رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای در نشست دولت و مجلس بررسی خواهد شد و در صورت عدم برگزاری نشست مشترک محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی به صحن مجلس خواهند آمد.

بررسی مذاکرات هسته‌ای در نشست دولت و مجلس/ باید نگران رفتار غربی‌ها باشیم
خبرگزاری فارس: بررسی مذاکرات هسته‌ای در نشست دولت و مجلس/ باید نگران رفتار غربی‌ها باشیم

به گزارش فارس، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در حاشیه برگزاری جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی خود از مذاکرات هسته‌ای گفت: بیانیه لوزان را نباید برجسته‌سازی کرد و اصحاب جنجال را از طریق آن فراهم نمود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری به نام دولت، ملت، همدلی و همزبانی اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال، وفاق ملی باید مورد توجه قرار گیرد؛ درباره این بیانیه نیز باید به این نکته توجه کرد که نباید با آن بیشتر از یک بیانیه توجه کرد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه این بیانیه نه الزام‌آور است و نه حقوقی تصریح کرد: در این بیانیه در واقع مذاکره‌کنندگان پس از انجام مذاکرات افق‌های آینده را ترسیم کردند.

جلالی اضافه کرد: هنوز مباحث زیادی باقی مانده، پرانتزهایی وجود دارد، هنوز به توافق نرسیدیم به همین دلیل بایستی صبر کرده و از تیم مذاکره‌کننده نیز حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری آیا مجلس از دولت پیرامون نتیجه مذاکرات لوزان حمایت می‌کند خاطرنشان کرد: خانه ملت قدرشناس زحمات دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستند. در عین حال با چشمانی باز در مذاکرات نظارت می‌کنند و در جاهایی که نیاز به تذکر باشد تذکر خواهند داد،‌ در جایی نیز که نیاز به مداخله باشد مداخله می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده خودمان اعتماد داریم و مطمئنیم آنها براساس اصول ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری و خطوط قرمز حرکت می‌کنند تصریح کرد: طبعا آنچه مورد حمایت نظام است مورد حمایت مجلس نیز می‌باشد؛ ما مسیر دشواری در پیش روی خودمان داریم.

جلالی با بیان اینکه اقدامات مقدماتی انجام شده و اکنون در حال وارد شدن به اصل ماجرا یعنی توافق هستیم خاطرنشان کرد: سخت‌ترین مرحله کار توافق است که باید همه تیم هسته‌ای را در پیمودن آن یاری کنند؛ تیم مذاکره‌کننده نیز باید مراقبت کند.

وی ادامه داد: ما باید نگران رفتار غربی‌ها نیز باشیم زیرا دیوار بی‌اعتمادی در داخل ایران بسیار بلند شده، ما سابقه قبلی همچون موافقت‌نامه سعدآباد، مدالیته و موارد دیگر را داریم که این نشان می‌دهد طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ما باید نگران رفتار غربی‌ها باشیم خاطرنشان کرد: باید در داخل نیز هم‌افزایی کرده و تمام توان خود را به کار بگیریم، حتی منتقدان هم باید کمک کنند تا دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وظیفه تاریخی و سرنوشت‌ساز خود را به نتیجه برساند.

جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه برخی نمایندگان و کارشناسان معتقدند داده‌ها و ستانده‌های ما در مذاکرات با یکدیگر برابر نیست و ما بیش از امتیازات گرفته شده به طرف مقابل امتیاز داده‌ایم خاطرنشان کرد: طبیعی است هر طرف مذاکره تلاش می‌کند دستاوردهای خود را بزرگ نشان دهد، نکته بعدی این است که ما باید به بیانیه سوئیس نگاه کنیم نه به آنچه برخی به صورت گزینشی گزینه‌هایی را مطرح می‌کنند.

وی اضافه کرد: غربی‌ها اعتراف‌های بزرگی را نسبت به ناتوانی‌شان در مقابله با ملت ایران بیان کردند، در واقع آنها اعتراف کرده‌اند که نتوانستند ملت ایران را به زانو دربیاورند و مجبور به مذاکره با ایرانی‌ها شدند لذا طبیعی است آنها برخی نکات را برجسته کنند ولی ما باید به متن بیانیه لوزان بنگریم و توافقی که انجام خواهد شد را مورد توجه قرار دهیم؛ نباید به پروپاگانداها چه از سوی طرف غربی و چه از سوی طرف ایرانی توجه کنیم. در واقع ما باید به متون نگارش شده توجه کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: ما به تیم مذاکره‌کننده کشورمان اعتماد داریم به همین دلیل اگر قرار باشد به حرف‌ها و اظهارات کسی اعتماد کنیم به سراغ تیم مذاکره‌کننده خودمان رفته و اظهارات آنها را انتخاب خواهیم کرد.

وی همچنین پیرامون جزئیات نشست امروز فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز گفت: در جلسه امروز بحث‌های مختلفی پیرامون موارد گوناگون مطرح شد که از آن جمله می‌توان به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد.

وی اضافه کرد: دومین بحث مطرح شده در جلسه اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مسئله اقتصادی بود و بر این نکته تاکید شد که اقتصاد میدان جهاد است و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند به عرصه جهادی ورود پیدا کردند؛ از دیگر مباحث مطرح شد از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی رئیس مجلس پرداختن به حوادث یمن بود که رئیس مجلس اعتقاد داشتند ما باید مواضع درستی را در قبال این حادثه اتخاذ کنیم و تاکید کردند این اقدام غلطی بود که از سوی سوری‌ها انجام شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: موضوع دیگر مذاکرات هسته‌ای بود و در این نکته تاکید شد که نمایندگان قبل از اظهارنظر مواضع آقایان ظریف و عراقچی را استماع کنند زیرا قبل از شنیدن اظهارات ممکن است اظهارنظرها ناقص باشد.

وی ادامه داد: قرار بر این شد یا جلسه دولت و مجلس برای بررسی مذاکرات هسته‌ای در روز سه‌شنبه برگزار شود و یا جلسه دولت و مجلس سه‌شنبه برگزار نشد آقایان ظریف و صالحی به مجلس دعوت شده و به نمایندگان گزارش دهند؛ اگر سه‌شنبه آقای اردوغان به ایران سفر کنند ممکن است دیگر نتوان نشست مشترک دولت و مجلس را برگزار کرد اما اگر سفر آقای اردوغان انجام نشود نشست مشترک دولت و مجلس برگزار خواهد شد.

جلالی همچنین گفت: آقای لاریجانی تاکید کردند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تلاش‌های فراوانی را کرده‌اند و امروز ما نیاز به اجماع و وفاق داریم، بسیاری از تصمیم‌ها در قالب نظام اتخاذ شده و باید مورد توجه قرار گیرد؛ آنچه در حال حاضر مطرح شده بیانیه است و نباید به یک بیانیه بیش از بیانیه بها داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.