قدس آنلاین - محسن رنگیان: اینترنت، بزرگ ترین فناوری ارتباطی رایانه یی است که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده است.

ما چگونه با اينترنت سرگرم مي شويم؟ دنيا  چگونه با اينترنت سرگرم مي شود؟

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، وابستگی نسبی فعالیت های بشری به اینترنت در مقیاس جهانی، از آغاز دوران تاریخی جدید در عرصه های گوناگون دانش و فن حکایت می کند.

 از نظر تاریخی، ورود اینترنت به جمهوری اسلامی ایران به سال 1368 بازمی گردد. از آن سال تاکنون ایران در زمینه ی استفاده از اینترنت به رشد بالایی دست یافته و طبق آخرين آمارها، جمعیت کاربر اینترنتی کشور به حدود 20 میلیون نفر رسیده و از اين نظر کشور ما، رتبه ی 26 دنيا را به خود اختصاص داده است.

هر پدیده ی فناورانه که از خارج وارد ایران می شود، به دلیل همخوانی نداشتن ملی و فرهنگی، هیجان های زودگذر ناشی از رویارویی با آن و آشنا نبودن با کارکردهای سودمند آن، کاربران را از استفاده ی راهبردی و درست باز می دارد.

براین اساس، با ورود اینترنت به کشور ما نیز کاربران به جای استفاده های آموزشی، اطلاع رسانی و علمی، به کارکردهای زیان بار آن بیش تر توجه کرده اند.

با گذشت زمان بيش تر و ورود نسل هاي جديد اينترنت بر روي تلفن هاي هوشمند، اين پديده ی فناورانه، به امكاني عادي و روتين براي ما ايراني ها، به خصوص نسل جوان، تبديل شده است.

در این گزارش به مقایسه ی نحوه‌ی سرگرم شدن مردم ما و مردم کشورهای پیشرفته پرداخته ایم. باشد که این مقایسه، جرقه یی برای رفتن به مسیر استفاده ی درست و به جا از اینترنت باشد.

ما چگونه با اینترنت سرگرم می شویم؟

  • يكي از سرگرمي هاي همراه و دائمي مردم ما، عضويت و حضور در گروه هاي تعامل با ديگران، از طريق شبكه هاي اجتماعي نظير؛ فيس بوك، وايبر، لاين، اينستاگرام، تلگرام؛ واتس آپ و... است. به لطف ارائه ی نسل سوم اينترنت همراه، يعني 3G و ارائه ی نرم افزارهاي كاربردي هريك از اين شبكه ها، بر روي گوشي هاي هوشمند مبتني بر آندرويد،  iOS و ويندوز، استفاده از این نرم افزارها رایج تر شده است. حضور مردم در این محیط ها بيش تر جنبه ی سرگرمي دارد و متاسفانه محتوای آن ها شامل؛ جوك هاي ركيك و مرتبط با اقوام مختلف ايراني، عكس ها و كليپ هاي خنده دار و البته در بعضي موارد غير اخلاقي و همچنین تمسخر سياستمداران، مي باشد. البته بعضي ديگر هم از اين گسترش روزافزون عضويت در شبكه هاي اجتماعي استفاده كرده و اقدام به تبليغ و فروش كالاهاي خود، مخصوصا لباس هاي مد روز و لوازم آرايشي مي كنند.
  • يكي ديگر از سرگرمي هاي شايع در بين جوانان و حتي بزرگسالان ايراني انجام بازي هاي آنلاين مي باشد. از آن جايي كه بيش تر اين بازي هاي اينترنتي، نسخه ی مربوط به گوشي هاي تلفن همراه را نيز عرضه كرده اند، انجام اين بازي ها، در بعضي كاربران، به صورت اعتياد در آمده است. بازي هایي نظير تراوين، ممكن است تمام دنياي پيرامون يك نوجوان شود. ديگر بازي هاي آنلاين معروف در بين جوانان ايراني، شهرسازي راما، مزرعه ی بزرگ و مدار تاريكي مي باشد.
  • فال، طالع بيني، آزمون هاي خودشناسي و روانشناسي و تعبير خواب، سرگرمي پر طرفدار و جذاب كاربران ايراني اينترنت مي باشد. حتي شايد اين را هم شنيده باشيد كه معمولا كتاب هاي مربوط به اين حوزه، جزء پر فروش ترين كتاب ها در كشور مي باشند. معمولا شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه، يك عامل براي سوق دادن افراد به سمت طالع بيني و اطلاع از آينده مي باشد. زيرا اگر نوجوان و جوان ايراني، آينده یي روشن براي زندگي خود متصور نباشد، با توجه به برهه ی حساس سني اش برای كنجكاوی و جست و جوگری، نا خودآگاه به اين سمت كشيده مي شود. مراجعه به سايت هاي طالع بيني هندي، چيني، فال قهوه، فال حافظ، فال ازدواج، فال عطسه، تعبير خواب، تست خواب، تست روحيه، تست افسردگي و بسیاری دیگر، جزء جذاب ترين سرگرمي هاي اينترنتي در ایران مي باشد. متاسفانه سايت هاي نظرسنجي آنلاين در ايران با محدوديت هايي همراه بوده و به راحتي نمي توانند به مانند رقباي خارجي خود،  تمام مسائل و مشكلات جامعه را پوشش دهند.
  • دانلود فيلم هاي سينمايي روز ايران و دنيا، دانلود مجموعه هاي تلويزيوني معروف ايران و دنيا، به لطف عدم عضويت ايران در كنوانسيون برن و هيچ يك از كنوانسيون هاي مربوط به رعايت حق تكثير (كپي رايت)، سرگرمي راضي كننده ی اينترنتی دیگری برای ایرانیان است. نرم افزارهايي مانند Internet Download Manager (IDM)، uTorrent و غیره كمك شاياني به اين دسته از علاقمندان مي كند. دانلود فيلم هاي زبان اصلي و با زيرنويس فارسي، هرچند كمك بسيار خوبي براي افزايش مهارت زبان انگليسي جوانان است، اما به خاطر عدم حذف صحنه هاي نامناسب و ناهنجار در آن ها، مي تواند سبب يك تضاد فكري و فرهنگي در كاربر شود و برای جامعه خطرآفرین باشد.

  • دانلود رايگان نرم افزارهاي گوشي هاي هوشمند با سيستم عامل هاي مختلف، خصوصا آندرويد و همچنين دانلود رايگان نرم افزارهاي مربوط به رايانه هاي شخصي ويندوز، همان طور كه گفته شد، به دليل عدم پيوستن ايران به پيمان رعايت حق تكثير بين المللي، جذابيتي دوگانه را پيش روی كاربران قرار مي دهد. از اين جهت كه فردي مثل من كه به راحتي و مجاني به نرم افزارهاي چندصد دلاري شركت هاي غول نرم افزاري دنيا، مانند؛ Microsoft، Adobe، Google و سایرین دست يافته و دستگاه هاي رايانه یي خود را با غرور مملو از آن ها مي كند. غافل از اين كه برنامه نويسان متبحر و پديد آوران محصولات يارانه یي  ايراني، از بازار داغ و بسيار سود آور تهيه ی نرم افزارهاي رايانه یي محروم می مانند و اکثر نرم افزارها در اندك زماني، بارها به صورت رايگان مورد دانلود قرار مي گيرد. حتی به این موضوع توجه نمی شود که نرم افزارهای کپی و غیر اصل دارای امنیت کافی نمی باشند و به راحتی قابل هک هستند.
  • جست و جوي مطالبي نظيردانلود عكس، دانلود آهنگ، دانلود بازي، اخبار داعش، اخبار مربوط به مرتضي پاشايي، يارانه ها، سايت به اشتراك گذاري ويديوي ايراني آپارات، محصولات لاغري، مد روز لباس، لوازم آرايش، كلاس هاي ايروبيك و رقص، مسائل جنسي، مسائل زناشويي، دكوراسيون، سرگرمي هایي بوده است كه ايراني ها به ويژه، در سال گذشته، آن را توسط موتور جست وجوگر گوگل، انجام داده اند.

دنیا چگونه با اینترنت سرگرم می شود؟

از آن جايي كه اينترنت و گوشي هاي تلفن همراه در دولت های غربي زودتر از ايران به كار گرفته شده است، آثار احتمالي زياده روي در استفاده از آن ها، كنترل شده و با توجه به قوانين سختگيرانه یي كه والدين و مدرسه در قبال استفاده ی فرزندان از فناوري هاي نو، ملزم به انجام آن هستند و همچنين اعمال قوانين مربوط به حق تكثير (كپي رايت)، اين طور استنباط مي شود كه جنبه ی سرگرمي اينترنت در دنيا، كمي متفاوت تر از ايران باشد.

بررسی ها نشان داده اند که این گونه فناوري ها، تنها تأثیر منفی بر روی تحصیل دانش آموزان خارجي ندارد و در برخی موارد به آن ها در مسائل آموزشی کمک هم می کند.

ولی نکته ی قابل توجه این است که متاسفانه ممكن است تأثیر منفی آن ها بر روی دانش آموزان بيش از تاثیر مثبت باشد.

تحقیقات یک مجله ی انگلیسی نشان داد که افراد بعد از اختراع اسلحه، اختراع تلفن همراه را بدترین اختراع همه ی زمان ها می دانند. البته مردم دنیا و به خصوص کشورهای پیشرفته نیز برای سرگرمی از اینترنت استفاده می کنند، اما سرگرمی های آن ها کمی با سرگرمی های ما متفاوت است، البته در برخی موارد نیز، سرگرمی های آنلاین مشترکی برای همه ی مردم دنیا وجود دارد.

  • انجام بازي هاي آنلاين يكي از سرگرمي هاي شايع بين جوانان خارجي است و حد و اندازه ی آن از جوانان كشور ما بسيار فراتر است. به طوري كه واژه Gamer (به معناي بازيكن بازي هاي رايانه یي) چند وقتي است كه بسيار در رسانه ها به چشم مي خورد. سايت هاي مشهوري مانند: www.befungames.com، www.addictinggames.com، www.miniclip.com، www.shockwave.com علاوه بر ارايه ی بازي هاي رايگان براي دانلود، امكان بازي آنلاين در محيط اينترنت را نيز فراهم آورده است. همچنين همان طور كه گفته شد بازي Travian و Risk كه از بازي هاي استراتژيك آنلاين به شمار مي روند، توانسته عده ی زيادي از جوانان خارجي را به خود وابسته كند.
  • جنبه ی واقعي سرگرمي اينترنت، به خصوص در اوقات فراغت و پس از انجام كارهاي روزانه، گوش دادن به موسيقي دلخواه، تماشاي برنامه هاي تلويزيوني، فيلم و تصاوير جالب و جذاب مي باشد. همان طور كه قبلا توضيح داديم، از حيث توليد محتواي فرهنگي (صوتي و تصويري)، با توجه به رعايت حقوق مادي و معنوي پديد آورنده ی اثر فرهنگي در كشورهای پیشرفته، كشورهاي اروپايي و آمريكایی بسيار فعال عمل كرده و در نتيجه با توجه به در دسترس بودن تنوع موضوعات سرگرم كننده ی صوتي و تصويري، يكي از لذت هاي كاربران، گوش دادن به موسيقي دلخواه خود از طريق سايت هايي نظير www.pandora.com، www.rhapsody.com، www.aolradio.com  و iTunes مي باشد. همچنين تماشاي فيلم ها و ويديوهاي جذاب از طريق Hulu، Veoh، MySpaceTv، YouTube و Daily Motion و تماشاي عكس هاي زيبا و دلخواه از طريق جست وجوي گوگل و www.photo.net طرفداران زيادي در آن سوي آب ها دارد. لازم به ذکر است که استفاده از این محصولات در کشورهای غربی ملزم به داشتن اینترنتی پر سرعت و همیشگی و پرداخت حق عضویت برای استفاده از خدمات این سایت ها می باشد.
  • گفت و گو و تعامل با افراد مختلف يكي ديگر از ارمغان هاي سرگرم كننده یي است كه اينترنت با خود به همراه آورده است، این سرگرمی برای مردم دنیا شامل؛ چت كردن در اتاق هاي گفت و گو نظير Omegle و ياهو، چك كردن پيام هاي دريافتي و ارسال عقايد و نظرات در شبكه هاي اجتماعي نظير MySpace، Bebo، Instagram، فيس بوك و تویيتر، مي باشد. شبكه هاي اجتماعي امروزه نقش بسيار پر رنگي در رويدادهاي يك جامعه بازي مي كنند و اين برخورد افكار خواسته يا ناخواسته توانسته است به ابزاري قوي براي اعمال بعضي عقايد خاص منجر شود. در اين بین، پست الكترونيكي یا همان ایمیل، بيش تر وجهه ی اداري خود را حفظ كرده و كم كم بايد آن را از قلمروی سرگرمي هاي اينترنتي خارج كرد.
  •  كاربران خارجي به پازل، نظرسنجي و انجام آزمون هاي اينترنتي علاقه دارند. سايت هايي نظير www.quizilla.com، www.quibblo.com و www.quizfarm.com پذيراي علاقمندان به دادن آزمون هاي شخصيت هستند. البته سايت هاي فيس بوك و MySpace نيز ابزار مشابهي براي اين تست ها دارند. این تست ها و پاسخ آن ها پتانسيلي است كه مي تواند به صورت رايگان در اختيار كارشناسان خبره قرار گرفته و منجر به تصميم سازي برای کشورها شود.
  • آگاه شدن از مسائل جدي و جالب دنيا به وسیله ی اينترنت، يكي ديگر از تفريحاتي است كه مردم دنيا به صورت منظم پيگير آن هستند.  پيگيري خبرها و نتايج ورزشي، رخدادهاي دنيا، اخبار فناوري هاي جديد و كاوش هاي فضايي، كاربران زيادي را در دنيا مجذوب خود ساخته است. برخي از كاربران نيز با ساختن وبلاگ در سايت هايي نظير www.wordpressonline.com  به جريان آزاد اطلاعات و همچنين ابراز علاقه و احساسات خود در رابطه با موضوعات مختلف كمك مي كنند. امروزه بسياري از سايت ها و خبرگزاري هاي مهم دنيا، اقدام به ساخت وبلاگ مي كنند و از اين طريق بيش تر و بهتر به مخاطب خود نزديك مي شوند. تجربه انتشار مطالب با نام خودمان، واقعا مي تواند سرگرمي جذابي براي كاربران اينترنت باشد. شركت در گردآوري، تكميل و ويرايش مطالب سايت ويكي پديا و سايت هاي ويكي، ديگر سرگرمي مفيد اینترنتی برای مردم دنیا است كه متاسفانه بسياري از كاربران ايراني  از انجام آن غافل مانده اند. در صورتي كه انجام آن براي نشر اطلاعات صحيح در مورد دين، عقايد و تاريخ كشورمان بسيار حياتي به نظر مي رسد.

  • انجام خريد اينترنتي شايد جذاب ترين سهولتي باشد كه اينترنت براي ما به ارمغان آورده است. خريد از سايت هاي معروف فروشگاهي نظير ebay، walmart، amazon يا هر فروشگاه مورد نظر، براي مردم مخصوصا اروپا و آمريكا، كم كم از حالت تفريح خارج شده و خود را به عنوان يك كار روتين كه مي تواند به محيط زيست كمك بسياري كند، معرفي كرده است. به خصوص اينكه اين فروشگاه ها در جهت رفاه مشتريان خود امكانات و گارانتي هاي خوبي نيز ارايه مي دهند.
  • خبر خوانی نیز سرگرمی مشترک مردم دنیا می باشد. بيش ترين عبارات مورد جست وجوي جهان در گوگل، به نقل ازGoogle Trends، مربوط به رابين ويليامز، بازيگر معروف آمريكايي و برنده ی اسكار كه در سال 2014 خودكشي كرد، جام جهاني فوتبال 2014 برزيل كه با قهرماني آلمان به پايان رسيد، بيماري مهلك ابولا، خطوط هوايي مالزي كه هواپيماهاي آن به شكل عجيبي ناپديد شدند، چالش آب يخ، بازي فلاپي برد، Conchita Wurst خواننده ی عجيب و غريب اتريشي، گروهك داعش، كارتون زيباي  Frozen كه در ايران به نام ملكه يخي يا برفي شناخته مي شود و المپيك زمستاني 2014 سوچي روسيه، بوده اند.

با توجه به مقایسه ی صورت گرفته در خصوص تفاوت ها و اشتراکات سرگرمی های اینترنتی بین مردم ما و مردم دنیا، برای پیش گیری از اثرپذیری بی اندازه و زیان بار اینترنت برای کاربران ايرانی؛ اجرای آموزش های درست، تشویق آن ها به کتاب خوانی و فرهنگ سازی این نکته که اینترنت نباید جای کتاب و مطالعه را بگیرد، همچنین آگاهی والدین در برخورد با فرزندان برای استفاده از رايانه، تشویق و ایجاد شرایط ویژه برای انجام تفريحات گروهي نظير؛ ورزش كردن، مسافرت رفتن، كوهنوردی، نقش به سزایی خواهد داشت. این عوامل باعث می شود که كاربران اينترنت، خصوصا نوجوانان ايراني، به جاي پناه بردن به دنياي ناشناخته مجازي، با اعضاي خانواده خود تعامل بيش تر و بهتري برقرار کنند و این همان روندی است که غربي ها پس از مشاهده ی آثار مخرب دادن آزادي هاي بي حد و حصر به كاربران اينترنت خود، پیش گرفتند. پس بنا بر ضرب المثل معروف خودمان، «آزموده را آزمودن خطاست.»!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.