معتمدی: در حالی که در سالهای نه چندان دور شمار بازارها و مجتمع‌های تجاری و اداری در مشهد اندک و فراتر از انگشتان دست نبود اما چند سالی است ساخت و ایجاد مجتمع‌های تجاری در این کلانشهر رو به افزایش است.

 صدور 7654 گواهی مجتمع تجاری و اداری طی 10 سال در مشهد!

البته افزایش شمار بازارها و مجتمع‌های تجاری و اداری دسترسی مردم به خرید مایحتاج آنان را آسانتر می‌کند و از سوی دیگرپراکندگی بازارها در بهبود و روان شدن ترافیک موثر است، و با توجه به موقعیت زائر پذیری مشهد و افزایش رو به رشد حضور میلیونی زائران داخلی وخارجی، وجود مراکز و مجتمع‌های تجاری مفید و برای اشتغال زایی مؤثر است.

*مجتمع‌های نیمه تمام و تاثیر بر مبلمان شهری

با این حال به نظر می‌رسد روند افزایش ساخت و ایجاد این مراکز بیش از حد نیاز است، به طوری که می‌توان به واحدهای خالی و بدون مشتری این مراکزاشاره کرد، زیرا در هر گوشه از شهر می‌توان نمونه هایی از مجتمع‌های ایجاد شده یا در حال احداث را دید که برخی از آنها همچنان نیمه تمام مانده و سیمای بصری شهر را نیزتحت تاثیر قرار داده است.

تعدد این مجتمع‌ها اغلب به گونه ای است که بیشتر در فاصله چند صد متری از یکدیگر احداث و یا در حال ساخت است و یا در همان منطقه شعبه‌های بعدی احداث می‌شود که به نظر می‌رسد فراتر از نیاز ساکنان است، در حالی که یکی از اهداف استقرار این مراکز در مناطق مختلف شهر پاسخگویی به نیاز همان بخش است.

* نبود پارکینگ

نکته قابل توجه دیگر اینکه این مراکز عمدتا بدون پارکینگ حتی به تعداد واحدهای مجتمع است، چه برسد به اختصاص یافتن فضایی برای پارک خودروی مشتریان و مراجعه‌کنندگان به این بازارها، لذا این موضوع ترافیک را به دنبال داشته است و خیابانهای اطراف را  به محلی برای پارک خودروهای مردم تبدیل می‌کنند.

از سوی دیگر ایجاد مجتمع‌های تجاری به فضایی برای سرمایه گذاری عده ای از کسبه بدل شده است که به محض خرید یک واحد برای خرید واحد دیگر در شعبه‌های دیگر مجتمع ثبت نام و سرمایه گذاری می‌کنند تا پس از تکمیل با قیمت روز و بعضا چند برابر سرمایه گذاری اولیه به فروش برسانند.

*مکانی برای عرضه محصولات چینی و غیر وطنی

این در حالی است که نگاهی به وضعیت موجود نشان می‌دهد با توجه به کسادی بازار در بیشتر ایام سال خریدی چشمگیر از این مجتمع‌ها و مراکز انجام نمی شود و مردم بیشتر برای دیدن  مراجعه می‌کنند، بنابراین ادامه این روند به کسادی بیشتر کسب و کار دامن خواهد زد بخصوص اینکه پوشاک و لوازمی که در این مراکز عرضه می‌شود عمدتا چینی و وارداتی است که مشابه آن را می‌توان درهمه واحدهای عرضه کننده سطح شهر دید.

درهر صورت تلاش شد با مسؤولان شهرداری به عنوان متولی صدور مجوز احداث و ایجاد مجتمع‌های تجاری و اداری نیز گفت‌وگویی صورت پذیرد و قرار شد با حسین نژاد، معاون شهرسازی و معماری گفت‌و‌گویی انجام دهیم اما وی پیشنهاد کرد پرسش‌های مد نظر  ارسال تا زمان مصاحبه تلفنی یا حضوری تعیین گردد.

*پاسخ مشروح!

*شهر مشهد در حال حاضر دارای چه تعداد مجتمع اداری و تجاری است؟

** تعداد گواهی صادر شده برای مجتمع‌های تجاری مشهد از سال 83 به بعد هفت هزارو509 مورد به متراژ سه میلیون و 573 هزار و897 مترمربع و 145 مجتمع اداری به متراژ 343 هزارو743 متر مربع می‌باشد.

*اکنون چه تعداد مجتمع تجاری و اداری در مشهد در حال ساخت است؟

** 938 پروانه تجاری به مساحت دو میلیون و792 هزارو868 مترمربع از سال 90 تاکنون صادر شده است و شمار پروانه‌های اداری طی مدت یاد شده 61مورد  به مساحت 108 هزارو615 متر مربع می‌باشد.

*آیا برای صدور مجوز احداث و ساخت مجتمع تجاری و اداری نیاز سنجی و امکان سنجی می‌شود؟

**بله

*آیا با هر تقاضایی موافقت می‌شود؟

**خیر

*شهرداری برای اعطای مجوز چه شرایطی را لحاظ می‌کند؟

**کاربری و عرصه ملک،دسترسی‌های ملک،شرایط کالبدی،زیست محیطی و پیوست‌های فرهنگی.

*به نظر می‌رسد شمار مجتمع‌های تجاری در مشهد به حد اشباع رسیده است، به طوری که در هر منطقه شهر می‌توان نمونه آن را دید نظر شما در این خصوص چیست؟

**به حد اشباع نرسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.