برای یک روزنامه نگار که نوشتن نوعی از تفنن اوست، بیش از دو هفته دیدن و گذشتن از موضوعات مختلف بسیار رنج‌آور است. در تعطیلاتی که گذشت موارد بسیاری بود که باید قلمی شوند.

کم توجهی صدا و سیما  در ایام نوروز

 مثلاً نوع برخورد مردم با سفرهای این ایام، روزهای خاص آن نظیر ایام منتهی به تعطیلات، لحظات تحویل سال، روز تاریخی 12 فروردین، روز طبیعت و یا همان سیزده بدر خودمان و... عملکرد صنوف و مواجهه آنان با مردم در این روزها، تحولات پرشتابی که در این روزها شاهدش بودیم و مهمتر از همه مسایل مربوط به مذاکرات هسته‌ای و بازتاب آن در میان مردم، عملکرد رسانه‌ای در کشور، بویژه بررسی عملکرد صدا و سیما در این مدت، یعنی هم نوع برنامه ریزی رسانه ملی با تعطیلات پرشمار نوروزی و هم ماجرای مذاکرات و...

سعی خواهم کرد در نوبت‌های بعدی تا حد ممکن به برخی از این موارد بپردازم. اما عجالتاً به گمانم رصد رسانه ملی در اولویت باشد. همواره مسؤولان ارشد و نخبگان فرهنگی کشور اذعان داشته‌اند که پس از جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی دشمنان، آزمونی به مراتب سخت‌تر از جنگ برای جامعه ما بوده است. همه اذعان دارند که این جنگ نامحسوس دامنه‌ای بسیار وسیع‌تر و تلفاتی ناگوارتر خواهد داشت. در عین حال، همه متفق القولند که خط اول این تهاجم رسانه است و همانا رسانه‌های صوتی و تصویری دشمن که از آن در فرهنگ رسانه ای ما به «ماهواره» و شبکه‌های مربوط به آن یاد می‌شود.

باز همه می‌دانیم که بهترین راه مبارزه با تهاجم شبکه‌های ماهواره‌ای، داشتن رسانه‌ای قدرتمند است که به عنوان صدا و سیمای ملی این سرزمین بتواند هم در حوزه خبر و خبررسانی و هم سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مخاطبان، بویژه در ایامی چون تعطیلات سال نو، شنوندگان و بینندگان خود را، راضی نگه دارد. تغییر مدیریت رسانه ملی و انتظارات مردم در مشاهده عملی این تغییرات وعده داده شده و دیگری، همزمان شدن تعطیلات و نخستین آزمون مدیریت جدید و تغییرات سیاستهای رسانه ملی با زمان طلایی مذاکرات هسته‌ای. به گمان این قلم، رسانه ملی در این آزمون بسیار ضعیف ظاهر شد. شبکه‌های مختلف ما در این مدت جز مشتی فیلمهای معمولی از آسیای شرقی و بیشتر ژاپنی و کره‌ای به انبوهی از مستندهای غیرمرتبط در کنار یک لشگر خواننده و بازیگر، چیزی برای نشان دادن به مردم نداشتند.

خدا می‌داند کدام مدیریت جدید عاقبت این را خواهد فهمید که نشان دادن صد باره بازیگران به مردم و حرف زدن از زندگی خصوصی آنها و اینکه چند تا بچه دارند و چه رنگی را دوست دارند و... دردی از مردم ما دوا نخواهد کرد. گفتنی بسیارند، اما الحق وضع صدا و سیما در تعطیلات اسفبار بود. پس بیاید مردم را سرزنش نکنیم!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرباز گمنام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    برای صدا و سیما متاسفم که برای پر رنگ نمود چهره شهدا به خصوص قبل از سال تحویل از مجری استفاده میکند که با صد قلم ارایش با مادر شهیدان عباسی صحبت میکند و باید در کل عید فقط با هنر پیشه هایی صحبت شود که فرهنگ شهادت را با ارایش و خنده و لاک ناخن به مسخره بگیرند بابا به خودتون بیایید