قدس آنلاین : راضیه کشاورز- در بسیاری از شهرها نماز جمعه در مصلای شهر برگزار می شود اما در شهر اصفهان مردم همچنان از داشتن یک مصلای مناسب محرومند و نماز را در میدانی تاریخی که از دوران صفوی به یادگار مانده است ، برگزار می کنند.

مصلای 20 ساله اصفهان همچنان چشم انتظار اعتبار

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، پروژه‌هایی که در شهر اصفهان سال‌هاست کلنگ زنی شده و با دارا بودن عمری ۲۰ تا ۳۰ ساله هنوز به بهره‌برداری نرسید‌ه‌اند ، کم نیستند .

عملیات ساخت مصلای اصفهان از سال 1374 یعنی حدود 20 سال پیش در زمینی موقوفی به مساحت 84 هزار مترمربع و با هیئت امنایی متشکل از چهار شخصیت حقوقی و 9 شخصیت حقیقی آغاز شد.

چند سال بعد مساحت این طرح با ایده راه اندازییک مجتمع فرهنگی – مذهبی به 200 هزار متر مربع افزایش یافت و علاوه بر مصلی برای برپایی نماز ، کتابخانه ، سالن اجتماعات ، سالن نمایش فیلم، مجتمع تجاری ، دانشگاه علوم قرآنی و ورزشگاه نیز پیش بینی شد .

در اوایل کار کمتر کسی باور می کرد این طرح که به گفته طراحان آن برگرفته از معماری سنتی اصفهان است و قرار بود پس از 8 سال به اتمام برسد امروز پس از حدود 20 سال پیشرفت چندانی نداشته باشد  و پروژه ۲۰ ساله مصلای اصفهان هنوز اندرخم اعتبار مانده باشد.

در این میان مدیر عامل مصلای اصفهان با انتقاد از اینکه هیچ یک از مسئولان قدمی برای بهره‌برداری از مصلای اصفهان بر نمی‌دارند، می‌گوید: پیش ‌بینی می‌کنم با توجه به شرایط فعلی نه تنها تا چند روز دیگر شمع کیک تولد ۲۰ سالگی مصلا را فوت خواهیم کرد بلکه کیک تولد ۹۰ سالگی را برای این پروژه نیمه کاره خواهند خرید.

ابراهیم پرچمی در گفت و گو با "قدس آنلاین " با بیان اینکه مسؤولان حتی به مصوبات و قول‌هایی که در خصوص تخصیص اعتبار به مصلا داده بودند، عمل نکرده اند ادامه می‌دهد: کل اعتبار تخصیص یافته به مصلای اصفهان از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۱.۵ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل پروژه مصلای اصفهان اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری از فاز اول این پروژه را ۴۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها مشکل مصلای اصفهان تامین اعتبار است چنانچه اعتبار مورد نیاز تامین شود تا ۱۰ الی ۱۲ ماه آینده شبستان اصلی مصلی به همراه سرویس بهداشتی راه اندازی خواهد شد.

وی نجات مصلا را به مثابه نجات میراث فرهنگی اصفهان می‌داند و می‌گوید: کارشناسان معتقدند برگزاری نماز و ایجاد صدای بلند در میدان امام (ره) به بافت تاریخی آن آسیب می‌زند و دراین راستا باید یادآور شوم که بهره برداری از این پروژه می‌تواند ناجی میراث تاریخی اصفهان نیز باشد.

پرچمی در خصوص مستقلات مصلای اصفهان نیز می‌گوید: مصلای اصفهان موقوفات خوبی دارد که از آن جمله می‌توان به زمینی در خیابان چهارباغ عباسی اشاره کرد که چنانچه شهرداری این زمین را با قیمتی مناسب خریداری کند می توان اعتبار خوبی را برای ساخت این پروژه تخصیص داد.

وی در خصوص دیگر موقوفات مصلای اصفهان اظهارمی کند: ساختمان تجاری مصلای اصفهان با نام هایپر استار نیز به مزایده گذاشته شد که قرار است از روزهای آغازین اسفند این مرکز نیز به مستاجر جدیدی واگذار شود.

مدیرعامل پروژه مصلای اصفهان می‌افزاید: اعتبار به دست آمده از موقوفات مصلا فقط می‌تواند هزینه‌های جاری این پروژه را تامین کند و در پیشرفت این پروژه تاثیری ندارد.

 پرچمی که معتقد است بسیاری از مسؤولان شهر اصفهان از جمله امام جمعه، استاندار، شهردار و برخی دیگر از مسؤولان عضو هیات امنای مصلای اصفهان هستند، ادامه می‌دهد: در این راستا از استاندار و امام جمعه اصفهان که به صورت جدی پیگیر بهره‌برداری از پروژه مصلا هستند قدردانی می‌کنم.

مدیرعامل مصلی اصفهان می‌گوید: بسیاری از مسؤولان در خصوص عدم بهره‌برداری از پروژه مصلا انتقاد دارند ولی همین افراد خود دستی در آتش مصلا دارند و از این رو باید بدانند همانطور که حرف می‌زنند در عمل نیز نشان دهند.

وی با بیان اینکه در هنگام بازدید برخی از مسؤولان خارجی از اینکه سن آغاز پروژه مصلای اصفهان را اعلام کنیم خجالت می‌کشیم، می افزاید: معاون اول رئیس جمهور وقت در دولت خاتمی و در زمانی که به عنوان استاندار اصفهان بوده است کلنگ مصلا را به زمین زده است و در حال حاضر سرانجام این پروژه را فراموش کرده است.

مسؤولان وعده‌های خود را عملیاتی کنند

در مورد مصلای اصفهان همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز بر اتمام این طرح بزرگ به دست مسؤولان و مردم اصفهان تاکید کرده اند و بنای مصلای اصفهان را مظهر بینش فرهنگی و توانایی های انقلاب اسلامی دانسته اند که در آینده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که معتقد است بودجه مصلای اصفهان باید از محل اعتبارات ملی تامین شود، می‌گوید: از مسؤولان بلندپایه کشور می‌خواهم همانطور که برای مصلای تهران ردیف بودجه تعریف می‌کنند نسبت به پروژه مصلای اصفهان نیز توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام رضا صادقی با تاکید بر اینکه با دریافت مال‌الاجاره مستغلات، موقوفات و رقبات مصلا نمی‌توان این پروژه را به بهره برداری رساند، می‌افزاید:این اعتبار فقط می‌تواند هزینه‌های جاری مصلا را تامین کند.

وی ادامه می‌دهد: انتطار دارم مسؤولانی که  برای بهره برداری از پروژه مصلا وعده های بسیاری داده‌اند عملیاتی کنند.

بخشی از پروژه مصلی سال آینده به بهره برداری می رسد

استاندار اصفهان نیز در این باره به "قدس آنلاین" می گوید: می توان امیدوار بود که پروژه مصلی اصفهان با سرعت تمام کار خود را به جلو ببرد و بخشی از این پروژه در اواسط سال آینده به بهره برداری برسد، چرا که اتمام این پروژه از مطالبات به حق مردم است.

رسول زرگرپور با بیان این که این پروژه با توجه به وسعت و تنوع مسائل فنی، مهندسی و معماری نیازمند منابع مالی زیادی است تصریح می کند: در طول یکسال گذشته اقدامات خوبی برای پیشرفت این پروژه عظیم صورت گرفته است.

 وی تاکید می کند: اگر منابع مالی در اختیار پروژه قرار گیرد عملیات اجرایی این پروژه می تواند با سرعت پیش رود و در اواسط سال آینده شاهد بهره برداری از بخشی از این پروژه باشیم.

 استاندار اصفهان با اشاره به این که این پروژه یکسری منابع مالی بالقوه دارد که باید به منابع بالفعل تبدیل شود، ادامه می دهد: کمک های مالی از سوی دولت و شرکت فولاد مبارکه و همچنین شهرداری و شورای شهر باید هرچه سریعتر تأمین شود.

 وی می گوید: استانداری به تعهدات خود در سال های 92 و 93 به طورکامل عمل کرده است و فولاد مبارکه و شهرداری نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند و هیأت امنا موظف است که اگر در این باره مشکلی پیش آمد به استاندار منعکس کند.

 استاندار اصفهان خاطرنشان می کند: آنچه اهمیت دارد این است که پروژه از لحاظ کارگاهی و طراحی مسائل هندسی هیچ گونه مشکل و مانعی بر سر راه خود ندارد و کادر اجرایی هم آماده است و فقط باید منابع مالی پروژه تأمین گردد تا عملیات اجرایی آن با سرعت و قوت ادامه پیدا کند.

به هر حال به نظر می رسد با توجه به مشکلات مالی موجود ، به امید بودجه های دولتی نشستن برای تکمیل مصلی انتظاری بیجا و کار اشتباهی است زیرا بودجه های دولتی پاسخگوی نیازهای عملیات تکمیلی ساخت مصلی نیست و برای تسریع در عملیات ساخت این بنا، مشارکت جدی خیرین و مردم نیاز است.

در حال حاضر بیش از 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما متأسفانه مردم اصفهان هنوز محلی برای اقامه نماز جمعه ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.