وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با درخواست از قوه قضائیه برای ارجاع تخلفات رسانه‌ای به هیات نظارت بر مطبوعات جهت رسیدگی، اظهار امیدواری کرد که در سال ۹۴ پروسه توقیف و تعطیلی مطبوعات به حداقل ممکن برسد.

امیدهای جنتی برای سال ۹۴/ تیراژ کتاب کم نشده‌است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در حاشیه رونمایی از ۶ طرح مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از کارهایی که در این دوره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده ساماندهی سایت هایی است که در داخل کشور فعالیت می کنند. بر اساس اقداماتی که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد انجام داده است، این سایت ها از این پس صاحب یک لوگو یا نشان می شوند که این مانند یک نشان استاندارد عمل خواهد کرد و در تعیین کیفیت آن سایت ها و رتبه بندی کردن آنها اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: تمامی سایت‌های داخل کشور می توانند به این شبکه ملی بپیوندند و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، سایت‌ها بر اساس نشان هایی که دریافت خواهند کرد، رتبه بندی می شوند.

 امیدواریم هیچ رسانه‌ای بسته نشود

جنتی همچنین در  پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر امیدوار هستید روند توقیف و تعطیلی مطبوعات در سال ۹۴ متوقف شود؟ گفت: ما امیدواریم هیچ رسانه‌ای بسته نشود و هیچ رسانه ای هم توقیف نشود و اگر تخلفی هم از قانون صورت بگیرد، مطابق قانون با آن برخورد شود.

وی افزود: وقتی رسانه ای توقیف می شود، طبیعتا تعداد قابل توجهی از خبرنگاران و اصحاب رسانه بیکار می شوند و امنیت شغلی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد لذا همه تلاش ما این است که با روش هایی مانند تذکر شفاهی و کتبی و احیانا تغییر مدیر مسئول با تخلفات رسانه ای برخورد کنیم. با مقامات قضایی و رئیس محترم قوه قضائیه هم در این باره صحبت کرده ایم و به آنها گفته ایم که اگر تخلف رسانه ای صورت بگیرد، موضوع به مرجع اصلی رسیدگی به آن که همان هیات نظارت بر مطبوعات است که نماینده قوه قضائیه هم در آن حضور دارند، ارجاع شود تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد و لذا امیدواریم در سال آینده توقیف مطبوعات به حداقل ممکن برسد.

جنتی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او خواست یک اقدام محقق شده و یک اقدام محقق نشده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سال ۹۳ بگوید، گفت: آنچه محقق شد، از رجوع به آمار قابل استناد است. شما وقتی به آمار مطبوعات و نشریاتی که در سال ۹۳ مجوز گرفته اند، نگاه کنید خواهید دید که نسبت به دوره گذشته شاید حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته اند. همچنین پرونده هایی که از قبل مانده بود، رسیدگی شد و الان این پرونده ها به روز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: هدف عمده ما این بوده و هست که مطبوعات و نشریاتمان را از نظر تولید محتوا، تقویت کنیم. یکی از آرزوها و آرمان های بزرگ ما اساسا این است که وقتی کسی نشریه ای تهیه می کند، آن نشریه آنقدر ارتقا یافته باشد که چیز جدیدی به مشتری بدهد.

جنتی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از روزنامه ها و مطبوعات ما، بسیاری از مطالب را می نویسند که تقریبا می توان گفت مضامین و خبرهای آنها خیلی مشابه هم است و بعضی روزنامه ها هم فاقد مقالات مفید هستند در حالیکه در کشورهای دنیا و حتی کشورهای نه چندان توسعه یافته مانند حوزه خلیج فارس، شما روزنامه هایی را می بینید که ۷۰-۸۰ صفحه مطلب خواندنی و مفید درباره موضوعات مورد علاقه مردم در حوزه های مختلف اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی تولید می کنند و افرادی هم هستند که روزانه به عنوان ستون نویس در این روزنامه ها مطلب می نویسند.

وی اظهار امیدواری کرد که روزنامه ها و نشریات ایرانی هم از نظر کیفی و محتوایی دچار یک تحول اساسی شوند و اطلاعاتی که منعکس می کنند، روزانه به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

درباره نامه به معاون برنامه‌ریزی و نظارت 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره نامه‌اش به نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای تامین کسری بودجه ۷ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این موضوع را باید از آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) بپرسید و باید بدانیم که نمایشگاه کتاب تهران اصلا کسری بودجه دارد یا نه؟

وی در ارزیابی خود از وضعیت کتاب به لحاظ کمی و کیفی در سال ۹۳ هم گفت: از نظر کمی ما شاهد افزایش قابل توجه عناوین کتاب های منتشر شده بوده ایم. در سال ۹۲ مجموعا ۶۶ هزار عنوان کتاب چاپ شده در حالیکه در سال ۹۳ و تا اول اسفند ۶۴ هزار عنوان کتاب منتشر شده و پیش بینی می کنیم این تعداد تا آخر سال به ۷۰ هزار عنوان برسد.

جنتی همچنین گفت: در مورد تیراژ کتاب هم ما احساس نکرده‌ایم که کمتر از سال گذشته باشد. به هر حال تلاش ما این است که شرایطی را فراهم کنیم که کتاب با قیمت ارزان به دست افراد کتابخوان برسد به عنوان مثال همین الان که بحث تعرفه واردات کالاها در هیات دولت در دست بررسی است، ما به شدت مقابل بحث افزایش تعرفه واردات کاغذ و قیمت آن چه قیمت رول و چه ورق ایستاده ایم تا این قیمت ها افزایش پیدا نکند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مشکلات بیمه‌ای هنرمندان هم گفت: هنرمندان همچنان از بیمه تکمیلی برخوردارند اما بحث بیمه طلایی که در گذشته بوده است، به دلایل خاصی که صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران دارد، مانده است. ما با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مذاکراتی داشته‌ایم تا هنرمندانی که مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب العلاج هستند، تحت پوشش های ویژه بیمه‌ای قرار بگیرند.

جنتی در مورد حمایت وزارتخانه متبوعش از اقداماتی که با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در فضای سایبری صورت می‌گیرد، گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، طبیعتا وظیفه دارد که نسبت به گسترش فرهنگ قرآنی اقدام کند و خوشبختانه در این زمینه هم تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است و عمده مجامع قرآنی تحت پوشش خدمات این معاونت قرار گرفته اند. البته در این زمینه در فضای مجازی، کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم اما بخش خصوصی هم در این حوزه قدم هایی را برداشته و حتما وزارت ارشاد از اقداماتی که در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی انجام شود، حمایت می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.