی گفت: هم اکنون سه میلیارد مترمکعب آب در کشور وجود دارد که با استفاده بهینه از آن می توان بیلان منفی دشت های کشور را به صفر رساند و در همین راستا باید علاوه بر برداشت کمتر آب به دنبال تغذیه سفره های زیرزمینی بود.
 
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در همین راستا توسعه کشت گلخانه ای، تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشته و به همین منظور حدود 30 هزار میلیارد ریال برای تکمیل گلخانه ها اعتبار تخصیص یافته است.
 
حجتی یادآوری کرد: مجتمع گلخانه ای عجب شیر نیز در سال 94 با اشتغال زایی برای 450 نفر به بهره برداری می رسد. 
 
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عملیات احداث این مجتمع از شش سال پیش شروع شده است، گفت: با توجه به کمبود منابع آب در این شهرستان و با هدف صرفه جویی در مصرف منابع و اعمال مدیریت بهینه بر تولید بخش کشاورزی، باید اجرای طرح هایی با نیاز به منابع آبی کمتر در اولویت بخش کشاورزی قرار گیرد.
 
مهدی دواتگری خواستار ایجاد کارگروهی ویژه برای بخش کشاورزی در این شهرستان شد و افزود: این کارگروه باید در زمینه آموزش و کمک به کشاورزان منطقه در خصوص مصرف بهینه آب و کشت و بهره برداری مناسب از محصولات کشاورزی فعالیت کند.
 
وی با بیان این که هم اکنون بیش از 23 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مجتمع گلخانه عجب شیر هزینه شده است، یادآوری کرد: در سال جاری 21 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای این مجتمع اختصاص یافته است.
 
ابراهیم طاهری فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه خواستار سرعت دهی در اختصاص اعتبار برای تکمیل مجتمع گلخانه ای این شهرستان شد و گفت: زمین های این مجتمع باید به متقاضیانی واگذار شود که توانایی لازم را دارند.
 
گلخانه هیدروپونیک عجب شیر در زمینی به وسعت 52 هکتار اجرا و در آن 55 واحد گلخانه ای هر یک در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع احداث می شود.
 
شهرستان عجب شیر با 85 هزار نفر جمعیت درفاصله 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.