قدس :طرح مفهوم «اقتصاد مقاومتی» در شرایط فعلی اقتصاد ایران که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است، نشان از رویکرد جدید در حوزه اقتصاد است.

تفاوت اقتصاد مقاومتی با مقاومت اقتصادی

نخبگان علمی و محققان و پژوهشگران بایستی ضمن تبیین اصطلاح اقتصاد مقاومتی، ابعاد این اقتصاد را بررسی کرده و سهم فرصت‌های داخلی در مقایسه با تهدیدهای خارجی را مشخص کنند.

باید ضمن توجه هم‌زمان به چهارمقوله قوت‌، ضعف‌، فرصت‌ و تهدید، برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و راهبردی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رسیدن به چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران در بعد اقتصادی صورت گیرد.

اصطلاح اقتصاد مقاومتی در ادبیات اقتصادی فاقد پیشینه است و مقام معظم رهبری به عنوان مبدع این اصطلاح، با شناخت کاملی که از منابع مادی و انسانی جامعه و نیز شرایط بین‌المللی و تنگناهای مدیریتی کشور داشته‌اند، با هدف القای یک جهت‌گیری صحیح اقتصادی به مسئولان، نخبگان و آحاد جامعه، این اصطلاح را مطرح کرده‌اند.

بایستی اصطلاح اقتصاد مقاومتی توسط نخبگان جامعه، به ویژه نخبگان اقتصادی و پژوهشگران به درستی تبیین و سپس از سوی دست اندرکاران در بخش‌های دولتی و خصوصی عملیاتی شود.

باید در تحلیل اقتصاد مقاومتی که مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت است، مقوله‌های اساسی قوت‌ها و ضعف‌ها که مربوط به درون نظام اقتصادی هستند و فرصت‌ها و تهدیدها که منشاء بیرون از نظام اقتصادی دارند، مورد توجه دقیق برنامه‌ریزان قرار گیرد.

این شیوه برنامه‌ریزی اصولا به موقعیت‌های خاص و بحرانی اختصاص ندارد و کشورها همواره، حتی در شرایط کاملا عادی، در درون خود قوت‌ها و ضعف‌هایی دارند و در بیرون از خود با فرصت‌ها و تهدیدهایی مواجه‌اند.

اصطلاح اقتصاد مقاومتی با اصطلاح دیگری که گاه به اشتباه معادل و مترادف با آن در نظر گرفته می‌شود یعنی مقاومت اقتصادی تفاوت دارد،  در مقاومت اقتصادی تمام تلاش دولت، عبور از شرایط بحران به هر شکل ممکن است و در فرآیند این مقاومت ما منفعل هستیم در حالی‌که لازمه قطعی راهبرد اقتصاد مقاومتی، فعال و پویا بودن است.

در راهبردهای اقتصاد مقاومتی ضمن اینکه مشکلات و موضوعات امروز جامعه مورد توجه است، آینده نگری و داشتن افق بلندمدت، از ارکان آن محسوب می‌شود.

تعبیر مقام معظم رهبری از اقتصاد مردمی به عنوان یک جزء از اقتصاد مقاومتی است، در درون نظام اقتصاد ملی یک کشور نمی‌توان هیچ سرمایه و نقطه قوت ارزشمندتری از مردم پیدا کرد و عمده‌ترین مقولات اقتصاد در هر کشور تولید و مصرف است و مردم در این زمینه‌ها مهم‌ترین نقش را دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان منابع اقتصاد مقاومتی مطرح هستند که بایستی زیرساخت‌های لازم برای این محصولات که ابداعات و نوآوری‌های محققان و پژوهشگران است فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.