قدس آنلاین-شهرکرد،زکات باید زیر نظر متولی زکات هزینه شود و متولی هم باید در دنیا و در آخرت پاسخگوی این مهم باشد

زکات عامل نزول برکت الهی  است

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در جلسه ستاد زکات استان  با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ زکات ، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در استان برای تحقق این امر مهم را بالا و خوب دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام افزود: با انسجام بخشی ، هم فکری ، تبادل نظر و آموزش می‌توان انگیزه‌مندی را در بین فعالین این عرصه و کسانی که می‌خواهند مروج این امر مهم باشند گسترش داد و به طور قطع این ظرفیت ، خروجی بسیار ارزشمند و قابل توجهی در جمع آوری زکات در استان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان  ترویج ، تبلیغ ، تشویق  و بیان ضرورت‌ها و اهمیت مسئله زکات را برای آحاد جامعه ضروری خواند و گفت: زکات عامل نزول برکت الهی و رشد دهنده و پیونند زننده اجتماعی در بین افراد و جامعه است و اگر امروز زکات در جامعه به درستی حقش ادا شود ما دیگر مشکلی به نام فقر در جامعه نخواهیم داشت و یا به شدت کاهش خواهد یافت؛ بنابراین می‌طلبد از ظرفیت‌ها درون استانی برای تببین و ترویج هر چه بهتر زکات بهره برد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام بر لزوم تفکیک قائل شدن بین زکات واجب و مستحبی تاکید کرد و گفت: علاوه بر اینکه باید در تبلیغات ، برنامه‌ریزی‌ها ، کارها ، سیاست‌ها ، هزینه‌ها و ارائه گزارشات و آمارها زکات واجب را از مستحب جدا کنیم ، باید مردم را هم نسبت به روی آوردن به زکات واجب بیشتر مورد توجه قرار بدهیم ؛ ضمن آنکه از زکات مستحبی و برکات فراوان آن غافل نمانیم.

امام جمعه شهرکرد با تاکید بر اینکه مبادا رفتن ما به سمت زکات مستحبی موجب بر زمین ماندن واجب الهی بشود، تصریح کرد: انجام ندادن مستحبات موأخذه ندارد و اگر مردم آن را انجام ندهند چوب الهی را نخواهند خورد، اما ترک واجب الهی از سوی خدای متعال موأخذه دارد و اگر حقش ادا نشود قطعا انسان چوب خواهد خورد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه برکات زکات واجب قابل مقایسه با برکات زکات مستحبی نیست، افزود:اگر انسان واجب الهی را ادا کند خداوند متعال چنان برکات و پاداشی بر دارایی ، ثروت و اموال فرد و جامعه می افزاید که قابل مقایسه با امور دیگر نخواهد بود اما از طرفی اگر واجب الهی ادا نشود و بر روی زمین بماند قطعا خشم الهی را به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه شهرکرد  بااشاره اینکه در استان عرصه‌های فراوانی وجود دارد که به آنها زکات واجب تعلق می‌گیرد، تصریح کرد:دامداری ، دامپروری ، گندم و برخی از محصولات کشاورزی از جمله عرصه‌هایی در استان هستند که به آنها زکات واجب تعلق می گیرد؛ بنابراین یکی از کارهای مهم و الویت دار ستاد زکات آن است که اقلامی که در تمام نقاط استان به آنها زکات واجب تعلق می گیرد را دقیق مورد بررسی و شناسایی قرار بدهد و در جلسات آینده ستاد گزارش و نتیجه این بررسی‌ها اعلام شود.

در ادامه با تاکید بر اینکه در همه امور می‌توان سهمی برای زکات قرار داد، افزود: از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خدادادی از جمله فکری ، ذهنی ، فردی ، صنعتی ، علمی ، فرهنگی و مالی می‌توان سهمی را برای زکات قرار داد و قطعا مورد عنایت و توجه الهی نیز خواهد بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین نکونام زکات را تطهیر کننده انسان‌ها  و موجب افزایش نورانیت و ایمان در دل و جان دانست و خاطرنشان کرد: زکات سلامت فکری و ایمانی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اظهارکرد: گرفتن زکات از اموال مردم و مردم و اموالشان را با آن جاهایی که خدا فرموده است گره زدن و در واقع زندگی مردم را خدایی ، معنوی و اخلاقی کردن همان چیزی است که ما به شدت امروز دغدغه آن را داریم؛ بنابراین هر چه می‌توانیم این فرهنگ ارزشمند و زیبا را گسترش بدهید و نگذارید این مهم در جامعه کم رنگ شود.

امام جمعه شهرکرد ولی فقیه به عنوان حاکم شرع و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها را همواره متولیان اصلی مسئله زکات دانست و گفت: هزینه‌ها در این ستاد باید حساب شده و دقیق باشد ، چرا که ما نسبت به زکاتی که افراد در اختیار متولی زکات که مسئولیتش با حاکم شرع ولی فقیه و در استان‌ها با نماینده ولی فقیه قرار می‌دهند مسئول هستیم ، بر همین اساس متولی زکات باید در جریان ریز تمام امور و چگونگی هزینه‌های زکات قرار بگیرد چرا که این یک سازوکار تعریف شده و مشخص است

رئیس ستاد زکات استان هر گونه تخلف ، خودرأیی ، تک‌روی و حرکتی خلاف این سازوکار را خلاف شرع دانست و افزود: از آنجا که زکات باید زیر نظر متولی زکات هزینه شود و متولی هم باید در دنیا و در آخرت پاسخگوی این مهم باشد، بنابراین تصمیم‌گیری برای چگونه هزینه کردن آن زکات نیز باید تماماً در این سازوکار صورت بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه حکم پروردگار متعال ، ادای حق زکات است ، ادا کردن حق توسط خود شخص و یا سپردن آن به متولی زکات را دو راه تحقق حکم الهی عنوان کرد و افزود: یک زمان فرد خودش برای ادای حق زکات اقدام می‌کند که ما نسبت به آن تکلیف شرعی بر گردن نداریم و تنها به وظیفه بیان احکام الهی خود عمل می‌کنیم ، اما وقتی که فرد زکاتش را در اختیار متولی قرار داد دیگر تکلیف و حقش خودش را اداکرده است و مسئولیتش با متولی زکات است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام  با تاکید بر اینکه زکات در همان جایی که جمع آوری شده باید هزینه شود، گفت: اگر قانون و شرع هم به ما این اجازه را بدهد که زکات یک منطقه را در جای دیگر هزینه کنیم ، این انصاف نیست که ما بخواهیم با وجود این مشکلات و محرومیت‌ها در روستاها ، بخش‌ها و حتی شهرهای استان آن را در جایی و اموری دیگر هزینه کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.