یک عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه هیچ موضوعی به کاهش حضور مردم در انتخابات منجر نمی‌شود، معتقد است: رفتارهای نابخردانه احمدی‌نژاد از منظر مردم عرصه را برای حضور وی در صحنه سیاست به کل سلب کرده است.

روسای جمهور سابق راه بازگشت به عرصه سیاسی ندارند
 
 
 

 «در روز یکشنبه سیاه اقدامات نابخردانه ای صورت گرفت. البته این اولین بار نبود که از آقای احمدی نژاد چنین حرکاتی را شاهد بودیم، چرا که او در زمان انتخابات هم سابقه هتک حرمت به آقای هاشمی و سایر کاندیداها را داشت. احمدی نژاد در سخنرانی ها نیز از الفاظی استفاده می کرد که زیبنده این ملت نبود و در طول 8 سال ریاست جمهوری ذهنیت ها را نسبت به ملت ایران تغییر داد.» این بخشی از گفته های سخنگوی هیات رییسه مجلس در خصوص وقایع یکشنبه سیاه است. بهروز نعمتی از جمله نمایندگانی است که به صراحت در کلام معروف بوده و شاید همین موضوع هم او را بر صندلی سخنگوی هیات رییسه مجلس نشانده است. گفت و گویی را با او انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست که مشروح آن را با هم می خوانیم.

بهروز نعمتی در گفت وگوی مشروح با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مهمترین اتفاقات سیاسی داخلی و بین المللی سالی که گذشت، در مورد رویکرد مجلس به مذاکرات هسته ای، تیم مذاکره کننده،وضعیت جریان‌های سیاسی و جهت حرکت این جریان‌ها در سال آینده، جایگاه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس و ترکیب مجلس بعدی توضیحات خواندنی را ارائه کرد.

نعمتی نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، در ابتدای این گفت وگو در مورد زندگی شخصی و تعداد فرزندانش  می‌گوید که متولد  سال 1347 در روستای دولت آباد اسدآباد هستم، تا سوم ابتدایی در همین روستا تحصیل کرده که برای ادامه‌ دوران ابتدایی و راهنمایی به شهر کنگاور مهاجرت کردیم و دوران دبیرستان که مصادف با زمان جنگ و حضور در جبهه‌ها بود به طور طبیعی در مجتمع‌های آموزشی و یگان‌های رزمی به اتمام رسید.

عضو هیات رئیسه مجلس این‌گونه ادامه می‌دهد که برای مقاطع کارشناسی در دانشگاه رازی کرمانشاه در رشته شیمی پذیرفته شده و 2 ترم را به هر ترتیبی به پایان رساندمه است اما به علت بیماری ریوی و اینکه آزمایشگاه‌های شیمی به ویژه گاز کلر مشکلاتی را برای سلامتی بنده ایجاد کرده بود تنها تا فوق دیپلماین رشته را ادامه دادم، پس از آن  نسبت به تغییر رشته اقدام کردم و برای مقطع لیسانس الهیات و برای مقطع ارشد مدیریت اجرایی خوندم.

وی نیتش برای حضور در جنگ را دفاع از استقلال کشور عنوان می کند و می گوید: خوشبختانه از 16 سالگی بالغ بر 32 ماه در خدمت دوستان در جبهه و جنگ بودم و در اکثر عملیات‌ها حضور داشتم و به شکر خداوند در عملیات کربلا 4 و همچنین عملیات والفجر 10 شیمیایی شدم.

وی ادامه داد: در سال 68 ازدواج کردم که حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام محمد عرفان بود اما متاسفانه در حادثه‌ای همسر خود را از دست دادم، در سال 74 با همسر دوم خود ازدواج کرده که فاطمه و محمد جواد حاصل این زندگی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همسر خود را مخالف فعالیت‌های سیاسی معرفی می‌کند و می‌افزاید: همسرم خانه دار بوده و به شدت از سیاست بیزار است و خیلی هم به من فشار می‌آورد که در این عرصه فعالیتی نکنم.

تغییر در ترکیب مجلس ششم باعث ترغیب به نامزدی در مجلس شد

این نماینده مردم در مجلس نهم زمانی که در مقابل پرسش شیوه وارد شدن به دنیای سیاست قرار می گیرد می‌گوید: تقریبا سال 79 (زمان تشکیل مجلس ششم) که عده‌ای از دوستان پیشنهاد حضور در انتخابات مجلس برای تغییر ترکیب آن را دادند که البته کار سختی بود و بعد از سه دوره رقابت با  نمایندگانی چون آقایان بهرامی و صفایی که هر کدام سابقه 3 دوره حضور در مجلس را داشتند توانستم اکثریت آرا را در انتخابات مجلس نهم به خود اختصاص داده و با شکست جو دوقطبی موجود در اسد آباد نماینده مردم آن در مجلس باشم.

ملاحظات نماینده دور اولی اجازه کاندید عضویت در هیات رئیسه در ابتدای مجلس نهم را نداد

وی در خصوص انگیزه خود برای نامزدی جهت عضویت در هیات رئیسه مجلس ادامه می‌دهد: در ابتدای دوره مجلس نهم که خدمت دکتر لاریجانی رسیدیم با توجه به تفکرات وی و توانمندی‌های سیاسی و اجرایی که جناب دکتر داشتند تصمیم به تشکیل فراکسیون رهروان ولایت گرفتیم.

نعمتی ادامه داد: همان اوایل دوره، دوستان برای کاندید شدن بنده برای عضویت در هیات رئیسه لطف داشتند اما همان ملاحظات دور اولی باعث شد دور اول و دوم کاندید نشوم. در سال سوم که تصمیم به کاندید شدن برای عضویت در هیات رئیسه گرفتم با مادرم تماس گرفته و از وی خواستم برای موفقیتم به امامزاده رفته و دعا کند. یک روز قبل از انتخابات جلسه‌ی فراکسیون مادرم به من گفت کاری را که قصد انجامش را داری حتما انجام بده و من بعد مصمم شده و این اتفاق افتاد.

وضع قوانین مجلس باید با مطالعه کافی باشد/هر کمیسیونی یک مرکز پژوهش مختص به خود باید داشته باشد

نعمتی دیدگاهش در خصوص جایگاه مجلس و عملکرد آن را این‌گونه بیان می‌کند که امروز به عنوان یک مجلسی خیلی از عملکرد قوه مقننه راضی نیستم، فکر می‌کنم کلید هر اتفاق مهمی در کشور باید در مجلس زده یعنی اگر قرار است قوانینی در این قوه وضع شود باید با مطالعه کافی همراه باشد که از هر نظر پوشش دهنده نیازهای کشور باشد. اعتقادم بر این است که مجلس باید بیشتر به سمت مسائل مطالعاتی هدایت شود.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه باید گفت در حال حاضر کار لازم درباره موضوعات مختلف جهت تصویب آن‌ها صورت نمی‌گیرد، در حال حاضر تمام پتانسیل علمی مجلس مرکز پژوهش‌های آن یا بعضا کارشناسانی از خارج از مجموعه‌ مجلس هستند که این کافی نیست ما باید بهترین‌ها را جذب و دعوت کنیم که ساعت‌ها در مرکز پژوهش‌ها و حتی در کمیته‌های تخصصی کمیسیون‌ها حاضر شده تا به تصویب قوانین کارآمد کمک کنند.

نعمتی با بیان اینکه اعتقاد من بر این است که هر کمیسیونی یک مرکز پژوهش مختص به خود باید داشته باشد، می‌گوید: در همه جای دنیا مرسوم بر این است، یعنی شما نمی‌بینید که مرکز پژوهش‌ها یکجا مستقر باشد بالاخره با توجه به نوع کاری که وجود دارد و با توجه به نیازمندی‌هایی که کمیسیون‌‌ها دارند باید دپارتمان‌های پژوهشی در خود کمیسیون وجود داشته و سرویس بدهند. موضوع دومی که شاید خیلی مهم باشد این است که نمایندگان ما، نمایندگانی نیستند که فقط در بحث قانون گذاری بخواهند کارشان را انجام دهند متاسفانه نمایندگان در حال حاضر قانون‌گذار و همچنین پیگیر تک تک امور مربوط به حوزه انتخابیه خود هستند که این روش قانونگذاری خیلی پر ایراد است.

اصلاح مکرر قوانین، ضعف قانون‌گذاری را نشان می‌دهد

وی در تشریح پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت قانون‌گذاری در کشور می‌افراید: نمایندگان مجلس باید خواه یا ناخواه به مسئله اصلی خود یعنی قانون گذاری بپردازند، امروز یک نماینده وقتی به شهرستان حوزه انتخابیه خود می‌رود همه نوع توقعات به جزء نمایندگی از وی دارند که این وظایف سختی را بر دوش نمایندگان می‌گذارد. واقعیت مطلب این است که با این روش قانون‌گذاری قوانین ضعیفی خواهیم داشت که نتیجه این موضوع نیز در اصلاحاتی که مدام در قوانین صورت می‌گیرد دیده می‌شود.

لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی؛ حرکت جدی مجلس است

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه ما نمایندگان خیلی جسور نیستیم، می‌گوید: ما نمایندگان فکر می‌کنیم حال که به مجلس وارد شده‌ایم باید همان روال و شیوه‌های گذشته رو ادامه دهیم در صورتی که تغییر و تحول نیاز جدی مجلس است، قوه مقننه باید به آن سمت و سویی حرکت کند که البته بارها مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع تاکید کردند اما متاسفانه ما نمایندگان و برخی دیگر از مسئولان با آن بیشتر شعاری برخورد کرده ایم تا عملیاتی و اجرایی. به طور مثال در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی مطمئن باشید تا زمانی که مجلس حرکت نکند اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد : برگزاری جلسات هفته‌ای یک ساعت زیبنده اقتصاد مقاومتی نیست و این کار باید با همراهی یک کمیسیون حتی مانند کمیسیون تلفیق و یا چه اشکالی دارد که یکماه صحن را تعطیل کرده و برای رفع موانع تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.

انتقاد از نگاه شعاری مسئولان به اقتصاد مقاومتی

نعمتی با انتقاد از نگاه مقطعی و شعاری مسئولان به بحث اقتصاد مقاومتی، می‌گوید: متاسفانه مسئولان در مورد اقتصاد مقاومتی فقط به حرف و شعار بسنده کرده و اقدام عملی در این باره صورت نمی‌گیرد.

وی مهمترین اقدام برای تحقق اقتصاد مقاومتی را اصلاح قوانین مخل تولید و همچنین وضع قوانینی که فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم می‌کنند دانسته و می‌افزاید: برگزاری جلسه یک ساعته در طول هفته دردی از اقتصاد کشور ما برطرف نکرده و ما در این خصوص باید با توجه به توانمندی‌ها به تحقق خودکفایی در تمامی زمینه‌ها کمک کنیم. شاید الان هم دیر نیست مجلس باید با در نظر گرفتن یک برنامه مدون و با برگزاری جلسات مستمر در کمیسیون‌ها با دعوت از کارشناسان موانع پیش روی توسعه اقتصاد را برطرف کند.

ضرورت هدایت قوه مقننه به سمت کمیسیون محوری

عضو هیات رئیسه مجلس تورم قوانین را مشکل بزرگی خوانده و می‌گوید: متاسفانه تورم قوانین مشکل بزرگی است، اداره مجلس باید از صحن محوری به کمیسیون محوری معطوف شود، در حال حاضر کمیسیون محوری می‌تواند به شفاف شدن بسیاری از ایرادها و مشکلات منجر شود. ما نباید فکر کنیم که همه مسائل را فقط می‌توانیم در مرکز پژوهش‌ها حل کنیم در بحث قانونگذاری باید از کسانی که می‌توانند در این بحث کاری انجام دهند کمک بخواهیم. قانون گذاری همان بحثی است که حضرت آقا فرمودند بحث ریل گذاری است که ما ریل‌های درستی نداشته و بسیاری از آن‌ها به بیراه می‌رود.

راهکار برون رفت از بن بست اقتصادی تکیه بر توانمندی جوانان است

نعمتی راهکار برون رفت از بن بست اقتصادی کنونی کشور را استفاده از توانمندی جوانان می‌داند و ادامه می‌دهد:اگر بخواهیم در بخش اقتصادی موفق باشیم حتما باید در بخش‌هایی که توانمندی لازم را داریم اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. به طور مثال در بخش معدن ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری های خیلی خوبی انجام داده به گونه‌ای که به کاهش وابستگی به نفت نیز منجر شود.

وی می‌افزاید: در بخش اقتصاد و تحقق اصل 44 مسئولان خیلی ضعیف عمل کرده‌اند و بیشتردر راستای تحقق این اصل به خصولتی شدن مجموعه‌ها منجر شده‌اند. امروز باید از حداقل امکانات بیشترین استفاده را ببریم. متاسفانه فربه شدن دولت یکی از مشکلات بزرگی است که اجازه رشد را از اقتصاد ما سلب کرده است.

انتقاد از روش کنونی بودجه ریزی در کشور

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از روش کنونی بودجه ریزی در کشور، می‌گوید: من اعتقاد دارم که برای هر کاری از ابزار خود باید استفاده کنیم امروزی که ما دیگر آن درآمد 120 میلیارد دلاری را نداریم نباید با همان روش 120 میلیارد دلار بودجه‌ریزی کنیم. امروز که کشور در تنگنا و در فشار دشمنان قرار دارد و به مردم هم فشار می‌آید نباید روش بودجه‌ریزی 40 سال پیش را در پیش بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد دارم که برای هر موضوعی به ویژه در بودجه باید سناریوهای مختلف تعیین شود چون نمی‌توانیم با یک سناریو کشور را اداره کنیم. اگر شرایط به گونه‌ای شد که نفت ما خریداری نشد و به هیچ وجه اجازه صادرات به ما ندادن و یا مانند زمان جنگ تمام دیوارها رو به روی ما بسته‌ شد ما باید بتوانیم کشورمان را اداره کنیم پس باید سناریوهای مختلف و متعددی رو در نظر داشته باشیم.

نسبت به گفت‌و شنودهایی که بین ایران و آمریکا صورت گرفته خوش بین هستم

نعمتی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از مذاکرات هسته‌ای چیست، می‌افزاید: نسبت به مذاکرات هسته‌ای و مجموعه‌ی گفت‌و شنودهایی که بین ایران و آمریکا صورت گرفته خوش بین هستم. فکر می‌کنم آمریکا‌یی‌ها گزینه‌ای بهتر از ما ندارند. آمریکا دیگر مانند گذشته در عرصه جهانی خواهانی ندارد

وی ادامه می‌دهد: کشوری که از عدم توافق با ایران متضرر خواهد شد آمریکایی ها هستند، ممکن است آمریکایی‌ها از این بلبشویی که در منطقه ایجاد کردن منافعی را ببرند اما در درازمدت قطعا به ضرر آمریکایی‌ها خواهد بود، شاید در حال حاضر آمریکایی‌ها نفت مفت 40 دلار می‌برند روزی می‌رسد که 200 دلار نفت باید خریداری کنند که این اتفاق خواهد افتاد و شکی در آن نیست.اگر آمریکایی‌ها به عنوان یک ملت بزرگ بخواهند فکر کنند راهی جز پذیرش حق ما یعنی دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای در چهارچوب MPDنخواهند داشت.

مجلس دهم شاهد حضور تمامی جناح‌های سیاسی خواهد بود/مجلسی همانند دور پنجم در پیش است

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری نزدیک شدن به برگزاری انتخابات مجلس دهم، می‌گوید: من پیش بینی می‌کنم که مجلس دهم مجلسی خواهد بود که طیف‌های معتدل از جریان‌های مختلف در آن حضور خواهند داشت. معتدلینی از طیف راست وچپ برای مجلس دهم حاضر خواهند بود یعنی این‌گونه‌ایی نیست که مجلس دست یک نوع طیف خاص باشد، شاید مجلسی شبیه به مجلس پنجم را شاهد باشیم که به طور حتم به این ترتیب اثر گذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

روسای جمهور سابق راه برگشت به عرصه سیاسی ندارند

وی با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی بر بازگشت احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به عرصه سیاست، می‌گوید: تجربه ثابت کرد آدم‌هایی که رفتند دیگه رفتند به ویژه کسانی که رئیس جمهور بودند، بیشتر رئیس جمهورهای ما یا رفتند به مجلس تشخیص مصلحت نظام و یا به کار خود می‌پردازند.

تفکرات تند در شرایط کنونی کشور جواب نمی‌دهد

نعمتی با تاکید بر اینکه حتی شرایط اقتصادی کشور نیز میدان را برای حضور مجدد احمدی‌نژاد باز نخواهد کرد، می‌افزاید: معمولا این مسائل در هر دولتی وجود دارد من فکر می‌کنم با توجه به شرایطی کشور دیگر تفکرات تند جواب نمی‌دهد. بسیاری از هم فکرهای رئیس جمهور سابق در انتخابات ریاست جمهوری که آقای احمدی نژاد هم کمکشان کرد موفق به کسب رای مردم نشدند.

امکان حضور هم‌تیمان احمدی‌نژاد در مجلس بعدی وجود دارد/ مردم دیگر به شخص احمدی نژاد اعتماد نمی کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان حضور هم‌تیمان احمدی نژاد در مجلس دهم وجود دارد می‌گوید: بله، ممکن است ما نمی‌توانید مجلس یک دست داشته باشیم و ممکن است از هر گروه تندی هم 2 یا 5 یا نهایت 10 نماینده حاضر باشد اما باید بدانیم که مردم دیگر به احمدی نژاد اعتماد نکرده و وی اقبالی در ریاست جمهوری 96 نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، از رابطه صمیمی خود با نمایندگان مردم در خانه ملت گفته و می‌افزاید: با اکثریت نمایندگان مجلس رابطه خوبی دارم اما با آقای دکتر جهانگیرزاده قبل مجلس هم دوستی داشته و اکنون نیز یکی از دوستان نزدیک بنده به شمار می‌روند که رابطه خانوادگی هم داریم.

نعمتی در تشریح نوع دوستی خود با جبهه پایداری‌، می‌گوید: تمام همکارانم را دوست دارم ولی از نظر تفکرات سیاسی با اعضای جبهه پایداری ناسازگار هستیم و در این زمینه معتقدم که تندروی بزرگترین مصبیت است که یک کشور می‌تواند به آن مبتلا شود.

یک‌شنبه سیاه بدترین خاطره حضور من در خانه ملت است

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در مقابل این سوال که بهترین و برترین خاطره شما طی این سالها چه بوده، دوره نمایندگی را مملو از خاطرات شیرین و تلخ عنوان می کند و می گوید: یکشنبه‌ سیاه تلخ ترین خاطره من از این مجلس است که در آن رئیس جمهور وقت رفتاری بسیار نابخردانه از خود بروز داد. این اتفاق، اتفاق خوبی نبود و ضمنا آقای احمدی نژاد اولین یا آخرین کارش در این رابطه نبود در دوران انتخابات هم هتک حرمت به آقای هاشمی و باقی کاندیداها برای وی طبیعی بود و از این کارها در محافل سیاسی نیز زیاد می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: ما از یک رئیس جمهور به عنوان کسی  که سخنگوی ملت است انتظار بیان برخی واژه‌ها آن هم در محاکم رسمی و خارجی نداریم. حرف‌هایی که در خارج از سوی وی زده شد دید بسیاری از کشورها را نسبت به ما عوض کرد، و همین دلیلی شد که کشورها در بحث انرژی هسته‌ای فکر کنند که ما همه مثل آقای احمدی نژاد فکر می‌کنیم و متاسفانه این موضوع زمان زیادی برای تغییر نگرش‌ها را دارد.

عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها سیاسی کاری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت حذف یارانه پردرآمدها، می‌گوید: دادن یارانه‌ به همه مردم بدون توجه به درآمدشان یک ریل گذار اشتباهی بود که آقای احمدی نژاد کرد و در حال حاضر دولت و مجلس در آن مانده‌اند. اعتقاد جدی دارم که دهک‌های بالایی که درآمد بالا دارند باید از هدفمندی یارانه‌ها حذف شوند و لازمه این مهم این است که بر مبنای قانون هدفمندی یارانه‌ها کارها به جلو هدایت شوند.

وی ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها سیاسی کاری است، خیلی‌ها می‌ترسند که رای‌شان برای مجلس بعدی یا انتخابات ریاست جمهوری کم و یا آراء خود را به کل از دست بدهند. ولی باید بدانیم مردم در انتخابات شرکت می‌کنند اتفاقا مردم به تفکراتی که اصلاحی ‌باشد بهتر رای می‌دهند. من جد موافق این قضیه هستم شاید رای خود را برای مجلس بعدی با این حرف از دست بدهم ولی باید به صورت هدفمند این درآمدهایی که از سوی حامل‌های انرژی داشتیم را به مردم ضعیف بدهیم تا این فاصله‌ی طبقاتی کم شود.

در پایان این گفت‌وگو از آقای نعمتی خواستیم با شنیدن اصطلاحات زیر اولین موضوعی که به ذهنشان می‌رسد را بیان کنند.

هوش سیاسی:باهنر

استیضاح:شیخ الاسلام

احمدی‌نژاد: نارفیق

یکشنبه سیاه:مظلومیت دکتر لاریجانی

جبهه پایداری:متکبر

عقلانیت سیاسی:رهبری

سخن پایانی و پیام نوروزی:نوروزِ فرخنده، آغاز سال ۱۳۹4 را به همه آحاد ملت عزیز ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدوارم در این سال شاهد برون رفت از تمامی مشکلات کشور باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.