قدس انلاین – سعید کوشافر: تعطیلات انگار برای بورس خوش یمن بود بویژه که با بیانیه توافق هسته ای ایران همراه شد و صعودهای شگفت انگیزی را رقم زد.اما این افزایش شاخصها که به طور غیر منتظره ای رخ داد باعث شد تا برخی نگرانی ها را رقم بزند ، این درحالی است که کارشناسان حداقل برای کوتاه مدت رشد شاخصهای بورس را پیش بینی میکنند .

بورس پیام سیاسی توافق هسته ای را درک کرد/ شاخصها در روزهای اینده هم افزایش میابد/عرضه های اولیه بازار سهام را پر رونق تر میکند

بنا بر این گزارش شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز همزمان با فضای مثبت مذاکرات هسته‌ ای ٢٤٢٦ واحد افزایش یافت و وارد کانال ٧٠ هزار واحدی شد.

امروز نیز بورس تهران روز خوبی را برای سهامداران رقم زد بطوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات تحت تأثیر جو مثبت مذاکرات هسته‌ای لوزان، ٢٤٢٦ واحد افزایش یافته و به رقم ٧٠ هزار و ٢٥٤ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار به بیش از ٣١٤ هزار میلیارد تومان رسید، معامله‌گران بورسی یک میلیارد و ٢٧٩ میلیون برگه بهادار در قالب ٦٧ هزار و ٨٤٦ نوبت معامله و به ارزش ٣٣٢ میلیارد تومان یعنی حدود ٣ برابر روزهای سال قبل دادوستد کردند.

شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) امروز با ١٠٥٠ واحد افزایش به ٣٠ هزار و ٣١٣ واحد رسید، شاخص کل (هم‌وزن) با ٢٦٢ واحد افزایش به ١٠ هزار و ٥٥٩ واحد رسید، شاخص قیمت (هم‌وزن) با ٢٤٠ واحد افزایش به ٩٦٦٦ واحد رسید، شاخص آزاد شناور با ٢٨٢٢ واحد رشد به ٨١ هزار و ٣٢٧ واحد رسید، شاخص بازار اول با ١٨٠٤ واحد افزایش به ٥١ هزار و ٢٩٧ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ٤٧١٨ واحد افزایش به ١٤١ هزار و ١٩٣ واحد رسید.

این گزارش می افزاید: امروز اکثر نمادهای بورسی در ارتقای شاخص اثرگذار بودند که بیشترین تأثیر را نماد فارس با ٢٤٠ واحد افزایش داشته است پس از آن نمادهای اخابر مربوط به مخابرات ایران، همراه، تاپیکو، نفت و گاز پتروشیمی تأمین، شپنا، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر در  رشد شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده بورسی امروز مربوط به شرکت‌های بانک صادرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، ایران خودرو، بانک ملت، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت اصفهان بوده‌اند.

همچنین امروز در فرابورس ایران شاخص کل با ٣١ واحد افزایش به ٧٩٧ واحد و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ٦٣ هزار میلیارد تومان رسید ومعامله‌گران فرابورسی تعداد ٣١٧ میلیون برگه بهادار در قالب ٣١ هزار و ٥٩٣ نوبت معامله و به ارزش ١٥٢ میلیارد تومان دادوستد کردند.

نمادهای پربیننده فرابورسی امروز مربوط به پالایش نفت تهران، بانک دی، پالایش نفت لاوان،‌ گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، فرآوری زغال سنگ پرورده طبس و بانک حکمت ایرانیان بوده است.

امروز نمادهای مارون، جم، میدکو، پترول، شتران، زاگرس و ذوب همگی در افزایش شخص فرابورس اثر داشتند که بیشترین تأثیر را نماد پتروشیمی مارون به اندازه ٦ واحد اثر داشته است.

بر اساس این گزارش، سهامداران بورس تهران که در سال گذشته حال و روز خوبی نداشتند و زیانهای هنگفتی متحمل شده بودند، اکنون از سرمایه گذاری خود در بورس تهران خوشحالند؛ زیرا توافق هسته ای موجب برگشت ورق بورس و افزایش قیمت ها در بازار سرمایه کشور شده است.

***بازار به تعادل میرسد

دراین راستا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سهام در مدت کوتاهی به تعادل خواهد رسید، گفت: در هفته جاری و نیز هفته آینده عرضه های اولیه زیادی را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

محمد فطانت، با اشاره به اینکه کسانی که در بورس فعال هستند از سطح بالای آگاهی برخوردارند، افزود: تجربه افت شاخص و قیمت ها در سال گذشته بلوغ فکری سرمایه گذاران را بالا برد و این تجربه نصیب آنها شده که در شرایط مختلف متناسب با فرصتهای سرمایه گذاری به درستی شرایط را تحلیل و با دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد: روند صعودی بازار سرمایه از 28 اسفند پارسال با رشد یک هزار واحدی شاخص آغاز شد و فضای مثبت بورس در نوروز امسال با رشد 5 درصدی شاخص بورس ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه در روز شنبه و در اولین روز پس از انتشار نتایج مذاکرات بازده 3 درصدی و امروز یکشنبه نیز بازده 3.5 درصدی در بورس نصیب سهامداران شده است، تصریح کرد: تمام کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند براساس استراتژی های ناشی از شاخص های اقتصادی و تصمیم های خود اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

فطانت با تاکید بر بلوغ سهامداران گفت: سهامداران با بلوغ زیادی که دارند فرصتها را به درستی تشخیص می دهند و زمانی که لازم باشد وارد بازار می شوند؛ در نتیجه انتظار می رود، بازار سهام در مدت کوتاهی به تعادل برسد.

وی ادامه داد: هیجان در بورس معنا ندارد و فرصت و منطق سرمایه گذای، پشتوانه تصمیم های اقتصادی افراد است که وارد بورس می شوند و نیازی به توصیه به فعالان بازار نیست و خودشان مجرب هستند و با بررسی شرایط؛ داد و ستد کنند.

وی همچنین در خصوص دلیل افزایش شاخص و قیمت ها در بورس در روزهای گذشته، اظهار داشت: علاوه بر خبرهای منتشر شده از مذاکرات هسته ای، مجموعه اقداماتی که دولت در سال گذشته انجام داد، اثر مثبت خود را به تدریج در بازار گذاشته که از جمله این تصمیم ها می توان به لایحه خروج از رکود، سیاست های دولتی در افزایش رونق بازار، کاهش تورم، ابهام زدایی از نمادها و صنایع بورسی و نیز کاهش ریسک بورس اشاره کرد.

فطانت اضافه کرد: فضای کنونی در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی که در بانک مرکزی اعلام شده، انتظار افزایش نسبت قیمت بر درآمد بازار را در بین فعالین بورس ایجاد کرده و کاهش تورم هم در رونق بورس اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر شرایطی در بورس بوجود آمده تا در افزایش سرمایه شرکتها عجله کنیم.

وی با اشاره به اینکه پارسال حدود 27 هزار و 500 میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه در بازار سهام صادر شده است، گفت: تاکنون 13 هزار و 500 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه ها به ثبت رسیده است.

فطانت تاکید کرد: بنا داریم در روزهای پیش رو در عرضه اوراق بدهی و عرضه های اولیه شتاب بیشتری کنیم و براین اساس در هفته جاری و نیز هفته آینده عرضه های اولیه زیادی را در بورس شاهد خواهیم بود که می تواند فرصت خوبی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

***مذاکرات مسیر بازار سرمایه را تغییر داد

دراین خصوص آلبرت بغزیان، در خصوص تاثیرات توافق هسته ای بر اقتصاد کشور، گفت: شاید از نظر واقعی و فیزیکی شاهد اتفاقی نباشیم، اما آن چه که در اقتصاد کشور تاثیر می گذارد انتظاراتی است که در افراد به وجود آمده است؛ در انتظارات بازار سرمایه ما شاهد رشد خوبی در بازار هستیم، ازجمله برای بانک ها این موضوع نشان دهنده این است که بحث برداشتن تحریم ها می تواند گشایشی برای بخش مالی بانک ها باشد.

وی در ادامه افزود: در بخش بازار ارز ما شاهد سقوط قابل توجه ارز هستیم؛ همچنین از سوی دیگر ما بحث تقویت ریال را داریم که آن انتظار سودا گری از این بازار را از بین می برد؛ این امر مستلزم گذشت زمان است و تاثیراتش را در آینده نشان خواهد داد.

این استاد دانشگاه بیان کرد:در حال حاضر ما شاخصی نداریم که این پیشرفت ها را مقایسه کنیم، اما مطمئنا وزرای داخلی و خارجی اقدام به محاسبه این تغییرات خواهند کرد.

بغزیان گفت: این مذاکرات در کوتاه مدت بازارهایی مانند ارز و بورس را تحت تاثیر قرار داده است همچنین انتظارات مثبت رونق در سطح خرید و بودجه را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد:در بخش تولیدی ما همچنان مشکلاتی داریم؛ سرمایه گذاران داخلی تمایل به سرمایه گذاری در کشور دارند و سرمایه گذاران خارجی هم تمایل به ایجاد یک رابطه ی تجاری مثبت  با کشورمان دارند.

وی در پایان افزود: من کاملا به این توافق خوشبین هستم، به خصوص پس از مکتوب شدن این توافق، ما شاهد اثرات مثبت این عمل خواهیم بود.

***زیان سهامداران جبران نمی‌شود

درهمین حال مدیر عامل سابق شرکت بورس به تاثیر توافق لوزان بر بورس و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این بیانیه می تواند فضای کسب و کار کشور را تغییر داده و سرمایه گذاران خارجی را وارد کشور کند.

علی رحمانی- استاد دانشگاه و مدیر عامل سابق شرکت بورس به تاثیر توافق هسته ای بر بورس تهران اشاره کرد و با بیان اینکه کار ارزشمندی در این خصوص انجام شد، گفت: این موافقت اولیه توانست با وجود خدشه دار شدن اعتماد، پول‌ها و سرمایه های جدید را وارد بازار سرمایه کند و قیمت سهام شرکتها را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه اعتماد به سیاست اقتصادی خدشه دار شده است، تصریح کرد: این توافق می‌تواند بخشی از زیان سهامداران بورس را جبران کند، اما زیان سهامداران به سرعت جبران نمی شود زیرا قیمت سهام شرکتها بسیار کاهش یافته و سهامداران در سال گذشته زیان های شدیدی متحمل شدند اما با این حال خوش بینی در این خصوص وجود دارد.

به گفته ی این استاد دانشگاه ،اگر این بیانیه عملیاتی شود فضای کسب و کار کشور را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا موانعی بر سر کسب و کار وجود داشت که هزینه مبادله را افزایش داده بود لذا این توافق می تواند روی سودآوری شرکتها تاثیر گذار بوده و زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند.

وی یاد آور شد: زماینکه دولت جدید مستقر شده بود سرمایه گذاران خارجی اقدامات مطالعاتی خود را انجام دادند، بنابراین اگر در 11 تیر ماه توافق نهایی امضا شود آنها به تدریج وارد کشور می شوند. بنابراین این توافق می‌تواند به رونق اقتصاد کشورکمک کند و بازار پول و ارز را تحت تاثیر قرار داده و زمینه ورود سرمایه گذار خارجی را به دلیل کاهش هزینه مبادلات و توسعه کسب و کار فراهم کند.

رحمانی تصریح کرد: از آنجایی که بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز انجام می شود در این حوزه ها دولت به یک بازنگری و آرایش مجدد در تیم اقتصادی نیاز دارد به طوری که دولت باید در حوزه معدن در سیاست های خود تجدید نظر کند تا بخش خصوصی تقویت شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی نیاز به اعلام سیاست های شفاف از سوی دولت وجود دارد که مشوق سرمایه گذاری شود نه بازدارنده آن. بنابراین اگر این موارد مورد توجه قرار گیرد به صورت مضاعف می تواند فضا را به نفع مردم تغییر دهد که اگر شرایط لازم فراهم شود با رعایت پارامترها و تزریق نقدینگی به اقتصاد،دولت می تواند بخشی از زیان ها را جبران کند.

مدیر عامل سابق شرکت بورس با بیان اینکه صنایع پالایشگاهی و معادن همچنان دارای ابهام هستند،عنوان کرد:در سال گذشته با افزایش قیمت خوراک هزینه های اضافی از جانب دولت تحمیل شد، لذا انتظار این است که دولت مجموعه سیاست‌های منسجمی در خصوص سیاست های پولی، ارزی،صنعتی،پالایشگاه، معدن و جذب سرمایه گذار خارجی اعلام کند در این صورت فضا شفاف شده و به اقتصاد و بورس کمک می کند.

به گفته این کارشناس، باید زیر ساخت‌ها به گونه ای تعریف شود تا اقتصاد به صورت پایدار حرکت کند و دولت باید بتواند از این شرایط مطلوب استفاده کرده و موانع را برطرف کند تا چارچوب های مناسبی را برای مشارکت بخش خصوصی ایجاد کند.

***هیجان کاذب تا ۳ ماه آینده

درعین حال یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اعلام اینکه هیجان کاذب تا سه ماه آینده در کمین بورس خواهد بود، گفت: کمرنگ شدن ریسک تحریم‌ها، فصلی جدید را در حوزه سرمایه گذاری و ورود دوباره نقدینگی به بورس رقم زده است.

رضا امامی گفت: بازار سرمایه پس از تجربه یک دوره گذار از بیم و امید و نیز ضرر سهامداران در حال حاضر شاهد فصلی جدید در حوزه سرمایه گذاری و ورود دوباره نقدینگی به بورس به دلایل گوناگون از جمله کمرنگ شدن ریسک تحریم ها در بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که پس از سالها مقاومت، سرانجام کشورهای مختلف واقعیت‌های هسته‌ای ایران را باور کرده‌اند و رهبران سیاسی دنیا نیز پذیرفته اند که دیالوگ دیپلماسی خود را از شعار و تهدید به سمت تعامل و واقع بینی هدایت کنند افزود: بورس تهران به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد کشور می تواند با اطمینان حداکثری از توافق جامع هسته ای، دوباره میزبان توده های چشم گیری از سرمایه گذاران در تالار شیشه ای باشد.

وی اضافه کرد: با این همه انتظار می رود با اعلام خبرهای ضد و نقیض دستکم در سه ماه آینده یعنی تا زمان موعد اعلام توافق جامع هسته ای ایران با قدرت‌های غربی، شاهد برخی هیجان کاذب در بازار سهام باشیم.

این کارشناس بازار سهام با اشاره به این که موضوع توافق نهایی و اصلی ایران با غرب در 11 تیرماه امسال از اهمیت بیشتری نسبت به توافق سیاسی کنونی برخوردار است اذعان داشت: بنابراین انتظار می رود بازار سرمایه به لحاظ روانی همچنان در شرایط انتظار و گمانه زنی، دستکم تا دو ماه و نیم آینده به سر برد.‏

وی در خصوص چرایی اهمیت توافق سیاسی و تلاش مذاکره کنندگان برای یافتن راه حل‌های برون رفت از بن‌بست‌های موجود در گفتگوهای هسته‌ای برای بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از متغیرهایی که برای پاسخ به این پرسش می توان درنظر گرفت انتظار روانی سرمایه گذاران خسته از افت‌های پی در پی قیمت سهام از بهبود نماگرهای بورس و اقتصاد در افق پس از توافق هسته ای با غرب و البته کاهش تحریم‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: توافق هسته‌ای ایران با غرب و کاهش تحریم‌ها برای کشور و در پی آن بازار سرمایه موفقیتی بزرگ به حساب می‌آید.

امامی اضافه کرد: از طرفی با گشایش‌هایی که در زمینه های مالی و حمل و نقل با رفع تحریم‌ها در آینده ایجاد خواهد شد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اشتغال و نیز بهبود رفاه در اقتصاد عمومی جامعه میسر می‌شود؛ از این رو بازار سرمایه به عنوان ویترین تولید و صنعت کشور با آرایش واقعی‌تری از صورت‌های مالی شرکت‌ها و صنایعی روبرو خواهد بود که با بکارگیری ظرفیت کامل تولید، رشد سود عملیاتی را مبنای مشارکت حقیقی سرمایه گذاران در اقتصاد کشور قرار داده است.

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر دولت در این دوره می تواند با تعدیل نرخ سود و سپرده بانکی و از سوی دیگر اصلاح مدیریت ارزی علاوه بر تقویت تولید، برای خروج از رکود غیرتورمی نسبت به سرازیر شدن کالای وارداتی در بازار داخلی جلوگیری و امکان صادرات کالاها و خدمات ایرانی را با افزایش مزیت نسبی آنها فراهم کند.‏

***خرید وفروش هیجانی نشود

دراین راستا همچنین یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که معاملات بورس در روزهای پیش‌رو به تعادل می‌رسد گفت: سهامداران بویژه تازه واردها باید با تحلیل نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

حمید رزاقی با اشاره به افت بیش از 20 درصدی شاخص و نیز قیمت سهام در سال گذشته گفت: سال 93 را می توان یکی از بدترین سالهای عمر 48 ساله بورس قلمداد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند مثبت بورس در روزهای گذشته تصریح کرد: خوش بینی ناشی از تفاهم سیاسی کشور شرایطی را بوجود آورده تا سرمایه و نقدینگی جامعه با آسایش خیال بیشتری روانه بازار سهام شود.

وی با تاکید بر این که تفاهم سیاسی و نیز رفع تحریم ها یکی از ملزومات رونق بورس در سالجاری است اضافه کرد: مواردی چون تغییر نرخ سود بانکی بنابر شرایط و مقتضیات اقتصادی کشور از دیگر مواردی است که انجام آن به رونق بیشتری بازار سرمایه کمک می کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که افق بورس در سال 94 روشن است گفت: با این حال سرمایه‌گذاران نباید با هیجان در بورس اقدام به خرید و فروش سهام کنند و باید از ظرفیت‌های صندوقها و مشاوران سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده کنند.

وی با اشاره به این که از نظر سرمایه گذاران خارجی صنایع معدنی و پتروشیمی مورد توجه بیشتر هستند ادامه داد: رفته رفته با رسیدن به توافق هسته ای و رفع تحریم ها در آینده شاهد ورود سرمایه گذران داخلی و خارجی به بازار سرمایه خواهیم بود و بر این اساس باید پتانسیل‌های صنایع مختلف را مورد بررسی و بازنگری قرار دهیم.

رزاقی همچنین با پیش بینی روند صعودی بورس برای چند روز آینده گفت: با انتشار بیانیه لوزان ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه کاهش یافته است و در پی آن با ورود جریان نقدی و نیز افزایش حجم تقاضا، شاهد رونق بورس هستیم که بنظر می رسد در روزهای آینده بازار سهام به تعادل برسد.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: در بلندمدت و با رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها، هزینه تمام شده تولید کاهش می یابد و شاهد رشد محصولات، درآمد و سودآوری شرکتها خواهیم بود که در نتیجه افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.

***پیش بینی ادامه روند صعودی بورس

دراین راستا همچنین یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد روند صعودی بورس و اوراق بهادار ادامه یابد.

علی اسلامی بیدگلی رییس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، در خصوص تأثیر نتایج مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه اذعان داشت: نتیجه مذاکرات هسته ای بر وفق مراد بازار در نخستین روز دومین هفته کاری بود و بازار با رشد 2100 واحدی شاخص کل و به بیان دیگر در حدود 3.2 درصدی، مواجه شد.

وی افزود: طی معاملات دیروز، تمامی شرکت های مورد معامله در تابلوی بورس با سقف قیمت معامله شده و با رشد قیمت مواجه بودند.

بیدگلی ادامه داد: دیروز حجم معاملات بسیار قابل توجه بود و علیرغم پیش بینی برخی کارشناسان مبنی بر عدم عرضه مناسب، عرضه ها معقول بود و در حدود 720 میلیارد تومان حجم معاملات به ثبت رسید که به نظر می رسد با این اتفاق در عرصه سیاسی و همچنین اقتصادی، شاهد ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی قابل توجهی در بازار سرمایه ایران باشیم .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص صنایع مورد استقبال سرمایه گذاران خارجی خاطرنشان کرد: بدیهی است که در صورت ورود سرمایه گذاران خارجی باید صنایع مختلف را بازنگری و بررسی مجدد کنیم ولی به نظر می رسد که صنایع معدنی و پتروشیمی مورد استقبال سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد.

وی در خصوص تأثیر این توافق بر بازار سرمایه در روزهای آتی اظهار داشت: به طور کلی روند بازار روند صعودی خواهد بود، در نتیجه برای هفته جاری و اوایل هفته آتی روند صعودی پیش بینی می شود .

وی گفت: با حصول این توافق سیاسی ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه کاهش پیدا کرده و با ورود جریانات نقدی توسط سرمایه گذاران خرد و اشخاص حقوقی به بازار سرمایه مواجه خواهیم شد که به این ترتیب حجم تقاضا افزایش می یابد و شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم شد.

بیدگلی در پایان تأکید کرد: در بلند مدت انتظار داریم با رفع محدودیت ها حجم مبادلات و تولید بنگاه های موجود در بورس افزایش پیدا کند و طبیعتا انتظار رشد درآمد در این بنگاه ها را داریم ، به این ترتیب در زمانی که انتظار رشد وجود دارد افزایش قیمت سهام هم انتظار می رود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.